Esti Hírlap, 1961. szeptember (6. évfolyam, 206-231. szám)

1961-09-07 / 211. szám

Évente negyvenmillió forint­­ iskolatatarozásra kidolgozták a budapesti oktatási intézmények felújításának ötéves tervét A fővárosi tanács végrehajtó bizottságának mai ülése Mn délelőtt ülést tartott a fővárosi tanács végrehajtó bi­zottsága. Az ülésen a tanácsi vállalatok első félévi tervteljesítéséről tár­gyaltak. Megállapították: a főváros vál­lalatainak gazdálkodása sokkal tervszerűbb volt, mint a múlt évben, javult a termelési fe­gyelem. Az év első hat hónap­jában átlagosan öt százalékkal emelkedett a főváros helyi ipa­rának termelése és szolgáltatá­sa. Örvendetes jelenség, hogy a termelés emelkedésének több mint kétharmada a termelé­kenység növekedéséből szár­mazik. Budapest oktatási intézmé­nyeinek jövő évi felújítási ter­véről is tárgyalt ma, délelőtt a fővárosi tanács végrehajtó bi­zottsága. Budapesten jelenleg 210 óvoda, 323 általános iskola, 70 középiskola, 32 gyógypedagógiai iskola és 37 gyermekotthon műkö­dik. A régi iskolaépületek fafödé­­mesek, vagy nem­ megfelelő szerkezetűek, s ezek jelentős részében a födémszerkezet el­ávult. Ezért évről évre több ok­tatási intézményijén kell fö­démcserét végezni. Nehezíti a helyzetet, hogy a második vi­lágháború előtt nem tatarozták rendszeresen az iskolaépüle­teket: csaknem valamennyi budapesti iskola, nevelőotthon kisebb-nagyobb sérülést szen­vedett. Budapesten 1958-ban tértek át az iskolák tervszerű felújítására. A tapasztalat azonban azt mutatta, hogy egyik-másik ke­rületben elapróztak az iskolák felújítására rendelkezésre álló hiteleket. Ennek megakadályo­zására utasították a­­kerületi tanácsok oktatási osztályait, hogy készítsék el az oktatási in­tézmények felújításának ötéves tervét. Ezekben a tervekben — ame­lyek már elkészültek — fontos­sági sorrend­be vették a felújí­tásra szoruló iskolákat. Ezzel egy időben megvizsgálták az iskolaépületek állapotát is, hogy átfogó képet nyerjenek a főváros oktatási intézményei­ről, s rendelkezésre álljon megbízható műszaki dokumen­tációs­ anyag. A fővárosi isko­lák állagfelmérési statisztikái­nak műszaki felülvizsgálata már megkezdődött. A főváros évről évre jelentős összegeket költ az iskolák fel­újítására. Évente mintegy 40 millió forint jut erre a célra. Az eddigi munkálatok során a főváros oktatási intézményei­nek egyharmadát újították fel. A többi iskolaépület felújítá­sára a következő 5—10 eszten­dőben kerül sor. A jövő évi iskolafelújítási programba elsősorban azokat az épületeket vették be, ame­lyek teljes felújításra szorul­nak, s egyébként is korszerűsí­teni kellett volna őket. Ezekre a munkálatokra 1962-ben több mint 40 millió forintot fordíta­nak, valamivel magasabb össz­­szeget, mint az idén. A program szerint 65 in­tézményt , hat gimnáziu­mot, 30 általános iskolát, egy gyógypedagógiai isko­lát, egy technikumot, 12 nevelőotthont, két diákott­hont, nyolc óvodát újíta­nak fel. Modernizálják egyebek között az Attila utcai Petőfi Gimná­ziumot, a Veres Pálné Gimná­ziumot, a cinkotai 12 évfolya­mos iskolát és diákotthont, va­lamint a Szinyei Merse utcai, az Erdélyi utcai, a Fehérvári­­ úti és a Hernád utcai általános­­ iskolát. Ápolt kezéhez... válasszon G£R0£EM KÖRÖMLAKKOT nem kopik, színtartó, minden divatszínben kapható tíz összes illatszerboltban! Gyártja: VEB Gerdeen, Schildow bei Berlen. Német Demokratikus Köz­társaság Aláírták Djakartában az indonéz—magyar hosszúlejáratú kereskedelmi szerződést Djakarta, szeptember 6. A Magyar Népköztársaság és az Indonéz Köztársaság képviselői, kedden Djakartá­­ban újabb hosszúlejáratú ke­reskedelmi egyezményt és tu­dományi,s műszaki együttmű­ködési