Esti Hírlap, 1961. december (6. évfolyam, 283-307. szám)

1961-12-01 / 283. szám

Veszélyes zóna. A Rákóczi út és a Körút kereszteződése. A gyalogosok nem néznek semerre, nem jut eszükbe: a legjobb fék is elromolhat, a legbiz­tosabb lépés is megcsúszhat a síkos kövezeten. Közlekedésből elégtelen. Pedig nem is olyan nehéz megtanulni, aki jelölt be. Igen kell átmenni az egyik oldalról a másikra. A szabálytalanság iskolapél­dája a Thököly úton: két autó között — a harmadik elé. (Bozsán fel­.) . Életükkel játszanak ködösek az esték — ködösek a hajnalok. A csatakos­­borús novemberben mind nehezebb a gépjárművezetők dolga, még jobban kell vigyázniok a járó­kelő emberekre. Sok a baleset — szomorú statisztika bizo­nyítja — mind többnek okozó­ja a figyelmetlen, a robogó autó, autóbusz, villamos, troli­busz elé szaladó gyalogos. A járművezetőt szidni mindenki tudja , de a szabályokkal, jelzésekkel kevesen törődnek. Gondoljunk arra: az időjárás miatt a vezető rosszabbul lát, nemegyszer hiába fékez, a ko­­c­si megcsúszik és máris meg­történt a baleset. A gépjárművezetőket szabá­lyok, a KRESZ törvénye kötelezi a rendre. A bal­esetmentes, nyugodt fővá­rosi közlekedés alapja emellett azonban, ha mindenki önként — a nedves novemberben és a száraz júliusban egyaránt — megtartja a szabályokat. Nem úgy, mint a képeinken látható, életükkel játszó, ugra-bugráló járókelők. December végén a második, a harmadik és a negyedik békekölcsön húzása Az év utolsó napján sorsolnak századszor államkölcsönt Egy hónap múlva ismét elő­kerülnek az Országos Takarék­­pénztár páncélterméből a sze­rencsekerekek. Az év utolsó ál­­lamkölcsönhúzásait ugyanis december 30-án és 31-én a fő­városban rendezi az Országos Takarékpénztár. Az első napon, délután, a Második Békekölcsönt, a má­sodik napon, délelőtt pedig a harmadik és a negyedik béke­kölcsönt sorsolják. A kétnapos húzáson a három kölcsönből mintegy négyszázezer kötvény­­re csaknem százmillió forint jut nyeremény és törlesztés formájában. Az év utolsó bé­kekölcsön-sorsolása — a terv­­kölcsönt is figyelembe véve — egyben a 100. államkölcsön-sor­­solás lesz. Új gyárak, automatizálás, kutatóállomás az üvegipar ötéves tervében Üvegiparunk tíz év alatt mintegy 250 százalékkal növel­te termelését, de még így sem tudja minden termékből ki­elégíteni a szükségleteket. Az Építésügyi Minisztérium Üveg­ipari Igazgatóságán a második ötéves tervre nagyszabású fej­lesztési programot dolgoztak ki, amelynek eredményeképpen a termelés a múlt évihez vi­szonyítva 180 százalékkal emelkedik. A tervek szerint Orosházán öntöttüveg-, palack- és kon­­zervüveg-gyárat építenek. Mo­dern üvegszigetelőanyag-gyá­­rat is létesítenek. Folyamatban van több gyár rekonstrukciója és gépesítése. Főképpen az üveg kidolgozásához szükséges gép­parkot fejlesztik. A gyárakat korszerű automata gépekkel látják el és még a csomagolást, szállítást is gépesítéssel kíván­ják lebonyolítani. Tervbe vet­ték kutató- és kísérleti állomás létesítését is. Vita az olcsóbb építkezésről Képlet határozza meg, hol kell téglát rakodni Kevesebb gépkocsi, gyorsabb anyagszállítás A napokban véget ért mű­­szakifilm-fesztiválon az üzem­­szervezési témával foglalkozók közül második díjat nyert egy film, amelynek címe csu­pa idegen szóból