Figyelő, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-25. szám)

1970-01-14 / 2. szám

X TÖBB LAKÁS - MÉGIS KEVÉS (Folytatás az 1. oldalról) tisztes eredmény. Nem vigasztalja azon­ban azt a 300 ezernyi lakost, aki a szá­mítások szerint még 1970 végén is nél­külözi a maga és családja számára megfelelő otthont. Sőt, úgy tűnik, a 15 éves terv is túlságosan derűlátó volt, amikor előirányozta, hogy az egymillió lakás felépítésével 1975-ig minden csalá­dot elfogadható önálló lakáshoz juttat. A terv ugyanis a jelek szerint valamelyest tévesen számolt a családok nagyságával és lakásigényével, amikor ezt a célt meg­határozta. A jelenlegi felmérések szerint a 15 éves terv teljesítése­­esetén is né­hány évvel kitolódik az az időpont, ami­kor mindenki megkapja a jogosan kí­vánt külön otthont. A lakáshiány meg­szüntetéséhez igen sok lehetőség­et rejt még az egészséges lakáscsere kibonta­kozása is annak érdekében, hogy minél többen jussanak, ha nem is vadonatúj, de kielégítő otthonhoz. Arányeltolódások a teherviselésben A 15 éves távlati terv előirányzata szerint 1961 és 1975 között az új lakások 60 százaléka állami erőből, 40 százaléka pedig a lakosság anyagi eszközeiből épül. A valóság ebben a vonatkozásban is rácáfolt a tervezők számításaira. A tényleges arány a terv eddigi éveiben megfordult, és az 1970 végéig tartó III. ötéves tervben a magánerőből épített la­kások száma várhatóan kétharmad részt képvisel majd az egész lakásépítésből. E változásnak egyaránt van jó és rossz oldala. Egyfelől ugyanis nagyobb szerepét kétségkívül elősegítette az élet­­színvonal emelkedése, a lakosság megta­karításainak növekedése és az a sokféle kedvezmény, támogatás, amelyben az ál­lam a magánépíttetőket részesíti. (Az ár­reform során elkerülhetetlenné vált ár­emelkedések jelentős részét például az állam dotációk formájában magára vál­lalta, továbbá évről évre növeli a lakos­ság által igénybe vehető OTP-kölcsönök pénzkeretét.) Másfelől viszont nem lehet szemet hunyni az arányváltozás hátrányai felett. A magánépítés tervezettnél nagyobb ará­nya egyik fő oka annak, hogy a lakás­­viszonyok javulása lényegesen nagyobb mérvű a falvakban, mint a nagyrészt bérből és fizetésből élő városi lakosság, a munkások és alkalmazottak körében. Természetesen senki sem veheti rossz néven a tehetősebb falusi lakosságtól, ha a lehetőségekkel élve a maga erejéből igyekszik javítani lakáshelyzetét. A ha­zánkban is fokozódó urbanizálódás azon­ban elsősorban a városok lakásállomá­nyának gyarapítását kívánja meg. 1961 és 1968 között a magánerőből történő vá­rosi lakásépítés volumene 6 százalékkal növekedett, a városok lakossága viszont ugyanebben az időszakban 12 százalékkal gyarapodott. A városiasodással együtt növekvő lakásigényeket nem tudja kel­lően ellensúlyozni az a gyakorlat sem, hogy az állami lakásépítési tevékenység nagyrészben a városokra összpontosul, mivel — mint említettük — az állami költségvetésből lakásépítésre jutó rész lényegesen alacsonyabb a tervezettnél. Kevés a lépcsőfok A lakásépítő tevékenységnek a kisebb települések javára történt eltolódása két vesztette a korszerű építéspolitikai tö­rekvést is, hogy minél több lakás épül­jön többszintes, telepszerűen elhelyezett épületekben, társasházakban. (Ez a mód­szer ugyanis lehetővé teszi a céltudato­sabb településfejlesztést, az adott építő­anyag-bázis és építőipari kapacitás meg­felelőbb kihasználását, mégpedig úgy, hogy egyúttal fokozzák az építést, a gyorsító és olcsóbbító technológiák alkal­mazását, valamint a felszereltség, a la­káskultúra színvonalát is.) Az említett arányváltozás folytán magánépítők kö­rében igen kedvelt lakástípus, a családi ház változatlanul túlsúlyban maradt: 1961 óta a fővárosban 30,8, vidéken pe­dig 94,2 százalékos részarányt képviselt a teljes lakásépítésben. A lakosság anyagi erejének a lakás­építés megoldásába való fokozottabb be­vonását az utóbbi években kétségkívül megkönnyítette az életszínvonal, a jöve­delmek tervezettnél