Esti Hírlap, 1963. február (8. évfolyam, 27-50. szám)
1963-02-01 / 27. szám
Kiáltvány helyett Másodszor rendezték meg a Balázs Béla-stúdió kisfilmjeinek vetítését az Egyetemi Színpadon. Másodszorra is kicsinek bizonyult a terem, sokan rekedtek az ajtókon kívül, így most harmadszor is sor kerül a vetítésre, holnap délután. Akik látták már a Variációk egy témára, Koncert, Te, Ég és föld, Ősz, Prometheus, Cigányok, Fény című kisfilmek közül a már moziban futó filmeket, lényegében egyetértenek abban, hogy itt egy sor tehetséges fiatal igyekszik becsülettel, korszerűen és szépen kifejezni az őt feszítő életérzéseket. Hogy itt-ott feltűnik bennük modorosság? Hogy külföldi filmirányzatok bennfentesebb ismerősei utánérzésekre is bukkannak műveikben? Lehet. De tény, hogy van egy művészeti ág — éppen a legproblematikusabb, amelynek ifjú nemzedéke nem konferenciákon és kiáltványokban küzd jogaiért, hanem csendben, céltudatosan jó és új hangú műveket alkot. Sajnos, azonban az érdeklődök nehezen érik utol a mozikban a kisfilmeket, a véletlentől függ, melyik nagyfilm előtt jutnak hozzájuk. Jó lenne, ha legalább egy moziban együtt láthatnánk ezt a kisfilmfüzért. . . Dicséretes gyorsasággal jelentette meg az Európa Könyvkiadó Alekszandr Szolzsenyicin hetek alatt világhírűvé vált Ivan Gyeniszovics egy napja című kisregényét. A moszkvai Novij Mir című folyóirat novemberi számában megjelent mű a Modern Könyvtár-sorozat darabjaként jut el a magyar olvasóhoz. A kisregényt Wessely László fordította. Genfi Tristan: Róna Viktor Az Operaház fiatal magántáncosának, Róna Viktornak legutóbbi angliai és amerikai sikere felkeltette iránta az érdeklődést a nemzetközi balett világban. Janine Charrattól, a kiváló francia koreográfustól távirati meghívást kapott Róna Viktor, hogy készülő produkciójának, a Tristan és Izolda című balettművének férfi főszerepében mutatkozzon be. A premier a genfi Grand Theaterben, májusban lesz. — Előbb londoni kötelezettségemnek teszek eleget. — mondja Róna Viktor. — Ma Orosz Adéllal az angol fővárosba utazunk, ahol holnap kezdődnek meg a próbák a BBC Televízió produkciójához. Tizenkét perces filmet készítenek rólunk és február 6-án lesz a felvétele a Gajane című táncjáték részleteinek. Február 8-án Londonból Genfbe utazom, itt beszéljük meg Janine Charrattal meghívásának gyakorlati megvalósítását. Ha más itthoni és külföldi kötelezettségeim lehetővé teszik, akkor május 3-án mutatkozom be a genfi Tristan és Izolda férfi főszerepében, Orosz Adél és Róna Viktor próba közben. (MTI-fotó : Marosi ferv.) ír „Nyissák fel Shakespeare koporsóját AngliábaA egyes irodalmárok ismét felvették a harcot a Shakespeare-ről vallott eddigi nézetekkel szemben. William Carr neves irodalomtörténész már tavaly követelte, hogy nyissák fel a nagy költő koporsóját és az abban elhelyezett esetleges dokumentumok alapján győződjenek meg róla, valóban Shakespeare írta-e a neki tulajdonított műveket. Carr most arra akarja rávenni a hatóságokat, hogy Stradfordban zárják be a költő hitvesének, Ann Hathawaynak a házát — mondván, hogy „semmiféle hiteles adat nem bizonyítja, hogy abban valóban Shakespeare felesége élt, ezt csupán egy 1795-ben megjelent, meglehetősen felületes írás terjesztette el a köztudatban”. William Carr szerint Shakespeare szülőházát sem szabadna annak nevezni, mivel senki sem állíthatja bizonyosan, hogy