Esti Hírlap, 1966. augusztus (11. évfolyam, 180-205. szám)
1966-08-01 / 180. szám
Elkészült a budapesti közlekedés fejlesztésének terve Gyorsvasút-hálózat ♦ Csepeltől a Kálvin térig HÉV-alagutak A Fővárosi Tanács közlekedési igazgatóságán csaknem teljesen elkészült Budapest közlekedésfejlesztésének részletes terve. A nagyszabású munkában részt vett a Műegyetem, továbbá több tervezőintézet is. Milyen lesz Budapesten a közlekedési igény a következő két évtizedben? — ezt vizsgálták elsősorban. A városfejlesztési terveket figyelembe véve a számítások azt bizonyították, hogy az átlagos napi utazási távolság nem növekszik, s körülbelül hat kilométer marad, de míg jelenleg a főváros lakóinak 90 százaléka tömegközlekedési eszközt, tehát autóbuszt, villamost és HÉV-et vesz igénybe, s csak 10 százaléka személygépkocsit, ez az arány 76:25-re változik. Kiszámították azt is, hogy a város különböző részeiben hogyan alakul majd a forgalom, például a Baross téren 10, majd pedig 20 év múlva mekkora forgalmi igényeket kell kielégíteni. Az egységes tömegközlekedési terv a gyorsvasúti hálózatra épül. Ez elsősorban a HÉV-vonalakból, a földalatti vonalaiból és a Hungária körúton megépítésre kerülő gyorsvillamos-vonalból áll majd, s ezek együttes hossza 150 kilométer lesz. A gyorsvasúti hálózatba Pesterzsébet és Óbuda is bekapcsolódik. A HÉ 7-et a Batthyány térig meghosszabbítják a föld alatt, s ezzel a kelet-nyugati földalatti villamossal közvetlen összeköttetést, átszállási lehetőséget kap. A csepeli gyorsvasutat — ugyancsak a föld alatt — a Kálvin térig hosszabbítják meg, ahol az észak—déli gyorsvasúthoz kapcsolódót. Készülnek a csomópontok konkrét rendezési terveire. A közúti közlekedést és a tömegközlekedést együttesen irányítják majd a központi diszpécserrendszer kiépítésével. Erre fokozatosan kerül sor. Részletezi a közlekedésfejlesztési terv azt is, hogy hol lesz szükség magas vezetésű utakra és Duna alatti alagútra, hová telepítsék a benzinkút-hálózatot, s hol legyenek a parkológarázsok. Még az idén a tervet több kötetbe foglalva a közlekedési igazgatóság az illetékes szervek elé terjeszti. Most dolgoznak az ütemterven, és készülnek a gazdaságossági számítások is. — A közlekedésfejlesztési terv egyik célja az — mondta dr. Nagy Ervin, a nagyszabású munka egyik irányítója —, hogy a jövőben sehol se épüljenek provizóriumok, egybehangolhassuk a beruházásokat, és így elkerülhetők legyenek a felesleges kiadások. Ugyanakkor, amikor a terv szem előtt tartja a világszínvonal és a modern élet követelményeit, figyelembe veszi népgazdaságunk teherbíró-képességét is. A főváros közlekedésfejlesztésének részletes terve — és ezt szükségesnek tartom hangsúlyozni — teljesen reális, a program megvalósítható, nem tartalmaz alaptalan óhajokat Pakots György — Lehet diktálni, Valika? — Tessék ... — Címe: Jelentés a népgazdaság első félévi tervteljesítéséről. ... csak már dél lenne, de sosem lesz, és ha lesz, ha jelentkezik és érzem, a hangján? ... Nem biztos, semmi sem biztos még, fiam, nagy szerencse, hogy időben észrevették, minden ettől függ: az időtől. De hátha nem mondják meg az igazat. Ezt nem tehetik, nem hagyhatnak bizonytalanságban, rólam van szó, rólunk, az életünkről. Akármit is mondanak neki, akkor is felhívom a főorvost. Merre van a Kékgolyó utca, és a könyvben az országosnál, vagy Budapestnél lehet