Esti Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 229-255. szám)
1969-10-01 / 229. szám
Naponta 370 ezer utasról van szó Budapest és a vasút Az ingázók • Nemzetközi vonatok pályaudvara Fontos korszerűsítések kezdődnek A MÁV budapesti igazgatósága beszámolt a Fővárosi Tanács vezetőinek a budapesti vasúti közlekedés helyzetéről, a fejlesztési elképzelésekről. A fővárosban 33 vasútállomáson van személyforgalom. Csúcsidőszakban naponta 641 személyszállító vonat indul és érkezik. Ebből 57 nemzetközi, 90 belföldi gyors, 182 távolságiszemély és 315 helyi, illetve környéki vonat. A legutóbbi vizsgálat szerint naponta 370 ezer utas érkezik a fővárosba, vagy indul vidékre Budapestről. Ebből naponta munkába és lakhelyére utazik 264 ezer személy, vagyis az utasok kétharmada. A budapesti vasúthálózat egyik legnagyobb feladata ma az ingázók — a főváros környékéről vonattal bejárók — utazásának megszervezése. A kétmilliós világváros és a sok ipari üzem kiszolgálása is jelentős feladat. Több pályaudvar korszerűsítését tervezzük. A Keleti pályaudvaron a csarnok elején épülő, s a Baross téri aluljáró-rendszerhez csatlakozó új utasfogadó megnyitása után könnyebb lesz a vonatok megközelítése. A vágányátalakítással egyidőben meghosszabbították a peronokat. A következő években korszerű biztosítóberendezéseket szerelnek fel a Keletiben. Ezzel részben elkerülhető lesz, hogy csúcsidőben az állomás előtt vesztegeljenek a főváros környékéről érkező vonatok. Nagyobb gondot kívánnak fordítani a vonatok tisztántartására : mosóberendezéseket szerelnek fel, az elavult gőzfűtés helyett pedig áttérnek a villamos előfűtőberendezés használatára. A feltételek megteremtése után a Keleti lesz a nemzetközi vonatok központi pályaudvara. Emiatt a belföldi vonatok nagy részét más budapesti állomásra kell majd átirányítani. A Nyugati pályaudvar jelenlegi területén lehetőség van egy modern személypályaudvar megépítésére. De ehhez ki kell telepíteni a teherpályaudvart. A Nyugati távolabbi jövője, csak a belföldi személyforgalom szolgálata. Ennek megfelelően készítik a korszerűsítés terveit. A Déli pályaudvar zsúfoltságát évről évre fokozza a növekvő üdülőforgalom, éppen ezért nagy erővel dolgoznak az állomás további korszerűsítésének tervein. A beruházási program a minap elkészült. Több vágányt, modern utasforgalmi berendezéseket építenek. 1973 tavaszáig összekapcsolják a Délit a földalatti végállomásával. Olyan korszerű pályaudvart kívánnak építeni, amely képes lesz befogadni a hegyeshalmi vonal belföldi személyszállító vonatait is, hogy tehermentesítse a Keletit, a körvasutat és a déli összekötő vasúti hidat. Ehhez azonban le kell bontani több lakást, új közúti felüljáró és új alagút építése szükséges. A Déli pályaudvar teljes rekonstrukciójára több mint egymilliárd forintot költ majd a MÁV. A Kelenföldi pályaudvar az ország legforgalmasabb állomása. A két nagy személypályaudvar — a Keleti és a Déli — forgalmán kívül két országrész teherforgalmát is innen irányítják. Jelenleg naponta 450—480 vonat halad át Kelenföldön. Mindenképpen meg kell szüntetni a két főirány vágányainak szintbeli kereszteződését. Ezután külön kell választani a személy- és teherforgalmat. Ennek megfelelően építenek peronokat, aluljárókat, hogy az érkező és az induló utasok zavartalanul közlekedhessenek. Az állomás korszerűsítésének és bővítésének tervezése már megkezdődött. A MÁV budapesti igazgatósága a kelenföldi állomás problémáját a fővárosi vasút kulcskérdésének tekinti. Békés Attila Ismét beállványozták a keleti pályaudvar főépületét. Az aluljáró átadásának idejére megszépülve