Esti Hírlap, 1961. november (6. évfolyam, 258-282. szám)

1961-11-01 / 258. szám

intézkedések és autóbuszközlekedés meggyorsítására Ritkítják a megállókat — Újítás a sorbaállásnál — Vágány-korszerűsítések Elkészült a főváros távlati közlekedésfejlesztési programja Kelemen Lajos vb-elnökhelyettes ma délelőtti sajtótájékoztatója A főváros tanácsa a múlt év decemberében részletesen fog­lalkozott közlekedési felada­tokkal és meghatározta a ten­nivalókat. Azóta a közlekedési igazgatóság több fontos intéz­kedést hajtott végre. Kelemen Lajos, a fővárosi tanács vég­rehajtó bizottságának elnökhe­lyettese ma délelőtt tájékoz­tatta a sajtót erről és a legkö­zelebbi terveikről. Elmondta: az egyenlőtlen közlekedés túlzsúfoltságot okoz. Korszerű technikai berendezé­sekkel igyekeznek megoldani az egyenletességet a forgalom­ban. Az Autóbuszüzemnél sike­res kísérleteket végeztek foto­­cellás és ipari televíziós indító­­berendezéssel, a nagy végállo­másokat és a segélykocsikat pedig ultrarövidhullámú rá­dióadó-vevővel szerelték fel. Az utóbbi lehetővé teszi az autóbuszok gyors átcsoportosí­tását és azt, hogy a szerelőko­csi gyorsan a javításra szoruló autóbuszhoz siessen. A Marx téren, a Moszkva téren és a Nagyvárad téren forgalomirányító közpon­tot létesítettek, a 2-es villamos vonalon pedig automata térközjelzőt helyez­tek üzembe. Több helyen auto­matikus lámpákat szereltek fel. Eddig harminc csuklós autóbusz, egy csuklós trolibusz és egy csuklós villamos ké­szült el a fővárosi közlekedési vállala­tok műhelyeiben. A jövő év vé­géig a műhelyek 110 csuklós autóbuszt, 26 csuklós trolibuszt és több csuklós villamost készí­tenek el a már meglevőkkel együtt. Ezek a régi kocsik át­építésével készülő járművek megközelítik a gyári új csuklós járművek színvonalát. A csuk­lós autóbuszok a 6, 7, 12, 12/a vonalakon, a csuklós trolibu­szok a 70-es vonalon, a csuklós villamosok a Rákóczi úton jár­nak majd, s az utóbbiak külö­nösen fontos szerephez jutnak az Erzsébet-híd megnyitása után. A továbbiakban szólt arról, hogy megkezdték a Fehérvári út forgalmának­­javítását: csúcsidőben a 9-es villamos Albertfalváig jár és Budafokra tehermentesítő szerelvények közlekednek. Új motorokat épí­tenek be fokozatosan a kocsik­ba. A ráckevei és a szentendrei vonalon meggyorsult a közle­kedés és néhány hónap múlva a gödöllői vonalon is rövidebb menetidőt vezetnek be. A sorbaállás a megállóknál lényegesen gyorsítja a felszál­­lást. A jövőben azokon a he­lyeken, ahol több járat kocsijai állnak meg és elég a hely, a várakozók sorait kettéválaszt­ják és két felszállósávot feste­nek a járdára. Kelemen Lajos bejelentette, elkészült a főváros távlati közlekedésfejlesztési prog­ramja. Most készül egy javaslat az autók parkolásának megoldásá­ra, hogy a várakozó kocsik ne akadályozzák a főváros belső területén a gépkocsiforgalmat. Az idén egyébként hét autó­parkoló épült. Készül az 51-es villamos második vágánya. A forgalom gyorsítását szolgálja a nagy terhelésű villamosvasúti pályák átépítése. Hamarosan újabb jelentős intézkedést tesznek a tömeg­­közlekedés gyorsítására. Az utazási sebesség növelésének leghatékonyabb módja a jár­művek megállóhelyi tartózkodó idejének csökkentése és az át­lagos megállóhely-távolság nö­velése. Az előbbit a nagyobb befogadóképességű csuklós jár­művek beállításával érhetik el, az utóbbit a megállók ésszerű ritkítá­sával. Harminckét villa­mosmegálló megszünteté­sével, 