Esti Hírlap, 1961. február (6. évfolyam, 27-50. szám)

1961-02-01 / 27. szám

Rendezik a munkásszállók ügyét Hatvan építőiipari munkás­­szálló 13 500 lakójáról gondos­kodik az Építésügyi Miniszté­rium szolgáltató vállalata. Ezenkívül még tizenöt szálló van a különböző építőipari vál­lalatok kezelésében. E kettős­ség az idén megszűnik: a szol­gáltató vállalat átveszi az ösz­­szes fővárosi építőipari mun­kásszállót. Megvalósítják azt az elgondolást, hogy minden munkás munkahelyéhez közel kapjon helyet, így nem kell majd a város egyik végéből a másikba villamosoznia — 15— 30 perc alatt ott van munka­helyén, így sok esetben majd­nem egy órával több szabad­időhöz jutnak a dolgozók. Meg­szüntetnek öt ideiglenes jelle­gű munkásszállót, s lakóikat a Bartók Béla úton rövidesen megnyíló modern épületekbe költöztetik. Az egyes szállók berendezését korszerűsítik. Ez évben a szolgáltató vállalat megkezdi a vidéki szállók át­vételét is. 900 kórházban 24000 lakást teljesen felújítanak az idén 640 ezer kisebb javítás — A lakóbizottságok szerepe — A házkezelési igazgatóság ezévi munkaprogramja A fővárosi tanács házkeze­lési igazgatóságának ezévi munkaprogramja elkészült. Az idén 950 millió forintot szánnak épületjavításokra. Teljes felújításban mintegy 900 épület részesül majd, s ezekben 124 ezer bérlemény. Részlegesen felújítanak to­vábbi 650 épületet. A házkeze­lési igazgatóság munkáját úgy szervezik meg, hogy mintegy 640 ezer kisebb javítási igényt tudjanak kielégíteni. A teljes és részleges felújítások során arra törekednek, hogy a fel­újított lakások korszerűbbek legyenek és minél több lakás­ba vezessék be a közműveket. A lakóházak berendezési tár­gyainak, a közös helyiségek felszerelési tárgyainak cseré­jére és pótlására az idén 29 millió forintot fordítanak Ahhoz, hogy ilyen nagy mértékben tudják növelni a­­ javítási munkák számát, foko­zatosan gépesítik majd a ke­rületi központi javítóműhelye­ket. Az építési munkákat kon­centrálják és rövidítik az át­futási időt. Ahol csak lehet, importanyagokat helyettesítő hazai anyagokat használnak fel. A házkezelési igazgatóság­nak nagy munkát jelent az idén a lakóépületek állagának felmérése. Ezt a munkát az év végéig befejezik. Ez lehetővé teszi majd, hogy a jövőben az épületjavítási munkák terve­zését megfelelőbben, jobban végezhessék el. Gondoskodnak arról, hogy a bontási anyago­kat minél nagyobb mértékben használják fel. A társadalmi tulajdon védelmét fokozzák A lakóházak rendeltetésszerű használatának ellenőrzésébe bevonják a társadalmi szer­veket. A lakóbizottságok ré­szére megfelelő jogok gyakor­lását biztosítják, így például máris elrendelték, hogy a ke­rületi házkezelési igazgatósá­gok kötelesek a lakóház-fel­újítási munkálatoknál a lakó­bizottságot a hibafelvételi jegyzőkönyv elkészítésébe, va­lamint a műszaki átadás-átvé­telbe bevonni. A lakóbizottsá­gok bejelentéseit harminc na­pon belül írásban meg kell válaszolni. A lakóbizottság meghívására a házfelügyelő köteles a lakóbizottság ülésén megjelenni és munkájával összefüggő kérdésekre felvilá­gosítást adni. Elsősorban a fel­újított épületeknél szocialista szerződéseket kell kötni, az új lakóházaknál az állagvédelem­re, egyéb lakóépületeknél a kisebb javítási munkák rend­szeres végzésére A szocialista szerződéseket a lakóbizottsá­gok bevonásával kell meg­kötni. A házkezelőségi igazgatóság munkaterve hangsúlyozza, hogy a lakossággal való kap­csolat megerősítése érdekében a lakosságot tájékoztatni kell a bérleti jogviszonyokból adó­dó jogokról és kötelességekről. A műszaki hibákkal kapcsola­tos bejelentések intézésénél azt­­a gyakorlatot alakítják ki,­­ hogy amennyiben a hibákat a