Fejér Megyei Hírlap, 1974. január (30. évfolyam, 1-25. szám)

1974-01-03 / 1. szám

„Wekünk kell róluk uo/iooskodnunk..." jogpolitikántk jellemzői Új szabályozók a lakosság érdekében Gyors/ista fi­ú'/u*atomsor saláéról módra I P­­ év, jókívánságok ott­­hon, utcán, üzemben. És új tervek az egyéni, csoport és társadalmi közösségekben. Új, szebb, jobb tervek. Pontosab­ban: új fejezetek terveink végse­bekásának­ folyamatában. An­nak érdekében, hogy ebből a most kezdődő újabb szakaszból is gazdagodva kerüljünk ki. Gazdagodva! Első hallásra talán még idegennek, furcsá­nak tűnik, hiszen sokáig a nép­ri­llóktól idegen fogalom volt ez a kifejezés. Sokáig, mostanáig. De már nem az. Nem idegen akkor sem, ha tudjuk: élnek nálunk jobban is, gazdagabban is e világban. ?Mi önmagunk múltjá­hoz mérjük mérhetjük magun­kat, életünket, jólétünket, s mert ehhez mérjük, tudjuk: az évi 30­05 000 lakás, a kétmilliót meghaladó televíziókészülék, a romszázezer felett levő sze­­m­­­gépkocsi, a hatvanmilliárd fe­ltti takarékbetétállomány ép­­p°n úgy jelzi gazdagodásunkat, mi­nt a több mint kétszeresére emelt gyermekágyi segély, a fel­­m­élt gyermekgondozási segély, az évről évre emelkedő nyugdí­ja­­, a soros és soronkívüli bér­­e­melése!., a családi pótlék emelkedése... i­.unjárok eredményéből ti­llskezű: ez a gazdagodás. Ez i .t is miénk, s ezért nem le­sz­­ idegen többé társadalmunk­tól ez a kifejezés. Meg azért, m­e­rt Fejér megyében már az el­­m­­­lt évben több mint egymillió tonna acélt termeltünk, több mit ná­romezerkétszáz autóbuszt a­­rtottunk mert rádiót, televí­ziót, számítógépet éppen úgy a r egünk erejéből állítottunk elő, h­­át a kenyérgabonát, a húst, a gyümölcsöt, -Boldog új esztendőt! — kö­­szöntü.".. egymásra, s ma már va­ncsak szokásból. A jókíván­ság mögött tudatos elhatározá­sunk áll. Elhatározásunk, hogy 1974-ben is tovább gazdag­szunk. Az egyének, a csoportok, a társadalom. Bútorral, lakással, óvodákkal, iskolákkal. Utakkal és üzemekkel. S remélhetőleg a távolabbi jövő szép biztosítéká­val, gyermekekkel is, érveink bővelkednek a szá­mokban. Gazdagodásunkat mérhetjük autóbuszok százda­­rabjaival, acél tízezer tonnáival, atak tízkilométereivel, tantermek tucatjai és Végső soron így is méretik meg társadalmi mére­tekben. A gazdagodást az em­ber elsősorban mégis önma­gán, családjának jólétén, sző­kébb kollektívájának boldogulá­sán keresztül méri meg. S ha így akarjuk mérni, akkor is nyu­godtan elmondhatjuk: gazdago­dást ígér az 1974-es esztendő. A reálbérek és reáljövedelmek emelkedési üteme már 1974-ben jelentősen meghaladja az 1973. évi szintet, s lényegében olyan emelkedési ütemre áll be, ame­lyet csak az ötödik ötéves terv időszakára­­ remélhettünk. Ez azonb­an - mint azt Nyers Rezső elvtárs, pártunk Központi Bi­­zottságsá­nak titkára újévi cikké­ben írta — nem valamiféle ,,ho­­zom­” történő életszínvonal­­fejlesztés, hanem a megtermelt és megteremtett több megér­demelt részének felosztásából származik. Gazdagodást ígér ez az esz­tendő, gazdagodást ígérünk ön­magunknak 1974-re. Népünk boldogulásának szép fejezete vár megvalósításra