Fejér Megyei Hírlap, 1974. január (30. évfolyam, 1-25. szám)
1974-01-03 / 1. szám
„Wekünk kell róluk uo/iooskodnunk..." jogpolitikántk jellemzői Új szabályozók a lakosság érdekében Gyors/ista fiú'/u*atomsor saláéról módra I P év, jókívánságok otthon, utcán, üzemben. És új tervek az egyéni, csoport és társadalmi közösségekben. Új, szebb, jobb tervek. Pontosabban: új fejezetek terveink végsebekásának folyamatában. Annak érdekében, hogy ebből a most kezdődő újabb szakaszból is gazdagodva kerüljünk ki. Gazdagodva! Első hallásra talán még idegennek, furcsának tűnik, hiszen sokáig a néprillóktól idegen fogalom volt ez a kifejezés. Sokáig, mostanáig. De már nem az. Nem idegen akkor sem, ha tudjuk: élnek nálunk jobban is, gazdagabban is e világban. ?Mi önmagunk múltjához mérjük mérhetjük magunkat, életünket, jólétünket, s mert ehhez mérjük, tudjuk: az évi 3005 000 lakás, a kétmilliót meghaladó televíziókészülék, a romszázezer felett levő szemgépkocsi, a hatvanmilliárd feltti takarékbetétállomány épp°n úgy jelzi gazdagodásunkat, mint a több mint kétszeresére emelt gyermekágyi segély, a felmélt gyermekgondozási segély, az évről évre emelkedő nyugdíja, a soros és soronkívüli béremelése!., a családi pótlék emelkedése... i.unjárok eredményéből tillskezű: ez a gazdagodás. Ez i .t is miénk, s ezért nem lesz idegen többé társadalmunktól ez a kifejezés. Meg azért, mert Fejér megyében már az elmlt évben több mint egymillió tonna acélt termeltünk, több mit náromezerkétszáz autóbuszt artottunk mert rádiót, televíziót, számítógépet éppen úgy a r egünk erejéből állítottunk elő, hát a kenyérgabonát, a húst, a gyümölcsöt, -Boldog új esztendőt! — köszöntü.".. egymásra, s ma már vancsak szokásból. A jókívánság mögött tudatos elhatározásunk áll. Elhatározásunk, hogy 1974-ben is tovább gazdagszunk. Az egyének, a csoportok, a társadalom. Bútorral, lakással, óvodákkal, iskolákkal. Utakkal és üzemekkel. S remélhetőleg a távolabbi jövő szép biztosítékával, gyermekekkel is, érveink bővelkednek a számokban. Gazdagodásunkat mérhetjük autóbuszok százdarabjaival, acél tízezer tonnáival, atak tízkilométereivel, tantermek tucatjai és Végső soron így is méretik meg társadalmi méretekben. A gazdagodást az ember elsősorban mégis önmagán, családjának jólétén, szőkébb kollektívájának boldogulásán keresztül méri meg. S ha így akarjuk mérni, akkor is nyugodtan elmondhatjuk: gazdagodást ígér az 1974-es esztendő. A reálbérek és reáljövedelmek emelkedési üteme már 1974-ben jelentősen meghaladja az 1973. évi szintet, s lényegében olyan emelkedési ütemre áll be, amelyet csak az ötödik ötéves terv időszakára remélhettünk. Ez azonban - mint azt Nyers Rezső elvtárs, pártunk Központi Bizottságsának titkára újévi cikkében írta — nem valamiféle ,,hozom” történő életszínvonalfejlesztés, hanem a megtermelt és megteremtett több megérdemelt részének felosztásából származik. Gazdagodást ígér ez az esztendő, gazdagodást ígérünk önmagunknak 1974-re. Népünk boldogulásának szép fejezete vár megvalósításra ebben az esztendőben is. S mert mindanynyiunkról szó van ebben a tervben, ebben a történelmi fejezetben, közös érdekünk, hogy tudásunk legjavát adjuk hozzá. E gazdagodási program pedig már nemcsak tízmillió magyar ügye. Megvalósítva a szocializmus valósága melletti agitáció, áltsuk valóra! K. A. S/W-KÖZPONTI KÖNYVTÁR SZÉKESFEHÉRVÁR , FEJÉR MEGYEI isnszayai AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA . L-Sz.: _........lfm VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK I Csütörtök, 1974. január 3. XXX. évfolyam, 1. szám Ára: 80 fillér Íz ei dufecí műi ikanapjain IKARUS 3709 bufébusz a terv Ha az elmúlt évi fejlődési ütemet tartani tudják az ikaruszosok, akkor a tervidőszak végére egy évre szorítják vissza a közúti járműprogram eredetileg kétéves késését. Hozzáértő szakember mondta ezt december utolsó napjaiban, s érthető, hogy Báldy Sándor gazdasági igazgatóhelyettestől erre kérünk elsőként választ 1974 első munkanapjának reggelén. — Idén már 3700 darab autóbuszt gyártunk, s e terv végrehajtásával