Fejér Megyei Hírlap, 1979. augusztus (35. évfolyam, 178-203. szám)
1979-08-01 / 178. szám
LÉPÉSEK ÉS HELYBENJÁRÁS PÓTMILLIÓKAT NÉZTÜNK „PÉLDÁUL PUSZTASZABOLCSON” TÁRSADALMI CSAPDÁK Ésszerűen szállítani Nyugodtan mondhatjuk, hogy világjelenség a rossz hatásfokú közúti járművek forgalomból való kivonása, és általában a közúti szállítás felülvizsgálata a gazdaságosság szemszögéből. Az energiával való takarékosság ugyanis nemcsak a kis országok gondja, s köztudott, hogy a közúti áruszállítás bizonyos áruféleségeknél nem tartozik a gazdaságos szállítási módok közé. Furcsa nálunk erről beszélni, amikor még nagyon is közeli tegnapokon „forradalmasítottuk” a hazai áruszállítást, s „tereltük át” a teheráru nagy részét a vasútról közútra. Csakhogy akkor az látszott ésszerűnek, hiszen mind a hazai üzemanyagárak, mind pedig az importált nyersolaj világpiaci ára erre sarkallt bennünket: az olcsóbbra és a gyorsabbra. Mert ki tagadná, hogy az a gyorsabb, ha vasúti vagon helyett gépkocsival jut el például a cukorrépa vagy a dunai kavics a felhasználási helyére. Fölösleges átrakások nélkül. Most azonban ezt az álláspontot is felül kell vizsgálnunk, hiszen — sajnos — szép számmal futnak közutainkon száz kilométeren 40—60 liter benzint elfogyasztók, közepes teherbíró képességű gépkocsik, szemben az ugyanennyi dízel-üzemanyagot fogyasztó gépjárművekkel. S köztudott, hogy a dízelolaj világpiaci ára éppen fele a benzinének. Tehát amíg nincs elegendő olcsón üzemelő közúti járművünk, vagy talán még azon is túl, újra csak a vasút fellé kell fordulnunk. Legalábbis a vasúti szállítással nem károsodó tömegárukkal. Ez sem a teljes megoldás még, hiszen ésszerűen szállítani a közutakon is lehet és kell is, még azokkal a rossz hatásfokú járművekkel is, például úgy, hogy vegyük végre komolyan a „visszfuvarkötelezettséget”. Magyarán: ne engedjük meg, hogy gépjárműveink üresjáratok százkilométereit tegyék meg havonta. Ne tűrjük el, hogy a benzinüzemű teherjárműveink átlagfogyasztása attól függően emelkedjék, hogy milyen típusú saját járművel rendelkezik a gépkocsivezető. Mert — sajnos — tudatunkban a borravalóval egyenértékűként kezeljük az üzemanyag-eltulajdonítást is, afféle „nyomtató lónak...” bölcsességgel hunyunk szemet a dolgok felett. Ésszerűen, takarékosan szállítani! Korunk parancsa ez, s társadalmi kiadásaink egészét mind jelentősebb mértékben meghatározó a szállítási költség. Éppen ezért kell az eddigieknél sokkal nagyobb gonddall, figyelemmel vizsgálnunk szállítási, szállíttatási rendszereinket, s annak költségkihatásait is finomítanunk kell ezeken a rendszereken. Hol a porlasztók és adagolók beállításával és rendszeres ellenőrzésével, hol a gépjárművet vezető ember képzésével és továbbképzésével, hol meg a szállítóeszközök megválasztásával Nem a következő huszonnégy óra feladata ez, hanem mindennapjaink minden percéé. A folyamatosság itt is alapvető követelmény. - ky - hírlap! azBTEB VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Szerda, 1979. augusztus 1. XXXV. évfolyam, 178. szám Ára: 1,20 forint Pártfórumon tárgyaltak Tömegpolitikai oktatás a Videotonban A tömegpolitikai oktatás múlt évi tapasztalatait és a soron következő feladatokat tűzte napirendjére tegnap megtartott ülésén a Videoton párt-végrehajtó bizottsága. Az előterjesztett