ebben az esztendőben is. S mert mindany­­nyiunkról szó van ebben a terv­ben, ebben a történelmi feje­zetben, közös érdekünk, hogy tudásunk legjavát adjuk hozzá. E gazdagodási program pedig már nemcsak tízmillió magyar ügye. Megvalósítva a szocializ­mus valósága melletti agitáció, áltsuk valóra! K. A. S/W-KÖZPONTI KÖNYVTÁR SZÉKESFEHÉRVÁR , FEJ­ÉR MEGYEI i­snszayai AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA . L-Sz.: _........lfm VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK I Csütörtök, 1974. január 3. XXX. évfolyam, 1. szám Ára: 80 fillér Íz ei d­ufecí műi ik­anapj­ain IKARUS 3709 bufébusz a terv Ha az elmúlt évi fejlődési ütemet tartani tudják az ika­­ruszosok, akkor a tervidőszak végére egy évre szorítják vissza a közúti járműprog­ram eredetileg kétéves késé­sét. Hozzáértő szakember mondta ezt december utolsó napjaiban, s érthető, hogy Báldy Sándor gazdasági igaz­gatóhelyettestől erre kérünk elsőként választ 1974 első munkanapjának reggelén. — Idén már 3700 darab au­tóbuszt gyártunk, s e terv végrehajtásával valóban egy évre csökkentjük a program hátrányát. *— Hová kerülnek ezek a buszok? — összesen 3190 darab megy exportra, s ebből a Szovjetunió vásárol 2050-et, az NDK 950 k­ambnt. — Úgy hírlik, hogy Kína is érdeklődik az Ikarus buszok iránt? — Valóban így van, bár szerződésünk még nincs, de számítunk arra, hogy az első negyedévben mintegy 30 da­rabot a kínai partnernek adunk át. — Pótalkatrész-hiány lesz-e 1974-ben? — Az elmúlt évben a Vo­lán Tröszt vállalatainál kon­szignációs raktárakat létesí­tettünk a régi típusok alkat­részeiből. Az új típushoz pe­dig a gyártással párhuzamo­san folyik a pótalkatrész elő­állítása is. Vagyis: nem lesz pótalkatrészhiány, hiszen terveink szerint mintegy 50 millió forint értékű alkat­részt gyártunk erre a célra. — Úgy hírlik, hogy 1973- ban a készletgazdálkodás vo­natkozásában is ugrásszerű volt Önöknél a fejlődés. — Valóban nagy volt a fej­lődés, hiszen 607 millióra terveztük a készleteinket, s ehelyett 520 millió alatt ma­radtunk. Tehát meggyorsult eszközeink forgássebessége, s ez a gazdálkodás hatékony­ságát fokozta. Idén is szeret­nénk tovább fokozni a haté­konyságot. Erre utal­t az is, hogy az ötszáz darab autó­busszal megemelt tervünket mindössze kétszáz fős lét­számnövekedéssel terveztük. De ahogyan a megye munka­erőhelyzetét ismerem, még ennél is kisebb létszámnöve­kedéssel leszünk kénytelenek teljesíteni a tervet. — Végezetül: dolgoztak-e ma az Ikarus üzemeiben? — Hétköznap van, tehát természetesen dolgoztak. Úgy mint isioitacn. Finommechanikai Mallalat Háztáji kisgépek és telefonautomaták Jól zárta az 1973-as évet a Székesfehérvári Finommechanikai Vállalat, s biztos alapokról rajtoltak 1974 első munkanapján. Boros Imre főmérnök tájékoztatása szerint az elmúlt év­iben kétszer módosított tervüket az eredeti 1611 millió helyett mintegy 193 milliós árbevétellel zárták, s 1974-ben további negyven millióval kívánják növelni a tervet.