Esti Hírlap, 1980. december (25. évfolyam, 282-306. szám)

1980-12-01 / 282. szám

JANUÁRBAN KEZDŐDIK Átépítik az Árpád-hidat Felüljáró a Flórián téren December az előkészü­letek utolsó hónapja az Árpád-híd átépítésének startja előtt. A hídépítők a jövő év első munkanap­ján vonulnak föl. Január 4-én az Árpád­­híd déli, útpályáját le­zárják, s megkezdődik a négy esztendeig tartó munka. Az új szerkezeti eleme­ket a Ganz-Mávag készí­ti, az átépítés generálkivi­telezője a Hídépítő Válla­lat. Előbb a Margit-híd fe­lőli hídpályát, szerkezetet bontják, cserélve, szélesí­tik, amivel 1982-ben ké­szülnek el. Ezután kerül majd sor az északi oldal­i és a középső sáv, a villa­mospálya — átépítésére, amire ugyancsak két esz­tendőt szánnak. A hídépí­tőket ezúttal a vízről is se­gítik, a Fővárosi Tanács 100 millió forintért épít­tette meg a Magyar Hajó- és Darugyárban a 120 ton­nás Clark Ádám úszóda­rut. A megújuló Árpád-hí­­don kétezer három sávban haladhatnak majd az au­tók, középütt, zárt pályán, az egyes gyorsvillamos ha­lad majd, amelynek vég­állomásai a Vörösvári úton és a Kerepesi úton lesz­nek. A Flórián tér fölött fél­kör alakban ível majd át a hídról a Szentendrei útra a felüljárónak a hí­don kettéváló, majd le­járatánál egybeszaladó sávja. A tér alatt aluljáró épül, amelynek látványosságai lesznek az itt feltárt és, megőrzött római kori épü­letmaradványok. (MTI) MA DÉLUTÁN LEMP KB-ülés Varsó, december 1. Varsóban nyilvánosságra hozták a Lengyel Egyesült Munkáspárt Központi Bi­zottsága ma délután össze­ülő hetedik plénumának napirendjét:­­ „A párt feladatai a társadalmi megújulás szo­cialista jellegéért vívott harcban” címmel a politi­kai bizottság referátumát Stanislaw Kania, a Köz­ponti Bizottság első titká­ra terjeszti elő.­­ Az ország gazdasági helyzetéről és az azzal kap­csolatos feladatokról szóló tájékoztató előadója Józef Pinkowski, a LEMP PB tagja, a Minisztertanács elnöke. Ezután vita következik, majd szervezeti kérdések­ről tanácskozik a plénum, végül határozatokat fogad el. MA NÉGY KERÜLETBEN Népfront­küldöttértekezlet Budapesten ma délután négy kerület népfrontkül­döttei tartják értekezletüket. A XVIII., XX., XXI. és XXII. kerület küldöttei először meghallgatják a vezető­ség beszámolóját az előző években végzett munkáról, az eredményekről, feladatokról, majd megválasztják a ke­rületi új népfrontbizottságokat és a közelgő budapesti küldöttértekezleten részt vevő társaikat. A küldöttértekezletek napirendje a XX. kerületiben felhívással bővül: „Továbbra is együtt a XX. kerüle­tért!” — e jelszó jegyében kéri a kerületi tanács és a népfrontbizottság a lakosság támogatását. E támogatás eddig is számottevő volt: az V. ötéves tervidőszakban a társadalmi munka értéke a kerületben meghaladta a százmillió forintot — a legtöbb volt egész Budapesten. A mai felhívás — a lakók város- és környezetszeretetében bízva — további összefogásra, a közösségért való munká­ra ösztönöz. Kommunista aktíva A Budapesti Pártbi­zottság ma délután kommunista aktívát rendez a pártbizottság Villányi úti Oktatási Igazgatóságán. A kom­munista aktíván Aczél György, az MSZMP Po­litikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnökhelyettese tart elő­adást ideológiai, kultu­rális életünk időszerű kérdéseiről. A kommu­nista aktívan a buda­pesti párt-, állami, mű­velődési és társadalmi szervezetek vezetői és aktivistái vesznek részt. Jan De Boo