Esti Hírlap, 1970. március (15. évfolyam, 51-75. szám)

1970-03-26 / 72. szám

• Kialakult a televízió nemzeti estjeinek határo­zott műsorprogramja. Táj­film, szórakoztató adás, egy­­egy jellegzetes filmalkotás és művészi bemutatkozás, balett- vagy komolyzene­produkcióval. Ilyen összeál­lítással jelentkezett tegnap este a Szovjet Televízió. A változatosságon túl ez eset­ben külön erénye volt a programnak, hogy az eddi­gieknél — megelégedé­sünkre — sokkal több in­formációt hallottunk a ven­­dégtelevízió munkájáról, körülményeiről. A Tv-hír­­adó első kiadása jóvoltából abba a moszkvai tévéstú­dióba is ellátogathattunk, ahonnan a magyar tudósító nap nap után­­jelentkezik. A jövőben ezt a fajta, gazda­gabb ismerkedési lehetősé­get minél többször jó lenne kihasználni. Az idei monte-carlói fesz­tiválon nyert díjat a Vak eső című kisfilm, amelyről a kedves moszkvai bemon­dónő, Ludmilla Szokolova és a magyar házigazda, Kovács P. József helyesen mondta a találóbb címet: Tavaszi eső. Egy röpke tava­szi hangulatot idézett elénk az alkotógárda, az első sze­relem utáni első csalódást, amelyben egy kisfiú tanul meg „férfiasan túllépni" a gyönyörűszép nagylány „hűtlenségének” fájdalmán. Líra és humor ötvöződött a költői kisfilmben, amelyben a szomorúságot természete­sen elmosta az üdítő tava­szi zápor. Az est főprogramja a Virinea című nagyjátékfilm volt. Egy nagyszerű színészi alakítás élményét adta a fő­szereplő Ludmilla Csurszi­­na, érdekes, izgalmas egyé­niségű asszonyt formált meg nagy lélektani hitelességgel. Az ő játéka segített át az epikusabb részeken. V. Fe­­tyin rendező az alapul szol­gáló regényt a hagyományos módszerrel ültette át a má­sik műfajba. Hangulatte­remtő, de a cselekményt meg-megállító jelenetekkel igyekezett összekötni az egyes lélektani fázisokat. A nagy nevű Bolsoj­­ban, a Moszkvai Nagyszín­házban tettünk látogatást a késő esti órákban és ez a látogatás több volt, mint betekintés a színház életé­be. Nagy művekkel és nagy művészekkel ismerkedhet­tünk meg, a színpadon, fel­készülés közben, és civilben. Egyaránt érdekesek voltak a beszélgetések és az elő­adásrészletek. (bársony) LAURENCIA Csabukiani balettprodukciója az Erkel Színházban Az új, teljes estét kitöltő balett Lope de Vega drá­mája, A hős falu nyomán készült. A drámában az ön­kényeskedő főurat megölik, a gyilkost viszont senki sem árulja el, a legvadabb kín­zások ellenére sem, a hős falu lakói közül. A balett elsősorban az önkényeske­­dést ábrázolja, azt is a falu leányainak meggyalázására szűkítve, Gómez komtur megöletéséig — ami itt a balett hősével vívott pár­viadalban, lovagi gesztussá szépítve zajlik le. J. Man­­delberg librettója naiv, a mesék csodákat valószínű­sítő naivsága nélkül. Alek­­szandr Abramovics K­r­e­­­n zenéje felszínes, alkotó ré­szeire széteső és cseppet sem nemes elemekből álló kompozíció. Mégis érdemes megnézni a Laurenciát! Vahtang Mihajlovics Csabukiani, századunk kimagasló balettművésze, a műfaj klasszikus férfiszere­peinek kultúrhistóriai jelen­tőségű alakítója felvonul­tatja a romantikus gyakor­lat minden látványos ele­mét, spanyolos