valóban ott született. „A vád tanúi66 Az Irodalmi Színpad új műsora „Szatirikus világirodalmi törvényszék...” Nem egészen pontos ez az alcím, hiszen az ötletes keretjátékba ágyazott összeállítás döntően drámai eszközökkel kutatja a Hitlerek és Mussolinik történeti (és kultúrtörténeti) előzményeit, s azt is, kikben és hogyan él ma is olyasféle „elhivatottság”, ami őket vezérelte. Cervantestől Brechtig, Karel Capektől a kitűnő Arthur Adamovig, kiváló humanista írók vonulnak fel vádlókként, köztük G. B. Shaw, akinek a Vissza, Matuzsálem utolsó részéből vett dialógusa Napóleon és Sybilla istenasszony között az irodalmi „csemegék”-kel szolgáló műsor talán legmegrázóbb része. Félelmetes erejű a Mario és a varázsló című Thomas Mann-novella sikerült dramatizációja és külön dicséri a műsor koncepciózus szerkesztőjét, s a keretjáték íróját. Selmeczi Eleket, hogy a diktátorok népellenességét és azok demagógiáját leleplező párbeszédet hallhattunk Macchiavelli és Nagy Frigyes között. Meglepetés volt a kevesek által ismert Karinthy-jelenet, a Propaganda előadása is. Minden mondat csontig hatoló szatíra ebben az antifasiszta művecskében, amelyet Karinthy jóval az Arturo Ui előtt írt. A Gál István ötletes rendezésében elénk tálalt műsorban lelkesen, odaadóan játszottak a színészek. Demján Edit, Agárdi Gábor, Gera Zoltán, Tompa Sándor, Szénási Ernő egészen kitűnőek voltak: az intellektuális telítettségű irodalmi összeállítás segítségükkel széles körök nevelésére alkalmas színházi élmény is lett. De jól megállta helyét Képessy József, Szatmári István, Jakó Pál, Szécsy Vilma és Benáé László is. Meg kell dicsérni Pásztor Pétert, aki a Kis Színpadon a gyors átváltásokhoz alkalmazkodva, teremtett hangulatot egyszerű, ügyes díszleteivel. A. G. 1963. február 1, péntek Boxolók a műkincsek között Armand Vanucci középsúlyú bokszoló főfoglalkozása az, hogy a párizsi Louvreban teremőr. Az utóbbi években gyakori képlopások miatt mostanában a Louvreban is megszigorították az ellenőrzést. Az igazgató felkérte Vanuccit, kérdezze meg, kinek lenne kedve múzeumi őrnek beállni. Eddig három bokszoló jelentkezett ilyen állásra. A múzeum igazgatósága szerint ez megnyugtató megoldás, amelynek egyébként a bokszsport vezetői is örülnek, hiszen az idős bokszolók megélhetési problémáit ilyen módon kitűnően lehet rendezni. ÚJ KÖNYVEK A Modern Könyvtár-sorozatban jelent meg Francisc Munteanu kisregénye, Terra di Siena címmel, egy fiatal festő életéről,. — Szatmári György kisregényeBombaszedők címmel került kiadásra — Aszafjev Az orosz zene mesterei címmel megjelent kötetében nagy megjelenítő készséggel állítja az olvasó elé Muszszorgszkij, Csajkovszkij és Rimszkij-Korszakov életművét s alakját. RÁDIÓMŰSOR FEBRUÁR 1. PÉNTEK KOSSUTH: 17.00: Hírek. — 17.15: Ötórai tea. — 17.40: Rádióiskola. — 18.25: Virágénekek. — 18.40: Ifjúsági Rádió. — 19.00: Pénteken este ... Február 2-ánJarcanai Sál a Rózsakert étteremben (XIV., Colmbus u. 43.) Zene: SVÉD trió Fellépnek: LŐRINCZ ANIKÓ, KÁRPÁTI ÉVA, PALOTÁS TIBOR. Nyitva reggel 5 óráig. □ DAVID SAFRAN kiváló szovjet csellóművész február 11-én érkezik Magyarországra, vendégszereplésre. Budapestért február 13—16. között lép fel, majd Miskolcon, Győrött és Szegeden is bemutatkozik. □ FISCHER ANNIE február 18-án indul több hónapos észak-amerikai turnéjára. Előbb Kanada városaiban, majd az Egyesült