az intézet? És a cigarettát is megkérdezem, feltétlenül. Talán ha most, azonnal leszokna ... — Pont. Új bekezdés. A népgazdaság féléves fejlődéséről szóló adatoknak éppen az az alapja, hogy amit a dolgozók az első hat hónapban vállaltak, azt teljesítették. A Mechanikai Művek például... ... milyen szerencsétlenek is vagyunk. Most, amikor kezdtünk kicsit talpraállni, most ... Némely embernek minden sikerül, nekünk semmi, pedig nincsenek nagy igényeink, csak egy kis nyugalom, semmi más, csak nyugalom. De nem lehet, hogy mindig rossz legyen. Talán már túl van a vizsgálaton, talán már ott van a telefonnál és a hangja olyan lesz, mint azelőtt. Nem is tudom, kikészítettem-e a tiszta fehérneműt ... Ha jól emlékszem, reggeli után vettem elő ... De lehet, hogy az tegnap volt. Már azt sem tudom, hol áll a fejem... — ... a Szentgotthárdi Selyemgyár dolgozói mintegy 170 ezer négyzetméter árut készítettek terven felül, s a minőség javításával az egész évre vállalt többleteredményt elérték. ... és mennyire erőltette a jókedvet. Drága Pistikém ... Mozgatta az orrát, azt akarta, hogy nevessek, de a szeme ... Istenem, mennyi szomorúság tud lenni az ember szemében. És én nevettem, de biztosan látta, hogy ez nem az igazi. Nagyok vagyunk, mert tudunk hazudni? Ha sírok, akkor sem változik semmi, tálé, jobb így... — Papírt váltok. — Hányadik oldal, Valika? — Harmadik. ... és ha a főorvos azt mondja? ... meg tudja mondani az időt is, ennél meg tudják... Jaj, de borzasztó is az életünk, határidőre vége, nincs tovább. Külön munkát vállalok, és azt eszik, amit megkíván, oda megyünk, ahová ő akar. Nem veszek semmit, ruha se kell, csak neki legyen jó ... Mi legyen neki jó? Úristen, ha pénzzel meg lehetne venni... — ... Győr megyei üzemekben a fiatal munkások, műszakiak — idézőjelben — „fényszóróbrigádokat” alakítottak, amelyek azzal, hogy a nyilvánosság elé tárják a termelést gátló akadályokat, s személyre való tekintet nélkül bírálják a munkatársakat, a hibák kijavítására sürgetnek ... ... igen, minden megy tovább. Az élet kegyetlen, minden megy tovább, csak nekem lesz elviselhetetlen. És összevesztünk három hete. Már azt sem tudom, min vesztünk össze, milyen őrült is az ember. Rágja a másikat, rágja, azután vége, és már semmi sem fontos. Gyerekünk sincs, senki sincs, egyedül ... Talán még lehetne, ezt is megkérdezem, és ha lehet ... Nem bírok egyedül maradni. Hány óra lehet? Ő már biztosan tudja, hangjáról megérzem, akármit is mond, engem nem tud becsapni. És felhívom az intézetet, az igazat akarom, ehhez jogom van, a férjemről van szó, rólam és mindenről... — Köszönöm, Valika, befejeztük. Nem diktáltam gyorsan? — Nem. — Rosszkedvűnek látszik, valami baj van? — Nem, semmir ... csak jönne valaki diktálni, hogy ne nézzem folyton a telefont. Komiszul fáj a fejem is, de mit bánom én, nem fontos, semmi sem fontos, olyan halálosan fáradt vagyok, aludni lenne jó, lefeküdni, semmire se gondolni, és mire felébredne az ember ... — Vali, telefon! — Hol? — Megőrültél?! Ott van előtted. — Igen ... Pisti?... Mondd, kedves, mondd, azt mondd, amit a főorvos ... A részleteket majd később ... Hallom, persze, hogy hallom ... Hogy fél év múlva eredj be kontrollra? ... így mondta, ezekkel a szavakkal?... Jaj istenem, Pistikém ... Hogy az sosem árt, persze, sosem árt... Mondom, hogy hallom, mindent hallok, mindent ... Szervusz