ízekkel fű­szerezve. A szövegkönyv hiányzó dramaturgiai mély­ségét a táncokban izzó in­dulatok hatásával pótolja, a zenéből hiányzó nemességet a balett klasszikus elemei­nek nemessége és művészi alkalmazása feledteti. Első­sorban ezért érdemes meg­nézni a Laurenciát! (De hogy ennyi negatívummal való küzdelmet vállalt ma­gára, azt csak az annak idején túlságosan fiatal művész elszántsága magya­rázhatja.) Tehetséges tán­cosoknak sűrített alkalom a Laurencia minden szóló szerepe a brillírozásra. Bő­ven szerepelnek e táncok­ban akrobatikus bravúrok, s a spanyollal közös grúziai égöv tüzes temperamentu­mát jól kiaknázó táncmotí­vumok, átszűrve immár a koreográfus mester idő­közben szerzett szakmai ta­pasztalatain. (A leningrádi ősbemutató óta Kijevben, kétszer Moszkvában, s ta­valy Novoszibirszkben is Csabukiani maga tanította be a darabot) A budapesti premier sze­replői alkalmasaknak bizo­nyultak rá, hogy megbir­kózzanak a nehéz koreográ­fiával, s ezen túlmenően a személyiségükben rejlő ér­tékekkel gazdagították sze­repük művészi megjeleníté­sét. Magasan a technikai problémák felett kezelték a darab alakjainak emberi vonásait, cselekvésük indu­lati-lélektani ábrázolását. Ebben a vonatkozásban csaknem valamennyi­üknek meg kellett külön-külön küzdeni ugyanazokkal a problémákkal és gondok­kal, amelyek a koreográfust oly kemény próba elé állí­tották: a zene és a librettó gyengeségeivel. Nyugodtan állíthatjuk, hogy a maga posztján minden táncművé­szünk teljes biztonsággal oldotta meg feladatának ezt a kényes részét is. Orosz Adél és Róna Vik­tor kettőse olyan kisugár­zással és elhitető erővel for­málja meg Laurencia és Frondoso alakját, e szere­pek részletmozzanatait, hogy minduntalan feledtetik a cselekmény egészének lo­gikai töredezettségét. Ami­kor pedig a figurától jórészt független táncolásra kerül sor, technikai felkészültsé­gük, eleganciájuk és művé­szi súlyuk tökéletes élveze­tet ad az újra meg újra el­ragadtatva tapsoló nézők­nek. Ennek a nagy kettős-­­nek a fényében sem halvá­nyul el Aradi Mária és Markó Iván szerencsés ta­lálkozásának eredménye, táncaik remek kidolgozott­sága és hatása; szép pilla­natokat teremtet a meggyalá­­zott Jacintát alakító Meny­hárt Jacqueline (talán a legnehezebb színészi fel­adattal terhelt táncszerep); színes és maradandó szín­foltjai az előadásnak Pár­tai­ Lilla, Szumrák Vera, Sterbinszky László és Né­­methy Sándor rendkívül igényes szólói Külön szót érdemel az előadás, mint együttes­­produkció. Balettkarunk egyes produkciókban — ép­pen a benne szereplő sok szólista képességű és szó­lista feladatokat is ellátó táncos miatt — nem min­dig elég egységes mozgású. Csabukiani mester és asz­­szisztense, Vera Cignadze népművész, a próbákat ve­zető Hamala Irén közremű­ködésével megteremtette azt az ideális egyöntetűsé­get, amely nem az egyéni­ségek elhalványítására épül. A kar egy-egy ilyen pro­dukcióban elveszíti a rossz prakszisban kialakult má­­sodrendűségét, s az antik művészetben betöltött rangelsővé magasodik visz­­sza. Ezért is érdemes meg­nézni a Laurenciát. Fodor Lajos ALI BABA A Csemege Édesipari Gyár KÁVÉKEVERÉKE MÁR KAPHATÓ­ AZ ÜZLETEKBEN! 