Esti Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 229-255. szám)

1969-10-01 / 229. szám

Naponta 370 ezer utasról van szó Budapest és a vasút Az ingázók • Nemzetközi vonatok pályaudvara Fontos korszerűsítések kezdődnek A MÁV budapesti igaz­gatósága beszámolt a Fővá­rosi Tanács vezetőinek a budapesti vasúti közlekedés helyzetéről, a fejlesztési el­képzelésekről. A fővárosban 33 vasútál­lomáson van személyforga­lom. Csúcsidőszakban naponta 641 személyszállító vonat indul és érkezik. Ebből 57 nemzetközi, 90 belföldi gyors, 182 távolsági­­személy és 315 helyi, illetve környéki vonat. A legutóbbi vizsgálat szerint naponta 370 ezer utas érkezik a fő­városba, vagy indul vidékre Budapestről. Ebből naponta munkába és lakhelyére uta­zik 264 ezer személy, vagyis az utasok kétharmada. A budapesti vasúthálózat egyik legnagyobb feladata ma az ingázók — a fővá­ros környékéről vonattal bejárók — utazásának meg­szervezése. A kétmilliós vi­lágváros és a sok ipari üzem kiszolgálása is jelen­tős feladat. Több pályaudvar korsze­rűsítését tervezzük. A Ke­leti pályaudvaron a csarnok elején épülő, s a Baross téri aluljáró-rendszerhez csat­lakozó új utasfogadó meg­nyitása után könnyebb lesz a vonatok megközelítése. A vágányátalakítással egy­­időben meghosszabbították a peronokat. A következő években korszerű biztosító­­berendezéseket szerelnek fel a Keletiben. Ezzel részben elkerülhető lesz, hogy csúcsidőben az állomás előtt vesztegeljenek a fő­város környékéről érkező vonatok. Nagyobb gondot kívánnak fordítani a vonatok tisztán­tartására : mosóberendezé­seket szerelnek fel, az el­avult gőzfűtés helyett pedig áttérnek a villamos előfűtő­­berendezés használatára. A feltételek megteremtése után a Keleti lesz a nem­zetközi vonatok központi pályaudvara. Emiatt a bel­földi vonatok nagy részét más budapesti állomásra kell majd átirányítani. A Nyugati pályaudvar je­lenlegi területén lehetőség van egy modern személypá­lyaudvar megépítésére. De ehhez ki kell telepíteni a teherpályaudvart. A Nyugati távolabbi jövője, csak a belföldi személyfor­galom szolgálata. Ennek megfelelően készítik a kor­szerűsítés terveit. A Déli pályaudvar zsú­foltságát évről évre fokoz­za a növekvő üdülőforga­lom, éppen ezért nagy erő­vel dolgoznak az állomás további korszerűsítésének tervein. A beruházási prog­ram a minap elkészült. Több vágányt, modern utas­­forgalmi berendezéseket építenek. 1973 tavaszáig összekap­csolják a Délit a földalat­ti végállomásával. Olyan korszerű pályaud­vart kívánnak építeni, amely képes lesz befogadni a hegyeshalmi vonal belföl­di személyszállító vonatait is, hogy tehermentesítse a Keletit, a körvasutat és a déli összekötő vasúti hidat. Ehhez azonban le kell bon­tani több lakást, új közúti felüljáró és új alagút épí­tése szükséges. A Déli pá­lyaudvar teljes rekonstruk­ciójára több mint egymil­­liárd forintot költ majd a MÁV. A Kelenföldi pályaudvar az ország legforgalmasabb állomása. A két nagy személypálya­udvar — a Keleti és a Déli — forgalmán kívül két or­szágrész teherforgalmát is innen irányítják. Jelenleg naponta 450—480 vonat ha­lad át Kelenföldön. Min­denképpen meg kell szün­tetni a két főirány vágá­nyainak szintbeli kereszte­ződését. Ezután külön kell választani a személy- és te­herforgalmat. Ennek meg­felelően építenek peronokat, aluljárókat, hogy az érkező és az induló utasok zavarta­lanul közlekedhessenek. Az állomás korszerűsítésének és bővítésének tervezése már megkezdődött. A MÁV budapesti igazgatósága a kelenföldi állomás problé­máját a fővárosi vasút kulcskérdésének tekinti. Békés Attila Ismét beállványozták a keleti pályaudvar főépületét. Az aluljáró átadásának idejére megszépülve fogadja majd utasait. (Wormser