Esti Hírlap, 1964. május (9. évfolyam, 102-126. szám)
1964-05-03 / 102. szám
Az ország központja Igazgatási és idegenforgalmi intézmények a Belvárosban A Belváros rendezési tervének kidolgozására bizottság alakult: tagjai az Építőipari Műszaki Egyetem rektora, műegyetemi tanárok, a városrendezés legkiválóbb szakértői. Most megvitatták a készülő rendezési terv részletes programját. A legszebb üzletek Alapelv, hogy a főváros központjában kell koncentrálni az állami és a városi igazgatás felsőbb szerveit. Az ipar és a kereskedelem legjelentősebb intézményei szintén a városközpontba valók, s a Belvárosnak idegenforgalmi feladatkört is be kell töltenie. Ez a városnak az a területe, amelyet az az idegenek elsősorban felkeresnek, tehát itt kell elhelyezni az idegenforgalom kiszolgálására a legfontosabb létesítményeket: a idegenforgalmi irodákat, a szállodákat, a szórakozóhelyeket. Ehhez kapcsolódik a városközpont kereskedelmi feladatköre. A Belváros üzleteinek méltóképpen reprezentálniuk kell az ország gazdaság életét; ezek az üzletek az ország kirakatának tekinthetők, itt az átlagosnál magasabb színvonalú, reprezentatív kiskereskedelmi, üzleti központnak kell kialakulnia. A gyorsvasút Továbbra is szükség van a városközpontban lakásokra, de inkább garszonlakásokra, mert a kerületben kevés a park, a játszótér. Az V. kerületből ki kell lakoltatni az áruraktárakat, a másod- és harmadrangú vállalatokat. A lakóházakban ideiglenesen elhelyezett minisztériumokat viszont végleges épületekbe kívánatos áthelyezni, a városközponttól távol működő főhatóságokat pedig olyan helyre, ahol szerves kapcsolatba kerülhetnek a városközpontjával. Minisztériumok elhelyezésére kell felhasználni például a Szabadság tér déli oldalán levő elavult épületek helyét. Később a Bajcsy-Zsilinszky út menti elavult házakat kell lebontani, de addig is, míg erre sor kerülhet, a Váci út—Hungária körút csomópontjában az államigazgatás fontos alközpontja teremthető meg. Ez az alközpont a Belvárossal közvetlen kapcsolatba kerül a megépítendő gyorsvasút révén. A földalatti és az új Madách út A kelet—nyugati, később az észak—déli földalatti vasút új területeket kapcsol a Belvároshoz. Gazdasági-igazgatási intézmények telepítése képzelhető el a Moszkva tér —Széna tér területén. A rendezési program megemlíti, hogy a Vár a budapesti városközpont szerves részévé válik, ahol művelődési jellegű intézmények helyezkednek majd el. Másik művelődési gócpont alakul ki a Városliget határán a múzeumokkal és az itt megépülő színházi és egyéb létesítményekkel. Szükséges azonban e területnek a városközponttal való szervesebb összekapcsolása. Ezt szolgálja majd, ha a Madách utat a Damjanich utcáig kiépítik. Feltétlenül a Belvárosban helyezendő el a képzőművészeti és a zenei központ: kiállítóterem, kamara-koncertterem. Ezek a helyreállítandó Vigadóhoz kapcsolódhatnak. V : Fontos útvonal: az alsó rakpart A közlekedés átalakításával is foglalkoznak a tervezők. Az a vélemény, hogy az alsó rakparton négy nyomtávú útvonal épüljön. Ha ilyet nem építenek, néhány év múlva a Duna-korzót veszik majd igénybe a közúti közlekedésre. Az Apáczai Csere János utcát lehetőség szerint mentesíteni kell a forgalomtól. Az Engels térről el kell kerülni a helyi