10 dkg ára 13 Ft Hajsza egy könyv után LÁSZLÓ FÜLÖP FESTŐM­ŰV­ÉSZ UNOKÁJA KEHESI Kevés olyan híres port­réfestő akadt a század ele­jén, mint László Fülöp. A magyar közgyűjtemények számos vásznát őrzik, de képeinek java része angol műgyűjtők birtokában­ van. A firenzei Uffiziben pedig 1911 óta látható a művész önarcképe, s ez a tény már magában is rangot biztosí­tott számára a festészet bi­rodalmában. Ezért érdekes az a nyílt levél, amely az utóbbi he­tekben számos külföldi művészeti lapban, vagy napilapok­­ irodalmi mel­lékletében jelent meg László F­ilöppel kapcso­latosan. A levél írója C. P. de László, egy londoni iro­dalmi vállalat vezetője, a mester unokája, s arról szól, hogy a festőművész centenáriuma alkalmából (1969-ben volt) egy részle­tes, nagy biográfiát akar­nak kiadni. A könyv anya­ga O. von­ Schleinitz mű­vészettörténész * 1913-ban megjelent biográfiájára tá­maszkodik, amely a Künst­­ler-Monographie-sorozat­­ban látott napvilágot, mint ennek a szériának 106. könyve. Címe: „Philip A. de László:’’ A művész uno­kája ezt a kötetet keresi! Nem is egy, hanem több példányt szeretne megsze­rezni belőle, s előre is kö­szönetet mond azoknak, akik ilyen téren őt segítik, vagy a könyv fellelésében informálják. László Fülöp, Székely Bertalan és Lotz Károly tanítványa volt. 1901-ig élt Budapesten, aztán Bécsbe, majd Londonba költözött, ahol a Royal Art School tanára lett. Időnként haza­látogatott. A Zichy Géza utcában ma is megvan egykori műterme, amely­ben ez idő szerint Szendrő József színművész lakik. László közismert képei kö­zé tartozik Roosevelt el­nök (az első!), Görgey Artúr, XIII. Leó pápa, s Fraknói Vilmos történész arcmása. (Kristóf) HÍRNÉV EG­YCSAPÁSRA Szélben az aranytemplom A VADRÓZSA SIKERE ÉS ELSŐ DÍJA Az agrigentói siker óta szusszanásnyi idejük sincs. A napi 2—3 órás próba után egy-egy fellépés is jut minden estére. Az együttes székházában sűrűn cseng a telefon. Budapesti és vidéki művelődési otthonok kérik: látogassanak el hozzájuk. Két hónappal előre szinte minden előadásukat le­kötötték. Az Építők Vadrózsa együt­tese egycsapásra országos, sőt Európa-hírű lett. Kül­­­földről is mind több, ven­dégszereplésre invitáló le­velet kapnak. Az együttes a szicíliai Luigi Pirandello-társulat felkérésére utazott február­ban Agrigentóba, a XVII. folklór fesztiválra, a hagyo­mányos mandulavirág ün­nepre. Az európai népi­táncegyüttesek e rangos se­regszemléjén tizenhét cso­port vett részt, közöttük­ a neves jugoszláv, bolgár és román együttes, valamint egy hivatásos, zaragozai spanyol csoport. Az erős mezőnyben szerezték meg az első díjat. A Tempio dei Dioseurit — ezt a magas ki­tüntetést — utoljára nyolc évvel ezelőtt kapta magyar együttes. A díj a legrégibb argoszi templom pontos, kicsinyí­tett mása — 18 karátos aranylapokból. Jelenleg a Nemzeti Bank széfjében őrzik. A „Vad­­rózsa”-együttesnek 20 ezer néző tapsolt Agrigentóban, a templomok völgyében fel­állított színpadon. Legsike­resebb számukat, a fergete­ges Cigányrapszódiát kép­magnóra rögzítették a ró­mai televízió