Esti Hírlap, 1980. december (25. évfolyam, 282-306. szám)
1980-12-01 / 282. szám
JANUÁRBAN KEZDŐDIK Átépítik az Árpád-hidat Felüljáró a Flórián téren December az előkészületek utolsó hónapja az Árpád-híd átépítésének startja előtt. A hídépítők a jövő év első munkanapján vonulnak föl. Január 4-én az Árpádhíd déli, útpályáját lezárják, s megkezdődik a négy esztendeig tartó munka. Az új szerkezeti elemeket a Ganz-Mávag készíti, az átépítés generálkivitelezője a Hídépítő Vállalat. Előbb a Margit-híd felőli hídpályát, szerkezetet bontják, cserélve, szélesítik, amivel 1982-ben készülnek el. Ezután kerül majd sor az északi oldali és a középső sáv, a villamospálya — átépítésére, amire ugyancsak két esztendőt szánnak. A hídépítőket ezúttal a vízről is segítik, a Fővárosi Tanács 100 millió forintért építtette meg a Magyar Hajó- és Darugyárban a 120 tonnás Clark Ádám úszódarut. A megújuló Árpád-hídon kétezer három sávban haladhatnak majd az autók, középütt, zárt pályán, az egyes gyorsvillamos halad majd, amelynek végállomásai a Vörösvári úton és a Kerepesi úton lesznek. A Flórián tér fölött félkör alakban ível majd át a hídról a Szentendrei útra a felüljárónak a hídon kettéváló, majd lejáratánál egybeszaladó sávja. A tér alatt aluljáró épül, amelynek látványosságai lesznek az itt feltárt és, megőrzött római kori épületmaradványok. (MTI) MA DÉLUTÁN LEMP KB-ülés Varsó, december 1. Varsóban nyilvánosságra hozták a Lengyel Egyesült Munkáspárt Központi Bizottsága ma délután összeülő hetedik plénumának napirendjét: „A párt feladatai a társadalmi megújulás szocialista jellegéért vívott harcban” címmel a politikai bizottság referátumát Stanislaw Kania, a Központi Bizottság első titkára terjeszti elő. Az ország gazdasági helyzetéről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló tájékoztató előadója Józef Pinkowski, a LEMP PB tagja, a Minisztertanács elnöke. Ezután vita következik, majd szervezeti kérdésekről tanácskozik a plénum, végül határozatokat fogad el. MA NÉGY KERÜLETBEN Népfrontküldöttértekezlet Budapesten ma délután négy kerület népfrontküldöttei tartják értekezletüket. A XVIII., XX., XXI. és XXII. kerület küldöttei először meghallgatják a vezetőség beszámolóját az előző években végzett munkáról, az eredményekről, feladatokról, majd megválasztják a kerületi új népfrontbizottságokat és a közelgő budapesti küldöttértekezleten részt vevő társaikat. A küldöttértekezletek napirendje a XX. kerületiben felhívással bővül: „Továbbra is együtt a XX. kerületért!” — e jelszó jegyében kéri a kerületi tanács és a népfrontbizottság a lakosság támogatását. E támogatás eddig is számottevő volt: az V. ötéves tervidőszakban a társadalmi munka értéke a kerületben meghaladta a százmillió forintot — a legtöbb volt egész Budapesten. A mai felhívás — a lakók város- és környezetszeretetében bízva — további összefogásra, a közösségért való munkára ösztönöz. Kommunista aktíva A Budapesti Pártbizottság ma délután kommunista aktívát rendez a pártbizottság Villányi úti Oktatási Igazgatóságán. A kommunista aktíván Aczél György, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnökhelyettese tart előadást ideológiai, kulturális életünk időszerű kérdéseiről. A kommunista aktívan a budapesti párt-, állami, művelődési és társadalmi szervezetek vezetői és aktivistái vesznek részt. Jan De