házkezelőségek azonnal nem tudják elvégezni, úgy tájékoz­tatják a bérlőket, illetőleg a­­ lakóbizottságokat az igényelt­­ munka elvégzésének határide­­j­­éről. Az igazgatóságok azokat­­a dolgozókat, akiknek maga­tartása a lakossággal szemben­­ nem megfelelő, felelősségre vonják. Pakots György MINŐSÉGVIZSGÁLAT 1887 óta működik a MÁV Anyagvizsgáló Intézete. Az átvevő csoport mindent minősít, amit a vasutaknál felhasználnak, törülközőt éppúgy, mint a­ mozdonyalkatrészt. Képünkön: a dieselmozdonyok­­üzemanyagát vizsgálja a mérnök. (MTI fotó : Lajos György felv.) 811111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 és lánC) lánc, eszterlánc... Helyiségkiutalási színjáték öt szereplővel és egy főútvonalon létesített raktárral Mindnyájan ismerjük a cik­künk címét adó kis játékot. Ez a kis gyermekjáték jut az ember eszébe, ha azt a vaskos iratcsomót lapozgatja, amely egy helyiségkiutalással kapcso­latos eljárás során 28 hónap alatt vált ilyen vaskossá. Az ügy 1958 kora őszén kez­dődött, amikoris a T­olbuhin körút 11. szám alatt működő 13-as számú AKÖV helyiség­cserét ajánlott fel a Ráday utca 2-ben árusító KERA­­VILL-nak. Ám ekkor az AKÖV szomszédságában lévő KÖZÉRT a tanácshoz fordult, járuljon hozzá egy hármas cseréhez: a KÖZÉRT átköltöz­ne a szomszédos és jóval na­gyobb raktártérrel rendelkező AKÖV-helyiségbe, s azt a köz­ellátás mind sürgetőbb köve­telményeinek megfelelően kor­szerű, tágasabb üzletté alakítja át, ugyanakkor a Ráday utcai KERAVILL-nak átadja jelen­legi helyiségét, míg annak a helyiségébe a 13-as AKÖV költözzék be. A fővárosi tanács helyiség­gazdálkodási csoportja ilyen értelemben határozatot is ho­zott, s míg a KÖZÉRT az AKÖV-től kapott helyiséget átalakítja, az AKÖV részére ideiglenesen rendelkezésre bo­csátott egy piciny helyiséget a Szamuely utca 3. szám­ alatt. Az AKÖV belement a dologba és tisztviselőivel ,,berendezke­dett” az ideiglenes helyiség­ben, amely oly kicsi, hogy mindössze egyetlen íróasztal volt elhelyezhető benne. Re­mélte, hogy a KÖZÉRT telje­síti ígéretét, végrehajtja az átépítési munkát, s így hama­rosan a KERAVILL Ráday utcai otthonába költözhetik. Ám nem így történt. A KÖ­ZÉRT még ma is Tolbuhin körút 9. szám alatti, régi üzle­tében árusít, míg az ügyesen megszerzett szomszédos AKÖV helyiséget raktárnak használ­ja. Annak ellenére, hogy fő­útvonalon nemhogy új raktá­rat nem szabad létesíteni, de a régieket is meg kell szüntet­ni. De ez sem minden. A IX. kerületi Tanács, helyt adva a Szamuely utcai gyógyszertár igényének, kiutalta számára a szomszédos cipészműhelyt, a cipésznek pedig a 13-as számú AKÖV jelenlegi helyiségét, így most már öt szerv cseréje lépett az előző három helyébe és négy vállalat várja: mikor teljesíti a KÖZÉRT 1958-ban tett ígéretét? És a KÖZÉRT? — Sajnáljuk — mondották —, de a folyó évre üzletátala­kításra nincs beruházási elő­irányzatunk. Az AKÖV előtt az utcán ácsorognak a fuvaroztató fe­lek, mert nem férnek be a doboznyi irodába. Két és fél esztendő során a fővárosi és a IX. kerületi Ta­nács a határozatok egész sorát hozta az elsőfokú rendelkezés érvényesítésére. Hiába. A KÖZÉRT továbbra is vígan raktároz a főútvonalon. Az AKÖV és a KERAVILL, a gyógyszertár és a cipész pedig azt kérdezi: miként lehetséges hogy a legilletékesebb hely' közigazgatási szerv képtelen' érvényt szerezni rendelkez­­seinek? Túri András Szerelem a halál árnyékában Jugoszláv filmdráma 14 éven alul nem ajánlott Bemutató: február 9-én Járműforgalom-számlálás alapján építik meg az Erzsébet-híd feljáróit Tudományos forgalomvizsgálat a Belvárosban Kérdőív az autósoknak és motorosoknak Az újjáépülő Erzsébet-híd pesti hídfőjének kialakítása, és a