fogadja majd utasait. (Wormser felvételei) Most vegyen, most olcsóbb! AMÍG A KÉSZLET TART Kötött női kesztyű 37,80 Ft Kötött férfikesztyű 50,— Ft Kamaszkesztyű 30,— Ft Kötött gyermekkesztyű 17,— Ft Telefonon is jelenteni kell Október 1-től április 30-ig ismét bevezetik az iskolák adatszolgáltatási kötelezettségét influenza járvány esetén. A budapesti KÖJÁL vezetői már kijelölték a hiányzásokat naponta jelenteni köteles 22 budapesti általános iskolát. Járvány esetén nemcsak írásban, hanem telefonon is azonnal közölni kell a KÖJÁL járványügyi csoportjának illetékeseivel az otthonmaradt gyermekek számát. Jenei Jenő kitüntetése A szovjet filmművészet fejlesztésében szerzett érdemeiért a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa a Szovjetunió Népművészének címével tüntette ki Jenei Jenő magyar születésű szovjet díszlettervezőt. Az 1891-ben született és Jevgenyij Jened néven ismert művész a Tanácsköztársaság bukása után emigránsként került Leningrádba. Négymillió pár cipő A magyar cipőipar termékei kedveltek a Szovjetunióban. A minap a RAZNOEXPORT szerződést kötött a TANNIMPEX Külkereskedelmi Vállalattal. A megállapodás értelmében 1970-ben 4 millió pár cipőt, női táskát, aktatáskát, övét, kesztyűt és más bőr-rövidárukat exportál Magyarország szovjet partnereinek. A baráti állam vásárlói fogadják a Minőségi, a Tisza, a Duna és az Alföld márkáit. A moszkvai nemzetközi cipőkiállítás ' 69 iránt fokozódik az érdeklődés. S mint Kazjukov, az APN tudósítója jelentette az Esti Hírlapnak, a magyar pavilonban napról napra több a látogató. ANATÓMIA ^ az egész asztaltársaság ^ JL ott szorongott a má^ sodszor kitüntetett Pemlé^ nyi Pimf László festömü^ vész törzsasztalánál. $ — Köszönöm, fiúk — vá laszolt Pemlényi Pimf Szá^ tyák pohárköszöntőjére. — ^ Kedvesek vagytok, mert § most mindannyian irigyel^ tek, de azért egy kicsit örül^ tök is a kitüntetésemnek. ^ Köszönöm, fiúk. $ — Ha megengednéd, rögtön egy interjút is készítenék — mondta Bárányos ^ Laci, a Déli Harsonától. ^ — Essünk túl rajta, La^ cihám — felelte az őszülő , halántékú mester, s hátradőlt a széken. — Azt okvet lenül írd meg, hogy mindent az anatómiai ismereteimnek köszönhetek. — Az asztal körül halk moraj hala látszott. — Az anatómiának? — csodálkozott Bárányos. — De hiszen te absztrakt festő vagy. — Stimmel — mondta Pemlényi Pint. — Minek egy absztrakt festőnek anatómia? — szólt közbe Szályári, az intrikus. — Azért — válaszolt Pemlényi Pimf —, mert anatómiai ismeretek nélkül soha nem tudtam volna, hogy egy portrénál hová fessek háromszöget, vagy más geometriai ábrát. — És hol tanultál anatómiát? — kérdezte Bárányos. — Nem könyvből és nem is a főiskolán. — Hanem? — Az életben. Pontosabban: Budapesten. — A Bonctani Intézetben? — Ugyan, ne bolondozz! — Mikor kezdted? — Tizenöt éve. Ez még pepitakorszakom előtt volt, talán még emlékeztek rá? Akkor még Óbudán laktam. — Igen, igen. És hol tanultál? — A hatos autóbuszon. — Anatómiát, autóbuszon? — hüledeztek többen is. — Igen — mondta Pemlényi Pimi és sejtelmesen a múltba révedt. — Higgyétek el, hogy anatómiát a legjobban autóbuszon lehet tanulni. Mert amikor először a hatos autóbuszon a hasamhoz nyomtak egy kis nőt, a fejemen könyökölt egy fokhagyma szagú dromedár, én megkapaszkodtam egy néni derekában és közben a lábamon állt egy kiskatona, két megálló között többet tudtam meg az anatómiáról, mint egy orvostanhallgató négy év alatt a Bonctani intézetben. — És hol folytattad a ta-nulmányaidat? — kérdezte ismét Bárányos. — A tizenegyes autóba \ szon. Ez már a romboid- \ korszakom után volt, ami- } kor a