Boo elutazott Budapestről Az MSZMP KB meghívására november 25—30. között látogatást tett Magyarországon Jan De Boo, a Holland Kommunista Párt KB tagja, a külügyi osztály vezetője. A holland párt képviselőjét fogadta Óvári Miklós, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára. A vendéggel megbeszélést folytatott Berecz János és Baranyai Tibor, a Központi Bizottság osztályvezetője. Jan De Boo látogatást tett a Hazafias Népfront Országos Tanácsában, a Béketanács titkárságán, valamint Heves megyébe... Jan De Boo vasárnap elutazott Budapestről. (MTI) Elakadt autók, leszakadt vezetékek, kisiklott villamosok, váltók Megfeszített hócsata az egész országban Szombat este fél 8 óta havazik. Ma reggelre, tehát harminchat óra alatt mintegy 50 centiméter hó esett Budapest területére. A Közterület-fenntartó Vállalat azóta megszakítás nélkül dolgozik a főváros fő- és tömegközlekedési útvonalainak megtisztításán. A mintegy 800 kilométeres, 17 millió négyzetméteres úthálózatot műszakonként 130—140, a nagyon kritikus időszakban 150 hóeke, hómaró, hószóró tisztítja. Egyelőre a vállalat dolgozói kerültek ki győztesen a „hócsatából”: nincs olyan út Budapesten, ahol a tömegközlekedés forgalmát a havazás megakadályozná. Egyelőre — hiszen esik — minden erővel a főútvonalakon maradnak, a mellékútvonalakra természetesen később juthat erő, figyelem. Egy kérés: az út szélén parkolók lehetőleg adják át a területet a hóekéknek. S egy másik: lehetőleg jelentkezzenek többen rendkívüli hómunkára. Ma reggel 6 órakor mindössze 269- en vállaltak munkát. (Úgy tűnik, a száznegyven, illetve százkilencven forintos díj kevés!) Ma hajnalban a BKV összes vonalain a rendkívüli erőfeszítések után sikeresen elindította járatait, ám mindenütt lassan, több helyen késéssel közlekedtek az autóbuszok, a villamosok, a HÉV, illetve a trolikocsik. A Nagymező utcában 300 méter hosszúságban a sok kidőlt fa leszakította a vezetéket — itt teljesen megbénult a 70-es és a 78-as trolik közlekedése. A helyreállítás azonnal megkezdődött, várhatóan a déli órákban befejeződik a munka. Ezen a szakaszon kerülő úton, autóbuszok viszik az utasokat. A váltók elfagyása miatt, a 6- os villamos is a Skála elé érkezett a reggeli órákban, több kocsit a Petőfi-híd budai hídfőjénél fordítottak vissza. A 143-as autóbusz vonalán a békásmegyeri új városrésznél négy autóbusz megcsúszott a jégpáncélon. Kisiklott az 59-es villamos. A Bartók Béla úton 4 óra 25 perckor egy hatalmas fa dőlt az úttestre, feltartotta a villamosok forgalmát, de 5 óra 50 perckor ismét helyreállt a rend. Általában a váltók elfagyása, eltömődése okozza a legtöbb gondot a villamosforgalomban. A BKV segítséget kapott a honvédségtől. Rendkívüli hómunkásokat vesz fel a BKV a főváros öt pontján, a IV. kerület Pozsonyi út 1., a VII. kerület Sajó utca 5., a VIII. kerület Baross utca 132., a IX. kerület Könyves Kálmán körút 9., a II. kerület Moszkva tér 2. szám alatt. A BKV, miközben segítséget kapott a honvédségtől , kisegítette a MÁV- ot. A Rákos állomás elé öt vonatpótló autóbuszt irányított. Sűrítette a 61- es és a 62-es autóbuszok járatait is, mivel a Keleti pályaudvar vonatközlekedésében is fennakadás volt. A BKV kéri a budapesti személygépkocsi-tulajdonosokat, ahol lehet, a szűk utcákból álljanak el járműveikkel, mert a lezúdult nagy mennyiségű hó