kedves, csókollak ... Nem, nem diktál senki, ki kell mennem ... Jaj, ne faggass annyit, ki kell mennem sírni, igen, sírni... Nem vagyok szomorú ... És gyere elém háromra, és semmit se vegyél. Leülünk valahová ... A cigarettáról meg le fogsz szokni... Ne vitatkozzál örökké, majd délután megbeszéljük ... Pesold Ferenc A TELEFON (Wagner Margit felv.) 20 000 óra adatváltozásra A KOVÁCSOK VEZETNEK AZ ÚJ TELEFONKÖNYVBEN Nyolcvanöt évvel ezelőtt jelent meg Budapesten az első „telefonkönyv”. Ez a névjegyzék 200 telefonszámot tartalmazott. A most készülő harminchatodik kiadású telefonkönyv 190 ezer előfizető adatait közli. A legutóbbi telefonkönyvhöz viszonyítva 50 ezer szám, név és egyéb adat változott meg: ezek feldolgozása 20 ezer órát igényelt. Legnagyobb számban a Kovácsok szerepelnek az új telefonkönyvben: 1800-an vannak. A Szabók 1400-as „létszámmal” a második helyre szorultak. CSŐTÖRÉS BUDÁN Ma hajnalban a Bartók Béla út és Sárbogárdi út kereszteződésénél csőtörés történt. A Vízművek 175 milliméteres nyomóvezetéke eddig még ismeretlen okból eltörött, s a Bartók Béla út egyik oldalán mintegy másfél-két méteres kráterben kitört a víz. A délelőtt a víz elvezetésével és a hiba keresésével telik el, s csak ezután láthatnak a Vízművek dolgozói a hiba elhárításához. A biztonságos közlekedést forgalomirányítók segítik elő. LESZ-E CSODA ? Istálló: tizenötezerért Aki nem akar felülvizsgálatra menni • A két baleset A gonosz főbérlő • Tulajdonos a padláson Különös történet, rengeteg szereplővel, sok kiló aktával, perekkel, határozatokkal, paragrafusok között botladozó hatóságokkal, veszekedésekkel, rágalmakkal, megkeserített életű családokkal és egy furcsa főhőssel. A színhely: Budakeszi, Vöröshadsereg útja 217. Per per hátán . Saját tulajdonomból a rendőrséggel lakoltatott ki a tanács. Itt állok kéthónapos és kétéves gyermekeimmel az utcán. Éjszaka a padláson alszunk, bútoraink szerteszét. Ezek Néber Ferenc MAVAUT-gépkocsivezető szavai. Májusban Gippert Géza háztulajdonos eladta neki 15 ezer forinért egyik lakója , Herein Gyula fáskamráit. A lakás céljára eladott fáskamrák eredetileg istállóhelyiségek voltak. Július 16-án éjjel Néber Ferenc — immár mint az istállóhelyiségek tulajdonosa — leverte Herein Gyula lakatait és beköltözőit a fáskamrába. A főbérlő, természetesen, tiltakozott. Feljelentést tett a tanácsnál és a rendőrségnél a nyilvánvaló törvénytelenség miatt. Nem adja át az új tulajdonosnak a kamrákat. — Miért? — Hosszú történet ez — mondja a főbérlő. — Én nem az új résztulajdonos ellen tiltakozom, én a családomat védem Gippert Géza fondorlatai ellen, aki betegségével hatja meg évek óta az embereket. Fejem fölül megvásárolta három éve a házat, azóta nincs maradásom. Egyik zaklatás a másikat követi ... 1963-ban Gippert Géza lakottan megvásárolta 50 ezer forintért a szóban forgó kétlakásos házat. Az egyik istállóhelyiséget törvénytelenül elfoglalta és beköltözött. Most itt lakik a súlyos beteg Gippert Géza. Nyugágyban ülve, szinte kérdések nélkül vádolja bérlőjét: — Reakciós, gonosz ember, öszszejátszik a tanáccsal, mindenkivel. Nem enged a saját kertembe, a saját házam legszebb, háromszobás lakását foglalja el... Én meg itt fekszem nyomorékon, tehetetlenül. — Hogyan betegedett meg? — Tri-gázmérgezést kaptam, elestem, gerincvelőzúzódásom van, háromszor voltam lumbárvizsgálaton. Én, kérem, rengeteget