Esti Kurir, 1937. július (15. évfolyam, 146-172. szám)

1937-07-01 / 146. szám

megnyilvánult és a törvény alkotóit arra kényszerítette, hogy olyan megoldást, olyan szóhasz­nálatot alkalmazanak, amely ezt a kérdést véglegesen nem dönti el semilyen irányban. Én tehát azt kérem, méltóztassék ezt „a királyi szék betöltéséig“ ki­fejezést mellőzni és az 1920. I. törvénycikkben alkalmazott szó­­használatot felvenni, amely határ­időül az államfői hatalom gyakor­lásának végleges rendezését említi. Nagyon jól tudjuk, hogy a jogfoly­tonosságon alapuló és közjogunk szellemében gyökerező felfogás szerint a királyi szék nem üres, a jogfolytonosság alapján nem is üresedhetik meg, annak betöltésé­ről intézkedni nem lehet, csakis a királyi hatalom gyakor­lása elé tornyosuló akadályok el­hárításáról lehet szó. Én tehát kérem, hogy ezt a „kirá­lyi szék betöltéséig“ kifejezést, amely olyan utalást jelent, mintha a királyi szék üresedésben volna, vagy lehetne, méltóztassék mel­lőzni. A törvényszentesítési jog­ ­ — Második megjegzésem — foly­tatta Rassay — az indokolásnak arra a részére vonatkozik, amely a törvényszentesítés jogára tér ki és a törvényszentesítés jogához fűz bi­zonyos elméleti megállapításokat. Megállapítom, hogy­­ a Szent Korona elmélete szerint nem lehet a királyi szentesítés­­i jogot úgy­­eltüntetni, amint az az indokolásban van, hogy tudni­illik a királyi szentesítési jog, amely végeredményben abszolút vétójogot is tartalmaz, a magyar közjogban nem léteznék. Egy ilyen felfogás nem felel meg a mi helyes közjogi tételeinknek. A mi közjogunk megállapítása szerint a nemzet szuverenitását az ország­gyűlés és a király együtt gyakorol­ja, törvény az, amihez az ország­gyűlés és a király egyező akarata hozzájárul. Nem lehet olyan tételt felállítani, mint hogyha a király bármilyen vonatkozásban kényszeríthető volna, mondjuk, a nemzeti aka­rat másik forrásánál, az ország­gyűlésnél megjelent akaratnyil­vánítás alapján a hozzájárulásra. Ez alapjában döntené meg a mi je­lenlegi közjogi álláspontunkat, amely a Szent Korona elméletére van felépítve. — Lehet beszélni a népszuvere­nitásról és arra is be lehet rendezni egy alkotmányt, hogy a királynak ez az ezeréves és történelmünkben, leszögezett jogköre megszüntettetik, de addig, amíg jogrendszerünkben a Szent Korona elmélete alapján ál­lunk, amíg azt hirdetjük, hogy a nemzet szuverenitását az országgyű­lés és a király együttesen fejezi ki, addig nem lehet azt állítani eb­­leti alapon, hogy a királyiak értépítéshez fűződő vétójogú országgyűlés akaratnyavánntá­­s nemben nem érvényesül­het­történt az ang°l alkotmány­­fejlődésben Walter Bageoth-ra Ezzel nemben számtalan meg­­ilatkozást tudnék felhozni felelős alférfiak részéről is, akik ki­jelentették, hogy bár a parlamentá­ris kormányzat mellett ennek a vétójognak a jelentősége csökken, mnert hiszen a kabinet előzetes hoz­zájárulása kell a törvényjavaslat benyújtásához és módjában áll a királynak feloszlatni az országgyű­lést, amennyiben összeütközés tör­ténik, de sohasem fogadták el fe­lelős helyről azt a felfogást, mintha az angol királynak az angol alkot­mányban gyökerező ez a vétójoga megszűnt volna és ezt ne gyakorol­hatta volna. Sőt