nagyobb mértékű emelkedése. Sőt, kiderült, hogy az építési kedv nagyobb, mint ahogy az OTP hi­telkeretei és az építőipar egészének kapa­­citásai megengedik. Az összhang megte­remtése végett az OTP kénytelen volt megváltoztatni az építési kölcsönök fo­lyósításának korábbi feltételeit. Reális veszély volt ugyanis, hogy a korábbi ala­csony kölcsönkamatlábakkal azok is épí­tési kölcsönt vesznek fel, akik az 5 szá­zalékos betéti kamatra nagyobb összege­ket helyeztek el a takarékpénztárnál. Az ellentmondást úgy igyekeztek meg­szüntetni, hogy a lakásépítéshez szüksé­ges hitel kisebb — 40, illetve társashá­zak esetében 80 ezer forintig terje­dő — részére csak 2 százalékos, de a nagyobb hányadra 6 százalékos kama­tot vetettek ki. Ez az intézkedés valóban hatásos „rosta” volt, egyensúlyt terem­tett, az igények és a pénzügyi lehetőségek között: az elmúlt évben az OTP minden építésikölcsön-igényt ki tudott elégíteni. Az is igaz viszont, hogy a kamatláb­emelés bizonyos káros következményekre is vezetett. Tovább növelte az anyagi terheket azoknál, akik vállalkoznak la­­­­káshelyzetük saját anyagi erőből történő megjavítására. A számítások szerint pél­dául a társasházépítőknek az új kamat­feltételek alapján átlagosan havonta majdnem 200 forinttal többet kell tör­leszteniük az építési kölcsönből, mint a korábbi feltételek szerint. Az egyébként indokolt pénzügyi vál­toztatás ily módon csökkentette a sze­rényebb jövedelemmel rendelkezők esé­lyeit arra, hogy új lakáshoz jussanak. Ezzel pedig fokozódtak azok a feszültsé­gek, melyek a lakásszerzés különböző formáival együttjáró anyagi terhek kö­zött fennállnak. Köztudomású, hogy az állami beruházással felépített bérlaká­sokhoz a jelenlegi rendelkezések szerint „ingyen” leh­et jutni, s a lakbér is átlago­san csupán körülbelül 200 forintot vesz el a havi jövedelemből. A szintén állami beruházással felépí­tett szövetkezeti lakásokhoz ugyan­csak meglehetősen nagy kedvez­ménnyel lehet jutni: 20 ezer fo­rintnyi összeg befizetésével , és 30 éves lejáratú kamatmentes hitellel. A lakás­­építési volumen kétharmad részét jelentő magánlakásépítés esetében viszont lega­lább 60—80 ezer forint a készpénzben fizetendő „belépő” és a kölcsöntörlesztés havi összege is meghaladja a 600 forintot (nem szólva a teljesen készpénzzel vásá­rolható, körülbelül 200 ezer forintos meg­takarítást kívánó öröklakásokról.) Az elmondottakból világos, hogy a la­kásszerzés jelenlegi pénzügyi fokozatai között meglehetősen nagy űrök tátonga­­nak. Azok a kisebb jövedelmű családok tehát, amelyek valamilyen okból nem vehetnek részt az olcsóbb lakáshoz jutá­si formákban, (hisz a tanácsi bérlakások és a szövetkezeti lakások aránya elég alacsony), többnyire képtelenek vállalni a következő fokozattal (családiház, tár­sasházi vagy öröklakás) járó feltételeket. Márpedig köztudomású, hogy a lakosság kisebb jövedelmű része sokkal rosszabb lakásviszonyok között él, s ezért inkább rászorul a megfelelő lakásra, mint a te­hetősebbek. A szóban levő ellentmondás feloldására igen nehéz „receptet” adni. Maga a­ kor­­mány is igyekezett az ilyenfajta feszült­ségeket csökkenteni, amikor a vállalatok számára lehetővé tette, hogy az építési összeg egy részét kamatmentesen kölcsö­nözhessék lakást igénylő dolgozóiknak. A vállalati lakásépítés kétségtelenül egy hiányzó „közbülső” fokozatot teremthet a lakáshoz-juttatás pénzügyi rendszeré­ben. A vállalatok azonban egyelőre még nem használják ki ilyen fajta lehetősé­geiket. Egy nemrég folytatott felmérés szerint fejlesztési alapjuknak a megen­gedett 10 százalék helyett legfeljebb 1­ 2 százalékát fordítják dolgozóik magánla­kásépítő tevékenységének támogatására! Az ésszerű munkaerőgazdálkodást, a törzsgárda megszilárdítását célzó újabb intézkedések és más tényezők újabban azzal biztatnak, hogy a lakásépítés válla­lati támogatása a jövőben fokozódik majd. Járható útnak látszik az is, hogy az OTP a jelenlegi hitelfeltételek keretei között differenciáltabban