Esti Hírlap, 1966. július (11. évfolyam, 154-179. szám)
1966-07-01 / 154. szám
KÖNYV ÉS FILM EGYÜTT Többször szóvá tettük, hogy egy-egy irodalmi műből készült film bemutatójával egyidőben a közönség hiába keresi a művek eredetijét a könyvesboltokban, örömmel üdvözöljük tehát ezúttal a MOKÉP és az Európa Könyvkiadó „szinkronját”: Victor Hugó Párizsi Notre Dame-ja és Stendhal Vanina Vanini-ja a mozibemutatóval együttben megjelent a könyvítéletek kirakataiban is. Ezúttal ez az esemény nemcsak a film fölkeltette irodalmi kíváncsiságot elégítheti ki, hanem segít is lemérni, hogyan lehet jó műből rossz filmet csinálni. De ez már nem az ő hibájuk . .. (1. f.) • A televízió műsorszerkesztése, úgy tűnik, következetes a következetlenségben Nem is olyan régen két nehéz, intenzív figyelmet igénylő színpadi mű közvetítését láthattuk két egymást követő estén, ezen a héten pedig a vígjátékok teszik ki a műsor nagy részét Minthogy a közvetítések között jócskán akad telerecordingra rögzített olyan előadás, amely bármikor elővehető, a lehetőség megvan arra, hogy a színházi esték helyesebb arányban szerepeljenek a tv műsorán. Csak élni kell a lehetőséggel . .. Igaz, a hét első vitajáték közvetítése elég szomorúan hatott A Szegedi Nemzeti Színház ötlettelen, szürke és jelentéktelen előadása ugyancsak szárnyát szegte Shakespeare sziporkázó, fergeteges tempót követelő darabjának: rég láttunk ilyen gyenge tévedések vígjátékát. • A végzős zeneművészeti főiskolások hangversenye több volt, mint koncertműsor. Művészi pályáink kezdetén álló fiatalok bemutatkozása /*»»•Élő közönségüknek. Imponáló magabiztossággal és rokonszenves szerénységgel beszéltek terveikről, szándékaikról, eszményeikről, és utána egy-egy zeneszámmal tettek bizonyságot arról, hogy reményeik nem alaptalanok. Szerencsés kezdeményezés volt bemutatni■ megszólaltatni újdonsültdiplomás művészeinket, akik így pályájuk első állomásaként azonnal százezrekhez szólhattak; szívesen látnánk a többi művészeti főiskola végzős növendékeit, színészeket, képzőművészeket ugyanígy bemutatkozni a kamera előtt. Cs. I. Monica - fülkben Még mindig emlegetik, a cannes-i filmfesztiválon részt vevő sztárok gardenpartyját, amelyet Mandelinben rendeztek meg. A gyönyörű divatkreációkban megjelenő filmszínésznők közül is kitűnt Monica Vitti, aki tüllruhában érkezett a gardenpartyra. A nagy feltűnést az okozta, hogy a sztár a tüll alá más ruhadarabot „elfelejtett"’ felvenni. A Budapesti Ifjúsági Színpad (Pinceszínház) felvételt hirdet amatőr színjátszók, dramaturgok, szcenikusok és énekesek számára. Korhatár: 15—25 év. Jelentkezés írásban július 10-ig. A meghallgatásokra értesítést küldünk. (x) Don Juan újjászületése a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. „Mindenki ismeri azt a rossz spanyol darabot, melyet ... valahányszor Olaszországban láttam, mindig felbőszített, képtelen voltam felfogni, hogy miként maradt fenn ennyi ideig, hogyan vonzhatta a nézők tömegét, s szórakoztathatta a közönséget egy civilizált országban .. . Egyesek azt állították, hogy írója előnyös alkut kötött a 12 ördöggel” — írta Goldoni a Don Juanról. Aztán ő is megírta egyik változatát. Azért, hogy