Esti Hírlap, 1965. július (10. évfolyam, 153-179. szám)
1965-07-01 / 153. szám
GYORSINTERJÚ Kiss Manyival — A nyári program? — Nagyon szép lesz. Kéthónapos külföldi utazásra készülök. Július 3-án délelőtt még felvétel a rádióban — este már indulok. Fehér Klára szerzői estjére a Nem vagyunk angyalok egyik jelenetét vesszük fel. — Útiterv? — Jugoszlávia, Olaszország, Svájc, Nyugat-Németország. Jugoszláviából július 17-én visszajövök két napra filmezni. Fehér Tamás Eörsi Ferenc Patyolat-akcióját forgatjuk. — Szerepe? — Egy vidám tornatanárnő. Kedves figura. — A tv-ben mikor látjuk? — Nemsokára. Az Ádám Ottó rendezte Carrar asszony puskái című Brecht-darabban játszom. — Mikor lesz vége a vakációnak? — Szeptember elsején. Akkor kezdjük próbálni a Koldusoperát. — Előre meghatározott programmal készül az utazásra? •— Egyáltalán nem, ötletszerűen, „ahogy jön”-alapon szeretném eltölteni ezt a két hónapot. Vettem néhány új könyvet az útra, és ha a holt szezon ellenére akad valami megnézni való színpadi produkció, azt nem szeretném elmulasztani. Más tervem nincs. — Mit szándékozik hozni külföldről? — Sok friss energiát és minél több jól sikerült fényképfelvételt. Meg néhány új receptet, amit aztán szokás szerint soha ki sem próbálok. igneti) Chilétől a Himalájáig A nyár nemcsak az utazások időszaka, útleírásokat is ekkor olvasnak leginkább a vonaton, üdülőben, strandon. Jól időzítették a Táncsics Könyvkiadó népszerű útikalandok sorozatának legújabb köteteit. Nyugat- és Észak- Európába viszi el az olvasókat Benamy Sándor ,.Hetvendolláros utazás”-a. Élményen túl, sok hasznos tanácsot is ad a nyugati országokba látogatóknak. Lennart Meri észt szerző „Hegyenvölgyön” című könyvében két izgalmas expedícióról számol be. Pintér István útinaplója „Indul az SK 955-ös járat” címmel jelenik meg. A Népszabadság riportere nemrégiben járt Dél-Amerikában, könyvében a lüktetőéletű, modern nagyvárosok hétköznapjait, fény- és árnyoldalait eleveníti fel. „Emberek a csúcsokon” címmel gyűjtötte csokorba Róna István a világ legmagasabb hegyormai meghódításának történetét, az első expedíciók útját az Alpok, a Kaukázus, a Himalája bérceire. A kötethez alpinista kislexikont csatolnak. Július 1. — csütörtök KOSSUTH. 16.00: Hírek. — 16.10: Villanófényben: a helytálló ember. — 16.15: Csak fiataloknak! Tánczene. — 16.50: Operettnyitány. — 17.00: Horizont. — 17.15: Wilhelm Furtwängler vezényel. — 18.00: Mi történt a nagyvilágban? — 18.15: Hazánk hírei. — 18.20: Muzsikáló képeslapok. Üdvözlet Kiskörösről és Izsákról. — 18.45: Balatoni randevú. — 19.05: Tánczene. — 20.00: Esti Krónika. — 20.25 —22.49: Orfeusz. Gluck háromfelvonásos operája. Közben 21.06: Versek. 