8—12 százalékkal kívánják nö­velni a villamosok utazási se­bességét azokon a vonalakon, ahol ezek a megállók vannak. Egymáshoz egészen közel eső, kis utasforgalmú megállókat szüntetnek csak meg. A HÉV- nél néhány kis forgalmú meg­állót ugyancsak megszüntet­nek, több gyári megállónál pe­dig a szerelvények csak mű­­szakváltásk­or állnak majd meg. Az autóbuszhálózaton mintegy 160 megállót indokolt megszüntetni. Általában azok a megállók szűnnek meg, ame­lyek a másikhoz 250 méternél közelebb vannak, vagy napi utasforgalmuk ezer alatt ma­rad. Kísérletképpen az 1-es és a 7-es járatot gyorsjárat jellegűvé ala­kítják, mert ezek belterületen és a villamossal nagyrészt párhuza­mosan futnak. — Felkérjük a lakosságot — mondta az elnökhelyettes —, hogy fogadja megértéssel a for­galom gyorsítását célzó intéz­kedésünket. Kétségtelen, hogy egyes megállók megszüntetése két-három perc többletgyalo­­golást, s bizonyos kényelmet­lenséget okozhat, viszont az utazási idő csökken. A legnagyobb menetidő­csökkentést a 2-es és a 15-ös villamosvonalon és az 1-es, 7/c, 24, 25, 43, 48, 51 és 66 szá­mú autóbuszvonalon kívánják elérni. A házaspár a textilipari technikum tanfolyamán A munkaidő szünetében is előkerül a tankönyv (MTI fotó : Patkó terv) Megfelelő főbérlet­i lakásokat közérdekű célokra készpénzért átvesznek FIK kirendeltségek Nagy erőművet építenek a visontai lignit felhasználására Megkezdték a nagy lignitmező külszíni feltárását A hazai ipar készíti el a modern gépeket A múlt hét végén bizottság járt a Gyöngyöstől 15 kilomé­terre levő Detk község határá­ban, hogy a majd épülő új, nagy erőmű végleges helyének kijelöléséhez tanulmányokat végezzen. A második ötéves tervidő­szakban kezdik el itt a 600 megawatt teljesítményre tervezett gyöngyösi hőerő­mű építését. Az új erőművet a Visonta mellett külszíni fejtéssel nyer­hető lignit eltüzelésére terve­zik. A nagy kiterjedésű lignit­telep külszíni feltárását már megkezdték. Megérkeztek az NDK-ból a külszíni fejtőgépek is. Az erőmű működéséhez évi 4—4,5 millió tonna lignitre és egymillió tonna középnógrádi barnaszénre lesz szükség. A tervek szerint a gyöngyö­si hőerőmű 100 vagy 150 me­gawatt teljesítményű blokkok­ból épül, amelyekhez nagy teljesítményű kazáno­kat terveznek. Az első gépegységet a terv szerint 1968 júniusában he­lyezik üz eretbe. A korszerű turbinákat és a hozzá tartozó kazánokat a magyar ipar ké­szíti el. Az erőmű kéménye — hasonlóan a már épülő száz­halombattai Duna menti hőerő­műéhez — kétszáz méter ma­gas és tíz méter belső átmérő­jű lesz. A napi 6000 tonna sa­lak eltávolítását vízzel végzik majd. A Láng Gépgyárban most készülnek az első magyar gyártású, 100 me­gawattos turbina tervei. A gyöngyösi hőerőmű víz­szegény helyen épül, s az ere­deti elgondolás szerint a mun­kájához szükséges hűtővizet a Tarnóca és Tarna patakok vi­zével táplált mesterséges hűtő­tóból kapta volna. Éppen a te­rület vízszegénysége miatt fog­lalkoznak most a szakemberek a világhírű magyar találmány, a Heller—Forgó-féle légkon­denzáció alkalmazásával. A Brüsszelben első díjat nyert magyar légkonden­zációs hűtőrendszert mind szélesebb körben alkalmaz­zák külföldön. A légkondenzáció alkalmazása lehetőséget ad egy szabad té­ren épülő erőmű újszerű és sokkal gazdaságosabb elrende­zésére. TANUL A CSALÁD A Kőbányai Textilművekben dolgozik Hajdú László szövő­művezető és felesége, aki ugyanott meós. A Hajdú házaspár