­­ A keresett és régóta bevált háztáji kis­gépek közül az FV III-as terménydarálóból idén 55 000 darabot szeretnénk gyártani, s eb­ből 5—10 000 darabot dollárelszámolású ex­portra küldeni. Emellett 3000 darabot terve­zünk gyártani az FW III-as ROBOT-ból. Ebből a kétműveletes takarmányelőkészítő kisgép­ből az első 500 darabot 1973 decemberében már legyártottuk. Kétezer elektromos meghaj­tású morzsoló, 7000 darab szivattyú és vízellá­tó kerül ki még a műhelyeinkből, amit ugyan­csak a hagyományos termékekhez sorolhatunk. — És az újdonságok? — Decemberben már elkészítettünk 100 da­rab Wagner-típusú, ipari felhasználásra alkal­mas, nagy teljesítményű festékszóró agregátot, s ebből idén 500 darabot gyártunk. A kézi fes­tékszórókból 1000 darab közepes és 3500 darab kisteljesítményű kerül ki a műhelyekből. A legújabb, és minden bizonnyal nagy jövő előtt álló termékünk az úgynevezett folyamatos ér­mebedobással működő helyi és helyközi be­szélgetésekre alkalmas telefon automata lesz. Ezer darab helyi és 200 darab helyközi válto­zatban készül. Mindemellett ebben az évben 150 000 darab elektromágnest és 000—1000 da­rabszám között villanymotort gyártunk a nyu­gatnémet Wagner cég megrendelésére. A hazai fogyasztók igényei szerint több millió forint értékű alkatrész-egységcsomag.­ot állítunk ösz­­sze, s a lakossági és közületi szolgáltatás ér­téke a számítások szerint meghaladja a 11 mil­lió forintot.­­ Mindezt a feladatot a tervek szerint ösz­­szesen húszfős létszámnövekedéssel, tehát túlnyomó részt termelékenység növekedéssel kívánjuk teljesíteni — fejezte be a tájékozta­tást a főmérnök. (Az év első munkanapjáról szóló beszámolónk a 3. oldalon folytatódik.) Az új év első finommechanikás „újszülötte” a kisgépszerelő üzemben* készült ROBOT, kétműveletes háztáji kisgép A V­I­X. Fv­m— tön m­inim vasinka 1f1 millió tonna acél Szép munkasikerrel zárták az elmúlt évet a Dunai Vas­műben: negyvenezer tonná­val túlteljesítették egymillió tonnás acéltermelési tervü­ket. Lényegében az acélter­melés további fokozása a fő cél megyénk legnagyobb üze­mében. Az 1974-es célkitűzés: 1,1 millió tonna acél gyártása. Vagyis a­ tavalyi végered­ményhez hozzátesznek még hatvanezer tonnát. A Vasmű ebben az évben is fokozza a félkész és a készáru gyártását, a tavalyi­nál nagyobb kikészítettségi fokú termékeket ad a hazai és a világpiacra. Az idén tel­jes kapacitással beindul a fo­lyamatos acélöntőmű is, melynek munkája további minőségi javításokat tesz le­hetővé egyes alapanyagoknál. Az év első napjaiban teljes erővel megindítják a meleg­hengermű rekonstrukcióját. Ezt a munkát a termeléssel párhuzamosan végzik, vagyis a hengerlés nem áll meg egyetlen napra sem. A mint­egy ötszáz napig tartó felújí­tás befejezésekor a meleg­­hengermű kapacitása har­minc százalékkal lesz na­gyobb a jelenleginél. Átépítik a tforcosmeuriv ««ere»* „Zöld hullám*' a fehérvári közlekedésben Több mint nyolcvanezres megyeszékhelyünk közleke­dési gondjai évről évre sür­getőbben vetik fel a város belső úthálózata fejlesztésé­nek igényét. Fehérvár nap­közben gyakorlatilag százez­res, nagyforgalmú város, hi­szen a bejáró dolgozók, az ügyeik intézésére, vagy éppen bevásárolni érkezők ezrei is igénybe veszik a helyi közle­kedést. Az