bírálja el a köl­csönigényeket. Elképzelhető például, hogy a kisebb jövedelmű és nagyobb csalódó hiteligénylőknek — a tanácsok és a tár­sadalmi szervek bevonásával végzett egyéni elbírálás alapján — az állam szá­mottevő kedvezményt adjon az előtör­lesztési összegre, a visszafizetés időtarta­mára, a havi törlesztés mértékére. Ellen- - súlyozásul­ a tehetősebb hiteligénylőiket gyorsabb visszafizetésre lehetne kötelez­ni. Mindent vagy semmit? Ahogy a lakásépítéshez kapcsolódó pénzügyi politikánk szinte az „ingyen vagy méregdrágán” elvet követi, ugyan­úgy az újonnan épített lakások színvo­nalát illetően is a „nagyot vagy semmit” jelszava érvényesül. A mostani tervidő­szakban például az új lakások­­szobaszá­ma átlagosan már túlhaladja a kettőt. Az egyre növekvő méretű lakások fel­szereltségükben, kényelmi színvonaluk­ban is igyekeznek lépést tartani a mo­dern követelményekkel: egyre több a fürdőszobával, távfűtéssel, lifttel és más komforttényezőkkel ellátott lakás. Ha meggondoljuk, hogy 1950-ben még 65 százalék volt az egyszobás lakások ará­nya, s húsz év múltán is csak 55 száza­lékra sikerült ezt leszorítani, akkor még kevesellhetjük is az eddigi eredménye­ket. Nem szabad elfeledkeznünk azonban arról a több százezer családról sem, ame­lyek éveken át hiába várnak arra, hogy egyáltalán elfogadható színvonalú lakás­hoz jussanak. Az ő kilátásaikat erősen rontja az élettől kissé elszakadt „statisz­tika-bűvölet”. A kislétszámú családok­nak (főként ifjú házaspároknak) jelenleg szükséges kisebb, szerényebb színvonalú lakások építése körülbelül csak feleany­­nyiba kerülne, mint az általánosan „nor­mának” tekintett kétszobás, komfortos lakásoké. Felvetődik tehát a kérdés: nem lehetne-e a legrosszabb lakásviszonyok között élők számára bizonyos számban ilyen olcsó, egyszerű (egy szobából, főző- és mosdófülkéből álló) lakásokat építeni akár az állami beruházások, akár a vál­lalati lakásépítés keretében? Természetesen mindkét esetben szüksé­ges a tanács vagy a vállalat garanciája, hogy az ilyen lakások bérlői megfelelő­­előtakarékosság alapján bizonyos idő múlva nagyobb méretű, komfortosabb otthonhoz juthatnak. A szóban levő ak­ció kétségtelenül rontaná némileg a la­­kásméret-statisztikát. A vállalkozás hát­rányát és e kockázatát azonban erősen csökkenti, hogy még sok éven át bizonyá­ra jócskán lesz igénylő a szerényebb kivitelű, de önálló lakásokra is. Ké­sőbb pedig az épületek kis­­ költ­séggel átalakíthatók más célokra, például turistaszállóvá, irodává stb . Bíztató program az újabb öt évre A lakáshelyzetünk áttekintésében eddig érvényesített tárgyilagosság megkívánja annak hangoztatását, hogy a 15 éves la­kásépítési terv eddigi szakaszában sok átmeneti jellegű hatás rontotta az ered­ményeket. A kilátások lényegesen bizta­tóbbak, min­t az eddigi tények. Az előrejelzések szerint 1971 és 1975. között nagymértékben módosul az állam és a magánerő teherviselése a lakásépí­tésben. Várható, hogy a negyedik ötéves tervben felépülő 400 ezer lakás mintegy felét az állami költségvetés finanszírozza. Lényeges változásnak ígérkezik az is, hogy több mint 250 ezer lakás kivitele­zését az építőipar legjobban felszerelt és legszervezettebb egységei, az állami vállalatok és az építőipari szövetkeznek vállalják. (A lakásépítésben való részvé­telük jelenleg csupán 30 százalék körül mozog.) A szervezettebb építés feltehetően csökkenti majd a lakóházak kivitelezési idejét és — a magasabb termelékenység folytán — költségeit is. A magánerőből történő lakásépítésnek természetesen továbbra is fontos szerep jut a hazai lakásviszonyok javításában. Ezért hozott a kormány nemrég fontos határozatokat a magánépíttetők tevé­kenységének fokozottabb támogatásáról, a telekszerzés megkönnyítéséről, a­­i°bb anyagellátásról, a magánerős építkezések lebonyolítását vállaló szervezetek kiala­kításáról. E határozatok szellemében bi­zonyára hamarosan sok részintézkedés történik majd a lakáshelyzet gyorsabb ütemű javítására. Sebestyén