ellenkezőleg, Disraeli miniszterelnök konkrét esetben jelentette ki, hogy ha ez pillanatnyilag gyakorlati­­jelentősé­gűnek nem látszik is, nem lehet megtagadni azt a jogot, hogy az angol király konkrét esetben eset­leg egy korrupt vagy rossz minisz­térium ténykedésével szemben él­jen ezzel az alkotmányban gyöke­rező vétójogával. — Minthogy tehát e tekintetben is súlyos aggodalmaink vannak és miután úgy az angol, mint a ma­gyar alkotmányban ez a kérdés erő­sen vitatható, kérem, méltóztassa­­nak az indokolásnak ezt a részét elhagyni. — Ismétlem, azért helyezek erre nagy súlyt, mert vita nélkül kíván­juk a javaslatot elfogadni. Helytelen volna tehát, hogy esetleg ilyen el-fis értékű, vagy elméletileg is , a szem, tüdő vagy r­ziv­­ó vértódulások elhárítására ■ggelenként éhgyomorra egy rmészetes „Ferenc József“ ke­­­z orvosok ajánlják, kétes értékű fejtegetések kerülje­nek be a törvény, illetve irattárunk­ba és a későbbi időkben arra hivat­kozzanak, mint a törvényhozók akaratának a kifejezésére. Homály és hiányosságok Rassay Károly ezután áttér a ja­vaslat egyes rendelkezéseire. Az ér­demi rendelkezések elfogadása mel­lett is részben homályt, részben hiányt talál az egyes rendelkezések megszövegezésében. Világosabban kívánja szabályozni, a még ki nem hirdetett törvényjavaslatok sorsát új országgyűlés esetében. A két ko­ronaőr jelenléte szükséges a kor­mányzó ajánlásának átadásához. A javaslat gondoskodik az egyik ko­ronaőr akadályoztatásának esetére. Mi történik, ha mind a két ko­ronaőr széke üres, vagy­ egyéb okból akadályozva vannak? Aggályosnak tartja a javaslatnak azt a rendelkezését, amely általá­nos felhatalmazást ad a kormány­nak, hogy az országgyűlés együtt nem léte esetében az új országgyű­lés megalakulásának siettetése ér­dekében a törvényes határidőket szabadon megrövidíthesse. A vá­lasztóvonalat a régi és az új or­szággyűlés kerete között abban kell megvonni, hogy a régi ország­gyűlés hatásköre akkor áll fenn, ha a kormányzói tiszt megüresedé­­sének időpontjában még az általá­nos választások nem tartattak meg. Kéri a kormányt, hogy az ő, vagy bármely utána következő kép­viselőtársa javaslatait vegye figyelembe. Ezeknek a módosításoknak célja nem a javaslat rendelkezéseinek a megváltoztatása, hanem azok félre­­érthetetlenségének biztosítása. Nagy Frigyes bi­tcs mondása szerint a jó királyok halandók, a jó törvények halhatatlanok. Arra kell töreked­nünk, hogy a jó királyok halandó­ságában rejlő veszélyt és vesztesé­get már előre ellensúlyozzuk jó és világos törvények teremtésével. Rassay után Györki Imre arról beszélt, hogy az államfői kérdést nem ideiglenesen, hanem véglegesen kell rendezni. Akár a legitimista álláspont győzedelmeskedik, akár fennmarad a mai állapot, véleménye szerint az államfői hatalom kérdését egyenlő szabá­lyok szerint kell megoldani. Lehet az államfő király, köztársa­sági elnök, vagy nevezhetjük az államfőt kormányzónak, egyiket sem illeti meg több jog, mint amennyi a mai parlamentáris kor­mányzati rendszer mellett és a de­mokratikus követelményeknek meg­­felelőleg az alkotmány szerint az államfőt megillethet. Azért is időszerűnek tartja az ál­lamfő jogainak végleges megállapí­tását, mert ma semmi tekintetben