kipellengérezze egyik hűtlen színésznőszeretőjét. Vagyis, mert hirtelen aktuálissá vált számára a téma. Mennyi mindennek hajtómotorja a fékeveszett, szenvedélyes érzékiség,, azt a spanyol lovagról szóló prózai és zenés színpadi művek olyan sora regisztrálja, melyet ma már képtelenség lenne bármilyen Leporelló-jegyzékben felsorolni. Az aktuális változatok száma a mi korunkban, nemhogy fogyna, egyre nagyobb méreteket ölt. S a mai Don Juan-előadások — akár valamelyik régi variáns felújításáról, akár új megfogalmazásáról van szó — rendszeresen összekavarják Múlt és Jelen fogalmát,, nézeteit, sőt jelenségeit, hogy évszázadok kijegecesedett normáival mérjék korunk néhány vitatott erkölcsi problémáját. Az ilyesmi azért hálás vállalkozás, mert egyrészt a színjáték a legőszintébb ítélkezés módszereit alakította ki, másrészt az efféle játék gyakran tanulságos helyzeteket teremt, nem kímélve sem a jelenségeket, sem az erkölcsöt. Mint a Pécsi Balett mostani produkciója Amikor a fehérbe öltözött, hatszáz év előtti spanyol lovag modern áramvonalas luxusautóján fekve színre lép, a közönség nemcsak a bizarr, anakronisztikus ötleten delül, hanem azt is tudja már, hogy itt nemcsak a múltról lesz szó, s közben cinkosukká is válik e múltat fricskázó művészeknek. Meg számos külsőség (reneszánsz kosztüm alatt modern kombiné, a Don Juant megsemmisítő kősapibrak mai kohászok azbesztruháira emlékeztető kosztümje, középkori apácák biciklin stb) jelzi félreérthetetlenül ezt a merész és rugalmas játékot az idővel, de sokkal fontosabb ennél a művészi eszközök hasonló keveredése, amely már nemcsak mulattató, hanem elgondolkoztató is. Eck Imre táncaiban az együttes hű saját, modern mozgásstílusának kialakult eszközeihez, Gluck zenéjéhez alkalmazkodva, e modern stílust bizonyos klasszicizáló törekvéssel párosítja, s mintegy idézőjelbe téve, beleötvöz néhány, a régi történelmi korhoz hű — főleg népi — táncelemet. E rendkívül bonyolult művészi törekvés sikeres megoldását mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a közönség észre sem veszi nehézségét. A tánc szakértői ugyan felismerik a stíluskeveredést, s néhányan kifogásolják a klasszikus mozgások töredezettségét, a hagyományos értelemben vett táncszerűség kiaknázatlanul hagyását, de ez csak annnyi, mintha valaki Sztravinszkij neoklasszikus kompozícióitól kérné számon a romantikus összhangzattan szabályait... A Don Juan, a pécsi táncművészek első, egész estét kitöltő szabadtéri produkciója, nemcsak sikerült, hanem hatásos vállalkozás is. Hatásos külsőségeiben, látványos csoportjeleneteivel, színpadi trükkjeivel, tűzijátékaival, és hatásos közönséglélektani eredményeiben; a drámai és komikai elemek jó párosításával, a gondolati tartalom világosságával és táncos-gesztusos megoldásaival. Tóth Sándor, a címszerepben szinte gigászi feladatot old meg színészi, virtuóz technikai, sőt fizikai erős kifejtés szempontjából is. Ha egyes régebbi szerepeiben árnyalatokra bontva bizonyította kifejező tehetségét, most e monstruózus feladat nagy tömbjeinek megmintázásában semmivel sem bizonyul kisebb művésznek. Ez a produkció különben a társulat nőtagjainak nyújt elsősorban jelentős