írásos beszámoló részletesen kitért a tartalmi és szervezeti feladatok végrehajtására, megállapítva, hogy a tömegpolitikai oktatáson ezren vettek részt. Általános tapasztalat, hogy a tanfolyamok résztvevői helyeslik a párt politikáját, s hogy a XI. pártkongresszuson jóváhagyott program fontos feladatot jelent számukra. Bizakodóan beszélnek a fejlett szocialista társadalom távlati programjáról és helyeslik a párt gazdaságpolitikai határozatait. Megállapította a vb, hogy a kívánatosnál kevesebb szó esett a fejlett szocialista társadalom építésének elvi kérdéseiről, s hogy a pártalapszervezetek többsége az időszerű gazdaságpolitikai kérdésekkel foglalkozott mindenekelőtt; ez fontos feladat ugyan, de elengedhetetlen, s az oktatás szerves része a tágabb összefüggések elemzése, magyarázata is. A viták során legtöbbet a szakszervezeti jogkörök, az üzemi demokrácia és a szocialista demokratizmus kérdéseit elemezték a hozzászólók, szinte valamennyien fontosnak tartják a szocialista demokratizmus erősítését. A szocialista hazafiság és internacionalizmus kérdései is gyakori téma volt a pártélet és a propaganda minden fórumán. A KISZ politikai oktatás is sikeres volt a múlt évben. A legnépszerűbb témák szocialista életünkhöz kapcsolódtak. A KISZ 58 képzési körében több mint 900 fiatal vett részt. A szakszervezeti oktatás tapasztalatai is kedvező képet mutattak a nagyüzemben: 126 oktatási körben 2700-nál több hallgató vett részt. A végrehajtó bizottság a továbbiakban megfogalmazta a soron következő oktatási év beindításával kapcsolatos feladatokat is. Építeni, másfél évtized távlatában A dunaújvárosi városi pártbizottság gazdaságpolitikai munkacsoportja — a Központi Bizottság • tavaly október 12-i és a megyei pártbizottság március 30-i határozata alapján, valamint a városi építőipari szervek pártvezetőségei által felmért helyi sajátosságok beépítésével — intézkedési tervjavaslatot dolgozott ki az építőipar és építőanyagipar másfél évtizedes fejlesztésére. A tervjavaslatot — amelyet Czinkóczi Sándor, a pártbizottság munkatársa terjesztett a testület elé — keddi ülésén tárgyalta meg a városi pártvégrehajtó bizottság. A tervezet főbb célkitűzései között javasolja, hogy a városi építőipari vállalatok és a szövetkezeti építőipari egységek hatékony, ésszerű munkamegosztást alakítsanak ki. Fokozni szükséges a szerződéses fegyelmet, amelynek ki kell terjednie a lakásépítésekre és a kapcsolódó kommunális létesítmények határidőre történő befejezésére is. Kiemelten kell kezelni, tervszerűen, szervezetten kell megoldani a jövőben is a gyermekintézmények, az egészségügyi létesítmények kivitelezését, karbantartását, felújítását. Korosodik a város. Az egyre nagyobb méretekben jelentkező felújítási feladatokra műszaki, gazdasági és szervezeti fejlesztéssel, a szervezetek közötti szakosodással, az együttműködés kiszélesítésével ajánlatos felkészülni. A tegnap tárgyalt intézkedési tervjavaslat részletesen, vállalatonként körvonalazza a fejlesztéssel kapcsolatban megoldásra váró feladatokat. Ennek — valamint a megyei pártbizottság határozatának — alapján az érintett vállalatok a közeli hetekben dolgozzák ki saját meghatározott tevékenységi körükre vonatkozó intézkedési tervüket. A dunaújvárosi párt-végrehajtó bizottság tegnapi ülésén elfogadta az építő- és