Fejér Megyei Hírlap, 1970. június (26. évfolyam, 127-151. szám)

1970-06-30 / 151. szám

TÓTH SÁNDOR Kitüntetettjeink elvtársnak, Pusztaszabolcs Községi Tanács V. B. elnö­kének, aki a korábbi évek­ben a Pusztaszabolcs MÁV állomás törzsparancsnoki volt s példamutató helyt­állással végezte a reá há­ruló feladatokat Az ezt kö­vető években pedig jelenle­gi beosztásában végez ered­­­­ményes munkát a polgári­­ védelem fejlesztése terüle­­­­tén. 10 évi polgári védelmi te­vékenységükért a honvédel­­mi miniszter elvtárs a HONVÉDELMI ÉRDEMÉREM kitüntetést adományozta. SZENTE LÁSZLÓ elvtársnak, a Dunaújvárosi Városi Tanács V. B. Terv­osztály vezetőjének aki mindenkor lelkesen kapcso­lódott be olyan irányú fel­adat végzésébe, mellyel a polgári védelem érdekeit képviselte, s elősegített» annak fejlődését «Ívtársnőnek, a Székesfe­­hérvári városi Vöröske­reszt titkárának jó szervező készségéért, szakmai felké­­szültségéért és a polgári védelmi kiképzések terén tanúsított munkája elis­meréséül. BOGNÁR FERENC elvtársnak, a Székesfehér­vár Városi Tanács V. B. Ipari és Kereskedelmi Osz­tály főelőadójának, aki mindenkor kitűnt jó szer­vező és irányító készségé­vel. Munkájával nagy­mértékben járult hozzá az elmúlt évek gyakorlatainak sikeres végrehajtásához kü­lönösen a „VELENCE'* naggyakorlatra való felké­szülés és végrehajtás idő­szakában. elvtársnak, Perkáta Közsé­gi Tanács V. B. elnökének aki az elmúlt 10 év alatt aktív tevékenységet fejtett ki a polgári védelem fej­lesztése, különösen a lakos­ság tájékoztató oktatásá­nak szervezése és végrehaj­tása érdekében; elvtársnak, Polgárdi Köz­­ségi Tanács V. B. elnöké­nek, aki a polgári védelem fejlődése, a lakosság tájé­koztató oktatás színvonalá­nak emelése és a gyakorla­tok végrehajtása érdeké­ben szorosan működött együtt a járási és megyei parancsnokságokkal. Dr. FILKEI LAJOS elvtársnak, a Fejér magyar Állami Építőipari Vállalat osztályvezetőjének, a kü­lönböző szakszolgálatokban példás magatartásával, jó felkészültségével nagy se­­gítséget nyújtott a felad­a­tok ellátásában s munkáján­­al hozzájárult a polgári védelem fejlődéséhez. LACZKÓ JÓZSEF SZABÓ BÉLÁNál KENYÉR JÓZSEF SOÓS JÓZSEF elvtársnak, a Fejér megyei Állami Építőipari Vállalat dolgozójának, aki a műsza­ki-mentő szakszolgálaton belül fejtett ki elismerésre méltó tevékenysége. Ki­képzések során jó eredmé­nyeket ért el, s aktívan kapcsolódott be a gyakor­latok szervezési, kiképzési és végrehajtási munkálatai­ba. Elöljárói mindenkor számíthattak munkájára. További munkájukhoz sok sikert és jó eredményeket kívánunk. Azt kérjük, hogy továbbra is becsületesen, pél­damutató fegyelmezettséggel álljanak helyt, s tudásukkal szolgálják, — mindennapi munkájuk mellett, — a polgári védelem célkitűzéseit Horváth Gábor szbl. Az egészségügyi egységek kiképzésének tapasztalatai A polgári védelmi egész­ségügyi egységek szakmai kiképzése mellett fontos­nak tartjuk a politikai és honvédelmi nevelést. E cél­kitűzések megvalósítását je­lentősen segíti a megyei polgári védelmi parancs­nokság, az egészségügyi szakszolgálat és a vöröske­reszt szoros munkakapcso­lata. Követelményként áll előttünk a minőség további javítása az egységek össze­tételénél, a magasabb szin­tű elsősegélynyújtás elsajá­títása és az alaki fegyelem növelése, s mindezek mel­lett a szakasz tagjainak megnyerése a vöröskereszt számára. Jóleső érzés beszámolni arról, hogy az egységek tag­jai megértik a polgári vé­delmi kötelezettséget és igyekeznek a kiképzéseken és zárógyakorlatokon fe­gyelmezetten résztvenni, és tudásuk legjavát adni. A megértést mutatja az is, hogy a század és szakasz­­parancsnokok továbbképzé­sén az illetékesek 98 %-a megjelent, és hozzászólása­ikból a felelősségérzet tük­röződött. Az elmúlt évben az egy­ségek 16 órás kiképzésben részesültek, melyen a meg­jelenés 90 %-os volt. A ki­képzést végző orvosok és egészségügyi dolgozók a