Figyelő, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-25. szám)

1970-01-14 / 2. szám

­ A NYUGATNÉMET TŐKE KÜLFÖLDÖN Vilmos császár idejében a német gyar­mati birodalom országaiban a földbirto­kosok és tőkések kezében levő tőke érté­ke 30 milliárd arany­márka volt, fele akkora, mint az akkori birodalom teljes bruttó társadalmi terméke — írja a Spie­gel. Két világháború összeomlása után a nyugatnémet tőke fokozatosan újra megveti a lábát az ország határain túl. Mint a Siemens Művek vezérigazgatója, Gerd, Tacke tömören kifejtette az emlí­tett hetilapnak: „Mindenütt otthon va­gyunk." Tények és irányzatok A nyugatnémet tőke külföldi tevékeny­ségének kibontakozása érdekes és sokszor ellentmondó gazdasági folyamat termé­ke. Kiindulópontként érdemes megvizs­gálni mindenekelőtt a jelenlegi helyzetet. Ami Nyugat-Európát illeti, az összes nyugatnémet közvetlen beruházások 1969 közepén körülbelül 9 milliárd márkát tettek ki. Ezek nagyságrendben a követ­kezőképpen helyezkedtek el: Svájc, 1,8 milliárd; Belgium—Luxemburg 1,8 mil­liárd; Franciaország 1,6 milliárd; Auszt­ria 850 millió; Spanyolország 659 mil­lió; Olaszország 640 millió; Nagy-Bri­­­ tannia 450 millió. Az Európán kívüli országokban a közvetlen nyugatnémet tőkeberuházások több mint 6,7 milliárd márkát tettek ki, a következő megoszlásban:­­ Kanada 1,3 milliárd; Egyesült Álla­mok 1,27 milliárd; Brazília 1,23 milliárd; Argentína 407 millió; Líbia 327 millió; Holland-Antillák 320 millió; Mexikó 213 millió; Ausztrália 179­ millió; India 164 millió; Dél-Afrika 137 millió; Libéria 131 millió. Ebből az összeállításból is kitűnik, hogy a nyugatnémet tőke Európán kívül számos beruházási gócpontot épített ki. Kiderül továbbá rendkívül gyors reagá­lása az új lehetőségekre, amit különösen a líbiai beruházások rohamos felfutása mutat. Az alapvető adatokhoz tartozik, hogy a 15,7 milliárd nyugatnémet márkát ki­tevő közvetlen befektetésekkel a nem­zetközi rangsorban Nyugat-Németország viszonylag szerény helyet foglal el a ve­zető tőkésállamok sorába. Nemcsak az Egyesült Államok (260 milliárd márka) és Nagy-Britannia (60 milliárd márka) közvetlen külföldi tőkeberuházásai na­gyobbak a nyugatnémetekénél. Még min­dig megelőzi az NSZK-t Franciaország 24, és Svájc 17 milliárd márka értékű közvetlen külföldi tőkeberuházással. A nyugatnémetek után következik már Ka­nada 15, Hollandia 9,2 és Japán 5,7 mil­­liárddal. Végül, de nem utolsósorban: a követ­keztetések levonásához szükséges alap­vető adatokhoz tartozik a fejlődés ten­denciája. Ez ugyanis azt jelzi, hogy a nyugatnémet közvetlen tőkeberuházások külföldön rendkívül gyorsan, igen rö­vid idő alatt érték el a jelenlegi szintet, 1956-ban az összes külföldi NSZK-be­­ruházások még csak 0,8 milliárd már­kát tettek ki. Ebből Európának 0,2 mil­liárd jutott. Ez azt jelenti, hogy 13 év alatt a tőkés világ egészét tekintve a nyugatnémet tőke pozíciói csaknem ti­­zenhatszorta erősebbek lettek. Ezen be­lül Nyugat-Eu­rópában kilencszeresére növelték jelenlétüket! Fordulat 1966-ban A rendkívül alacsony kiindulópont magyarázata az, hogy a második világ­háború után a német külföldi vagyon legnagyobb része amerikai, angol, hol­land és dán kézbe jutott, s az elkobzott vagyon mindmáig nem került vissza nyugatnémet kézbe. Emellett a külföldi beruházásokra vonatkozó tilalmait Nyu­­gat-Németország számára csak 1951-ben oldották fel. Még ezután is rendkívül lassan emel­kedett a nyugatnémet tőke külföldi te­vékenysége. 