Tibor Nemzetközi kapcsolatok Klement László, a Pécsi Faipari Ktsz elnöke Kanadában járt üzletszerző kör­úton. — Vereczkey István, a Győri Ma­gyar Vagon- és Gépgyár exportosztályá­nak vezetője Törökországban folytatott tárgyalásokat. — Lengyel szakemberek tanulmányozták a Tisza-menti Vegyimű­vek tevékenységét. — Láng Géza, a Me­dicor Művek vezérigazgatója Peruban, Ecuadorban, Guatemalában, Costa Ricá­ban és Uruguayban folytatott üzleti tár­gyalásokat. — Toldi József, az Ikarus vezérigazgatója a Szovjetunióban, Antal János gazdasági igazgató pedig az Egye­sült Arab Köztársaságban, Irakban és Kuvaitban járt. A HUNGEXPO ez évi programjáról tartott tájékoztatás során Droppa Gusz­táv vezérigazgató elmondotta, hogy a HUNGEXPO hazai és külföldi rendez­vényeit tavaly 10 millióan tekintették meg. Legfontosabb rendezvénye ebben az évben is a május 22-től június 1-ig tartó Budapesti Nemzetközi Vásár lesz, amelyre a tavalyival azonos számban jelentkeztek a külföldiek. A legnagyobb kiállítási területeket a lengyel, a szovjet és az NDK-beli vállalatok foglalták el. Első alkalommal vesznek részt a BNV-n török és pakisztáni kereskedők. Képvi­selteti magát többek között Anglia, Fran­ciaország, az NSZK, Olaszország, Svájc és az Amerikai Egyesült Államok. A Budapesti Őszi Vásárt szeptember 11—21 között rendezik. A vásárok idő­pontján kívül is fokozottabban kihasznál­ják a vásárváros területét, pavilonjait. Itt rendezik meg áprilisban a műanyagok a mezőgazdaságban című kiállítást, szep­temberben az „Automatizálás 1970” elne­vezésű szakkiállítást és konferenciát, ok­tóberben pedig „Rádió- és televíziótech­­nikai szalon 1970” címen kerül sor nagy­szabású szakmai találkozóra. 1970 rekordév a HUNGEXPO külföldi programját tekintve is. Ebben az évben ugyanis az 1968. évi 30, és a tavalyi 35 kiállítással szemben 42 hivatalos vásáron, kiállításon vesz részt Magyarország a HUNGEXPO szervezésében. n­nnnnnn A vállalati mérlegek ellenőrzése volt az MTESZ nemrégiben alakult Könyvszakértői Munkabizottsága január 5-i, első rendezvényének témája.. Az előadást dr. Tóth Géza, az Igazságügyi Könyvszakértői Iroda vezetője tartotta: „Hogyan készítse elő a vállalat éves­­mérlegbeszámolóját az ellenőrzéshez?” "címmel. Az előadó kiemelte a mérlegvalódiság fontosságát, s többek között rámutatott arra, hogy ennek fontos előfeltétele az anyag- és készárukészletek, a félkész­­termékek és a befejezetlen termelés számbavételének és értékelésének meg­bízhatósága. Éppen ezért az ellenőrzés során különös súlyt kell helyezni a kal­kulációs­ rendszer helyességének vizsgá­latára. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a vizsgálati programot célszerű a vállalat­tal előre közölni, hogy a folyamatos munka feltételeit biztosíthassák, s hogy a vizsgálati anyag előkészítése is időben m­­egt­örténhessen. Műanyag és olajfinomító iparunk központja lesz Tiszaszederkény,­­ az új kőolaj­finomító megvalósításával. Az állami­­be­ruházással készülő kőolajfinomítóban szovjet nyersolajat dolgoznak majd fel. A feldolgozás után nagy mennyiségű, olyan alacsony oktánszámú benzin is ke­letkezik, amely motorokhoz nem alkal­mazható, de a Tiszai Vegyikombinátban történő további feldolgozása útján, a ma­gyar műanyagipar alapanyagként hasz­nálhat fel. A város térségében az új kő­olajfinomítóval, erőművel és a vegyi­kombináton belül az olefinbázis kiépíté­sével olyan hármas komplexum jön lét­re, amely a Tisza vízhozamára épül. Az erőmű a kőolajfinomító hulladéktermé­keit fogja hasznosítani, a régi erőmű pedig a hármas komplexum­ gőzszolgál­tatójává válik. A Tiszai Vegyikombinátban egyébként már 1970-ben megkezdődik azoknak a műanyagoknak a gyártása, amelyeknek alapanyagát az új kőolajfinomító szol­gáltatja majd. Az új erőmű első lépcső­jének megvalósításához 1971-ben kezde­nek hozzá. Ezt követően 1972-ben kerül sor az új kőolajfinomító 45 ezer tonna kőolaj tárolására alkalmas tartálypark­­jának­ megépítésére. FIGYELŐ, 1970. JANUÁR 14.

Next