22.00: Hírek. — 22.49: Írók munka közben. Beszélgetés Hemingway-vel. — 23.10: Könynyűzene. — 23.38: Kórusok. — * 24.00: Hírek. — 0.10: Filmzene. PETŐFI: 16.00: Táncdalok. — 16.10: A Budapesti Kamarazenekar játszik. — 16.50: Barabás Tibor írása. — 17.00: Hírek. — 17.05: Délutáni frissítő. — 18.20: Új művek a világirodalomban. — 18.45: Fúvószene. — 19.00: Hírek. — 19.05: Szabó Ferenc: Tudás Matyi — szvit. — 19.40: Az antivitaminokról. *— 19.50: Hangverseny a stúdióban. — 20.25: Népdalcsokor. — 21.00: Hírek. — 21 05: Előszóval — muzsikával. — 23.00: Hírek. URH: 14.05—18.00: Budapesten és környékén azonos a Petőfi Rádió műsorával. — 18.30: Hírek. — 18.35: Operettrészletek. — 19.00: Kamarazene. — 19.50: Tánczene. — 20.50: Romantikus hangverseny. — 22.10: Jazz. — 22.30: Hírek. Július 2. — péntek KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.32—8.00: Reggeli zene. Közben 5.30, 700: Reggeli Krónika, 5.00, 6.00, 6.30, 8.00: Hírek. — 8.20: Ritmikus percek. — 9.10: Zenekari muzsika. — 9.54: Édes anyanyelvűnk. — 10.00: Hírek. — 10.10: Óvodások műsora. — 10.30: Mezei csokor.— 11.00: Derűs históriák. — 12.00: Hírek. — 12.15: Énekszámok. — 13.00: Ami a jövő hét zenei műsoraiból kimarad. — 14.00: Hírek. — 14.05: Szigeti József hegedül. — 14.40: Ifjúsági Rádió. — 15.00: Üzenetek. — 15.40: Lapozgatás új könyvekben. — 16.00: Hírek. — 16.15: Gluck operáiból. PETŐFI: 4.30—10.57: Azonos a Kossuth Rádió műsorával. — 14.20: Válaszolunk hallgatóinknak. — 14.35: Verbunkosok. — 15.00: Hírek. — 15.05: A gyeplő. Dokumentumjáték. — 16.05: Két dal. — 16.15: Ifjúsági Rádió. A TV MŰSORA CSÜTÖRTÖKÖN• 9.30: Úttörőolimpia 1965. Filmbeszámoló (ism.). — 9.45: Bábolna. Magyar kisfilm. — 10.05: Képek a magyar némafilm történetéből. *— 11.15: Tv-bébi (ism.). — 18.08: Hírek. — 18.15: A Magyar Hirdető műsora. — 18.25: Csak egy kicsivel jobban . . . Gyárak újítási versenye. — 18.55: Telesport. — 19.20: Cicavízió. Bábjelenet (ism.). — 19.30: Tvhíradó. — 19.50: Napi jegyzetünk. — 19.55: A jövő hét műsora. — 20.03: Napló. 40 éve született Lumumba. — 20.10: Zenélő órák. Hősi ének. — 21.40: Vacsora után az Újságíró Klubban. — 22.10: Tv-híradó — 2. kiadás. A TV MŰSORA PÉNTEKEN DÉLELŐTT: 9.30: Anyagbörze. Riportműsor. — 9.45: Alkotóműhely. A nagyító segítségével (ism). — 10.00: Dr. Kildare. Ügyeletes szoglálat. Magyarul beszélő amerikai film (ism.). (14 éven felülieknek). — 10.45: Telesport (ism.). — 11.00: A jövő hét műsora. SZÍNHÁZAK CSÜTÖRTÖKI MŰSORA: Vidám Színpad: Kicsi vagy kocsi? (8). — Kis Színpad: Lehet valamivel kevesebb? (7). — Fővárosi Nagycirkusz: A Szovjet Állami Nagycirkusz vendégjátéka (fél 4 és fél 8). TUDÓSÍTÓNK moszkvai jelentése Vas taps a Mandarinnak A VENDÉGSZEREPLÉS MÉRLEGE • TISZTELNEK A KLASSZIKUSOK Egy hete van Moszkvában az Operaház balettegyüttese; ez a hét magyar táncosok számára hosszú hónapok élménybenyomásaival felért. Előadásaikon olyan szakértők ülnek, mint Ulanova, Pliszeckaja, Vasziljev, Meszszerev, Nyikicsina, Grigorovics és még ki tudja, hány világhíresség. Vasárnap este megnézte a produkciót Nizsinszkij magyar származású özvegye, a Japánban élő Pulszky Romold, aki a férjéről készülő film szereplőinek felkérésére érkezett Moszkvába. Négy előadás tapasztalatából annyit máris megállapíthatunk, hogy Moszkvában a közönség minden produkciót annyi tapssal jutalmaz, amennyit az itteni — számunkra speciális — mérlegen nyom. A Csodálatos Mandarin például három estén keresztül egyre fokozódó érdeklődést