1956-tól 1964-ig, tehát 8 esz­tendeig tartott, míg 1 milliárd márkáról 7 milliárd fölé emelkedett a közvetlen tőkebefektetések összege. A következő 7 milliárd márkás növekedéshez már csak 5 évre volt szükség! A külföldi tevékenység kezdeti lassú­ságát mindenekelőtt azzal lehetett ma­gyarázni, hogy a nyugatnémet mono­poltőke otthoni tevékenysége különösen hasznothajtó volt. Kimutatták, hogy Ja­pán kivételével ebben az időszakban se­hol sem volt olyan olcsó a szakképzett munkaerő, mint Nyugat-Németországban. (A Fémmunkások Nemzetközi Szervezeté­nek adatai szerint például az említett idő­szakban Észak-Olaszországban az autó­iparban 70 pfenniggel, Franciaországban 2,4 márkával voltak magasabbak a munkabérek, mint Nyugat-Németország­ban.) A magas nyereség és alacsony terme­lési költségek otthon tartották a nyugat­német tőkét, sőt Nyugat-Németországba szívták a külföldi invesztíciókat is. A tu­lajdonképpeni fordulat csak 1966-ban következett be. A nyugatnémet ipar bérköltségei csak ebben az esztendőben érték el a nyugat-európai színvonalat ,­s a változásra a monopol tőke nyomban­ reagált. 1962 és 1965 között minden esztendőben körülbelül azonos arányú volt a külföldi invesztíciók növekedése. 1966-ban azután a növekedési ráta 50 százalékkal­­megug­rott és azóta is gyorsul. A következő fordulat 1968-ban következett be. Ekkor történt először a második világháború befejezése óta, hogy a nyugatnémet mo­nopoltőke külföldi közvetlen beruházásai 43 millió márkával magasabbak voltak a Nyugat-Németországban eszközölt kül­földi invesztícióknál. A fordulat élén a második világháború után három részre osztott IG. Farben­­konszern utódai haladtak. A Bayer-gyá­­rak jelenleg 60 külföldi vállalattal ren­delkeznek és kanadai holding-vállalatuk további 88 külföldi céget ellenőriz. A Hoechst Művek 40 országban 18 ezer em­bert foglalkoztatnak, teljes alkalmazotti létszámuk 20 százalékát. Végül a harma­dik utód, a Badische Anilin und Soda Fabrik (BASF) 27 külföldi leányvállalat­tal rendelkezik. A nyugatnémet tőke gyors és látványos külföldi térhódítását a monopoltőkés állam erőteljes szubvenciókkal támogat­ta. Ezeket a szubvenciókat 1969 júliusá­ban az úgynevezett „második Számú adó­módosítási törvény” foglalta össze. Lé­nyegében három intézkedés­csoportot foglal magában: 1. A nyugatnémet tőké­sek külföldi leányvállalataik veszteségét belföldi (nyugatnémet) adótartozásaikból levonhatják; 2. A Nyugat-Németország­ban már elért nyereséget, amely a válla­lat egyenlegében tartalékként szerepel — külföldi beruházás esetén — adómente­sen transzferálhatják; 3. Járulékos adó­mentes tartalékokat képezhetnek a kül­földi leányvállalatok esetleges vesztesé­gének fedezésére. Ezek a kedvezmények azt jelentették, hogy már a nagykoalíció kormánya kö­rülbelül évi 100 millió márka értékű nemzeti ajándékot juttatott a nyugat­német nagyiparnak. Ki kell emelni, hogy ezt a nemzeti ajándékot lényegében 30 monopoltőkés vállalat kapta. A nyugat­német külföldi közvetlen tőkeberuhá­zások 50 százaléka ugyanis e 30 tröszt kezében van. A csoport élén nagyság­rendben az IG. Farben említett utódjai után a Volkswagen, a Daimler-Benz, a Siemens, az AEG és a Mannesmann