felvételei) Most vegyen, most olcsóbb! AMÍG A KÉSZLET TART Kötött női kesztyű 37,80 Ft Kötött férfikesztyű 50,— Ft Kamaszkesztyű 30,— Ft Kötött gyermekkesztyű 17,— Ft Telefonon is jelenteni kell Október 1-től április 30-ig ismét bevezetik az isko­lák adatszolgáltatási köte­lezettségét influenza jár­vány esetén. A budapesti KÖJÁL vezetői már kije­lölték a hiányzásokat na­ponta jelenteni köteles 22 budapesti általános iskolát. Járvány esetén nemcsak írásban, hanem telefonon is azonnal közölni kell a KÖJÁL járványügyi cso­portjának illetékeseivel az otthonmaradt gyermekek számát. Jenei Jenő kitüntetése A szovjet filmművészet fejlesztésében szerzett ér­demeiért a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa a Szovjetunió Népművészé­nek címével tüntette ki Jenei Jenő magyar szü­letésű szovjet díszletterve­zőt. Az 1891-ben született és Jevgenyij Jened né­ven ismert művész a Ta­nácsköztársaság bukása után emigránsként került Leningrádba. Négymillió pár cipő A magyar cipőipar ter­mékei kedveltek a Szov­jetunióban. A minap a RAZNOEXPORT szerző­dést kötött a TANNIMPEX Külkereskedelmi Vállalat­tal. A megállapodás értel­mében 1970-ben 4 millió pár cipőt, női táskát, akta­táskát, övét, kesztyűt és más bőr-rövidárukat ex­portál Magyarország szov­jet partnereinek. A baráti állam vásárlói fogadják a Minőségi, a Tisza, a Duna és az Alföld márkáit. A moszkvai nemzetközi cipő­kiállítás ' 69 iránt foko­zódik az érdeklődés. S mint Kazjukov, az APN tudósí­tója jelentette az Esti Hír­lapnak, a magyar pavilon­ban napról napra több a látogató. ANATÓMIA ^ az egész asztaltársaság ^ JL ott szorongott a má­­^ sodszor kitüntetett Pemlé­­^ nyi Pimf László festömü­­^ vész törzsasztalánál. $ — Köszönöm, fiúk — vá­­ laszolt Pemlényi Pimf Szá­­^ tyák­ pohárköszöntőjére. — ^ Kedvesek vagytok, mert § most mindannyian irigyel­­^ tek, de azért egy kicsit örül­­^ tök is­­ a kitüntetésemnek. ^ Köszönöm, fiúk. $ — Ha megengednéd, rög­­­tön egy interjút is készíte­­­­nék — mondta Bárányos ^ Laci, a Déli Harsonától. ^ — Essünk túl rajta, La­^ cihám — felelte az őszülő , halántékú mester, s hátra­­dőlt a széken. — Azt okvet­­­ lenül írd meg, hogy min­­­­dent az anatómiai ismere­­­­teimnek köszönhetek. — Az­­ asztal körül halk moraj hal­­a látszott. — Az anatómiának? — csodálkozott Bárányos. — De hiszen te absztrakt festő vagy. — Stimmel — mondta Pemlényi Pint. — Minek egy absztrakt festőnek anatómia? — szólt közbe Szályári, az intrikus. — Azért — válaszolt Pemlényi Pimf —, mert anatómiai ismeretek nélkül soha nem tudtam volna, hogy egy portrénál hová fessek háromszöget, vagy más geometriai ábrát. — És hol tanultál anató­miát? — kérdezte Bárányos. — Nem könyvből és nem is a főiskolán. — Hanem? — Az életben. Pontosab­ban: Budapesten. — A Bonctani Intézet­ben? — Ugyan, ne bolondozz! — Mikor kezdted? — Tizenöt éve. Ez még pepitakorszakom előtt volt, talán még emlékeztek rá? Akkor még Óbudán laktam. — Igen, igen. És hol ta­nultál? — A hatos autóbuszon. — Anatómiát, autóbu­szon? — hüledeztek többen is. — Igen — mondta Pem­lényi Pimi és sejtelmesen a múltba révedt. — Higgyétek el, hogy anatómiát a legjob­ban autóbuszon lehet tanul­ni. Mert amikor először a hatos autóbuszon a hasam­hoz nyomtak egy kis nőt, a fejemen könyökölt egy fok­hagyma szagú dromedár, én megkapaszkodtam egy néni derekában és közben a lá­bamon állt egy k­iskatona, két megálló között többet tudtam meg az anatómiáról,­­ mint egy orvostanhallgató­­ négy év alatt a Bonctani i­­ntézetben. — És hol folytattad a ta-­­­nulmányaidat? — kérdezte­­ ismét Bárányos. — A tizenegyes autóba­ \ szon. Ez már a romboid- \ korszakom után volt, ami- } kor a Rózsadombon laktam.