elutazott Budapestről Az MSZMP KB meghívá­sára november 25—30. kö­zött látogatást tett Magyar­­országon Jan De Boo, a Holland Kommunista Párt KB tagja, a külügyi osztály vezetője. A holland párt képvise­lőjét fogadta Óvári Miklós, az MSZMP Politikai Bizott­ságának tagja, a Központi Bizottság titkára. A ven­déggel megbeszélést folyta­tott Berecz János és Bara­nyai Tibor, a Központi Bi­zottság osztályvezetője. Jan De Boo látogatást tett a Hazafias Népfront Orszá­gos Tanácsában, a Béketa­nács titkárságán, valamint Heves megyébe... Jan De Boo vasárnap el­utazott Budapestről. (MTI) Elakadt autók, leszakadt vezetékek, kisiklott villamosok, váltók Megfeszített hócsata az egész országban Szombat este fél 8 óta havazik. Ma reggelre, te­hát harminchat óra alatt mintegy 50 centiméter hó esett Budapest területére. A Közterület-fenntartó Vállalat azóta megszakí­tás nélkül dolgozik a fő­város fő- és tömegközle­kedési útvonalainak meg­tisztításán. A mintegy 800 kilométe­res, 17 millió négyzetméte­res úthálózatot műszakon­ként 130—140, a nagyon kritikus időszakban 150 hó­eke, hómaró, hószóró tisz­títja. Egyelőre a vállalat dolgozói kerültek ki győz­tesen a „hócsatából”: nincs olyan út Budapesten, ahol a tömegközlekedés forgal­mát a havazás megakadá­lyozná. Egyelőre — hiszen esik — minden erővel a főútvo­nalakon maradnak, a mel­lékútvonalakra természe­tesen később juthat erő, fi­gyelem. Egy kérés: az út szélén parkolók le­hetőleg adják át a terü­letet a hóekéknek. S egy másik: lehetőleg je­lentkezzenek többen rend­kívüli hómunkára. Ma reg­gel 6 órakor mindössze 269- en vállaltak munkát. (Úgy tűnik, a száznegyven, illet­ve százkilencven forintos díj kevés!) Ma hajnalban a BKV összes vonalain a rendkí­vüli erőfeszítések után si­keresen elindította jára­tait, ám mindenütt las­san, több helyen késéssel közlekedtek az autóbuszok, a villamosok, a HÉV, il­letve a trolikocsik. A Nagymező utcában 300 mé­ter hosszúságban a sok ki­dőlt fa leszakította a ve­zetéket — itt teljesen meg­bénult a 70-es és a 78-as trolik közlekedése. A hely­reállítás azonnal megkez­dődött, várhatóan a déli órákban befejeződik a munka. Ezen a szakaszon kerülő úton, autóbuszok viszik az utasokat. A vál­tók elfagyása miatt, a 6- os villamos is a Skála elé érkezett a reggeli órák­ban, több kocsit a Petőfi-híd budai hídfőjénél fordítot­tak vissza. A 143-as autóbusz vona­lán a békásmegyeri új vá­rosrésznél négy autóbusz megcsúszott a jégpáncélon. Kisiklott az 59-es villa­mos. A Bartók Béla úton 4 óra 25 perckor egy ha­talmas fa dőlt az úttestre, feltartotta a villamosok forgalmát, de 5 óra 50 perckor ismét helyreállt a rend. Általában a váltók el­fagyása, eltömődése okoz­za a legtöbb gondot a vil­lamosforgalomban. A BKV segítséget kapott a hon­védségtől. Rendkívüli hó­munkásokat vesz fel a BKV a főváros öt pontján, a IV. kerület Pozsonyi út 1., a VII. kerület­ Sajó ut­ca 5., a VIII. kerület Ba­ross utca 132., a IX. kerü­let Könyves Kálmán kör­út 9., a II. kerület Moszk­va tér 2. szám alatt. A BKV, miközben segít­séget kapott a honvédség­től , kisegítette a MÁV- ot. A Rákos állomás elé öt vonatpótló autóbuszt irányított. Sűrítette a 61- es és a 62-es autóbuszok járatait is, mivel a Keleti pályaudvar vonatközle­­kedésében is fennakadás volt. A BKV kéri a budapesti személygépkocsi-tulaj­donosokat, ahol lehet, a szűk utcákból álljanak el járműveikkel, mert a le­zúdult nagy mennyiségű