központi irányzatnak meg­felelően a gyakorlati okta­tásra helyezték a fő hang­súlyt. A feladatok elsajátí­tását segítették a különbö­ző szemléltető eszközök, fil­mek és az AMBU baba, melyen a mesterséges léle­geztetés módszerét gyako­rolták. A Vöröskereszt megyei vezetősége úgy értékelte, hogy a kiképzések és az ezt követő zárógyakorlatok szervezetileg, szakmailag fejlődtek, s a résztvevők a feladatokat jól oldották meg. Elismerést érdemelnek azok a szakaszok, ahol a szakaszparancsnokok rész­vételével a zárógyakorlatok előkészítésénél külön gon­dot fordítottak a megfelelő terepre, ami legjobban al­kalmas volt a feltételezett kárterületnek. Példaképpen említhetnénk a kincsesbá­nyai, bakonycsernyei, a rác­almási, a Székesfehérvár városi, a sárbogárdi, az abai egységeket, de sorolhatnánk még tovább. A politikai nevelő mun­ka jelentőségét mutatja a székesfehérvári járás tevé­gyakorlatok kiértesítésénél a szokástól eltérően olyan riasztási módszert alkal­maztak, melybe bevonták az ifjú vöröskeresztes tanuló­kat is. E módszer jelentősé­gét emeli, hogy az így meg­szervezett gyakorlatokon az egységek tagjai viszonylag rövid idő alatt — egy-két óra — szinte hiánytalanul gyakorlóruhába beöltözve megjelentek a gyülekező­­­helyen. A zárógyakorlatok képet adnak a szakasz- és rajpa­rancsnokok irányító mun­kájáról és öntevékenységé­ről. A fejlődés megmutat­kozik abban, hogy a sza­kaszparancsnokok a gya­korlati feladatok irányítá­sát gyorsan és jól oldják meg, és mindinkább szük­ségét érzik az alaki fegye­lemnek. A polgári védelmi egysé­gek részt vesznek a vörös­­kereszt mindennapi mun­kájában, pl. a térítésmentes véradásban, a tisztasági mozgalom előkészítésében és értékelésében. Helyi szervezeteink és a polgári védelmi egészségügyi egé­­kénysége, amikoris a záró­­ségeink évről évre összeko­­vácsolódnak, és kölcsönö­sen segítik egymás munká­ját. Ez évi feladataink egyi­ke a szeptember hóra ter­vezett megyei verseny, me­lyen a járások — városok legjobb egységei mérik ösz­­sze tudásukat. A járási — városi értékelő bizottságonk feladata, hogy az elért pont­számok alapján eldöntsék, hogy melyik szakasz vesz részt a megyei versenyen. A verseny értékelésének szempontjai: 1. Általános feltételek tel­jesítése, melybe beletarto­zik az alaplétszám és az előírt tartalék biztosítása, az állomány pontos nyilván­tartásának vezetése, és a kiképzéshez tartozó okmá­nyok. 2. Elméleti felkészültség. 3. Gyakorlati feladatok végrehajtása. Megítélésünk szerint egy­ségeink felkészültsége évről évre nő, úgy politikai, mint szakmai vonatkozásban és egy társadalmi egységet al­kot, mely biztosíték arra, hogy rendkívüli és minden­napi vöröskeresztes felada­tok végzésére alkalmassá válik. Dankó Ferencné a Vöröskereszt megyei titkára Műszaki követelmények a lakosság védelmében A korszerű háború lehetősége parancso­­lóan megköveteli a védelem és a mentő­mentesítő munkák magas színvonalú meg­szervezését és kiépítését. Ma a háború eredményes megvívásának fontos tényező­je a hátország magatartásai, szervezettsége. A támadások által keletkezett károk elhá­rítása és a mentő-mentesítő munkák vég­rehajtása. A 2002/1964. Korm. sz. határozat és a végrehajtására kiadott miniszteri utasítá­sok mondták ki a polgári védelmi kötele­zettséget, illetőleg határozták meg a pol­gári védelem szervezeti felépítését, ezen belül egyik legfontosabb a műszaki, men­tő, valamint az óvóhely szakszolgálatok feladatait. Az említett jogszabályokat megelőzően is szervezetten működött, különböző szer­vezeti formákban a műszaki mentő és óvó­hely szolgálat. A háborús technika fejlő­dése parancsolóan megköveteli a védelmi szervezetek állandó korszerű­sítését és hatékonyságának biztosítását. E követelmény ki­elégítéseként került múlt év végén újjászervezésre és szer­vezeti elkülönítésre a műsza­ki mentő- és óvóhely szakszol­gálat. A védelmi munka spe­ciális jellege is