­­ A tizenegyes autóbusz zsú­ \­foltabb volt, az utasok is \ kövérebbek és általában­­ nők voltak. Ekkor kezdődött­­ a gömbkorszakom, ami­­ 1961-ig tartott. \ — Amikor is? — Amikor is Pasarétre­­ költöztem. Új busz, új uta- | sok, új formák. A négyes­­ autóbuszon rengeteg ta­­l nultam, különösen nyáron,­­ s főleg azóta, amióta a mi- \ niszoknya divatba jött, mert­­ azóta már nemcsak érez- \ tem, hanem láttam is a for-­­ mákat. Ez volt az én nagy­­ anatómiai iskolám, hála ér- i te az Autóbusz Üzemnek.­­ — És azóta? — Sajnos, azóta nagyon­­ sokat felejtettem. — Miért? — Mert mint tudjátok,­­ jött a rózsaszín korszakom,­­ megkaptam az első Fődíjat,­­ és azóta, sajnos, csak Tra-­í hanton közlekedem —, mondta Pemlényi Pimf, s­­ egy könnycseppet morzsolt­­ szét a szeme sarkában. Miklósi Ottó 5 SZIRMAI ISTVÁN Nagy politikai tapasztalattal rendelkező forra­dalmár, fáradhatatlan harcos távozott sorainkból. A kolozsvári egyetem fiatal joghallgatója — 1906. április 13-án született Zilahon — 1929-ben lett a Kommunisták Romániai Pártjának tagja és élete ettől kezdve elválaszthatatlan volt a munkásmozga­lomtól. 1941 nyarán, amikor koncentrált támadás in­dult az erdélyi munkásmozgalom ellen, Szirmai Ist­ván Budapestre került, s az illegalitásban együtt dolgozott Schönherz Zoltánnal, Rajk Lászlóval, Ká­dár Jánossal és más elvtársakkal. 1943 nyarán be­vonták a párt titkárságába. Ezután nem sokkal a Horthy-rendőrség nyomára bukkant és letartóztat­ta. A felszabadulás után Szegeden látott újra mun­kához, 1944 novemberében, s a Magyar Kommunista Párt belterületi titkárságának helyettes vezetőjeként, majd később vezetőjeként hűségesen és rendkívül következetesen folytatta az osztályellenség elleni harcot. 1953-ban koholt vádak alapján letartóztatták és bebörtönözték. 1955-ben rehabilitálták, 1957 nya­rától 1959 végéig a párt agitációs és propaganda­­osztályának vezetőjeként dolgozott. Az újságírással még Kolozsvárott, mint illegális lapszerkesztő ismerkedett meg — a későbbiek során, 1949-től 1953-ig a Rádió vezetője, 1955-től 1956-ig az Esti Budapest főszerkesztője — s a téveszmék elleni meggyőző érvek terjesztésében, az ellenforra­dalom utáni konszolidáció sok türelmet kívánó agi­tációs munkájában gyakran nyúlt a tollhoz. Elve volt, hogy a közvéleményt felnőtt embernek kell te­kinteni, s minden kényes kérdésről nyíltan kell szó­lani. A múlt hét végén Szabolcs megyébe látogatott, hétfőn — 29-én — egy szívroham megölte. Halála súlyos veszteségünk. *­ Szirmai István, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága és Politikai Bizottsága tagjának, országgyűlési képviselőnek a temetése október 3-án, pénteken 15 órakor lesz a Mező Imre úti temető munkásmozgalmi panteonjában. EGY TELEK A RÁKÓCZI ÚTON Elvonul a metró TAVASZRA LEBONTJÁK AZ IDEIGLENES ÉPÜLETEKET mélygépkocsi Értékesítő Vállalat és a Fővárosi Ta­nács városrendezési főosz­tálya között megbeszélések folytak, s ennek eredmé­­­­nyeképpen a Fővárosi Ta­­­nács hajlandó a telket át­­­­engedni, hogy ott olyan­­ épületet emeljenek, amely­­­­nek­ földszintjén autósza­­­­lont nyitnának. Az elgom­­­­dolás szerint az NDK au­tószalonja kerülne a Rákó- S­ázi útra. A szalon és a ve­­­­le kapcsolatos autóápolási­­­­cikk-szaküzlet a Merkur S Vállalat kezelésében len­­­­ne. A Merkur képviselői­­ novemberben tárgyalják­­ meg az NDK-ban az autó­­­­szalon létesítésének tervét. (Ettől függetlenül a Föld-­­ alatti Vasútépítő Vállalat­­ tavasszal a telken levő épü­­­­­eteket lebontja, a terüle­­­­tét rendezi. Felvonulási épületnek használja most a Földalat­ti Vasútépítő Vállalat a Rákóczi út 66. számú tel­ket. Nemrég a Merkur Sze­ ÜGETŐ­VERSENY du. fél 5 óra HAJÓS ALFRÉD- emlékverseny (amatőrverseny)

Next