Államokban koncertezik. Északamerikai előadássorozatát április 11-én fejezi be Washingtonban. □ AZ EGYIK MÜNCHENI KLINIKÁN újabb operációt hajtottak végre Fricsay Ferenc főzeneigazgatón, a kitűnő magyar karmesteren, akinek állapota válságosra fordult. Kérésére Budapestről betegágyához utazott Korányi András professzor. □ SZURCSIK JÁNOS festőművész kiállítása szombaton délben nyílik az Ernst Múzeumban. Ridly Valéria művészettörténész tartja a megnyitó beszédet. □ A HOLLYWOODI filmszínészek foglalkoztatási válsága rendkívül súlyos. A mintegy tizennégyezer főnyi filmszínészgárdából 1962- ben csak mintegy nyolcezret tudtak szerződtetni. 1961- hez viszonyítva az elmúlt évben 25 százalékkal csökkent a filmvárosban készült produkciók száma. □ A HÁBORÚ ÉS BÉKE szovjet filmváltozatának forgatócsoportja jelenleg a Kárpátokban dolgozik. A Kalatozov—Uruszevszkij rendező—opertőr pár Kubában dolgozik egy játékfilmen, amit Jevtusenko és Enrico Pineda Barnet írtak Én vagyok, Kuba címmel. □ EGY OLASZORSZÁGI kolostorban olyan könyvet találtak — 1513-ban nyomtatták —, miben először esik szó Kolumbusról, Amerigo Vespucciról és Amerika felfedezéséről. A könyvet latin nyelven írták, az oldalakon nincs számozás, itt már az új világrészt Amerikának nevezik Új-India helyett. □ CIKKEK Bajazid bég című operájának bemutatójára készülnek február elején a szegedi Nemzeti Színházban. □ VITTORIO DE SICA márciusban Ceyloni románc címmel új filmet kezd forgatni Lollobrigidával, Mastroiannival és Claudia Cardinale-lal a főszerepben. A történet a közép-ceyloni teaültetvényeken játszódik. □ BRÜSSZELBEN nemzetközi értekezletet tartottak a színészkérdés problémáiról. Tervbe vették, hogy a brüszszeli egyetemen színháztudományi és színészképző kart létesítenek, s állami színiakadémiát nyitnak meg. □ FILMET KÉSZÍTETTEK a leningrádi televízióstúdióban, Leningrad 1941— 1944. évi hősi védelméről, „A blokád áttörése” címmel A film végigkíséri a nézőt a védelem 900 napjának minden szakaszán. A filmarchivumból a rendezők 10 009 méter filmszalagot választottak ki a filmhez. Az érdekes film rendezője Anatolij Arisztarhov. □ HÉTSZÁZ „Ex Libris" fametszetet készített élete folyamán Drahos István szentesi iparművész. Műveinek javából most albumot jelentetnek meg ötszáz számozott példányban. Háromszáz kötet külföldre kerül a nemzetközileg számontartott művész alkotásaiból. □ THOMAS MANN életéről és emlékeiből kiállítást rendeztek Milánóban. Olaszországban ez volt az első olyan Thomas Mann-ünnepség, melyet hivatalos szerv, városi tanács rendezett. □ Pályázatot hirdet a KISZ Budapesti Bizottsága nem hivatásos írók és rajzolók részére az ifjúsági mozgalom vidám eseményeinek, epizódjainak feldolgozására: a KISZ-élet humora szövegben és rajzban címmel. A beküldési határidő: március 30. névvel és lakcímmel. Pályázat feliratú borítékban kell az írásokat eljuttatni a KISZ Budapesti Bizottsága kulturális osztályára. (VIII., Köztársaság tér 27.) A legsikerültebb pályamunkák megjelenését biztosítják, az első díjért 500, a másodikért 400 és a harmadikért 300 forintot kapnak a legjobb pályázók. Pacal petrezselyemmel avagy furfangos menyasszony a Csiliben A pacalt általában nem tartják az étlapok díszének. De azt az egészséges gyomrú ínyencek is tudják, hogy van eset, mikor nincs jobb étel a pacalpörköltnél, jobban csúszik, mint valami kifundált, mindenféle