szerződést írtak alá. A magyar kormány az egyez­mény értelmében kedvező fel­tételek mellett tízmillió angol font sterling értékű hitelt nyújt Indonéziának, amelyet az indonéz vegyipar, ha­jóépít­ő- és gépipar fejlesztésére fognak felhasználni. A kereskedelmi egyezmény szerint Indonézia ipari árukat vásárol Magyarországtól, aho­va ezért­­ hagyományos mező­­gazdasági termékeit fogja ex­portálni. Elkészült a józsefvárosi ifjúsági park A volt Kossuth A­­kadémia kertjében elkészült a VIII. ke­rületi Tanács ifjúsági kulturá­lis és sporttelepe. A tanács je­lentős pénzösszeggel járult hozzá az új létesítményhez, a kerület ifjúsága pedig több tízezer óra társadalmi munká­val segítette az építkezést. Az új sport- és kulturális kombi­nát tervét is társadalmi mun­kával fiatal mérnökök és tech­nikusok készítették. A fiatalok a kertben levő elhanyagolt ta­vat is kitisztították, s a tanács­tól kapott öt csónakkal vidá­man ladikázhatnak a vízisport kedvelői. Elkészült a 250 sze­mélyes öltöző és a büféépület is. Az év első felében négy­ezernyolcszáz fiatal dolgozott az új létesítményen. Mikor lesz öltöny — termásterhel bélés mini akadály — Csak rendelet kellene — Vita helyett intézkedést­ ­ gyártásánál három lehetőséget l­át: — A külkereskedelem importáljon megfelelő­­ kelléket. Addig is megpróbál­­­­ják — exportra — saját anya­­­­­ával bélelni a tropikál tes­­­­tért. © Tárcaközi szinten: Tervhivatal, Külkeres­­­­kedelmi Minisztérium, Belke­reskedelmi Minisztérium, Ár- I hivatal, Könnyűipari Minisz­­­­térium tárgyalják meg, osszák f­el egyenlően az avatás, illető­­l­leg a behozatal okozta plusz­­­költséget. © A magyar textilkémi­kusok már kísérletez­nek a kellék minőségét javító zsugorodásgátló, úgynevezett szanforizáló eljárással. Bizo­nyosan megoldják, hiszen a Neva-ingek közbélése is — ami évekig problémát okozott — ma már jó, megfelelő. Előbb­­utóbb sikerrel járhatnak a zsu­gorodást gátló kísérletek is. Többet nem mondhatnak. Egymillió négyzetméter szövet Van — és még sincs terlyster öltöny, terlyster zakó! Nincs szövet? A kitűnő, 45 százalé­kos gyapjú — 55 százalékos po­liészter keverékből, a korszerű ruhaanyag mindkét változatá­ból: a tropikál testerből és a sávolykötésű­, Pesterből 1959 óta évről évre többet és töb­bet gyárt a Hazai Fésűsfonó. Tavalyelőtt 27 ezer négyzet­métert, tavaly 300 ezer négy­zetmétert, az idén — a terve­zett 600 ezer négyzetméterrel szemben — 300 ezer négyzet­­métert. A természer előnye — egyebek között — olcsóbb, mint a gyapjúszövet. Stra­pa­­bíróbb, benzinnel szobahőmér­sékleten tisztítható, nem fa­kul, jól bírja a napfényt, pe­nész, mely sem támadja meg. Mosható A mosásnál úgyszól­ván semmit, mindössze egy százalékot ugrik össze ... És itt van a „probléma". Összeugrik. Tudniillik a terméster alig zsugorodik. Ellenben a többi kellék igen. A plasztikbetét vá­szon 8 százalékot, a viszkóza­­bélés 14-et, a koptató és kana­­vász pedig 6—8 százalékot ve­szít. így nedves vegytisztítás után a próbazakó deformáló­­­­dott, a mellrész 1­áncos lett, ta­­­hát megrövidült — az egész 1 darab selejtté vált. A Vörös 1 Október Férfi ruhagyár vezetői — érthetően­ — ilyen körülmé­­­­nyek között nem vállalhatják­­ az öltönyök sorozatgyártását. A terlyster szövet néhány­­ év alatt a könnyűipar márkás­­ exportcikkévé lett. Szívesen­­ vásárolják a Szovjetunió, In­donézia, Kuba, Svédország,­­ Belgium, Ausztria, s a közép-­­ keleti államok. Szívesen ven- t néz­ek mindenütt a jó minősé­gű, szép mintás, gazdag vá-­l­lasztékú végeken, a plissziro- i­zott szoknyákon, a nadrágo­kon, a női ruhákon, a kosztü­mökön kívül öltönyt is. A kül­kereskedelem a konfekcionált ruhát előnyös áron tudná ér­tékesíteni külföldön. Ezer za­kónál többre azonban nem ve­het fel rendelést. Ezt az ezret is a Vörös Október Férfiruha­gyár példamutató munkája tet­te lehetővé. Az öltönyökhöz szükséges betétvásznat ősi sza­bómódszerrel vizesvödörben avatták és a gyár udvarán kö­télen szántották, így­ a zsugo­rodást megakadályozták, a ter­mék minősége kifogástalan lett. Ez az „eljárás” azonban egyáltalán nem nagyüzemi, na­gyobb tételeknél alkalmazni le­­hetetlen. A jövő esztendőben — elő­zetes terv — egymillió négyzet­méter termyszert gyártanak.