áll: Lineáris programozás és kibernetika. De feliratai magyar nyelven íródtak, ezért is kellett eljön­niük a 2. számú Építőanyagfu­varozó Vállalathoz azoknak a csehszlovák, lengyel, német szakembereiknek, akiknek tet­szését a film annyira megnyer­te, hogy közelebbről kívánták tanulmányozni, s majd hazá­jukban is meghonosítani ezt az új szállítási módszert. Itt, a 2-es ÉPFU-nál forgatták a fil­met, másutt nem is lehetett volna, hiszen egyelőre csupán ennél a vállalatnál alkalmaz­zák a gyorsabb szállítást, jobb gépkocsi-kihasználást eredmé­nyező lineáris programozást. Csaknem másfélmilliós megtakarítás — Ezé­rt jövő — mondja Várkonyi Antal, az Építésügyi Minisztérium szállítási főigaz­gatóságának főelőadója. — Lé­nyege: a legközelebbi gyártó­helytől a legközelebbi felhasz­nálóhoz számtani az építő­anyagot. — Nem is olyan egyszerű, ahogyan hangzik. Budapesten 15 téglagyár van, s egy eszten­deje már matematikai képlet­tel határozzuk meg, melyik munkahelyre melyik üzemből, milyen mennyiséget és tégla­­fajtát érdemes legjobban szál­lítani. A gyárak előre jelzik a készletet, az építőipari válla­latok úgyszintén a szükségle­tet, s akik mindezt összevetik, a gépkocsik leggazdaságosabb útját megszabják. Az anyag­­szállítás az építkezésekre for­dított összeg 9—12 százalékát emészti fel. Az úgynevezett li­neáris módszert még csupán a téglánál vezették be. Amíg 1959—1960-ban a budapesti építőipari vállalatoknak 33,27 forintba került egy tonna tég­la elszállítása, addig az új módszer bevezetése után már csak 30,85 forintba. Vagyis: egyetlen fillér beruházás nél­­­kül, kizárólag a jobb munka­­szervezéssel 1 millió 400 ezer forintot takarítottak meg egyetlen esztendő alatt. Nincs felesleges anyag Jobban elterjedt az úgyneve­zett központi szállítás, amely ugyancsak megkönnyíti az épí­tőipari vállalatok dolgát; az ország 1300 ÉPFU-kocsija kö­zül mintegy 800 már eszerint jár. A budapesti 1-es —amely úgynevezett szóróanyagokat: kavicsot, homokot szállít —, s a 2-es ÉPFU egyaránt alkal­mazza. Utóbbi vállalat igaz­gatója, Tóth Gyula elmondta: téglát, cementet, betonelemet, gipszet, üveget, faanyagot jut­tat el 280 gépkocsijuk a buda­pesti építőipari munkahelyek­re. Hogy ne kelljen valameny­­nyi gépkocsinak az óbudai köz­ponti telepről indulnia regge­lente, hat főnökséget létesítet­tek: téglagyárban, betonelem­­gy­árban. Hogy milyen elő­nyökkel jár ez a központosítás, arra a két legnagyobb buda­pesti lakásépítő vállalat, a 43- as és a 44-es szállítási osztály­vezetői, Ladó Gyula és Békés Lajos így­ válaszolnak: — Azelőtt külön-külön kel­lett tárgyalnunk a téglagyá­rakkal. A tárgyalás után el­indultak a gépkocsik, saját­jaink, s béreltek. Beálltak a gyárudvarra, egyszerre ötven vagy száz, s megkezdődött a várakozás. Kapkodás, rend­szertelenség, aki bírja, mar­a módszerek, sokszor üresen tért vissza a kocsi, mert aznap már nem került rá sor. S ezekhez az autókhoz nekünk kellett ad­nunk a rakodómunkásokat is, akiket a termeléstől vontunk el! 1959 júniusában vezették be a központi szállítást, azóta csak a 2-es ÉPFU-val tárgyalunk, naponta adjuk az igénylést, adminisztrációnk minimálisra csökkent, megszűnt a kapko­dás, szaladgálás összekötteté­sekért. Az is nagy előny, hogy ma már nem tárolnak az épí­tőipari vállalatok