indokolta a szakiszolgálatok önállósítását. Addig, amíg az óvóhely szak­­szolgálat feladata döntően a tá­madást megelőző időszakban a különböző védelmi létesítmé­nyek biztosításában, vagy a műszaki-mentő szak­­szolgálat tevékenysége a mentő-mentesítő munkák végrehajtásában jelentkezik. A polgári védelmi szervezetek működé­sének hatékonysága nem képzelhető el a lakosság széles rétegeinek bevonása nél­kül. Ennek érdekében ma már nagyobb­részt a községi lakosság tevékenységével számolunk, mint olyan erővel, aki a távol­sági védelemben (kitelepítés során) is la­kóhelyén marad, támadás esetén várható­an csak ún. „másodlagos” veszélynek van kitéve. A fentiek után vizsgáljuk meg, hogy mi­lyen feladatai vannak külön-külön a szak­­szolgálatoknak. Az óvóhely szakszolgálat alapvető fel­adatai. — A lakosság elhelyezését szolgáló tervek elkészítése és ehhez szükséges anyagok biztosítása.­­— A kiépített óvóhelyek nyilvántartása és rendeltetésszerű használatuk, ellenőrzé­se. — A jelenleg már meglevő kiépített óvó­helyek, valamint a szükség-óvóhelyek működésének az ott elhelyezett lakos­ság életkörülményeinek biztosítását, az óvóhely-alegységek, a körzeti óvóhely­felelősi hálózat és az óvóhely-parancs­nokon keresztül. Korábban már említettük, hogy a pol­gári védelem számol a távolsági védelem­mel, vagyis a városi lakosság kitelepítésé- vel- A megfelelő védettséget adó, kiépített óvóhelyek csak városainkban vannak, ezért a befogadással megnövelt községi lakosság elhelyezését a meglevő pincékben és kiépí­tendő szükségóvóhelyen kell biztosítani. A szükségóvóhelyek lényege, hogy egyszerű szerkezetűek, és legtöbb esetben házilag el­­készíthetők. Ilyen szükségóvóhelyeket a rajzábránk szemlélteti. Ezen szerkezetű építmény a másodlagos, ún. kiszóródás el­leni védelmet biztosítani tudja. A műsza­ki mentő szakszolgálat rendel­tetése általánosságban olyan intézkedések megtervezése, melyek alkalmasak arra, hogy támadás után a beomlott és romok által eltakart óvóhelyekből és romok alól az emberek kimentése biztosított legyen. Az épületekben, műtárgyakban, a közmű­vekben és közutakban keletkezett anyagi károk csökkentése, illetve ideiglenes hely­reállításuk biztosítása. Másrészt rendkívül fontos, hogy az életvédelemben és mente­sítésben résztvevő egyéb szakszolgálatok­nak, pl. egészségügyi, vegyi, stb. munkate­rületet és mentési lehetőséget biztosítson. A műszaki-mentő szakszolgálat alapvető feladatai az alábbiakban foglalhatók össze: — Szükségóvóhelyek építésének irányítása és abban való részvétel. — A betemetett óvóhelyekben, pincékben bennrekedt személyek kimentése. — Közművekben, utakban keletkezett ká­rok gyors, ideiglenes helyreállítása. — Elemi csapás (árvíz, föld­rengés, stb.) esetén a men­tési munkában való részvé­tel. Élő példa erre a jelen­legi árvízi helyzet, ahol a polgári védelmi szakalaku­latok jelentős munkát vé­geznek. A műszaki-mentő szakszol­gálat munkáját nehezebbé te­szi az a körülmény, hogy a fel­adatok közül a kárterületen végzendő operatív munkát nuk­leáris kárhely esetében is rövid idő alatt kell megoldani. Ez a követelmény elengedhetetlenül megkövete­li, hogy a szakszolgálat, az egységek és al­egységek irányítása, vezetésre alkalmas polgári védelmi és szakmai szempontból egyaránt jól képzett személyi állomány álljon rendelkezésre. Nem utolsósorban em­lítést kell tenni arról, hogy a műszaki men­tés eredményessége az alkalmazott techni­kai felszerelések (gépek, berendezések, jár­művek) teljesítményétől, műszaki haté­konyságától függ. A technikai felszerelések jelentőségének érzékelésére az alábbi példát említjük meg. Azonos minőségű óvóhely födém áttörésé­nél (óvóhelyről való mentés) hagyományos eszközökkel 2 óra, míg ugyanezen művelet megfelelő célgép felhasználásával 45 perc alatt végezhető el. Összefoglalóan, a műszaki mentő és óvó­hely szakszolgálatok munkájáról még any­­nyit, hogy sosem