elhatározta, hogy az üzemben kezdődő 4 éves textilipari tech­nikum tanfolyamán együtt vesznek részt. A tanulásban egy­mást segítik, s jó példát mutatnak HL osztályos gyermekük­nek, Pityunak. Otthon Tíz-húsz helyett egy helyen! Gyakori, hogy egy-egy tech­nológia kidolgozásán egy­szerre tíz-húsz üzemben is fá­radoznak, s mindenütt élőbről kezdik a munkát. Az ál­talában fél napra korlá­tozott tapasztalatcsere-látoga­tás nem segít., A megoldás az lenne, ha a Vasipari Kutató Intézet öntödei osztályán szer­veznének egy technológuscso­portot, amelynek feladata len­ne, hogy az új technológiákat bevezesse az üzemekben. A csoportban dolgozó szakembe­reknek meg kellene tanulniuk minden új technológia minden részletét. Az üzemek hívására az öntödékben dolgoznának több hétig. Megismerkednének a gyárral, kidolgoznák a kívánt öntvényekre alkalmas legkor­szerűbb technológiát, majd be­tanítanák a munkára az öntő­ket. Ezután kezdenék az üze­mi alkalmazást és csak ak­kor távoznának, ha már sem­milyen gyártási gond nincs. Mindehhez általában nem kel­lene egy hónapnál több idő. De elérhetnék, hogy nem kellene a kísérle­tekért hónapokra elvon­ni a termelésből embereket, a technológusok ideje felszaba­dulna, a megtakarított költsé­gek csak kis részét kellene ki­fizetni a kutatóintézet techno­lógiai csoportjának. Az új tech­nológiákat gyorsabban alkal­mazhatnák. — Helyeselnék ilyen techmo­­lóguscsoport szervezését? — kérdeztük Varga Ferenctől, a Vasipari Kutató Intézet öntö­dei osztályának vezetőjétől. — Jónak, ésszerűnek tar­tom a tervet — vála­szolta. — Valóban gyor­sabb, gazdaságosabb lenne és nagyon egyszerűsödne az üze­mekben az új technológiák bevezetése. Több külföldi, például a krakkói és a francia­­országi öntödei kutatóintézet­ben is van ilyen, új technoló­giát bevezető csoport. Szakemberek véleménye sze­rint az új technológiákat be­vezető csoport tevékenysége évente több millió forintos megtakarítást eredményezhet­ne. Ezért is érdemes lenne megvalósításával foglalkozni. b. v. HAT EMBER ÉS HÉT TONNA Egy brigád, kétszáz láda — A házépítő, a sportoló, a könyvmoly, a motoros Fél hétre jöttek be. Lemen­tek a pincébe. Egymásra rak­ták a tegnap lecipelt ládákat. Helyet szorítottak a napi ter­melésnek. Hatan, egy brigád. Fél nyolc felé reggeliztek. Ak­kor fejük fölött már teljes erő­vel zúgott az üzem. Csörögtek a fonógépek. Fonták a fonalat Hamar befejezték az evést, dolgozni kezdtek. Két ember lent maradt a pincében, ket­ten a kocsi mellé álltak, két munkás felment az előfonóba mérlegelni. Két munkás fel­emelte a fonalakkal teli ládát, mérlegre tette, leemelte róla, kocsira rakta. Két ember el­tolta a kocsit, a pincében két ember helyére tette a ládát. Ez a munkájuk. Egy láda, a fonallal együtt nyolcvan kiló. A kis kocsira két ládát raknak, az 160 kiló. A kocsi súlya het­ven kiló. A mérleg és a pince között az út ötven méter. Oda­­vissza száz. Ha, két ládát tesz­nek a kocsira, akkor a munka befejezéséig százszor fordul­nak. A napi termelés hét ton­na. Ezt kell megemelni, le­mérni, elszállítani a brigád­nak. Mindennap hét tonna! A legerősebb A legidősebb: Kovács Fe­renc, 30 éves. A legerősebb, a legmókásabb, a legmagasabb ember. „Kettőnket a ládába tesz” — mondja Szakács János, Kovács vetélytársa a mókában. Száznyolcvan kilót egyszerre emel. Reggelire fél kiló szalon­nát eszik, egy kiló kenyérrel, csalamádét hozzá. Rendes em­ber — mondják társai — jól dolgozik, még