finomságokból összekotyvasztott ételkülönlegesség. Valahogy így tűz, tette színházi étlapjára a Nemzeti Színház együttese is erzsébeti kamaraszínházában, a Csiliben ezt a Lope de Vegának, a több mint másfél ezerből ki tudja, hányadik darabját. A hasonlat, lehet, hogy kissé erős, de először is a kifogyhatatlan termékenységű spanyol mester darabja maga is inspirálja erre a hasonlatra a nézőt, mikor kis dalocskát énekeltet főszereplőjével, a petrezselymes pacal nagyszerűségéről. Meg aztán a darab ízei is emlékeztetnek erre a vastag ételre. Nincs meglepetés — fordulat van, nem meglepetés —, néhány vaskos félreértés, furfangos szolga, bárgyú uraságok, pipihúsra vágyó vén kecske és bőséges zsírozás, azaz negédes szerelem, amely végül a furfangok segítségével diadalmaskodik. A nézőnek imitt-amott eszébe jut Romeo, meg a Cyrano és rájön arra, hogy ezúttal a nagy mesterek egy asztalról szedték le a morzsákat, a vásári komédiák rögtönzései teremtették meg a jól kipróbált alaphelyzeteket, amelyeket most egy burleszkben látunk viszont. Lope de Vega azonban sok utódjával szemben nem tagadta meg vásári származását, inkább, mintha büszke lenne rá. Ha már eddigi hűségesek voltunk a hasonlathoz, ezután se fordítsunk neki hátat, jelentsük ki, hogy ehhez az írói pacalhoz a rendezők, a színészek, az előadás adta a harmatos fűízű petrezselymet. Olthy Magda és Pethes György, a rendezők idézték a vásári komédiák szellemét, de nem jobban, mint az a mai nézőknek elviselhető, s ugyanakkor eljátszották a commedia dell’ arte paródiáját, azzal az egyszerű módszerrel, hogy megpróbálták úgy játszani, ahogy több száz évvel ezelőtt. Dörgedelmes pátosz, széles mozdulatok, éneklő hangsúly, harcos deklamálás. Ez már önmagában is nevetésre ingerel. Ám a komikum alapforrása rendszerint a meglepetés. Ez esetben pedig a váratlan fordulatok, mikor a pátoszból viszszazökkennek a színészek a köznapi beszédre. Ez még nem lenne új dolog, most mégis valahogy sokkal jobban „ül” minden, talán azért, mert szemben az álpátosszal, nem a Csili kissé hűvös nézőterén üldögélő mai emberre kacsintttak, ezzel szerezve egy jó poént, de elveszítve az előadás folytonosságát, a burleszkhez is szükséges egységes illúzióját. Nem, most az álpátosszal szemben egy kedves, játékos komédia hangulatát állították, s ettől az egész könynyed, szellemes, magával ragadó lett. A színészek többsége is igen jól érezte magát ebben a rendezői elképzelésben. Mindenekelőtt „Erzsébet felfedezettje”, Agárdy Ilona, aki fiataloknál szokatlan biztonsággal találta meg a két ellenpólus közötti játék olyan arányát, amelynek kitűnő eredménye ez a nagyon kedves, nagyon bájos, aranyos kis Fenisa leányzó. Nem kevésbé színesen ötvözte a férfias bélcegséget és a kamaszos maflaságot Bitskey Tibor, akiről most kiderült, hogy milyen otthonosan mozog a humor területén is, s még kellemesen énekel is. Kemény László szerelmetes, rogyadozó térdű apája maga volt a burleszkbe tévedt Don Quijote. Nem lehet panasz a többi szereplőre sem. Olthy Magdának, a színésznek egyébként nem eshetett nehezére a rendezői elképzelés megvalósítása, hiszen önmagát is rendezte, de hasonlóképpen jó volt Csurka László és Sándor Géza is. Litkey Irén és Somogyvári Pál mintha egy-egy árnyalattal jobban megragadtak volna az álpátoszos színfalhasogatás paródiája, illetve az inasnál a közönségre kikacsintó