szabad elfelejteni, hogy a szakszolgálatok tevékenységének célja elsősorban az emberi élet mentése, továbbá a közszolgáltatás, közforgalom és termelés megindítása, valamint az anyagi javak mentése, ideiglenes megoldások alkalma­zásával. A szakszolgálatok parancsnoki és beosz­tott állományának szervezésével azt az alapvető elvet kellett érvényesíteni, hogy a polgári védelmi feladatok szakmailag egyezzenek meg a bevont személyek min­dennapi munkavégzésével, jelenlegi mun­kájával. Erre is figyelemmel, a szakszolgálatok parancsnokai a különböző szintű tanácsok építési, szakigazgatási szerveire, míg az egységek és alegységek — ezek területén — jelenleg is működő építési tevékenysé­get kifejtő szakmai szervezetekre épültek. A szakszolgálatok újjászervezése megtör­tént, továbbiakban ezek felkészítése, kikép­zése a soron következő feladat. Pintér Lajos—Gallai György Árokóvóhely G ■=■ fagerenda, gömbfa K =» hulladék deszka, palló O =» rőzseterítés P téglaburkolat Innen—onnan Az USA egy olyan ázsiai an­­tkommunista kollektív bizton­sági rendszer megteremtésén dolgozik, amelyben Japán kap­ná a főszerepet. Az USA je­lenleg 148 támaszponttal és ka­tonai objektummal rendelkezik, Japán területén. Ezenkívül a „biztonsági szerződés” és a kölcsönös biztonsági segély­egyezmény értelmében adott esetben az amerikai haderő 177* olyan katonai objektumot és támaszpontot használhat fel, amely hivatalosan a japán „vé­delmi erőké”. A „védelmi erők” valamennyi stratégiai tervét a Pentagon közreműkö­désével dolgozták ki,­­ ha a Koreai-félszigeten vagy Tajvan térségében hadműveletekre ke­rülne sor. Japánnak, egy, még 1966-ban kidolgozott titkos terv értelmében, vállalni kell az amerikai csapatok ellátását, az összeköttetés biztosítását és a hadszíntérre vezető főútvona­lak légibiztosítását. Az ember átlagos testsú­lya annál kisebb, minél ma­gasabb, a lakóhelyén mért középhőmérséklet, közölte nemrég egy amerikai kuta­tó. A finnek átlagos testsú­lya 69,3 kg, a mongoloké és észak-kínaiaké 63,9 kg, a spanyoloké 59,4, az algériai­aké 55,8, a vietnamiaké 50,4 kg. A legkönnyebb embe­rek közé az egyenlítő vidék lakossága tartozik. Az afri­kai Kalahári sivatagban élő egyik nagy törzs tagjainak átlagos testsúlya például mindössze 39,6 kg. Az amerikai kongresszus ada­tokat hozott nyilvánosságra, bi­zonyítva azt, hogy a hagyomá­nyos erők — a gyalog, gépesí­tett, páncélos, stb. hadosztá­lyok — fenntartása sokkal költségesebb, mint a hadászati erőké. A jelentés szerint a leg­jelentősebb költségtételek az élőerő költsége: a karbantartás és működtetés tételei jelentős arányban mind a hagyományos erőknél jelentkeznek. Az el­múlt évi 77 milliárd dolláros katonai költségvetés 60 száz­a­­­lékát e három tényező emész­tette fel. Egy 15 000 fős had­osztály tengerentúli fenntartá­sa — amennyiben nem kerül bevetésre — évi 185,5 millió dollár, egy 75 repülőgépből álló harcászati vadászwingé — ha­sonló feltételek között — 70 millió, míg egy 50 kilós MINU­­TEMAN hadászati rakétawing évi fenntartási költsége 40 mil­lió dollár, noha rombolási ké­pessége sokszorosa a hagyomá­nyos erőknek. Az atomhajtó­műves tengeralattjárók fenn­tartása valamivel drágább, de meg sem közelítik a hagyomá­nyos erők költségeit, mert élő­erő-szükségletük kicsi, ü­zem­­bentartásuk, karbantartási költségeik viszonylag alacso­nyak. Benzintűz „könnyű víz­zel” történő oltásának mód­szerét dolgozta ki az ameri­kai haderő harci fejlesztési parancsnoksága. A könnyű víz a hírek szerint nem más, mint 6 százalék fluoro­­zott „vegyi oldattal” kezelt normál víz, amely szétszór­va erősen habzik, s a láng felületén maradva, gyorsan és hatásosan elfojtja a tü­zet. A k­isértetek szerint kb. 100 liter könnyű víz, heli­kopterre szerelt fecsken­dőkkel szétszórva 6x12 -­­es területen képes 3 perc ala­tt kb. 1900 liter repülő­­benzin vagy petróleum ál­­tal okozott tüzet eloltani.

Next