odahaza is, mert házat épít Taksonyban. „Egy­szobás lesz?” „Dehogy, kétszo­bás! De lassan szétbontom, te­szek rá egy emeletet. Tegnap kaptunk villanyt.” A tréfamester A legkisebb: Szakács János. Kockás ingben ül, képes újsá­got lapoz, fasirtot eszik fehér kenyérrel, fel sem néz, úgy be­szél Azt mondta róla a főmű- s vezető, amikor jöttünk az öl­­töző felé, hogy ég a kezében a­­ munka, de a füle mögött sok tréfa van. Hát miről van szó? Tegnapelőtt úgy megtréfálta Kovácsot, hogy mindenki gu­rult a nevetéstől A Kovács fürdött. Szakács, a ravasz róka padot tolt az ajtóhoz, hogy Ko­vács ne tudjon kijönni. Hiába dörömbölt, már senki sem volt az öltözőben, a hústorony kénytelen volt kimászni hosszú alsónadrágban a fürdő abla­kán, végigegyensúlyozott a párkányon és bemászott az öl­töző ablakán. Szakács János röplabdázik. Nősülni akar, megkomolyodni, lecsitulni. Ha behívják tényleges katonai szolgálatra, onnan gépkocsive­zetőként szeretne visszajönni a gyárba. A zempléni A Suttyó! A brigád kedven­ce: Bényei Gyula. Tordai mondta róla először, hogy ,,mi van, te kis suttyó?”, amikor észrevette beszédében a felvi­déki tájszólást. Most is nevet­ve beszélik, hogy Bényei lovas­­­kocsi helyett székért mond. Nála a kaszanyél' — nyel, a pad­­­lóca. „Gyere el miná­­lunk” szokta mondogatni. Négy hónapja brigádtag. ■ A zempléni erdőkből jött a nagy­városba, a húga itt ment férj­hez, hát utána jött. „Kiismer­tek a lányok, inkább arról be­szélj" — ugratja őt a kis Sza­kács. Sofőr vagy traktoros sze­retne itt lenni. Most a sógor elintézi,, hogy szakmát tanul­jon. Háromezer forintja már van, a sógornak nyolc — ket­ten vesznek egy motorkerék­párt. Az olvasó Az „úri” ember Tordai Fe­renc. Nevét akkor kapta, ami-­­­kor Bényeinek azt mondta,­­ hogy Suttyó. — Te meg olyan vagy, mint egy úriember, mert mindig komolykodsz, szótlanul ülsz, a könyveket bújod, mint egy kukac — mondta neki a zempléni fiú. Tordai valóban szótan, csen­des ember. Eddig is alig be­szélt, csak néha mosolygott. Tizenkilenc éves, de huszon­négynek látszik. Tizenhat éves korában nősült, a felesége is annyi volt. Tordai sokat olvas. Ma éppen két könyvet vásá­rolt. Az idén 691 forintot fize­tett könyvekért. Odahaza 400 kötetes kön­yvtára van. Felesé­ge itt dolgozik a gyárban, két­éves kislányuk van. A dzsumbujz A szőke hajú Kovács Károly a brigád futballistája és a lá­nyok kedvence. Sportoló és ki­tűnő munkás. Meccsre nem szeret járni, nem tudja nézni, ha valami nem sikerül a pá­lyán. „A dzsumbujban lakik — mondják nevetve, de ő ko­molyan válaszol: „Gyerekek, már a dzsumbuj sem a régi. Jövőre festik, gázt vezetnek a házakba.” Délután hazamegy, leáll focizni a házak között, az­tán „lebonyolítok egyiket ran­dit és kész”. A Nemzeti Szín­házban dolgozott, hordta a díszleteket. Tizennégy éves kora óta dolgozik. A hetedik általánosból kimaradt, „de most elvégzem a nyolcadikat, utána a technikumokat. Lehet, hogy azután is visszajövök a brigádba.” A „gazda“ Szabó Mihály a „gazda”, a brigádvezető. Gondterhelt em­ber. Felesége, gyermeke beteg. Sokat olvas. A brigádot jól együtt tartja. Sosem kell mon­dani, hogy „fiúk, ezt meg ezt csinálni kell”. Mindenki tudja a kötelességét, dolgoznak, mint az olajozott gépezet. Ma reggel még a fűtőtesteket is­­el­rámolták a gyár mögött — csak úgy ráadásból. Fél három felé, műszak után szóltak, hogy van még néhány láda. Le kell vinni a pincébe. Levitték: Békés Attila

Next