feladatokat, s a lovag jó és rossz énjét megtestesítő Árva Eszter és Szimácz Gabriella, illetve Aradi Mária és Bretus Mária ugyanúgy kiaknázza a szerep nyújtotta lehetőségeket, mint a Donna Annát lírai eszközökkel, poétikusan alakító Handel Edit, az apácaköntösben remekül komédiázó Uhrik Dóra, s a Zerlina naiv játékos alakjában brillírozó Végvári Zsuzsa. A szerényebben szóhoz juttatott férfiak közül Hetényi János (Leporello) és Debreczeni István (Don Ottavio) korrekt szerepformálása emelkedik ki. Az együttestáncok impozáns egyöntetűséggel és technikai biztonsággal szolgálják Eck Imre látványosságra való törekvését. Az előadás stílus-egyensúlyát és hatásosságát biztosítja a Lehel György vezényletére klasszikus-egyszerűen megszólaló Gluck-muzsika, a MÁV Szimfonikusok és a Rádiókórus előadásában. Ezt a hatást már csak az időjárás alkalmazkodása fokozhatná... Fodor Lajos MEGNYÍLT! MEGNYÍLT! ZÖLDFA BISZTRÓ I., Krisztina krt. 65—67. Mézes Mackó készítmények — Eszpresszó GÁRDONYI TITKOSÍRÁSA Gárdonyi Géza nemrég elhunyt legidősebb fia gazdag irodalmi hagyatékot juttatott az egri múzeumnak. Hátrahagyott iratai között ugyanis 800 kortárs levelet és 14 titkosírással írt füzetet találtak. Dr. Korompay János muzeológus a titkosírással írt füzeteket tanulmányozza. (MTI Foto : Fetrovics felv.) Július 1. — péntek KOSSUTH. 15.00: ÜZEN Etek. A mikrofon előtt: Boros Anikó. — 15.40: A nagyváros közművei. Riportműsor. — 16.00: Hírek. — 16.10: Villanófényben: a gazdasági ABC. — 16.15: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Kamarazenekara játszik. — 16.40: Nincs béke a Kongó partján. I. rész. — 17.10: Ötórai tea. — 17.57: Hallgatóink figyelmébe! — 18.00: Mi történt a nagyvilágban? — 18.15: Hazánk hírei. — 18.20: Új Zenei Újság. — 18.45: Svéd Sándor magyar nótákat énekel. Fátyol József klarinétozik. — 19.15: Puccini ciklus. Bohémélet. Négyfelvonásos opera. — Közben 19.52: Jó estét, gyerekek! — 20.00: Esti Krónika. — 20.20: Sporthíradó. — 21.44: Új versek. — 22.00: Hírek. — 22.20: Könnyűzene. — 23.03: Kamarazene. — 23.35: Operettrészletek. — Közben 24.00: Hírek. PETŐFI! 15.00: Hírek. — 15.05: Peter Grimes. Részletek Britten operájából. — 16.05: A magyar dal évszázadai. Régi Kollégiumok muzsikája. — 16.25: Horgászok ötperce. — 16.30: Horváth Jenő műveiből. — 17.00: Hírek. — 17.05: Weber-művek. — 17.35: Mesélő múzeumok. — A kőszegi „Szőlő jövésének könyve”. — Riportműsor. — 17.50: Hangverseny a stúdióban. — 18.20: Könnyűzene. — 18.45: Hangversenynaptár. — 19.00: Hírek. — 19.10: A jazz kedvelőinek: Bill Perkins együttese játszik. — 19.20: Láttuk, hallottuk ... — 19.40: Ami a jövő hét zenei műsoraiból kimarad. — 20.40: Közvetítés a székesfehérvári „ősfehérvár” étteremből. Népi zene. — 21.00: Hírek. — 21.05: Bolgár irodalmi est. Részletek az irodalmi Színpad műsorából. — 21.35: Közvetítés Lipcséből. A Lipcsei Rádió szimfonikus zenekarának hangversenye. — 25.00: Hírek. URH: 18.30: Hírek. — 18.35: Szerenádest. — 20.13: Tánczene. — 21.18: Bartók-hangverseny. — 22.30: Hírek. Július 2. — szombat KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.32—7.58: Hajnaltól reggelig! Zenés műsor. — Közben: 5.00: Hírek. — 5.30: Reggeli Krónika. — 5.45: Falurádió. — 6.00: Hírek. — Kb. 6.30: Hírek. — 7.00: Reggeli Krónika I. kiadás. — Kb. 7.30: Új könyvek, kb. 7.40: A budapesti mozik műsora. — 8.00: Hírek. — 8.05: Műsorismertetés. — 8.20: Lányok, asszonyok... — 8.40: A jégvilág Robinsonja. VI. rész. — 8.59: Pique Dame. Részletek Csajkovszkij operájából. — 9.35: Orvosi tanácsok. A vérkeringési betegségek megelőzéséről. — 9.30: Népek zenéjéből. — 10.00: Hírek. — 10.10: Bach-művek. — 11.02: Toldi szerelme. II. rész. — 11.57: Hallgatóink figyelmébe. — 12.00: Déli harangszó. Hírek. — 12.15: Részletek Lehár: Cigányszerelem és Kék mazur c. operettjéből. — 12.58: A budapesti színházak műsora. — 13.00: Öreg galambok. — 13.15: Fúvósátiratok. — 13.40: Filmdalok. — 14.00: Hírek. — 14.05: Hirdetőoszlop. — 14.20: Henryk Szeryng hegedül, zongorán kísér: Reiner Károly. — 14.45: Mi történt a héten a nagyvilágban? PETŐFI: 4.26—11.00: Azonos a Kossuth Rádió műsorával, kivéve a 344 méteres hullámhosszat. — Közben 6.20: Torna. — 10.00: Zenés műsor üdülőknek a 240 és a 344 méteres hullámhosszon. — 10.00: Hírek. — 11.00: Balatoni időjárásjelentés magyar és idegen nyelven. — 12.00: Hírek. — 13.40: Idegennyelvű vízjelzőszolgálat. — 13.45: Időjárás- és vízállásjelentés. — 14.00: Könnyűzene. — 14.20: Tudósítás az ENSZ-ből. — 14.30: Operettdalok. SZÍNHÁZAK PÉNTEKI MŰSORA József Attila Színház: A kaktusz virága (7). — Vidám Színpad: Made in Hungary (fél 8). — Kis Színpad: Naftalin (bemutató előadás, 7). — Városmajori Színpad: Bartók-Kodály-est (vez.: Lukács Miklós, Rossz idő esetén a Madách Színházban, 8 óra). — Városligeti Sátorcirkusz: Zirkus Probst vendégjátéka (fél 8). a TOTTI DAL MONTE önéletrajzát jelenteti meg a moszkvai művészeti kiadó. Az előszóban Elena Katulszkaja, az ismert szovjet énekesnő, nagy elismeréssel nyilatkozik a könyv azon fejezeteiről, amelyeket a szerző Arturo Toscanini emlékének szentelt. □ HEMINGWAY ÖZVEGYE alapítványt tett arra érdemes jugoszláv irodalomszakos hallgatók anyagi támogatására. Az alapítvány céljára a Hemingway-művek jugoszláv kiadásából származó jogdíjakat ajánlotta fel. JEAN GABIN legújabb filmjében kedélyes öregurat alakít, aki békésen és jókedvűen műveli kertjét, szabad óráiban viszont egyetlen hobbyjának hódol; pénzt hamisít Az argenteulli kertész című filmet Jean-Paul le Chanois rendezi. □ A BALGASÁG DICSÉRETE, Erasmus világhírű könyve arra ihletett egy francia koreográfust, hogy ezzel a címmel balettet mutasson be. A zenét Marius Constant írta. A darab a mai nyugati társadalom bűneit, a nyilvánosság hajszolását és a technizálással beálló elembertelenedést ábrázolja. □ ARTHUR RUBINSTEIN, a világhírű zongoraművész idén először szerepelt a Prágai Tavasz zenei fesztiválon. Ez alkalommal mondta az újságíróknak: — A zongora nemcsak hivatást jelent számomra, hanem az életet is. Még akkor is zongoráznék, ha nem fizetnének érte. És ha nem lenne senki, aki behozná a zongorát a pódiumra — becipelném én magam... Bajai napok A bajai napok ünnepségsorozatában tegnap este nagy sikerrel avatták fel az első dunai vízi színpadot. Az avató darab, a Vörös posztó, a párizsi Kozma József revüoperettje, melynek szövegét Kristóf