munkatársai. A népi tánccsoport egyéb­ként az idén ünnepli meg­alakulásának huszadik év­fordulóját. A jubileumra új produkciókkal készülnek, önálló színházi előadással szeretnének bemutatkozni. Jelenleg 16 tájegység tán­caiból összeállított tánc­műsor a repertoárjuk. A nyáron a Skopjei és a szó­fiai közönség előtt lépnek fel. A Szegedi Szabadtéri Játékok országos népi tánc­versenyén is indulnak. Ma este mutatja be az Irodalmi Színpad Peter Weiss „Makimport úr” című darabját, Kerényi Imre rendezésé­ben. Képünkön: Telessy Györgyi. MA ESTE FINN FIATALOK KÓRUSA NAGY MŰVEK ÉS NAGY IDEÁLOK Helsinki színházi közön­sége magyar művészeknek tapsol ezekben a napokban, a pesti közönség pedig ma este Helsinkiből érkezett művészeket köszönthet a Zeneakadémia nagytermé­ben. Az Akateeminen Laulu — a Helsinki Egyetemi Énekkar — Mozart D-moll miséjét adja elő. A 138 ta­gú énekkar amatőr együt­tes. A legnagyobb létszámú kórus Finnországban. Né­hány órával megérkezésük után már próbára készü­lődtek. Ekkor beszélgettünk vezetőivel. A három fiatal­ember közül egyik sem hi­vatásos zenész, vagy ének­művész Reijo Norio igazga­tó-karnagy — gyermekor­vos, Eino Laukkanen el­nök — mérnök, Timo Junt­­to alelnök — tanár. Már egyetemista koruktól az énekkarban énekelnek. Mi tartotta őket az egyetem el­végzése után is az Akatee­minen Laulu tagjainak so­rában ? BUDAPEST AZ ELSŐ — Az, hogy nagyon sze­retünk énekelni. Szívesen és szívből. Helsinkiben és vidéki városokban lépünk fel. Gyakran utazunk az országban, de külföldön most vendégszerepelünk először. 1953-ban alakult a kórus. Helsinki valamennyi egye­teméről toborzódott az együttes. Kizárólag nagy kórusműveket mutatnak be: Mozart, Mendelssohn, Verdi, Stravivszki, Bach, Händel, Bartók, Kiams, Brahms, Sidelius, Haydn, Schubert oratóriumai, kan­tátái szerepelnek reper­toárjukon. A fiatal tanár félig tréfásan mondja er­ről: „A fiatal emberek na­gyon szeretik a nagy ideá­lokat s a nagy műveket. A nagy kórusművek megszó­laltatása — ez a mi specia­litásunk.” A szólókra pá­lyájuk elején álló fiatal te­hetségeket kérnek fel az operaházból. Ma este is négy operaénekes: Irma Urilla, a Stockholmi Operaházból, Virgi Augustin, Viking Smeds és Martti Keskitalo, a Helsinki Operaházból lép fel koncertjükön. A pesti Egyetemi Koncertze­­n­ekar működik közre. MAGYAR AIDA — Sok szép magyar kó­rusművet ismerünk, és azt is tudjuk, a magyar zene és a m­agyar kórusművészet nagyon magas szintű. Sze­retnénk az egy hét alatt so­kat hallani és tanulni itt. Most szép feladat előtt ál­lunk: májusban a Helsinki Művészeti Hét alkalmával az Aidában énekeljük az kórusrészeket, s ami külön öröm számunkra, az elő­adást magyar művész, Mi­ket András rendezi. (be) Ványa bácsi A Vígszínház Igazgatósága közli, hogy Latinovits Zoltán betegsége miatt Csehov Ványa bácsi című művének bemutató­ját április 3-án, este 7 órakor tartják. A színház műsora a következőképpen változik: Ma : nincs­­ előadás; hol­nap : Játék a kastélyban; március 28. Macska a for­ró tetőn (Brick szerepében Darvas Iván): március 30. Macska a forró tetőn: március 31: nincs előadás. (x)

Next