­­ Ennek­ tíz százalékát belkeres­­­­kedelmi forgalomra szánják. 1962 első negyedében már 25 ezer négyzetméter szövetnek megfelelő ruházati cikk kerül­­t hét a hazai boltokba. Nadrág,­­ szoknya, női ruha. De mikor lesz férfiöltöny,­­ felöltő, kosztümkabát? Ha a­­ felső fórumok közbelépnek és­­ megoldják a kellékkel kapcso­­­­latos problémákat. Üljenek a­­ tárgyalóasztalhoz az illetéke­sek minél hamarább. A vásárlók érdekében, a népgazdaság hasznára. László Miklós PILLANTÁS A VARBÓL (MTI Fotó: Ved«« f©Ív.) ol­dal­ t n­agy érdeklődés várja min­­­l­­den évad küszöbén a Kö­zönség Bosszantó Hivatal munkatervét. Az idei ősz gaz­dag lesz újdonságokban. Régi panasza a színházi pub­­likumnak, hogy egyesek végig, köhögik az előadásokat. A KBH hörghurut-szakértője sze­rint efféle köhögésnek semmi értelme, mert amikor például a zenekar fortisszimót játszik, a köhögés senkit sem zavar, tehát céltalan és kárbaveszett fáradozás. Az idén akként lesz, hogy az előköhögők a za­jos jelenetek alatt pihennek. A közköhögést a leghalkabb per­cekre kell időzíteni, de akkor összpontosítva és a nézőtér minden sorában egyszerre. A mozik között még ma is nem egy van, ahol túl széles a sorok köre. Az ilyen mozi al­kalmas arra, hogy a néző lazán elengedje magát és tespedjen. Az újjáépítések során ügyelni kell a szorosabb tervezésre. A cél az, hogy csak mászótorna útján lehessen bejutni, lehető­leg egymás fején keresztül. A jegyszedők addig is számozott sorrendben engedik be a kö­zönséget. Előbb a sor két vé­gén ülők foglalnak helyet és csak azután ömlesztik a kö­zépre szóló jegyek tulajdono­sait. Az emberi fog romlása vi­lágjelenség. A fogak edzése te­­rén komoly szolgálatot tesz a pesti moziperec. Minden ha­­rapási kísérletnek sikerrel el­lenáll, a fogat visszarúgja, az A KBH egészségest megszilárdítja, a gyengét egyből kihúzza. A fog­­edző magyar perec világmárka. Most olyat készítenek, amelyik harapás közben szikrát vet és vinnyogó hangot ad. Kifogások merültek föl az előre csomagolt rizs ellen. Egyes csomagokban hántolat­­lan, törmelékes, szemetes a rizs. Ezentúl minden egyes cso­magban egyforma arányban kell lennie hántolatlannak, tör­meléknek, utcai szemétnek, padlóhulladéknak, söpredék­­nek, továbbá sárga homoknak, apró kavicsnak, dunai kocának és egy kevés vastörmeléknek. Fölmerült a gondolata, hogy kísérleti zsizsiket is fognak ki­beszerelni, ám ehhez import kell, a hazai zsizsik ugyanis nem szereti a rizst. Ismételt panasz: amióta a mokkacukor könnyen olvad, unalmas a feketézés. Régi megfigyelés, hogy ahol érctar­talmú keménysziklából készült cukrot tudnak adni, ott kacs­­karingós, tüzes kijelentések ta­­núsítják, hogy pezsdül a han­gulat. A KBH igyekszik min­den presszó számára biztosíta­ni a széttörhetetlen minőséget, sőt, új találmány is van Sike­rült rugalmassá tenni a szeme­ket. Amikor az ember a kis­­kanállal a pohár széléhez szo­rítja, nemcsak hogy nem tö­rik, és nem olvad, de kis nyo­másra megszalad és szemközt ülő arcába ugrik. Kisjó Fénycsöves megállóhelytábla Sokan kifogásolják, különö­sen a peremkerületekben, hogy az esti órákban nehezen talál­ják meg