Rózsadombon laktam. A tizenegyes autóbusz zsú \foltabb volt, az utasok is \ kövérebbek és általában nők voltak. Ekkor kezdődött a gömbkorszakom, ami 1961-ig tartott. \ — Amikor is? — Amikor is Pasarétre költöztem. Új busz, új uta- | sok, új formák. A négyes autóbuszon rengeteg tal nultam, különösen nyáron, s főleg azóta, amióta a mi- \ niszoknya divatba jött, mert azóta már nemcsak érez- \ tem, hanem láttam is a for- mákat. Ez volt az én nagy anatómiai iskolám, hála ér- i te az Autóbusz Üzemnek. — És azóta? — Sajnos, azóta nagyon sokat felejtettem. — Miért? — Mert mint tudjátok, jött a rózsaszín korszakom, megkaptam az első Fődíjat, és azóta, sajnos, csak Tra-í hanton közlekedem —, mondta Pemlényi Pimf, s egy könnycseppet morzsolt szét a szeme sarkában. Miklósi Ottó 5 SZIRMAI ISTVÁN Nagy politikai tapasztalattal rendelkező forradalmár, fáradhatatlan harcos távozott sorainkból. A kolozsvári egyetem fiatal joghallgatója — 1906. április 13-án született Zilahon — 1929-ben lett a Kommunisták Romániai Pártjának tagja és élete ettől kezdve elválaszthatatlan volt a munkásmozgalomtól. 1941 nyarán, amikor koncentrált támadás indult az erdélyi munkásmozgalom ellen, Szirmai István Budapestre került, s az illegalitásban együtt dolgozott Schönherz Zoltánnal, Rajk Lászlóval, Kádár Jánossal és más elvtársakkal. 1943 nyarán bevonták a párt titkárságába. Ezután nem sokkal a Horthy-rendőrség nyomára bukkant és letartóztatta. A felszabadulás után Szegeden látott újra munkához, 1944 novemberében, s a Magyar Kommunista Párt belterületi titkárságának helyettes vezetőjeként, majd később vezetőjeként hűségesen és rendkívül következetesen folytatta az osztályellenség elleni harcot. 1953-ban koholt vádak alapján letartóztatták és bebörtönözték. 1955-ben rehabilitálták, 1957 nyarától 1959 végéig a párt agitációs és propagandaosztályának vezetőjeként dolgozott. Az újságírással még Kolozsvárott, mint illegális lapszerkesztő ismerkedett meg — a későbbiek során, 1949-től 1953-ig a Rádió vezetője, 1955-től 1956-ig az Esti Budapest főszerkesztője — s a téveszmék elleni meggyőző érvek terjesztésében, az ellenforradalom utáni konszolidáció sok türelmet kívánó agitációs munkájában gyakran nyúlt a tollhoz. Elve volt, hogy a közvéleményt felnőtt embernek kell tekinteni, s minden kényes kérdésről nyíltan kell szólani. A múlt hét végén Szabolcs megyébe látogatott, hétfőn — 29-én — egy szívroham megölte. Halála súlyos veszteségünk. * Szirmai István, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága és Politikai Bizottsága tagjának, országgyűlési képviselőnek a temetése október 3-án, pénteken 15 órakor lesz a Mező Imre úti temető munkásmozgalmi panteonjában. EGY TELEK A RÁKÓCZI ÚTON Elvonul a metró TAVASZRA LEBONTJÁK AZ IDEIGLENES ÉPÜLETEKET mélygépkocsi Értékesítő Vállalat és a Fővárosi Tanács városrendezési főosztálya között megbeszélések folytak, s ennek eredményeképpen a Fővárosi Tanács hajlandó a telket átengedni, hogy ott olyan épületet emeljenek, amelynek földszintjén autószalont nyitnának. Az elgomdolás szerint az NDK autószalonja kerülne a Rákó- Sázi útra. A szalon és a vele kapcsolatos autóápolásicikk-szaküzlet a Merkur S Vállalat kezelésében lenne. A Merkur képviselői novemberben tárgyalják meg az NDK-ban az autószalon létesítésének tervét. (Ettől függetlenül a Föld- alatti Vasútépítő Vállalat tavasszal a telken levő épüeteket lebontja, a területét rendezi. Felvonulási épületnek használja most a Földalatti Vasútépítő Vállalat a Rákóczi út 66. számú telket. Nemrég a Merkur Sze ÜGETŐVERSENY du. fél 5 óra HAJÓS ALFRÉD- emlékverseny (amatőrverseny)