autópálya felépü­lése óta az átmenő forgalom jelentős része kikerült ugyan a város utcáiról, de számos­­nagyforgalmú útvonal, köz­tük a 8-as főútvonal még mindig alaposan „hozzásegít” a helyi gépjárműforgalom­hoz. Idén a korábbiaknál na­gyobb ütemben látnak hozzá a fehérvári úthálózat korsze­rűsítéséhez, a városi tanács és a KPM Közúti Igazgatósága illetékeseinek tájékoztatása szerint. A korszerűsítés kö­zéppontjában a Vörösmarty tér áll majd, amelynek el­avult útburkolata, hasonló­képpen elavult közlekedési rendje a következő években már aligha lenne alkalmas a növekvő forgalom lebonyolí­tására. A tervek szerint idén kez­dődik meg, s jövőre fejeződik be az a nagyszabású korsze­rűsítés, amelynek során át­építik és szélesebbé teszik a Széchenyi utat a Horvát Ist­ván úti csomóponttól egészen a Tolnai utcai keresztező­désig, a Vörösmarty tér és a Piac tér találkozási pontjáig. A Vörösmarty téren az átala­kítás nyomán megszűnik a körforgalom. A tér közép­pontjában fekvő parkot át­vágják, hogy kerülő nélkül, nagyobb áteresztő képesség­gel teljesíthesse feladatát a városnak ez a fontos közleke­dési csomópontja. Az útkorszerűsítés pontos menetrendjét, persze, nem lesz könnyű betartani a kivi­telezés során, hiszen a meg­bízható közműtérkép nem lévén — sok megleptetés ér­heti a műszaki szakembere­ket egy-egy szakasz felbontá­sakor. Ilyen kellemetlen kö­rülmény például a Vörös­marty tér alatt „felfedezett” nagy csapadék­­ írna. A csatorna, amelyről pilkival nyilag annyit tudnak a szak­emberek, hogy a Szabadság Étterem előtt a járdavonal közelében húzódik a föld alatt, s a Balatoni­­út irányá­ban folytatódik, igen tágas —­ akár lovaskocsival is végig lehetne hajtani benne — s igen rossz állapotban van már. A korszerűsítéssel tovább gyarapodnak a jelzőlámpás útkereszteződések: villany­rendőrt kap a Horvát István utca és a Széchenyi út talál­kozása, a Balatoni út Vörös­marty téri bejárata és a Piac téri betorkolás. Ezeknek az intézkedések­nek a következtében kiala­kítható lesz a „zöld hullám” Fehérvár közlekedésében is: a gépkocsik állandó sebessé­get tartva szabadon suhan­hatnak át a most még oly zsúfolt és veszélyes útkeresz­teződéseken, a jelzőlámpák szabad utat nyitnak. A város déli forgalmi cso­mópontjainak korszerűsítése, s a korszerűsítés nyomán ki­alakuló új közlekedési rend elsősorban azt a célt szolgál­ja majd, hogy a Fehérváron áthaladó gépjárműáradat a 8-as és a 63-as úton, illetve az autópálya felé minél hama­rabb távozhasson a városból, s ne terhelje feleslegesen a helyi közlekedéstől már amúgy is zsúfolt utcáinkat. - mekis . Munkásőr­évzáró Január első napjaiban or­szágszerte megkezdődnek a munkásőrök hagyományos, ünnepélyes egységgyűlései. A tanácskozásokon a parancs­nokok beszámolnak az elmúlt év kiképzési és szolgálati e­­ed­ményeiről, a végzett malmról és megjelölik a to­vábbi feladatokat. Az inne­­ni gyűléseken kapják meg az egységek legjobbjai a ..Ki­váló munkásőr”, illetve ..Ki­váló parancsnoki jelvényt, az: 5—10—15 év óta szolgálatot teljesítők pedig a munkásőr emlékjelvényt, illetőleg a szolgálati érdemérmet.

Next