az autóbusz-megálló­helyeket. Azzal a tervvel fog­lalkoznak, hogy fénycsöves megállótáblákat készítenek, amelyeken kivilágítják a ko­csik menetrendjét ismertető kis táblákat. Tervbe vették to­vábbá, hogy gombnyomásos elektromos tájékoztató táblá­kat helyeznek el, ezeken a fon­tosabb autóbuszútvonalakat tüntetik fel és több nyelvű fel­irat ismerteti, hogyan lehet el­jutni autóbusszal a főváros egy-egy pontjára. Sok szobrot felújítanak az idén Még az idén felújítanak több budapesti szobrot és emlékmű­vet. Budán, a Vár alatti Du­­na-parton Ybl Miklós szobrát tisztogatják. Az Úri utcában Hadik András lovasszobra újul meg, s a Szentháromság-szobor rekonstruált domborműveit helyezik el a XVIII. századi fogadalmi emlék kőoszlopán. A pesti oldalon József Nádor, Veres Pálné, Deák Ferenc szobrainak rendbehozatalára kerül sor még az őszi hónapok­ban. A X. kerületi Pataki Ist­ván téren Zala György szob­rászművész Fél a baba című alkotása, a XX. kerületben, Pesterzsébeten, az ottani Kos­­suth-szobor kerül munkába. Csuklós autóbuszok a Körúton Októbertől csak csuklós kocsik járnak a 6-oson Hetenként már két modern kocsi kerül forgalomba Az Autóbuszüzem főműhe­lyében már futószalagon ké­szülnek a csuklós autóbuszok, hetenként két ilyen kocsit le­het forgalomba állítani. Teg­napra elkészült a tizenkettedik csuklós autóbusz. A most készülő csuklós autóbuszokat a 6-os vonalán állítják forgalomba Október végéig a 6-oson az autóbuszokat csuklós kocsival váltják fel, s ennek eredményeként a 6-oson nő a férőhelyek szá­ma. Ezután sor kerül a Nagy­körúton a csuklós autóbuszok bevezetésére. Úgy döntöttek, hogy először a Moszkva tér és a Boráros tér között közleke­dő 12/A jelzésű járat kap csuklós autóbuszokat. Az év végéig ezen a viszonylaton a kocsik nagy része csuklós lesz. Jövőre sor kerül a körforga­lomban közlekedő 12-es autó­buszok kicserélésére is. Egy csuklós autóbuszt már most forgalomba he­lyeznek a 12-es útvonalán. A Nagykörútról a 12-es vi­­szonylatból kikerülő, ugyan­csak nagyobb befogadóképes­ségű farmotoros autóbuszokat részben a Népköztársaság úti 1-es, részben pedig a külső Üllői út a lőrinci 35-ös vona­lán járatják majd. Az év vé­géig az Autóbuszüzem főmű­helyében 50 csuklós autóbusz készül el. Többől kevesebb Más megoldás nincs? Az egyes hozzávalókat gyártó üze­mek miért nem avatják azon­nal a ,,cugeher”-anyagokat, mi akadályozza a zsugorodásmen­tes koptatót, bélést? Egy utasítás kellene, amely kötelezné az avatásra a gyár­tót. Ma ugyanis az a helyzet, hogy az avatásnál a kellék­anyag egy része elvész, az anyag az avatás következtében összezsugorodik, kevesebb lesz. Ez a differencia a gyártó kára, mert a legyártott anyag he­lyett kevesebbet tud eladni. Ha ezt a ,,hiányt” árkalkulációval megszüntethetnék, szívesen avatna, vállalná a munkatöbb­letet is. Erre kellene lehetősé­get adni rendeletileg. A rendelettervezet régóta kész. Döntés azonban nem szü­letett. Az illetékesek véleménye A Könnyűipari Minisztérium illetékese a terléster öltöny Az IBUSZ mindennap olcsó társasutazást indít MOSZKVÁSA menetrendszerinti vonattal (Utazással együtt 9 nap) A program főbb pontjai: Moszkva városnézés Látogatás a Kremlben A Tretyakov képtár Opera- vagy balettelőadás a világhírű moszkvai Nagy­színházban Circoráma! Panoráma! Megismerheti a szovjet ipar és mezőgazdaság eredmé­nyeit!­ ­ Részvételi díj: 1770 Ft | Költőpénz: 30 Rubel, 481 Ft-ért Jelentkezéskor 300 Ft előleg fizetendő. | Vállalatok, intézmények, ter­melőszövetkezetek részére cso­portos igényléseket is elfoga­dunk. MÁV-dolgozók a bel- és kül­földi vasúti kedvezményüket igénybe vehetik! Jelentkezés: az IBUSZ összes utazási irodáiban

Next