nem vagyunk lekötve. Kérte a miniszterelnököt, hogy informálja a Házat a választójogi törvénytervezetről, azt tárgyaltassa le és csak azután vegye elő a mos­tani törvényjavaslatot. Kifogásolta, hogy a javaslat nem szabályozza az államfői, hatalom gyakorlásának időtartamát és azt, hogy az állam­fői állás nincsen korhatárhoz kötve. A javaslatot nem fogadja el. EST! KURÍR és­ Ernszt* elfogadják a javaslatot Ezután Eckhardt Tibor beszélt. A­ törvényjavaslatot elfogadta az ál­talános tárgyalás alapjául. Ha a képviselőház és a felsőház megerő­­síttetik és ha az államfő jogköre is kibővül, akkor végeredményben az egész nemzet és a nemzet törvény­hozó akarata nyer súlyban és je­lentőségben és erőben. Örömmel állapítja meg, hogy a javaslat előkészítése során par­lamentáris metódusok érvénye­sültek. Érvényesült az az egyedül helyes parlamentáris felfogás, amely arra törekszik, hogy a­ nemzet nagy sorsdöntő problé­máiban lehetőleg közmeg­egye­­zéssel és egészséges közvélemény kiformálásával iparkodjunk kö­zös megállapodásra jutni. Rá kell mutatni arra is — foly­tatta Eckhardt —, hogy az ellenzék részéről mennyire nem érvényesül­tek ebben az esetben, de más ha­sonló esetekben sem a mindenáron való ellenzékieskedés hajlamai. Mi magunk is átéreztük a javaslat fon­tosságát és nem mint ellenzék, ha­nem mint magyar emberek ültünk le, mikor erről a kérdésről tanács­koztunk. Nagyon kérem a kor­mányt, hogy most már ennek a ko­moly sikernek a birtokában ipar­kodjék a még hátralévő közjogi ja­vaslatokat a felsőházról és a vá­lasztójogról való törvényjavaslatot is ebben a szellemben és ilyen elő­készítés alapján a Ház elé hozni, mert nagy kérdéseket valóban csak ilyen módszerekkel lehet közmeg­nyugvásra megoldani. Eckhardt ezután György Imre felszólalásával foglalkozott, majd a kormányzói törvényjavaslat egyes rendelkezéseit fejtegette. Végül bejelentette, hogy a részle­teknél némely tekintetben teljesen azonos mértékkel, mint Rassay Ká­roly­nak neki is lesznek észrevételei, amelyet majd a részletes vita során mond el. Ernszt Sándor a kereszténypárt nevében jelentette be, hogy a törvényjavaslatot elfogadja. Elismeréssel szólt a többségi párt lojalitásáról és kijelentette, mindig bízott abban, hogy fontos pillana­tokban a magyar nemzet feltétlenül megteszi kötelességét. György Imre felszólalásának­­az Isten kegyelméből való királysági­ra vonatkozó részével polemizálva azt fejtegette Ernszt Sándor, hogy a magyar királyság mindig al­kotmányos királyság volt és ha nem volt alkotmányos király­ság, azt mindig detrovációnak és bűnnek tekintettük. Az abszolutiz­must, akármikor és akárhol jelent­kezett, mindig aberrációnak tartot­tuk, nemzetellenes bűnnek és ha tartott bizonyos ideig, azt mi min­dig legteljesebben és a legtökéle­tesebben elítéltük.