autóbuszforgalomnak, mert ott lesz a nemzetközi autóbuszjáratok állomása. A program megvitatása után megkérdeztük Szilágyi Lajost, a Fővárosi Tanács városrendezési osztályának vezetőjét, hogy látja a Belváros jövőjét. — A Belváros rendezési tervének kidolgozásakor — mondta — a fő cél az, hogy feltárjuk a város központjának építési, beruházási szükségleteit. A terv alapján kell majd meghatározni a beruházások sorrendjét. Nagyon fontos, hogy helytelen beruházásokat ne végezzenek. A gazdasági helyzet és a technika állandó fejlődése közben a városrendezési tervek is módosulhatnak, időközönként felülvizsgálatra szorulnak. De addig is jó alap a terv, hogy meghatározzuk, milyen irányban kell fejleszteni, rendezni a Belvárost. Pakots György CANNES 1964. Levetítették a Pacsirtát Pénteken érkezett Cannesba a magyar delegáció tagjaként Tolnay Klári és Pacsirta megelevenítője, Nagy Anna. És szombaton, a fesztivál negyedik napján került sor filmünk bemutatására. Az érdemi fogadtatásról még nincs képünk. A kritikák majd a következő napokban kerülnek nyilvánosságra. Hétfőre-keddre alakul ki, milyen véleményt formált filmünkről a nemzetközi sajtó. Egyelőre csak beszélgetésekben elhangzott megjegyzések és a bemutató formaságai adják ez évi szereplésünk első és legfontosabb állomásának körvonalait. A déli óráikban zajlott le a film sajtófogadása, amelyen megjelent Tolnay Klári és Nagy Anna is, s ahol az igen szép számban megjelent újságírók előtt Ranódy László, a film rendezője rövid, francia nyelvű bevezetőben beszélt Kosztolányiról és a regényről, amelyből a film született, majd válaszolt a kérdésekre. A találkozó hivatalos részét jó hangulatú, napfényes koktélparti követte a Fesztiválpalota teraszán, ahol színésznőinket kereszttűz alá vették a fotográfusok. Fényképezésben este sem volt hiány, amint a tapsok mennyiségével sem lehetünk elégedetlenek. Robert Favre Le Bret, a fesztivál igazgatója, a versenyt megelőző nyilatkozataiban elismeréssel szólt filmünkről. Reméljük, véleményét sokan osztják majd a kritikusok közül is. A többi eseményről... Sophia Loren A római birodalom bukásának kedvezőtlen fogadtatása után úgy döntött, hogy nem vesz részt a film sajtófogadásán és már a bemutató másnapján feltűnés nélkül elhagyta a várost. Helyébe Jean-Paul Belmondo érkezett. Nagy sikere neki sem volt. Filmje, a Henri Verneuil rendezte Százezer dollár a napon a hozzá fűzött szerény várakozásnak sem felelt meg. Kalandfilm, de nem a javából. Három másik film szerepelt eddig a programon. Ezek közül a Beverly Hills halottja című nyugatnémet történet szót sem érdemel. A brazilok Szárazságát, a témájában a Kopár szigetre és a Talpalatnyi földre emlékeztető művet a kritika kedvezően fogadta. Eddig legérdekesebb a japánok első bemutatott filmje. A homok aszszonya volt, s valószínűleg a díjazottak listájára kerül. Ma a svédek és az amerikaiak, holnap a Szovjetunió és az olaszok lesznek műsoron, szerdán mutatják be Az öreg hölgy látogatása filmváltozatát. Bán Róbert ZENEI VETÉLKEDŐ hanglemezekről az Otthon Áruházban május 4-én, hétfőn dn. fél 5 órakor. Fellépnek: Hollós Ilona, Balassa Tamás Játékvezető: Pálos Miklós Hanglemezjutalmak. Testénként, lefekvés után, ső J akármilyen későre jár, a mama besettenkedik a szobámba. Amikor