és sikert váltott ki. Bartók muzsikája — a nagyszerű művészekből álló Bolsoj Zenekar előadásában, Perencsik János lényeget feltáró vezényletével — mély hatást keltett. Vastaps méltányolta Harangozó Gyula koreográfiáját, Lakatos Gabriella és Fülöp Viktor szuggesztív előadóművészetét, Kun Zsuzsa, illetve Szumrák Vera és Róna Viktor kidolgozott, érzelemteli táncait. A Fából faragott királyfinak mérsékeltebb sikere volt. A Chopiniana és a Hatytyúk tava (II. felvonás) szokatlanul hosszú, ütemes tapsai viszont nemcsak az e művek iránti kitartó ragaszkodásról tanúskodtak, hanem a tapsolok hozzáértéséről és tárgyilagosságáról is. Különösen Kun Zsuzsa biztonságát, lírikus szépségét és belső, feszültségét értékelték. A tehetség iránti rokonszenv jelét érezhettük néhány fiatal szólistánk, Takács Ildikó, Kékessy Mária, Dévényi Edit, Menyhárt Jacqueline, Dózsa Imre és Sipeki Levente nyíltszíni tapsaiban. A második premier két magyar számának fogadtatását érthető izgalommal várták táncosaink. A Maros Rudolf zenéjére, Eck Imre koreográfiájával készült Bányászballada hidegen hagyta a közönséget, mert zenei és koreográfiai nyelvét, közlési stílusát idegennek érezték. A Furfangos diákok kedélyvilágát már őszinte rokonszenv fogadta. Harangozó Gyula eredeti módon groteszk diákalakítása nemcsak külsőségeiben hatott, ahogyan a beugró Menyhárt Jacqueline és Dózsa Imre táncaiban sem csak a technikai biztonságukat értékelték a nézők; a fiatalság friss légkörét is maguk köré varázsolták. Kedden este, a két színház táncosainak baráti találkozóján, a kellemes társalgás közepén egyszer csak megszólalt a muzsika, és a jelenlevők láthatták Messzerer mestert Géczy Évával, a világ legjobb férfitáncosának tartott Vasziljevet Orosz Adéllal, Tyihonovot Dévényi Edittel, Lépésviszkáját Róna Viktorral átvisztelni. Fodor Lajos AFRIKAI KIÁLLÍTÁS Most készítik elő a Természettudományi Múzeum új kiállítását, amelyen a Széchenyi Zsigmond két afrikai expedícióján szerzett trófeákat mutatják be. Minden állatot — a zsiráftól a legkisebb antilopig — természetes környezetében állítanak ki. Képünk: Kötél Antal egy kafferbivaly tehén restaurálásán dolgozik. (MTI fotó : Percze felv.) □ AZ ÁLLAMI BUDAPEST TÁNCEGYÜTTES megkezdte Balaton körüli nyári turnéját. Az együttes minden héten három előadást tart, s őszig felkeresi a Balaton-part valamennyi jelentős üdülőhelyét. Budapesten az IBUSZ külföldi vendégeinek mutatják be műsorukat. □ FISCHER ANNIÉT meghívták a III. nemzetközi Csajkovszkij zenei verseny zsűritagjának Moszkvába. A verseny 1966. május 30-án kezdődik és eddig száznyolcvanan jelentkeztek. A többi zsűritag Benjamin Britten, George Auric, Henryk Szeryng, Caspar Cassado és Mario del Monaco. □ HÁZY ERZSÉBET tegnap, több hétig tartó vendégszereplés után hazaérkezett Bécsből. Kérdésünkre, lesz-e folytatása bécsi vendégszereplésének, ezt a választ kaptuk: „Tárgyalunk róla.” A LONG—THIBAUD HEGEDŰVERSENYT az idén szovjet és japán versenyzők nyerték. A győztes a 18 éves Liana Isszakadze lett, aki első díját főként a Brahms-versenymű Joachimféle kádenciájával