szenvedtem, elmondani is sok... A kisiparos, akinél a bajom szereztem, ki akar játszani, 546 forint rokkantságiból tengődöm. De van, aki segíteni fog. Legalább ötven levelem van a pártközpontból. Tizennégy évi börtön Az SZTK osztályvezetője kilós dossziét tesz az asztalra : — Ilyen ügyünk még nem volt! Három éve nem tudunk zöldágra vergődni. A Gippert-ügy 1934-ben kezdődött a társadalombiztosítónál. Akkor is gázmérgezés érte, beverte a fejét, majd 1940-ben, az akkori legfelsőbb bíróság elutasította rokkantsági járulék megállapítására vonatkozó kérelmét. Most, három esztendeje egy kelmefestő kisiparosnál kétheti munkaviszony után, hasonló esete volt. Gázt lélegzett be, megszédült és két salakos vederrel a kezében, lezuhant egy korlátokkal védett csigalépcső alá, úgy, hogy még a szemüveg sem esett le az orráról. A balesetnek szemtanúi nincsenek. Azóta vallja, hogy mozgásképtelen. A mozgásképtelenség sem először fordul elő hányatott életében. Sőt! Volt már tisztiorvosilag igazoltan vak is, de csodálatos módon, mindig olyankor, amikor nagyobb pénzösszegekért pereskedett. 1957-ben — rövid börtönbeli kikapcsolódása idején — ugyancsak „vaknak minősíthető” volt. A társadalmi tulajdon kárára elkövetett lopásért, sikkasztásért, és politikai bűncselekményekért ugyanis, legfelsőbb fokon 14 évi börtönre ítélték. Az 1959- es amnesztia idején szabadult, 1963-ban érkezett Budakeszire. Azóta ad munkát, okoz fejtörést a község vezető embereinek és keseríti saját háza lakóinak életét. Furfangosan felmond például a bérlőnek, nem fogadja el a lakbért, és aztán, mivel a lakó „nem fizetett”, megvan az indok. KATASZTRÓFA A METEOROLÓGIAI INTÉZETBEN — Most már végképpen nem tudom, mit mondjak! Az SZTK levonta a következtetést Családja sem pihen. Felesége levelekkel árasztja el az MSZZP Központi Bizottsága irodáját, az SZTK-t, az újságok szerkesztőségeit, a pereikkel foglalkozó bírákat. Gippert Géza pedig rendületlenül fekszik: bénasága címén ugyanis 65 ezer forint kártérítésért pereli a kisiparost, akinél dolgozott. A rendőrség és az ügyészség azonban megszüntette a nyomozást a kisiparos ellen: nincs bizonyíték arra, hogy bármiféle balesetvédelmi rendszabályt megszegett volna. Az SZTK is levonta a következtetést: „Megtévesztő magatartásával félrevezette az orvosi szerveket.” Több ízben felszólították ugyanis: vesse alá magát ellenőrző orvosi vizsgálatnak, végeztesse el a balesetet végképp tisztázó lumbárvizsgálatot, de erre — szavai ellenére — egyetlenegyszer sem volt hajlandó. Még a kiküldött mentőket is visszautasította, és nem feküdt be kórházba. Az SZTK ekkor megszüntette nyugdíját. Gippert ezután az ágyból nyugágyba feküdt át, most magánorvost, gyógyulást emleget, és azt, hogy hamarosan talán járni tud... Heveinek zaklatása ma is tart még. Néberék ügye sem intéződött el, jelenleg nincs más lakásuk, mint a padlás. Mi lesz velük? Gippert betegsége, amely évtizedeken át kitűnően jövedelmezett, úgy látszik, nem bizonyul immár hasznot hajtónak. A 15 ezer forintos „istállóüzlet” után talán kiszáll a nyugágyból is. Mozogni szeretne. Hogy milyen irányban? Ő már bizonyára tudja. Jó lenne, ha az illetékesek is utána járnának! Dolecskó Kornélia őszi nagytakarításhoz FLOROVIT TARTÓS PARKETTLAKK 33 százalékos engedménnyel vásárolható július 25-től augusztus 13-ig A BUDAPESTI HÁZTARTÁSI BOLTOKBAN