Belváros autóforgalmának átszervezése érdekében tavasz­­szal nagyarányú forgalmi fel­­­­mérést végeznek a szakembe­rek a Kiskörút, Bajcsy Zsi­linszky út, Szent István körút és a Duna által határolt terít­­r létén. A vizsgálat alapján épül­­ majd meg az Erzsébet híd fel­­­­járója s úgy csatlakoztatják az­­ új hídhoz a környező utakról­­ áramló kocsisorokat. A felmé­­­­rés ugyanakkor jelentős a ké­­­­­őbbiekben felépülő új szállo­dák autóparkírozó és beálló­­­helyeinek kijelölése szempont­­­­jából is. A tudományos forgalom­­számlálást a Fővárosi Mély­építési Tervező Intézet munka­­­­társai végzik. Kérik a közön­séget, hogy a kiadott kérdő­íveket minden esetben juttas­sák el az intézethez, mert csak így rendezhetik megnyugta­tóan a nagy forgalmi fejlődés előtt álló Belváros ütemes, gyors közlekedését. A tavaszi forgalom­vizsgálat­­alkalmával több új módszert próbálnak ki, melyeket a ké­sőbbi, nagyobb területeket át­fogó forgalmi adatszámlálásnál is alkalmaznak majd Egyik ilyen módszer, hogy a Belvá­ros különböző pontjain felálló megfigyelők feljegyzik a gép­kocsik rendszámát, s így az összesítésnél pontosan megálla­píthatják, hogy az autók zö­me melyik utcákon érkezik, il­letve távozik a Belvárosból. Ezért előre figyelmeztetik a gépkocsivezetőket, és motor­­kerékpárosokat, hogy az adat­számláláskor a rendszámokat kizárólag a tudományos vizs­gálat, nem pedig közlekedés­­rendészeti szempontból jegye­z­zák fel. A távbeszélő-technika forradalma Az interurbán alkonya — Tizenkét beszélgetés egy dróton — Mikrohullámú próbavonalat állítanak fel A Beloiannisz Híradástech­nikai Gyár egy sor újdonságát próbálja ki a Magyar Posta a következő félévben. Csupa új rendszerű, a telefonálást meg­könnyítő vagy gyorsító beren­dezésről van szó. Most szerelik a pápa—veszp­rémi és a budapest—miskolci­­ vonalakon az úgynevezett táv­választói berendezéseket, me­­­­lyeknek próbaüzeme hamaro­san megkezdődik, s ha bevá­lik, új lépést jelent a városkö­zi beszélgetések megkönnyíté­sére. Az egyik vonalon „kezelői“ távválasztás van. A hívó fél­­telefonkészülékén a megfelelő város távbeszélőközpontját közvetlenül tárcsázhatja és on­nan kéri a helyi vonalat. Eb­ben a rendszerben tehát az egyik — a hívó fél városában­­ levő — interurbán-központ ki­kapcsolható. A másik rendszer az „elő­fizetői’’ táválasztás. Itt már mind a két interurbán-központ kikapcsolódik a telefonbeszél­getésből: a hívó fél telefonké­szülékén egyenesen a másik­­ városban levő számot tárcsáz­za. A tárcsa első számjegye­­ magát a várost hívja. . A már régebben gyártott Crossbar-rendszerű kapcsoló­gép futószalagon való gyártá­sát is megkezdik a Beloian­­niszban. Ez az új típusú tele­fonközpont sokkal üzembizto­­sabb, hosszabb ideig működik hibátlanul. Az első, négyszáz­vonalas Crossbar-központot a József Távbeszélőközpontban állítják fel. A BO—12. típusú, új rend­szerű, 12 csatornás, légvezeté­kes berendezés kikísérletezé­sét már megkezdték a Győr— Sopron vonalon. A posta már régebben is használ olyan ve­zetékeket, amelyeken egyszer­re 12 beszélgetést lehet foly­tatni. Most azonban függőve­zetéken próbálják ki ugyanezt a módszert, míg az eddigi be­rendezések földbe ásott kábe­leken át működtek. Végül, tavasszal kerül sor egy másik érdekes híradás­­technikai vonal kipróbálására a Keleti-pályaudvar és a Ké­kes között. Ez lesz a PM—28. típusú mikrohullámú berende­zés, mely tulajdonképpen drót­nélküli telefon-távíró közvetí­tést biztosíthat, de alkalmas rádió- és televízióadások to­vábbítására is. A sajtó napján a lapkihordó reggelente ké­ri, dobja a postaládába, a rikkancs az utcán, a villamo­son, az eszpresszóban kézbe adja a megrendelt, megszokot