ha­lad. Már a nagykoalíció utolsó idősza­kában erőteljes kísérletek történtek a szubvenciós támogatás még radikálisabb fokozására. A szubvenciós vita A nyugatnémet Ipari és Kereskedelmi Kamara minden külföldi közvetlen tőke­­beruházás számára 30 százalékos pré­miumot, a hazautalt profit számára pe­dig erőteljes adókedvezményeket köve­telt. Strauss volt pénzügyminiszter a maga részéről egy „Német Beruházástá­mogatási Társaság” alapítását javasolta, amely kamatmentes hitelt bocsátott vol­na a külföldön beruházó nagyvállalatok rendelkezésére. A szociáldemokraták nevében Schiller gazdasági miniszter akkor elutasította ezt az indítványt. Érvelése nyomán a hivatalos nyugatnémet gazdaságpolitiká­ban első ízben kaptak hangot azok a né­zetek, hogy külföldi beruházások túlsá­gosan gyors növekedése káros lehet a belső gazdaságfejlődésre. Schiller ezzel — legalább is akkor — lényegében elfo­gadta a legnagyobb nyugatnémet nehéz­ipari szakszervezet, az IG. Metall érvelé­sét. A szakszervezet nevében elnöke, Otto Brenner a következőkben foglalta össze a külföldi beruházási hossz káros hazai következményeit: 1. A külföldi leányvállalatok létesítése fékezi a belső gazdasági növekedést és a gazdasági struktúra szempontjából fon­tos beruházási eszközöket von el a gaz­daságtól. 2. A munkások jogos bérkövetelései ne­hezebben teljesíthetők, mert sztrájkfe­nyegetés esetén a nagyvállalatok a ter­melést átcsoportosíthatják külföldi leány­­vállalataikba. 3. Nehezebbé válik minden stabilizációs politika. A konjunktúrát fékező hitel­­megszorítások és adóemelések ugyanis csak a munkavállalók és fogyasztók szé­les rétegeit, valamint azokat a nagyrészt középvállalatokat érintik teljes erővel, amelyeknek nincsenek komoly külföldi termelési bázisaik. A legnagyobb trösz­tök részben kivonják magukat a belföl­di termelést és gazdasági növekedést szabályozó pénzügyi intézkedések hatá­lya alá. A nyugatnémet gazdaság egyik­ legiz­galmasabb kérdése 1970-ben, éppen az, hogy az új kormány miképpen reagál a külföldön beruházási tevékenységet kifejtő nagyvállalatok és az őket támo­gató politikai „lobby” erőteljes nyomá­sára. A legutóbbi­­ hetekben bizonyos jelek azt mutatták, hogy a­ kormány kénytelen meghajolni a nyomás alatt. Schiller, aki egy esztendővel korábban még ellenezte a Strauss által javasolt beruházás-támogatási Intézet létrehozá­sát , azt indítványozta, hogy a nyugat­német nagyvállalatok hozzanak létre „önkéntes szövetséget”, amely szavatolja a külföldi beruházások finanszírozására szánt bankkölcsönöket. Egy ilyen terv gazdasági véghatása természetesen ugyanaz lenne, mint a Strauss által ja­vasolt állami garanciák esetében. Schil­ler szerint ugyanis a külföldi beruhá­zásokat érő esetleges veszteségek 65 szá­zalékát az állam a szövetségi költségve­tésből visszatérítené az említett „önkén­tes” csoportosulásnak. Az új nyugatnémet kormány annál ne­hezebben áll majd ellen ebben a vonat­kozásában a nagytőke nyomásának, mert a márka felértékelése amúgy is ol­csóbbá tette a nyugatnémet trösztök számára külföldi leányvállalatok meg­szerzését, így például közvetlenül a fel­­értékelés után a BASF az amerikai Wyandotte vegyi konszern megvásárlásá­nál 0 millió márkát, a Hoechst az angol Berger, Jenson and Nicholson vegyipari vállalat kézbevételénél 21 millió márkát takarított meg pusztán