egyébként is eltorlaszolja az utakat, az autóbuszok képtelenek áthaladni rajtuk. A Teréztemplom és a Labda utca melletti kocsikat is el kellene vinni, mert, ha felszabadulna ez a terület, a troli forgalmát részlegesen megindíthatnák. Már bizonyos: évtizedek óta nem alakult ki ilyen súlyos helyzet az ország közlekedésében. Két nap alatt az ország minden útját teljesen betemette a hó. A nyugati megyékben, Zalában, Vasban, Győr-Sopronban a főutak nagy része járhatatlan, Veszprém megyében, a 82-es és a 83-as, a Bakonyban és a megye más területein nehezen közelíthetők meg. Somogy megyében a 70-es, a 76-os, 68-as és a 7-es út egy-egy rövidebb szakaszon járhatatlan. Az 1-es számú főutat Bicske és Budapest között másfél méteres hótorlasz borítja. Ugyancsak nem lehet közlekedni az M1-es autóúton Komáromnál, valamint Mosonmagyaróvár és az országhatár között. Itt, hosszú autóoszlopot tart fogva a hó. Az M7-es autópálya Székesfehérvár és Aliga között a Balaton felé használhatatlan, Budapest irányában pedig csak egy nyomon járható. Az ország keleti részében, Heves megyében, a 23-as út Poroszlónál, Borsodban a 3-as út Emőd és Vatta között járhatatlan. Szolnok megyében, a 47-es és a 32-es út csak néhány szakaszon, valamint Bács megyében a 44-es út ugyancsak itt-ott „üzemképes”. Az alsóbbrendű utak, az ország déli megyéit kivéve, csaknem járhatatlanok. Az Útinform kéri: aki csak teheti, most ne induljon útnak, hiszen több ezer autó máris a hóban rekedt. Drámai küzdelmet vívnak az ország főközlekedési útjain a hóeltakarító brigádok. Győr és az országhatár között ötven kocsi vesztegel a hóban. Az éjszaka feladták a 86-os út védelmét. A 81-es úton, Székesfehérvárról kiindult gépek is a hó foglyai lettek, nem tértek vissza állomásaikra. Veszprémből a Sümegre indult autóbusz éjjel 2 órakor érkezett meg. Dunaújvárosból a Győrbe tartó autóbusz hajnali 3-kor cammogott be a városba. A dudari bányászok nyújtott műszakban dolgoztak, mert se oda, se onnan el nem tudtak indulni az autóbuszok. Nagy késéssel érkezneka távolsági járatok mindenütt a nyugat-dunántúli megyékben. A Szolnokról elindult távolsági autóbuszok nem érkeztek meg célállomásaikba. A Tisza-parti város hatalmas pályaudvarát teljesen megbénította a hóesés, minden vasutast a hótorlaszok eltakarítására vezényeltek. A Borsod és a Szeged Expressz nem érkezett meg Miskolcra. Hernádnémetinél felsővezeték szakadása állította meg a vonatokat. A MÁV teherforgalma szinte teljesen megbénult, a távolsági, valamint a nemzetközi személyvonatok öthatszáz perces késéssel érkeztek céljaikba. A MÁV mozgósította minden tartalék erejét, hogy úrrá legyena helyzeten. Nehezen birkóznak a rendkívüli helyzettel a mentők. A csúszós utakon óráról órára több a „téli baleset”, a ficam és a törés, ám a mentők egyre kevesebb helyre tudnak rohamkocsijukkal eljutni. A járhatatlan utak az ország nagy részét elzárták a fehér kocsik elöl. Az utóbbi 24 órában kétszázhússzor vonultak ki a mentők, ami önmagában nem nagy szám, ám figyelembe kell venni, hogy amíg tavasztól őszig néhány perc alatt helyszínre érnek, most órákba telik a sérültek megközelítése. Tegnap a 6-os úton Pécsvárad közelében egy autóbusz árokba borult, 12-en megsérültek. Más, tömeges jellegű baleset nem történt. Jászkisérre szülő nőhöz (Folytatás a 3. oldalon.) Elakadt kocsi az M7-esen.