valóban egy évre csökkentjük a program hátrányát. *— Hová kerülnek ezek a buszok? — összesen 3190 darab megy exportra, s ebből a Szovjetunió vásárol 2050-et, az NDK 950 kambnt. — Úgy hírlik, hogy Kína is érdeklődik az Ikarus buszok iránt? — Valóban így van, bár szerződésünk még nincs, de számítunk arra, hogy az első negyedévben mintegy 30 darabot a kínai partnernek adunk át. — Pótalkatrész-hiány lesz-e 1974-ben? — Az elmúlt évben a Volán Tröszt vállalatainál konszignációs raktárakat létesítettünk a régi típusok alkatrészeiből. Az új típushoz pedig a gyártással párhuzamosan folyik a pótalkatrész előállítása is. Vagyis: nem lesz pótalkatrészhiány, hiszen terveink szerint mintegy 50 millió forint értékű alkatrészt gyártunk erre a célra. — Úgy hírlik, hogy 1973- ban a készletgazdálkodás vonatkozásában is ugrásszerű volt Önöknél a fejlődés. — Valóban nagy volt a fejlődés, hiszen 607 millióra terveztük a készleteinket, s ehelyett 520 millió alatt maradtunk. Tehát meggyorsult eszközeink forgássebessége, s ez a gazdálkodás hatékonyságát fokozta. Idén is szeretnénk tovább fokozni a hatékonyságot. Erre utalt az is, hogy az ötszáz darab autóbusszal megemelt tervünket mindössze kétszáz fős létszámnövekedéssel terveztük. De ahogyan a megye munkaerőhelyzetét ismerem, még ennél is kisebb létszámnövekedéssel leszünk kénytelenek teljesíteni a tervet. — Végezetül: dolgoztak-e ma az Ikarus üzemeiben? — Hétköznap van, tehát természetesen dolgoztak. Úgy mint isioitacn. Finommechanikai Mallalat Háztáji kisgépek és telefonautomaták Jól zárta az 1973-as évet a Székesfehérvári Finommechanikai Vállalat, s biztos alapokról rajtoltak 1974 első munkanapján. Boros Imre főmérnök tájékoztatása szerint az elmúlt éviben kétszer módosított tervüket az eredeti 1611 millió helyett mintegy 193 milliós árbevétellel zárták, s 1974-ben további negyven millióval kívánják növelni a tervet. A keresett és régóta bevált háztáji kisgépek közül az FV III-as terménydarálóból idén 55 000 darabot szeretnénk gyártani, s ebből 5—10 000 darabot dollárelszámolású exportra küldeni. Emellett 3000 darabot tervezünk gyártani az FW III-as ROBOT-ból. Ebből a kétműveletes takarmányelőkészítő kisgépből az első 500 darabot 1973 decemberében már legyártottuk. Kétezer elektromos meghajtású morzsoló, 7000 darab szivattyú és vízellátó kerül ki még a műhelyeinkből, amit ugyancsak a hagyományos termékekhez sorolhatunk. — És az újdonságok? — Decemberben már elkészítettünk 100 darab Wagner-típusú, ipari felhasználásra alkalmas, nagy teljesítményű festékszóró agregátot, s ebből idén 500 darabot gyártunk. A kézi festékszórókból 1000 darab közepes és 3500 darab kisteljesítményű kerül ki a műhelyekből. A legújabb, és minden bizonnyal nagy jövő előtt álló termékünk az úgynevezett folyamatos érmebedobással működő helyi és helyközi beszélgetésekre alkalmas telefon automata lesz. Ezer darab helyi és 200 darab helyközi változatban készül. Mindemellett ebben az évben 150 000 darab elektromágnest és 000—1000 darabszám között villanymotort gyártunk a nyugatnémet Wagner cég megrendelésére. A hazai fogyasztók igényei szerint több millió forint értékű alkatrész-egységcsomag.ot állítunk öszsze, s a lakossági és közületi szolgáltatás értéke a számítások szerint meghaladja a 11 millió forintot. Mindezt a feladatot a tervek szerint öszszesen húszfős létszámnövekedéssel, tehát túlnyomó részt termelékenység növekedéssel kívánjuk teljesíteni — fejezte be a tájékoztatást a főmérnök. (Az év első munkanapjáról szóló beszámolónk a 3. oldalon folytatódik.) Az új év első finommechanikás „újszülötte” a kisgépszerelő üzemben* készült ROBOT, kétműveletes háztáji kisgép A VIX. Fvm— tön minim vasinka 1f1 millió tonna acél Szép munkasikerrel zárták az elmúlt évet a Dunai Vasműben: negyvenezer tonnával túlteljesítették egymillió tonnás acéltermelési tervüket. Lényegében az acéltermelés további fokozása a fő cél megyénk legnagyobb üzemében. Az 1974-es célkitűzés: 1,1 millió tonna acél gyártása. Vagyis a tavalyi végeredményhez hozzátesznek még hatvanezer tonnát. A