építőanyagipar tizenöt éves fejlesztésére vonatkozó intézkedési tervét. Több figyelmet a könyvellátásra A lap- és könyvterjesztés helyzetét, ezzel kapcsolatban a továbblépés lehetőségeit tűzte napirendjére a székesfehérvári járási párt-végrehajtó bizottság tegnap megtartott ülésén. Megállapította a vb, hogy a tömegtájékoztatásban a járás községeiben igen fontos szerepet töltenek be a politikai napi- és hetilapok, folyóiratok és szaklapok. A pártszervezetek többsége ezért fontos feladatnak tekinti a terjesztés és előfizetés alakulását. A napi- és hetilapok, valamint a szaklapok a járás községeiben igen elterjedtek és kielégítik a rétegigényeket is. A székesfehérvári járás községeiben a Népszabadság előfizetőinek a száma meghaladja a tízezret, a Fejér megyei Hírlapé úgyszintén. A KISZ korosztálynak szóló lapok száma alacsony és a terjesztést nem segítették a különböző pályázatok és kiírások. Örvendetesen növekedett viszont az úttörők és kisdobosok számára forgalmazott sajtótermékek előfizetői és olvasótábora a járás községeiben. A pártszervezetek többségében nagy gonddal foglalkoznak a pártirodalom, a Kossuth Kiadó termékeinek terjesztésével. Ez a munka 1975—1979 között színvonalban is emelkedett. Jobb ajánló és propagandamunkával a jövőben növelni kell a politikai, elméleti folyóiratok előfizetői táborát — állapította meg a végrehajtó bizottság. A járásban a vizsgált időszakban két könyvesbolt és egy pavilon bonyolította le a könyvek árusítását. Az idén megszűnt a Gorsium Áfész kezelésében lévő bolt és a Velencei-tó környéke Áfész sem foglalkozott könyvek terjesztésével. A szövetkezeti boltokból a tárolási nehézségek és a szakosodás kiszorították a könyveket, és ezen a gondon a Művelt Nép Könyvterjesztő Vállalat sem tud lényegesen segíteni. Állami gazdaságoknál, termelőszövetkezetekben is javításra szorul a könyvterjesztés. Nincs megoldva a Velenceitó, mint üdülőkörzet könyvellátása sem. Internapló '79 A dunaújvárosi lakásépítésekhez szükséges különféle paneleket és szerkezeti egységeket a Beton- és Vasbetonipari Művek dunaújvárosi gyára készíti. Ezeket az elemeket a 26-os Állami Építőipari Vállalat szereli otthonná. A két vállalat közötti együttműködés javítására hozták létre és vezették be január 1-től az internaplót. Az elnevezés egyszerű füzetet takar, amit — persze a hasonlatokhoz fűzött fenntartásokkal — a panaszkönyvhöz lehetne hasonlítani. Az internaplóba a 26-os ÁÉV írja be észrevételeit a BVM dunaújvárosi gyárával kapcsolatban. Ezzel az építők bizonyos előrelátást vállaltak, a panelgyártók pedig elhatározták, hogy az észrevételeket azonnal beépítik gyártási programjukba, így 3—4 napon belül képesek reagálni a felhasználók igényeire. Az első félév igazolta az internapló hasznosságát. A BVM rugalmasan igazodik az építési ütemhez, így kevesebb az építési területen tárolandó — és ott rongálódó — felhasználatlan panel, ugyanakkor az építőkapacitás jobb kihasználása is biztosított. Európai gyermektalálkozó Tegnap délelőtt a budapesti kerületek látták vendégül az európai gyermektalálkozó résztvevőit. A gyerekek az úttörőkkel ismerkedtek, gyárakba — köztük a filmgyárba — egy-egy nyomdába, tejüzembe, telefongyárba látogattak. Tegnap délelőtt megtartotta záróülését a gyermekszervezeti vezetők nemzetközi szemináriuma, melyen 