­­ Nekünk csak egy a fontos, a nemzet fejlődése, alkotmányos ér­zéke és ereje, amely ezer éven ke­resztül megmutatkozott és megmu­tatkozik most is e pillanatban, de remélem, hogy meg fog mutatkozni minden más körülmények között. A jelen pillanatban semmi okosabbat nem tehetünk, minthogy az előt­tünk lévő törvényjavaslatot öröm­mel elfogadjuk. Petró Kálmán csak annak beje­lentésére szorítkozott, hogy az ál­talános tárgyalás alapjául elfogadja a javaslatot, csak a részletes vitá­nál kíván néhány módosítást indít­ványozni. A bizottsági elnök ezután meg­állította, hogy több felszólaló nincs. A bizottság hozzájárult ah­hoz, hogy Cser Lajos bár nem tagja a közjogi bizottságnak, meg­tehesse észrevételeit. Lázár Andor igazságügyminisz­ter válaszolt ezután az elhangzott felszólalásokra, majd a közjogi bi­zottság a törvényjavaslatot általá­nosságban elfogadta. Pesthy Pál elnök ezután felfüg­gesztette az ülést, hogy a módosítá­sokat megbeszélhessék. A közjogi bizottság végül elfo­gadta a kormányzói törvényjavaslat változtatásait. A bizottsági jelentést nyomban a Ház elé terjesztették, úgyhogy a kormányzói törvényja­vaslatot holnapra már napirendre is tűzik.­­,. ! 1937 július ) Németország tiltakozik az angol-francia ellenőrzési terv ellen London, június 30. (Az Esti Kurír tudósítójától.) A be nem avatkozási bizottság keddi ülésében tárgyalta a spanyolországi partvidék ellenőrzésére irányuló an­gol—francia javaslatot. A bizottság hosszas vita után úgy határozott, hogy pénteken újabb ülést tart s re­méli, hogy addig az érdekelt kormá­nyok válaszai az angol—francia ja­vaslatra megérkeznek. A keddi ülés Grandi londoni olasz nagykövet felszólalásával kezdődött. Az olasz megbízott szóvátette, hogy a valenciai kormány londoni nagy­követe híreket terjeszt olasz csapa­tok spanyolországi állítólagos part­­raszállításáról. Grandi éles szavak­kal utasította vissza ezt az állítást; az önkéntestilalom lerendelése óta Olaszországból egyetlen ön­kéntes sem utazott Spanyolor­szágba. Ezután Plymouth lord, a be nem­avatkozási bizottság elnöke az an­gol kormány nevében nyilatkozatot tett. Ismertette a helyzet alakulását az utolsó ülés óta és közölte, hogy a tengeri ellenőrzés teljessé tételére az angol és francia kormány közös tervet terjesztett elő. E terv szerint Anglia és Franciaország hajlan­dók vállalni az egész spanyol partvidék ellenőrzését s hozzájárulnak ahhoz, hogy az el­lenőrzésben résztvevő hadihajók te­­­tjészetén semleges megfigyelő tartóz­kodjék. Az ellenőrzési zónákat olyképen osztanák fel, — mondotta Plymouth lord — hogy az angol hadihajók el­lenőriznék a valenciai kormány uralma alatt álló partvidéket, míg a két ország hadihajói egy még kidol­gozandó rendszer alapján közösen végeznék a nemzeti kormány ural­ma alá tartozó partvidék fölötti el­lenőrzést. A francia hadihajóknak jutna a nemzeti partsáv nagyobb ré­szének ellenőrzése. Az ülésről kiadott hivatalos köz­lemény szerint a belga,, svéd, cseh és szovjetorosz megbízott támogatta a tervet, míg Németország és Olasz­ország megbízottjai hosszabb fel­szólalások keretében közölték, hogy a javaslatokat kormányaik elé terjesztik, de már most kijelentik, hogy elvi meggondolásaik vannak a javasla­tokkal szemben. Ribbentrop báró német megbízott utalt arra, hogy a be nem avatkozási bizottság felhatal­mazása a spanyolországi partvidék ellenőrzésére a négy nagyhatalom­nak szólt, így tehát a két nagy­hatalom egyedül nem élhet ezzel a felhatalmazással. Mindezen meg­gondolások ellenére hajlandó az angol-francia tervet kormánya elé terjeszteni. A hadi helyzet Rabat, június 30. A verdadi rádióállomás közlése szerint