feleslegesen anyagot, csupán annyit rende­lünk, amennyire szükség van. Háromszáz helyett nyolcvan gépkocsi Egy összehasonlító számadat a központosított szállítás elő­nyeire: azelőtt 320 kocsi vitte el a téglát naponta a gyárak­ból, most ugyanazt a mennyi­séget 80—85 elszállítja. A vasúti kirakodást is el­vállalta az ÉPFU. Azelőtt min­den vállalat tartott éjszakai és szombat-vasárnapi gépkocsi­­ügyeletet, pedig előfordult, hogy egyetlen vagon sem érke­zett; ha pedig a vártnál több, akkor nem tudták kirakni az anyagot — fizették az állás­­pénszt. — Vagononként átlag har­minc forint volt ez az összeg — mondja Ladó Gyula. — Az ÉPFU-nál — éppen a jó szer­vezettség miatt — egyharma­­dára csökkent az álláspénz, te­hát hamarább kapja meg va­gonjait a MÁV, meggyorsult a kocsiforduló. A minisztérium szállítási igazgatóságán már kidolgoz­ták, hogyan terjesztik el a fej­lettebb szállítási módszereket más, főleg vidéki vállalatoknál is, mennyivel csökkenthető már 1962-ben az építkezések költségeiből anyagszállításra felhasznált 9—12 százalék. Ja­nuár 1-től a Budapesti Cement­ipari Vállalatnál is — ahol ma még hosszú várakozásra ítélve állnak sorban a gépkocsik — bevezetik a központosítást. Keresztényi Nándor Muskátli a kútban Három iskolai falikép különös történetéről írtunk most egy hónapja. A Lakóterv egyik tehetséges fiatal építésze új iskolát tervezett a József Attila­­lakótelepre. Kívánságára a Képzőművészeti Alap meg­bízott egy tehetséges fiatal­­iparművésznőt, hogy kerá­miával díszítse az iskola zsibongóit. Elkészült az is­kola, s elkészültek a fali­képek is. Csakhogy közben az építész és az iparmű­vésznő nem találkozott. So­rozatos hanyagságok miatt a Képzőművészeti Alap nem hívta meg a tervezőt egyik zsüriülésére sem. Amikor azután az építész meglátta a már elkészült faliképeket, nem engedte feltenni, mert sem témáju­kat, sem kivitelüket nem találta megfelelőnek. Le­vélben tiltakozott a Képző­­művészeti Alapnál, de hete­kig választ sem kapott. Mi történt azóta? Az írás megjelenése után gyorsan megtalálták a ter­vezőt, s az iskolában közös szemlét tartottak. A hely­színi vita ugyan rendkívül éles volt, de nem állapod­tak meg semmiben. Azért valami történt. Mi­után a tervező nem fogadta el a kerámiából készült ivó­­kutakat sem, felvetettek egy érdekes javaslatot. Ne használják ivásra a kutat, hanem­­ ültessenek bele virágot. S a sok tízezer forintba kerülő faliképek? Ott hevernek ma is az is­kolában, az egyik terem padlóján... Az Karbantartási szerződés a budapesti neonberendezések tulajdonosaival Megírtuk: évek óta sok baj van a neonreklámok­kal, az egyes hibás, sötét betűk és fi­gurák eltorzítják a komoly hirdetéseket. A fővárosi tanács ipari osztálya most több fon­tos intézkedést tervez. Egy hét­tagú bizottság megállapította: a hibát leggyakrabban az okoz­za, hogy az elektródák nem felelnek meg a követelmények­nek. Most kísérletképpen új tí­pusú elektródákat használnak. Távolabbi terv, hogy a jövő évben minden budapesti neon­­berendezés tulajdonosával karbantartási szerződést köt a karbantartó vállalat. A szer­ződésben vállalja, hogy állan­dóan ellenőrzi a berendezése­ket és minden bejelentés nél­kül megjavítja a hibákat. PINCÉREK NÉLKÜL Milyen legyen az önkiszolgáló étterem ♦ Időfényképezés Harminc perc nyereség ♦ Közvéleménykutatás A Belkereskedelmi Kutató Intézet közvéleménykutatást végzett, tanulmányozta külföl­di önkiszolgáló éttermek be­rendezését, működését és most készült el beszámolójával, amely választ ad arra: célsze­­rű-e és hol kívánatos a ven­déglátóiparban az önkiszolgáló rendszer. A tikett Az első önkiszolgáló üze­mekben végzett közvélemény­kutatás során a megkérdezett vendégek 88 százaléka tartot­ta megfelelőnek az új rend­szert. Az önkiszolgálásnak öt­fajta típusa van, s ezek közül a kereskedelemben alkalma­zott gyorskiszolgáló módszer­hez leginkább a tikett-rendsze­­rű önkiszolgáló étkezdék mű­ködése hasonlít. Ilyen elv alap­ján működik a Váci úti és a veszprémi önkiszolgáló büfé. A rendszer lényege az, hogy az üzembe belépő vendég egy pa­pírlapot kap, amelyen árral együtt feltüntetik az összes kapható ételeket, italokat. Amikor a büfések kiadják a kért ételt vagy italt, a tikettet a megfelelő helyen kilyukaszt­ják. A fogyasztás után a ven­dég a kasszánál fizet. Megle­hetősen körülményes azonban egyik kézben a tikettet tarta­ni, a másikban egyensúlyozni a tálcát, amelyre rákerülnek­­ az ételek. A legmegfelelőbbnek látszik a terelőkorlátos önki­­szolgáló étterem, ahol tálcával elhalad a vendég a korlát mö­gött a kiszolgáló pult mellett, s ott ráhelyezik tálcájára az ételeket, majd a pult végén le­vő pénztárnál fizet, ezután le­ül az étterem egyik asztalánál. Evőeszköz, kávéautomata A kutatóintézet tanulmánya választ ad arra, milyen legyen az önkiszolgáló étterem. Az önkiszolgáló étterem za­josabb, mint az olyan, ahol pincér szolgál ki. Épp ezért célszerű az étterem padlóját hangtompító anyaggal burkol­ni. A zaj csökkentését elősegí­ti műanyagedények és mű­anyagtálcák alkalmazása. Külön gond az evőeszközök kezelése. Az egyik módszer az, hogy az evőeszközöket garnitú­ránként szalvétába csomagol­ják, a másik módszer szerint tartókazettákba helyezik el és a kazetták rekeszeiből csak az evőeszköz nyele áll ki. A presz­­szógépet külföldön a kiadópult vége felé szokták elhelyezni. Újabban vannak kávéautoma­ták is. Érdekes a szovjet önki­­szolgáló üzemekben a tea ada­golása. A pulton elhelyezett csészékbe csak teakoncentrá­­tum kerül, amelyre a vendég forró vizet tölthet egy tartály­ból. Mivel az önmagát kiszol­gáló vendég egyszerre szedi tálcájára az ételsor valameny­­nyi fogását, könnyen előfordul­hat, hogy míg a levest elfo­gyasztja, a többi étel kihűl. Vi­gyázni kell tehát arra, hogy a kiadópultban tárolt leves, azonnal fogyasztható hőfokú legyen, a fő- és utóételek pe­dig ennél jóval melegebbek. Több önkiszolgáló étterem Megvizsgálták, hogy meny­nyi időt lehet megtakarítani az önkiszolgáló éttermekben. „Időfényképező” vizsgálatot végeztek olyan hagyományos éttermekben, mint a Pilvax, az Opera, a Gül Baba — ahol a hangsúly nem a szórakozáson, hanem az étkezésen van, to­vábbá különféle rendszerben működő önkiszolgáló éttermek­ben. Egy vendég étkezése ha­gyományos formában 40—45, önkiszolgálásnál 10—15, maxi­mum 20 percet vesz igénybe. A tanulmány tapasztalatai­nak felhasználásával a keres­kedelmi vendéglátó vállalatok több önkiszolgáló éttermet rendeznek be a jövőre és az üzemi étkezdék egy részét is ilyen rendszerűvé alakítják át Pakots György

Next