hó egyébként is eltorla­szolja az utakat, az autó­buszok képtelenek átha­ladni rajtuk. A Teréz­­templom és a Labda utca melletti kocsikat is el kellene vinni, mert, ha felszabadulna ez a terület, a troli forgalmát részle­gesen megindíthatnák. Már bizonyos: évtizedek óta nem alakult ki ilyen súlyos helyzet az ország közlekedésében. Két nap alatt az ország minden útját teljesen bete­mette a hó. A nyugati me­gyékben, Zalában, Vasban, Győr-Sopronban a főutak nagy része járhatatlan, Veszprém megyében, a 82-es és a 83-as, a Bakony­ban és a megye más terüle­tein nehezen közelíthetők meg. Somogy megyében a 70-es, a 76-os, 68-as és a 7-es út egy-egy rövidebb szakaszon járhatatlan. Az 1-es számú főutat Bicske és Budapest között másfél méteres hótorlasz borítja. Ugyancsak nem lehet köz­lekedni az M1-es autóúton Komáromnál, valamint Mo­sonmagyaróvár és az or­szághatár között. Itt, hosszú autóoszlopot tart fogva a hó. Az M7-es autópálya Székesfehérvár és Aliga között a Balaton felé hasz­nálhatatlan, Budapest irá­nyában pedig csak egy nyomon járható. Az ország keleti részében, Heves me­gyében, a 23-as út Poroszló­nál, Borsodban a 3-as út Em­őd és Vatta között jár­hatatlan. Szolnok megyé­ben, a 47-es és a 32-es út csak néhány szakaszon, va­lamint Bács megyében a 44-es út ugyancsak itt-ott „üzemképes”. Az alsóbb­rendű utak, az ország déli megyéit kivéve, csaknem járhatatlanok. Az Útinform kéri: aki csak teheti, most ne in­duljon útnak, hiszen több ezer autó máris a hóban rekedt. Drámai küzdelmet vívnak az ország főközlekedési út­jain a hóeltakarító brigá­dok. Győr és az országhatár között ötven kocsi vesztegel a hóban. Az éjszaka felad­ták a 86-os út védelmét. A 81-es úton, Székesfehérvár­ról kiindult gépek is a hó foglyai lettek, nem tértek vissza állomásaikra. Veszp­rémből a Sümegre indult autóbusz éjjel 2 órakor ér­kezett meg. Dunaújváros­ból a Győrbe tartó autóbusz hajnali 3-kor cammogott be a városba. A dudari bányá­szok nyújtott műszakban dolgoztak, mert se oda, se onnan el nem tudtak indul­ni az autóbuszok. Nagy ké­séssel érkeznek­­a távolsági járatok mindenütt a nyu­gat-dunántúli megyékben. A Szolnokról elindult tá­volsági autóbuszok nem érkeztek meg cél­állomá­saikba. A Tisza-parti város hatal­mas pályaudvarát teljesen megbénította a hóesés, min­den vasutast a hótorlaszok eltakarítására vezényeltek. A Borsod és a Szeged Exp­ressz nem érkezett meg Miskolcra. Hernádnémeti­­nél felsővezeték szakadása állította meg a vonatokat. A MÁV teherforgalma szinte teljesen megbénult, a távolsági, valamint a nem­zetközi személyvonatok öt­hatszáz perces késéssel ér­keztek céljaikba. A MÁV mozgósította minden tarta­lék erejét, hogy úrrá legyen­­a helyzeten. Nehezen birkóznak a rendkívüli helyzettel a mentők. A csúszós utakon óráról órára több a „téli baleset”, a ficam és a tö­rés, ám a mentők egyre ke­vesebb helyre tudnak ro­hamkocsijukkal eljutni. A járhatatlan utak az or­szág nagy részét elzár­ták a fehér kocsik elöl. Az utóbbi 24 órában két­­százhússzor vonultak ki a mentők, ami önmagában nem nagy szám, ám figyel­­embe kell venni, hogy amíg tavasztól őszig né­hány perc alatt helyszínre érnek, most órákba telik a sérültek megközelítése. Tegnap a 6-os úton Pécs­­várad közelében egy autó­busz árokba borult, 12-en megsérültek. Más, tömeges jellegű baleset nem történt. Jászkisérre szülő nőhöz (Folytatás a 3. oldalon.) Elakadt kocsi az M7-esen.

Next