Károly írta. A nyári, vízi környezetbe remekül illő darabba tűzijátékot illesztettek, s érdekes ötlet volt, az, hogy az egyik jelenetnél szereplők csónakkal mentek a színpadra. A bajai Türr István Múzeum ma délután nyitja meg az alföldi festészet egyik nagy alakja, Nagy István eddig nem ismert képeinek kiállítását. A szabadkai magángyűjtőktől kölcsönbe kapott 30 festmény meglepetést ígér. A tárlat egy hétig lesz nyitva. F. D. n Naftalin előtt A Kis Színpad eredeti évadzárásra készül: ma este lesz a Naftalin bemutatója. Heltai Jenő örökifjú vígjátékában az oly sok mulatságos kavarodást okozó kikapós fiatalasszonyt Géczy Dorottya játssza. — Két dolog miatt izgalmas számomra a premier — — mondotta. — Kiváncsi vagyok, vajon hogyan fogadja majd a Kis Színpad mai darabokhoz szokott közönsége ezt a századforduló idején játszódó kosztümös bohózatot. Másrészt azért izgulok, mert az annak idején Varsányi Irén alakította szerepben lépek színpadra. — Énekel is? — Igen. Egy Szirmai Albert sanzont. — Nyári programja? — Pihenés, majd három hét Olaszországban. Szeretnék néhány új dalt „hazahozni", mert készülök a televízióban tartandó önálló sanzonestemre is. Genetika Mi okozta, hogy az idegorvos Benedek Istvánból, Benedek Elek unokájából, Benedek Marcell fiából egyszerre csak „kitört” az író? Rokonszenvesen válaszolta meg Benedek a kérdést, amelyet a Húszas Stúdió e heti műsora tett fel neki. Régi rádiós igazság, hogy tudományos tételek népszerűsítése akkor hatásos, ha irodalmi és zenei illusztrációkkal gazdagítjuk az ilyen témájú műsorokat. A Húszas Stúdió legutóbbi adásában a genetika kérdéseiről széles volt a skála: jól fordított Goethe-verstől a szellemes Benedek István-nyilatkozatig. Johann Sebastian Bachmittől Nancy Sinatrának, Frank Sinatra leányának énekszámáig. De az önmagában érdekes illusztrációs anyag mellett egy kicsit bővebben szerettünk volna hallani arról is, mik a genetika legfontosabb új felfedezései? Éppen, mert e tudományág körül annyi káros nézet keringett annakidején, jó lett volna kevésbé szűkszavú információ. .. Színházi történetei? A bolondok grófja egyik előadásán Lőte Attila nagyot bakizott. Ahelyett, hogy így mondta volna szövegét: „Az úrnak a tüdejéből világító gáz jön előle, így fejezte ki döbbenetét: ..Az űrnek a tüdejéből világító ... gáz jön elő!” A baki nagyon boszszantotta, s a következő előadáson különösen gondosan vigyázott erre a mondatra. El is mondta hibátlanul, megkönnyebbülten felsóhajtott, majd így szólt a színen levő Mensáros Lászlóhoz, Avar Istvánhoz és Zenthe Ferenchez: „Itt a szerződés, írjuk alá, nem tréfálok!” it A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon történt, a Pécsi Balett Don Juan-előadásán. Késett a produkció egyik „szereplője”, a Don Juant a Komtur kerti ünnepélyére vivő, fekete Chevrolet gépkocsi. A szabadtéri igazgatóság egyik tagja kinézett a színészbejárón, s látta, hogy vagy ötven méterrel arrébb egy rendőr tartóztatta fel az autót. Odasietett, s még hallotta az elképedt rendőrt győzködő gépkocsivezető utolsó mondatait: „Hogy nem hajthatok be vele a színészbejárón? Hát ez kérem ... ez nem is gépkocsi... Ez egy baletttáncos!” (sz. s.)