lapot. Az emberek olvassák a híreket, a beszámolókat, a hosszabb-rövidebb írásokat. Ti­zenöt perc, fél óra alatt meg­tudják, mi történt itthon, mi a nagyvilágban; egy-egy cikk nyomán gondolatok ébrednek, hasznos ismereteket ad a má­sik, amaz cselekvésre serkent, s — mi tagadás — akad olyan is amelyiknek csak a címét futják át, bosszankodást vagy éppen ellenvetést vált ki. Mindez tizenöt perc, fél óra, de ezért a napi tizenöt per­cért, fél óráért dolgozik napi sok-sok órát több ezer ember: újságírók, fotóriporterek, nyomdászok, gépírónők, kiadó­hivatali tisztviselők, lapter­jesztők. Február elsejének, a magyar sajtó napjának megün­neplése azt a társadalmi meg­becsülést jelzi, amelyet ez a munka élvez. Dicső esemény évfordulója, nagy példák idé­zője egyben ez a nap. Tizen­kilenc esztendeje jelent meg először az illegális Szabad Nép, a Kommunisták Magyarországi Pártjának lapja, hogy a hazug­ság akkori áradatában hirdes­se az igazságot, magasra szítsa a hazaszeretet tüzét, táplálja a reményt és buzdítsa a harcot a fasizmus, a háború ellen, a jobb jövőért. Életükkel fizet­tek sokan, akik írták, akik olvasták, sokan börtönbe ke­rültek érte — de az ügy, ame­lyet a lap szolgált, győzedel­meskedett, az eszmék, amelye­ket hirdetett, mélyen beágya­zódtak a magyar nép életébe. Dicső feladat folytatni ennek a lapnak a harcát, követni ne­mes hagyományait, a tántorít­hatatlan ragaszkodást az igaz­sághoz, az őszinte, bátor tájé­koztatást ország-világ esemé­nyeiről, a nép forró szeretetét, a haza áldozatos szolgálatát, a kommunista elvhűséget, pártos szenvedélyt, a testvéri érzések ápolását harcostársaink iránt, a szolidaritás hirdetését min­den haladó nemes törekvéssel, a meg nem alkuvó, ernyedet­­len küzdelmet a reakció, az el­nyomás, a kizsákmányolás min­den formája és fajtája, a mara­­diság ellen, segíteni­, védeni, megóvni a békét, elállni a há­ború útját. Más, sokkal, össze­hasonlíthatatlanul kedvezőbb­­körülmények között — de a hajdani Szabad Nép útját jár­ja a mai magyar sajtó. Bár­milyen parányi, de része van az új házak felépülésében, a gyárak munkájában, az ország új arcának formálódásában, a nép új kultúrájának megszüle­tésében és elterjedésében. Azokért a célokért küzd, ame­lyeket a párt, a szocialista ál­lam tűz a nép elé. Ha a sajtó munkásai megbecsülést élvez­nek, megemlékszik róluk az or­szág — ennek köszönhetik. HAMUBÓL FALAZÓBLOKK Porszén-hamuból kézifalazó blokkot állítottak elő az Építő­­anyagipari Központi Kutató Intézet szakemberei. Képün­kön: a régi normál méretű tégla és a porszén-hamuból elő­állított új kézi falazóblokk. (MTI fotó : Fényes felv.) Cseremotort kapnak a javításra szoruló mosógépek A megrongálódott villany­­motorok kijavítása az Elektro Szerviz Vállalat feladata. Az üzem öt esztendő alatt kétsze­resére növelte termelését. Je­lenleg havonta 1200 motort hoznak rendbe. Az igény ennél nagyobb és sok gyárnak gyak­ran három hónapig is tartalék­motorokat kell használnia, míg erőgépe elkészül. A szerviz vállalat most tekercshuzalok gyártását kezdi, s ezzel jelen­tősen gyorsítja a javítás ide­jét A huzalhúzó gépeket 1961 első felében üzembehelyezik. Gépesítik a javításra váró motorok mosását. A magán­­háztartásoknak ezt követően egy napot sem kell várni a mosógép-motorok kijavítására. A Sabaria Szervizzel történt megállapodás értelmében a szerviz kívánságra cseremo­tort szerel fel a javításra át­vett mosógépekre. MEGNYÍLT a „Tosca“ szoknya-, nőinadrág-, blúzkülönlegességek szaküzlete Vl„ Népköztársaság útja 7 Félkész szoknyák, női nadrágok 48 óra alatt készülnek. Mérték utáni szoknya-, nőinadrág-készítés. A főváros első nőinadrág-, szoknya-, blúzszaküzlete.­­

Next