Vasmű ebben az évben is fokozza a félkész és a készáru gyártását, a tavalyinál nagyobb kikészítettségi fokú termékeket ad a hazai és a világpiacra. Az idén teljes kapacitással beindul a folyamatos acélöntőmű is, melynek munkája további minőségi javításokat tesz lehetővé egyes alapanyagoknál. Az év első napjaiban teljes erővel megindítják a meleghengermű rekonstrukcióját. Ezt a munkát a termeléssel párhuzamosan végzik, vagyis a hengerlés nem áll meg egyetlen napra sem. A mintegy ötszáz napig tartó felújítás befejezésekor a meleghengermű kapacitása harminc százalékkal lesz nagyobb a jelenleginél. Átépítik a tforcosmeuriv ««ere»* „Zöld hullám*' a fehérvári közlekedésben Több mint nyolcvanezres megyeszékhelyünk közlekedési gondjai évről évre sürgetőbben vetik fel a város belső úthálózata fejlesztésének igényét. Fehérvár napközben gyakorlatilag százezres, nagyforgalmú város, hiszen a bejáró dolgozók, az ügyeik intézésére, vagy éppen bevásárolni érkezők ezrei is igénybe veszik a helyi közlekedést. Az autópálya felépülése óta az átmenő forgalom jelentős része kikerült ugyan a város utcáiról, de számosnagyforgalmú útvonal, köztük a 8-as főútvonal még mindig alaposan „hozzásegít” a helyi gépjárműforgalomhoz. Idén a korábbiaknál nagyobb ütemben látnak hozzá a fehérvári úthálózat korszerűsítéséhez, a városi tanács és a KPM Közúti Igazgatósága illetékeseinek tájékoztatása szerint. A korszerűsítés középpontjában a Vörösmarty tér áll majd, amelynek elavult útburkolata, hasonlóképpen elavult közlekedési rendje a következő években már aligha lenne alkalmas a növekvő forgalom lebonyolítására. A tervek szerint idén kezdődik meg, s jövőre fejeződik be az a nagyszabású korszerűsítés, amelynek során átépítik és szélesebbé teszik a Széchenyi utat a Horvát István úti csomóponttól egészen a Tolnai utcai kereszteződésig, a Vörösmarty tér és a Piac tér találkozási pontjáig. A Vörösmarty téren az átalakítás nyomán megszűnik a körforgalom. A tér középpontjában fekvő parkot átvágják, hogy kerülő nélkül, nagyobb áteresztő képességgel teljesíthesse feladatát a városnak ez a fontos közlekedési csomópontja. Az útkorszerűsítés pontos menetrendjét, persze, nem lesz könnyű betartani a kivitelezés során, hiszen a megbízható közműtérkép nem lévén — sok megleptetés érheti a műszaki szakembereket egy-egy szakasz felbontásakor. Ilyen kellemetlen körülmény például a Vörösmarty tér alatt „felfedezett” nagy csapadék írna. A csatorna, amelyről pilkival nyilag annyit tudnak a szakemberek, hogy a Szabadság Étterem előtt a járdavonal közelében húzódik a föld alatt, s a Balatoniút irányában folytatódik, igen tágas — akár lovaskocsival is végig lehetne hajtani benne — s igen rossz állapotban van már. A korszerűsítéssel tovább gyarapodnak a jelzőlámpás útkereszteződések: villanyrendőrt kap a Horvát István utca és a Széchenyi út találkozása, a Balatoni út Vörösmarty téri bejárata és a Piac téri betorkolás. Ezeknek az intézkedéseknek a következtében kialakítható lesz a „zöld hullám” Fehérvár közlekedésében is: a gépkocsik állandó sebességet tartva szabadon suhanhatnak át a most még oly zsúfolt és veszélyes útkereszteződéseken, a jelzőlámpák szabad utat nyitnak. A város déli forgalmi csomópontjainak korszerűsítése, s a korszerűsítés nyomán kialakuló új közlekedési rend elsősorban azt a célt szolgálja majd, hogy a Fehérváron áthaladó gépjárműáradat a 8-as és a 63-as úton, illetve az autópálya felé minél hamarabb távozhasson a városból, s ne terhelje feleslegesen a helyi közlekedéstől már amúgy is zsúfolt utcáinkat. - mekis . Munkásőrévzáró Január első napjaiban országszerte megkezdődnek a munkásőrök hagyományos, ünnepélyes egységgyűlései. A tanácskozásokon a parancsnokok beszámolnak az elmúlt év kiképzési és szolgálati eedményeiről, a végzett malmról és megjelölik a további feladatokat. Az inneni gyűléseken kapják meg az egységek legjobbjai a ..Kiváló munkásőr”, illetve ..Kiváló parancsnoki jelvényt, az: 5—10—15 év óta szolgálatot teljesítők pedig a munkásőr emlékjelvényt, illetőleg a szolgálati érdemérmet.