érdemelte ki. Második helyre a japán Yoko Kubo került. □ A KELET-ÁZSIAI MÚZEUM épületének tatarozása befejezéshez közeledik. Az intézmény — zendszerint — a múzeumi hónapban, október elején, nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt. Selymekből, lakkozott és porcelántárgyakból rendezik az első kiállítást. □ ÉVADZÁRÓ TÁRSULATI ÜLÉST tartott a Fővárosi Operettszínház. Szlovák László igazgató beszámolt a múlt szezon eredményeiről. Seregi László főrendező és Bródy Tamás zeneigazgató ismertette az 1965— 66-os évad terveit. Az Üllői út és a Ferenc körút sarkán megnyílt a KÉT MEDVÉHEZ címzett SÖRÖZŐ Sör korcsolyák, Bostonsült ételkülönlegességek Nyitva: reggel 9-től 24 óráig. A mázak bűvöletében Kémiatanárnőből keramikus * Művészpálya, kerülővel Száz vázán százféleképpen törik a fény, százféleképp reped, fut a máz, százféle szín és forma ad más-más arcot mindnek, amint itt sorakoznak a Pannónia utcai műteremlakás halljában a polcokon. Egyik a népi fazekasművészek naiv tárgyilagosságát idézi, másik a kínai vázák ősi titokzatosságát, harmadik a görög kerámiák kecsességét , de valamenynyi együtt önálló, eredeti művészegyéniség saját kifejezésmódját. Bod Éva kerámiái ott sorakoznak a Képcsarnok lakásművészeti boltjainak kirakataiban, egy sor régen jól ismert keramikus munkái között. Neve csak néhány éve ismert. Pedig már gimnazista lánya van. Tanárnak készült. Évek hosszú során át tanította kémiára a középiskolásokat. Azután, néhány éve véletlenül vendégségben volt egy keramikus ismerősénél, aki nyaklánchoz való gyöngyöket készített. A vegyész kíváncsisága dolgozni kezdett a vendégben a mázak láttán, s megkérte a házigazdát: hadd égessen egy-két saját keverésű mázpróbát a kemencében. Attól kezdve meg volt babonásva. Éjjel-nappal bújta a szakirodalmat, mázakat kevert, égetett, kísérletezett. A vegyész kísérletező kíváncsisága, s egy művészi ízlésű ember szép iránti vágya dolgozott benne. Mindez csak játszadozásnak, hobbynak indult. Csöppnyi kemencével kezdte, nagyobbal folytatta, s a kerámia lassan elkezdte kiszorítani a családot a szűk lakásból. A költséges hobbyhoz és a nagyobb lakáshoz pénz kellett. Bod Éva, aki zsűriről, szakmán belüli csatákról, addig szinte semmit sem tudott, próbaképp beállított néhány munkájával — ismeretlenként, az utcáról a zsűri elé. Tárgyait elfogadták. Rendelés rendelést követett, az iskolát ott kellett hagyni és teljes erővel a kerámia felé fordulni. S ma három kemencéből kerülnek ki a vázák, a tálak, a fali képek és a gyertyatartók százai. Különös dolog a művészet Főiskolák négy-ötesztendős kötött tanulmányai, sikeresen letett vizsgák tucatjai kellenek hozzá, hogy valaki kezében tartson egy pecsétes írást: művész. S azután, van, aki megállja a helyét, van, aki nem. Mások máshonnan indulnak, kerülőkkel, dilemmákkal, éjszakákon át bújt könyvekkel, elszánt önképzéssel, menetközben felfedezett hajlamaik utólagos alapozásával, a már kevésbé fogékony agy szívós edzéséve. Ezek közül is van azután, aki megállja a helyét, van, aki nem. A döntő végül is: maga a munka. (f. f.) Hen