oltáshoz, a fejlámpa kallantyújához nyúlok, szemem még fölpásztáz a mennyezetre, de ebben a pillanatban nyílik az ajtó, és a mama már ott ül az ágyamon. Lesimítja a párnákat, körül verdesi a takarót, bepólyál. Aztán csak ül és néz. Én hunyt szemmel fekszem, teszem, hogy alszom. De nem lehet. Pillámon átvilágít anyám madárka teste, bőrömre rásüt melege. Ő különben is tudja, hogy ébren vagyok, és tudja, hogy akarom, nem akarom, ezt a randevút nem kerülhetem ki. És megüt egy hangvillát, amely az anyák kezében olyan különösen meleg hangot ad: — Nos? — Semmi baj, mama! — Nem mondasz igazat, fiam! Mit mondott az orvos? Nem lehet hazudni neki És nem is akarok. Hiszen a vége úgyis mindig az, hogy a mama megfogja a kezemet, magasba emeli, nézi sokáig, aztán lassan, mint egy gyermeket a bölcsőbe, visszaereszti a takaróra. Aztán a homlokomhoz szorítja tényé- A titok rét. Ha lázas vagyok, érzem hűvösét, ha fázom, melegét, aztán még hallom, amint halkan, szinte danolva, mint valamikor poronty kicsi koromban, suttogja: — Aludj, édes fiam! Fölemelkedik az ágy sarkáról. Különös. Nem rezdül meg az ágy, nem reccsen a padló, meg se mozdul a kilincs, nem sirren az ajtó, így megy, így jön. Így jelent meg minden este a fronton is. A lilára fagyott emberek között, a hósátorban, ahol a fej mellé tett kulacsban percek alatt egy darab jégbe dermedt a feketekávé. Elalvás előtt besurrant anyám, és suttogása meleg leheletétől felolvadt a kulacsban a jég, s a szívben a félelem. És később ... álbajusszal, hamis papírokkal, pincékben, padlásokon rejtekezve, ahogy kinyúltam egy zsákon vagy törmeléken, odatérdelt mellém: — Csak mondd, fiam, mi baj... És én mondtam. Aztán a legszörnyűbb katorya. Amikor értelmét vesztette — az értelem is. Amikor senki nem felelt. Mert senki nem kérdezett. Mert senki nem mert kérdezni. Amikor mélyen a föld színe alatt, a fél lépésnyi sötét kamra nedves falára a lélek is csak vakon nézhetett, nem mozizhatott, mint Fucik, aki tudta, merre van, és merről jön az ellenség. És a mama eljött ide is. Méteres falakon, nehéz vasajtókon, betontömegen át. Pedig akkor már nem is élt. Hát akkor hogyan csinálta? És hogyan csinálja most is, hogy ha nagyon örülök valaminek, akkor besurran este, elalvás előtt, hogy együtt lelkendezzék velem, és ha fáj valami, betegágyban, kórházban, műtőben, ott ül a lábnál, előrehajolva, és néz, néz, és melegít a szeme sugara. És vigasztal. És gyógyít. Hogyan csinálja? Hát hogyan csinálja a többi anya? Nem tudom. Ez az ő titkuk. Talán megfejthetetlenebb, mint az atom, és maga a világegyetem. Boross Elemér . 1700 KILOMÉTER „NYEREGBEN" (III.) A rotterdami kikötő Hajó, vonat, helikopter * Körbisztró a 120 méteres toronyban * Sétahajózás a 40 kilométeres part mentén Az 1700 kilométeres út Budapesttől a tengerig itt ér véget. Ha a látogató a Kralingse Plas felől közelíti meg gépkocsival Rotterdam kikötőjét, át kell haladnia a Tunelen, azon a kilométernél hosszabb alagúton, amely a Maas folyó medre alatt köti össze a két városrészt. Amint a „felszínre" ér, mindenekelőtt az Aeromast — Rotterdami Erasmus — 120 méter magas tornya tűnik a szemébe. A torony mint mozdulatlan őrszem emelkedik a folyó fölé. Másfél gulden lefizetése ellenében lift röpít fel a torony tetőre, s újabb