a felkelő csapatok behatol­tak Castro Urdialesbe (Santander­­tartomány). A felkelő hadihajók támogatják azoknak az oszlopok­nak az előrenyomulását, amelyek a tengerparton Castro Urdialesből Laredo felé igyekeznek. Salamanca, június 30. A felkelő csapatok főhadiszállá­sának jelentése szerint tovább foly­tatódik a biscayai előrenyomulás. Az ellenfél hiábavaló ellentámadási kísérleteket tett Pena He­ládánál kedden délben fél egy órakor el­foglalták a csapatok Valmosedát. A városba való bevonuláskor az Avelladena köztársasági zászlóalj megadta magát. A nyugati irányban folytatódó előrenyomulás során több helység került a felkelők ke­zébe. Ezen a frontszakaszokn az el­lenség ötszáz foglyot vesztett. A­ déli harctéren a csapatok több ma­gaslatot elfoglaltak, ami lehetővé teszi a Cordoba-környéki vidék tel­jes ellenőrzését. A többi harctéren csak a tüzérség dolgozott. Madrid, június 30. A köztársasági csapatok hivatalos jelentése szerint a központi harc­téren a nem történt nevezetesebb ha­diesemény. A ciscayai harctéren a köztársasági csapatok a Sierra de la Cruz kör­nyékén több sikeres ellentámadást hajtottak végre és elfoglaltak né­hány állást,a­melyeket azonban rö­viddel azután ismét kénytelenek voltak feladni. A déli harctéren a köztársaságiak Penon de la Mata közelében kiigazították vonalaikat és súlyos veszetségeket okoztak az ellenségnek. A többi harctérről nincs különösebb jelenteni­­való. Az ír/ katalán kormány Paris, június 30. "­ (Az Esti Kurír tudósítójának táv­­irata.) Barcelonai jelentések szerint megalakult az új generalidad. Az új katalán kormány összetételéből arra következtetnek, hogy a szo­cialista szakszervezeti szövetség (U. G. P.), amely teljesen Moszkva befolyása alatt állott, már nem vesz részt a kormányban, míg 4z anar­­cho-szindikalista szakszervezeti szö­vetség (C. N. T.) továbbra is képvi­selteti magát a kormányban. Az új generalidad összetétele a következő: elnök Companys, pénz­ügyminiszter: José Tarabella (ka­tolikus baloldal), közoktatásügy­ Pily Suser (katolikus baloldal), köz­ügy Antonio Maris Elbert (katoli­kus baloldal), igazságügy Juan Co­­morera (szocialista egyesülés párt­ja), közélelmezés Fera Tanyola (szocialista egyesülés pártja), köz­munkaügy Viciello (szocialista egyesülés pártja), földművelésügy­ Calvet (földbérlők pártja)­, munka­ügy Garcia Oliver (anarcho-szindi­­kalista szakszervezeti szövetség C. N. T.), gazdasági miniszter Juni­­me (C. N. T.), egészség és nép­jólét Vidal (Qj. N. T.), tárcanélküli mi­niszter Boch-Giumpura (köztársa­sági katolikus mozgalom). V­almaseda e­lesett Salamanca, június 30. (Az Esti Kurír tudósítójánaki távirata.) A felkelő főhadiszállás jelentése szerint a Santander felé előnyomuló felkelőcsapatok kedden elfoglalták Valmaseda városát, amely Bilbaótól 25 kilo­méternyire fekszik. Valmaseda elfoglalásának hadászatilag nagy jelentősége van. A várost a fel­kelőcsapatok minden harc nél­kül foglalták el. A Fekete Nyíl-hadosztály, amely a part mentén folytatja előnyomulását, kilenc kilométer­nyire megközelítette Castro Ur­­diale kikötőjét. A jelekből arra következtetnek, hogy a baszk védelmi vonalakban elhelyezke­dett csapatok között nagy zűr­zavar uralkodik­ .

Next