tetszett Figyelmetlenség Fontos szempontra hívta fel a figyelmet Miklós Pál, a Kritika című folyóirat júniusi számában. Az Elméleti Munkaközösség vitaindító tanulmányához fűzi megjegyzéseit, azt a meggyőződését fejtegeti, hogy a szocialista realizmus helyesebb értelmezéséhez szükség van a fogalom történeti elemzésére. Ezzel s más észrevételeivel — ha következtetéseivel nem is mindig — egyetérthetünk. Van azonban tanulmányának egy megállapítása, amely figyelmetlenségre vall. Hibásnak tartja „Az irodalom, a művészet és a tömegek kapcsolata” című alfejezetet. Szerinte a pártdokumentumként kiadott tanulmánynak ez a része egyoldalú, mivel csak az érthetetlennek tűnő műalkotások veszélyére figyelmeztet, az üres, tartalmatlan közérthetőség elfogadhatatlanságáról azonban nem ejt szót. Megnéztük az említett fejezetet és megtaláltuk benne a hiányolt megállapításokat. A dokumentum világosan kimondja, hogy az elmaradott kispolgári ízlésvilággal éppúgy szemben áll, mint az arisztokratikus formalizmussal és az embertől idegen absztrakcióval. Leszögezi, hogy a közérthetőség nem azonos a köznapi, fáradság nélkül, első olvasásra biztosítható érthetőséggel. Ne vita nélkül A Magyar Rádió irodalmi folyóiratának, a Gondolatnak tegnap esti adása beszámolt drámairodalmunk lengyelországi visszhangjáról. A megszólaltatott lengyel szerző főleg olyan darabokat méltatott, amelyeket a hazai kritika — művészi érdemük és jelentőségük elismerése mellett — bírált, fenntartásokkal fogadott. Helyes lett volna ezt a lengyelországi beszámolóban is megemlíteni. Szívem oly tele, tele, tele, tele... Nemrégiben a magyar rádió Hangtárlat címmel összeállítást sugárzott, amelynek során a század eleji Budapest művészeinek hangját is megszólaltatták a régi lemezek. „Szívem oly tele, tele, tele, tele, nem fér több bele, bele, bele, bele” volt az égjül kuplénak a kezdete. Valaha, nagyapáink idejében népszerű sláger volt ez. A tizes években készült gramofonlemezen Keleti Juliska énekli a dalt, a Vígszínház egykori tagja, akit itthon a mai nemzedék egyáltalán nem ismer, nem emlékeznek rá. Tegnap igen kedves levél érkezett New Yorkból a most 80 éves Keleti Juliskától. A Rádiónak írta a levelet, megköszönve a szíves figyelmet, hogy ennyi idő után, ha lemeze révén is szerepelhetett. „Még ma is akad szerep a számomra — írja a Tatárjárás című operett első Rizája, aki 1901-ben lépett színpadra. — A darab, amelyben legutóbb, a múlt télen léptem fel Mondd, mama címmel került színre, s angolul játszottam benne, mint általában az utóbbi évtizedekben. A magyarlakta városokban mindmáig sűrűn fellépek és éneklem régi számaimat, köztük éppen a Szívem oly tele, tele, tele, tele... címűt is.” (Kristóf) A Margitszigeti Szabadtéri Színpad igazgatósága közli, hogy a vn. 3. szombaton bemutatásra kerülő Magyarország dalbantáncban műsor plakátjain ,nyomdahiba miatt tévesen szerepel a „70 tagú tánczenekar”. Helyes szöveg: „70 tagú tánckar”, (x) PARFÉ A FAGYLALT CSALI-FAGYI f* j a» * JÉGKRÉM TORTÁK S. I U. A IX. Mester u. 12. /-VlZA'n Nyitva reggel 9-tól 20 óráig I ACIYIZOBAN