másfél guldenért rendelhet egy Coca-Colát a fenti körbisztróban. Alatta terül el Európa legnagyobb, s a világ második legnagyobb kikötője. A kikötő, amely tavaly 30 ezernél több tengeri hajót fogadott s bocsátott útra. 265 kilométer hosszú sínpár A látvány felejthetetlen. Vasúti szerelvények, gépkocsik sürgés-forgása, hajókürtök búgása, óriásdajrák hajladozása, kalauzmotorosok siklása, uszályok méltóságteljes mozgása. Villamos targoncák gördülnek, hatalmas bálák lengenek a levegőben, roppant ládák ereszkednek alá s emelkednek a magasba. Sípjelek rikoltanak, a levegőben kávé- és olajszag, megafon bömböl, és szürke füst száll a tenger irányába. A 40 kilométernél hosszabb kikötői part minden részén folyik a ki- és berakás. Amerre a szem ellát: hajók, hajók és hajók. — Nézze a vasúti síneket — figyelmeztet magyar kísérőm. — Kétszázhatvanöt kilométer hosszúságban szelik keresztül-kasul a kikötőt, s naponta több ezer vagon áru kerül ki innen a nemzetközi forgalomba. Strand a fedélzeten Indul a kikötői sétahajó, hogy végigvigye a vendégeket a partok mentén. Hetvenöt percig tart az utazás, dokkok mellett és góliát tengerjárók hegymagasságú teste alatt. Előző napján futott be a New Rotterdam, a hollandok személyszállító büszkesége, ez a 37 ezer tonnás óriás, fedélzetén stranddal, gyermekjátszótérrel és sportpályával. Tankhajó indul kifelé, apró motoros vezeti, dudája rekedten szól. Künn a parton, az egyre növekvő olajkikötő felé tehervonat robog, építőanyagot visz. Helikopter ereszkedik alá, fülsiketítő dugással. Úgy tűnik, ráül a vízre, aztán újra felemelkedik és eltűnik az Aeromast mögött • Délután öt óra. A hajóstewardess forró teát hord körbe (ez benne van a hajókázás árában), a víz felszínén csillog a napfény, áttörve a füstrétegen. A három nyelven magyarázó idegenvezető most németül köz — Ja, meine Damen und Herren, das ist Rotterdam, der grösste Ölhafen Europas.' * Hét radarállomás, 650 ezer utas A hazaiak boldogan bólogatnak. A rotterdamiak oly büszkék kikötőjükre, mint a gyerek legszebb játékára. Az idegenvezető azután folytatja: — Évente 650 ezer utas érkezik hozzánk. A kikötő 7 radarállomása éjjel-nappal biztosítja a veszélymentes kikötést. ~ Egy nemrég érkezett hajóról bennszülöttek szállnak ki: malájok. Valamennyien fiatalok. Diákok, ide jöttek tanulni, a gyarmatokról. Afrika felszabadító harcainak vezetői is a londoni, párizsi egyetemeken tanultak. Túri András Az Aeromast, a rotterdami kikötő fölé emelkedő 120 méter magas kilátótorony. Elektronikus forgalomellenőr műszer, amelyet az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem közlekedésvillamossági tanszékén most dolgoztak ki. A berendezés egyaránt jól felhasználható a közúti és a vasúti forgalom ellenőrzésére. Az új műszerrel állandóan ellenőrizni lehet, hogy például egy vasúti szerelvény teljes egészében, a megfelelő összeállításban és az előírt időpontban haladt-e át bizonyos pontokon, vagy, hogy egy-egy autóbuszjárat kocsijai hogyan tartják meg a menetidőt, hol keletkezik torlódás stb. Azonosítja, megszámolja és ellenőrzi a felügyeletére bízott járműveket, megállapítja haladásuk irányát és sebességét az az elektronikus Megfelelő főbérleti lakásokat közérdekű célokra készpénzért átvesznek F I K kirendeltségek