mai komédiás játékstílusánál. Lope de Vega mester sok színének Bakó József készített ötletes színpadi képeket, Laczkovich Piroska öltöztette a figurákat mulatságos ruhákba. Végül is azzal keltünk fel a nézőtérről, talán kicsit messzire kellett kijönni érte, de jól készítették el, s mi jó étvággyal fogyasztottuk ezt a pacalt petrezselyemmel. Bernáth ílászló — Közben: 19.54: Mese. — 20.00: Esti Krónika. — 20.25: A Pénteken este című műsor folytatása. — Közben: 22.00: Hírek. — 22.20: A Pénteken este című műsor folytatása. — 23.00: Kamarazene. — 24.00: Hírek. — 0.10: Könnyűzene. PETŐFI: 16.55: Gyermekrádió. — 17.20: Ifjúsági Rádió. — 17.40: Lisztátiratok. — 18.00: Hírek. — 18.10: Hovanscsina. Operarészletek. — 19.00: Hírek. — 19.05: Népek zenéje. — 19.35: A német monopoltőke citadelláján. — 19.50: A Magyar Állami Hangversenyzenekar játszik. — Közben: 21.08: Hírek. — 21.18: A hangverseny közvetítés folytatása. — 22.00: Hangversenynaptár. — 22.20: Sporthíradó. — 22.35: Kulturális jegyzet. — 22.40: Honthy Hanna operettdalokat énekel. — 23.00: Hírek. FEBRUÁR 2. SZOMBAT KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.40-7.49: Zene. — 8.10: Lányok, asszonyok. — 8.30: Madrigálok. — 8.45: Ifjúsági Rádió. — 9.05: Pénteken este .. . — Közben: 10.00: Hírek. — 10.10: Napirenden ... — 10.15: A Pénteken este című műsor folytatása. — Közben: 11.50: Hanglemezek. — 12.00: Hírek. — 12.15: A Pénteken este című műsor folytatása. — 12.55: Hazai kistükör. Nyári napok. — 13.10: Operákból. — 14.00: Fiatalok filmklubja. — 14.20: Híres prímások lemezeiből. — 14.40: Új versek. — 15.00: Hírek. — 15.10: Magyarországi útiképek. — 15.20: Élőszóval — muzsikával. — Közben: 16.50: Hét nap a külpolitikában. •*— 17.00: Hírek. — 17.10: Az Élőszóval — muzsikával című műsor folytatása. — 17.45: A falusi kultúra gondozói. Riport. PETŐFI: 5.50: Hírek. — 6.00—7.59: Zene. — 8.00: Hírek. — 14.20: Foto amatőrök öt perce. — 14.25: Zenekari muzsika. — 15.45: Levelezés. — 16.00: Hírek. — 16.05: A hétarcú lány. Rádiójáték. — 17.15: Orvosi tanácsok. — 17.20: Heti hangversenykalauz. URH KÍSÉRLETI MŰSOR PÉNTEKEN: 18.30: Hírek. — 18.40: Zenekari hangverseny. — 19.50: Könnyűzene. — 20.30: Vidéki színház — vidéki közönség — 20.45: Operarészletek. — 21.35: Tánczene. — 22.00: Bartók: Szólószonáta. — 22.30: Hírek. SZÍNHÁZAK PÉNTEKI MŰSORA: Operaházi Háry János (D-bérlet, 5. előadása, 7). — Operaház Erkel Színháza: Szöktetés a szerájból (Környey-bérlet és Kis Erkel-bérlet, V. sorozat, 3. előadása, 7). — Nemzeti Színház: Galilei élete (Bajor-bérlet, 4. előadása, 7). — Katona József Színház: A két Bolyai (7). — Madách Színház: Tanner John házassága (bemutató előadás, 7). — Madách Színház Kamaraszínháza: Változnak az idők (7). — Vígszínház: A nadrág (7). — Jókai Színház: Bűn és bűnhődés (7). — Petőfi Színház: Irma, te édes (7). — FővárosiOperettszínház: A mosoly országa (Blaháné-szereposztás, 7). — József Attila Színház: A három testőr (7). — Vidám Színpad: Bohózatalbum (fél 8). — Kis Színpad: Susmus (7). — Zeneakadémia: MÁV-bérlet, VIII. (fél 8). — Kamaraterem: Kamarazene-bérlet (V/3., — fél 8). — Bartók-terem: Az ezernevű lány (3). — Állami Bábszínház: A császár új ruhája (10), Csilicsala csodája (3). — Tarka Színpad: Őfelsége, a sztár (fél 8). — Kamara Varieté: Különleges vidám lap (bemutató: 6 és fél 9). — Jégszínház: Paprikacoctail (7).