34 ország több mint 40 gyermekszervezetének képviselői vettek részt. A záróülésit nemzetközi sajtókonferencia követte. „Ez a vonat most van indulóban." Immár esztendők óta hagyomány, hogy Fejér megyéből katonákat soroznak a Magyar Népköztársaság államhatárának őrizetére. Azok a fiúk is határőrök lesznek, akik tegnap reggel elfogódottan és egy kicsit megszeppenve gyülekeztek a MÁV székesfehérvári művelődési házában, hogy búcsút vegyenek szüleiktől és megkezdjék sorkatonai szolgálatukat. Füredi Imre tegnap még bodajki fiatalember, szerszámlakatos, holnap már újonc és a kiképzés hetei után határőr, talán még nem tudja milyen felelősséget vállalt, amikor átvette jelképesen a fegyvert. Rózsa Ernő határőr most aligha mondhatná el a bevonuló fiúknak, vagy az itthon maradt szülőknek, menyasszonyoknak és feleségeknek, hogy mennyi nehézséggel és szépséggel jár a határőrélet. A szülők, hozzátartozók eleinte még izgatottan várják majd a híradásokat az elsőnapokról, hetekről szóló beszámolókat. Utána mártermészetesnek veszik, hogy a még csaknem gyermek fiatalember néhány hónap leforgása alatt egy-egy egység élenjáró vagy kiváló katonája lesz, s hogy dicséretet és elismerést szerez szolgálatban való helytállásával is. Volt munkahelyekre és a szülőkhöz írott levelek jelzik a becsülettel letöltött katonaidőt. A most bevonulóknak is azt kívánhatjuk, hogy öregbítsék a Fejér megyei katonafiatalok hírnevét, s álljanak helyt úgy a Magyar Népköztársaság államhatárának őrizetében, ahogy arra őket elődeik példája kötelezi. L. G. Fotó: Gregoricy Antal Hídverők Perkátán Különös — leginkább darura emlékeztető — hosszú nyakú géptől hangos péntek óta Perkáta ott, ahol a Pistoiai vízfolyás észak felől keresztezi a műutat. A gép a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság robbanómotoros cölöpverő gépe. A tervszerűen folytatott vízgazdálkodás jóvoltából rendezett mederbe kerül a Pistolai vízfolyás. A mederrendezés következtében megnövekvő vízmennyiségnek nem felel meg a vízfolyás két perkátai hídja. A Fejér megyei Tanács beruházásában ezért a két régi, elavult híd helyén két új épül. A hidakat a dunaújvárosi Vízi Társulat dolgozói építik.— Pénteken kezdtük a cölöpverést — tájékoztatott Vajda Gábor építésvezető. — A tizennégy cölöpből hetet levertünk hétfőig. A hídépítésen jelenleg kilencen dolgoznak, a brigád többi tagja a társulat telephelyén a vasalásokat készíti elő. A cölöpverést a régi híd elbontása követi, majd a cölöpfejek levésésére kerül sor. Ezután kezdődhet a mederfal zsaluzása és betonozása, az aljazat betonozása, a vasbetongerendák beemelése, a fenékburkolat elkészítése, végül az út helyreállítása. Mindez mintegy másfél hónapos munka. — Szeptemberben mindenképpen szeretnénk átadni az új hidat — mondta Vajda Gábor. — Ha minden a terveknek megfelelően alakul, szeptember 20-ra elkészülünk. A jelenleg alig háromméteres híd helyén egy hat méter nyílású híd lesz és a magassága is meghaladja a régi hídét. — Szeptember végén kezdődik tehát a község túlsó végén, a gépállomás közelében levő elavult fahíd újra cserélése ? — Nem, innen átvonulunk a Sárosd—Seregélyes vízfolyáshoz, amelyen Hantos közelében építünk új hidat. Csak ezután térünk vissza Perkátára, hogy felépítsük a másik hidat is. Mindkettőt még idén szeretnénk befejezni. — fb —