az árfolyam­­különbségen. Ilyen körülmények között 1970 nyilván­valóan a nyugatnémet monopoltőke kül­földi beruházásai offenzívájának további folytatását hozza. —ide ? Cigarettareklám Svédországban Svédországban január 1-én hatályba léptek a cigaretta reklámozására vonatkozó, az eddigiek­nél sokkal szigorúbb előírások. Az előírások megszegése 200 ezer svéd koronáig terjedő pénzbírság kirovását vonja maga után. Az új előírások értel­mében tilos a dohány reklámozására 30 éves­nél fiatalabb személye­ket igénybe venni, s semmiképpen sem vehe­tők igénybe e célra is­mert sportolók, színé­szek, dalénekesek és más közkedvelt, vagy az ifjúság számára példát mutató személyek. A ci­garetta-reklámok nem közölhetők a lapok sportrovatának oldalain. Szovjet vasérc Cseh­szlo­vá­kiá­ban A napokban érkezett meg Csehszlovákiába az 1949 óta szállított száz­­milliomodik tonna szov­jet vasérc. A csehszlovák vasko­hászat legfontosabb nyersanyag-alap­j­ának számító szovjet vasérc­szállítmányok az elmúlt két évtizedben évről év­re növekedtek. Míg 1949- ben valamivel több, mint egymillió tonna vasércet­ szállított a Szovjetunió Csehszlová­kiának, ezen a héten 1970-re vonatkozóan tíz­millió tonna szovjet vasérc szállításáról jött létre megállapodás. Az AEROFLOT új járatai Az AEROFLOT szov­jet légiforgalmi vállalat 1970-ben 30 repülőjárat­tal bővíti belföldi háló­zatát. Baku és Haba­rovszk között U­—18 tí­pusú turbólégcsavaros repülőgépekkel indul meg a közlekedés, Tbi­liszi és Novoszibirszk között pedig Tu—104 tí­pusú repülőgépeket állí­tanak forgalomba. Rosz­­tov és Tallinn között TU—124, Breszt és Le­­ningrád, valamint Mag­­nyitogorszk és Taskent között AN—24 típusú repülőgépekkel indul meg a légifor­galom. Ezen kívül az egyes szovjet köztársaságok­ban idén 90 helyi repü­lőjárat megnyitására ke­rül sor. Kambodzsai rizstermés Kambodzsa az idén csúcseredménynek szá­mító rizstermésre szá­mít. A becslések szerint learatásra kerülő 3,5 millió tonna rizs mint­egy 700 ezer tonnával haladja meg a tavalyi termés mennyiségét. Kambodzsa, amelynek rizs­kivitele a gumiex­port mellett az ország fő devizabevételi for­rása, Délkelet-Ázsia egyik legjelentősebb rizstermelő állama. Az országban jelenleg több mint kétmi­nt idő hektáron folyik rizstermesztés. A­zo­lajtermelés A Petroleum Press Service statisztikai ada­tai szerint a világ nyers­olaj termelése 1960 és 1970 között több mint kétszeresére emelkedett és 1969-ben elérte a csúcseredménynek szá­mító 2 milliárd 130 mil­lió tonnát. A tavalyi ter­melés 158 millió tonná­val, azaz 8 százalékkal haladta meg az 1968. évi mennyiséget. (Az elmúlt évtized átlagos termelésnövekedése 7,7 százalék volt.) Az elmúlt évtized so­rán Líbia olajtermelése növekedett a legnagyobb arányban. Ez az ország jelenleg az Egyesült Ál­lamok, a Szovjetunió, Venezuela és Irán mö­gött olajtermelés szem­pontjából az ötödik he­lyen áll. A Közép-Kelet olaj­­termelése az elmúlt tíz év során ugyacsak nagy arányban növekedett: az 1959. évi 231 millió tonnával szemben e tér­ség államai 1969-ben 633 millió tonna olajat termeltek. Ez 174 száza­lékos növekedésnek fe­lel meg. Japán autóeladás A japán autógyárak 1969-ben 3 millió 841 ezer járművet adtak el, 16,1 százalékkal többet, mint egy évvel koráb-­­ban. Ezek közül 857 ezer jármű került kivi­telre, 39,9 százalékkal több, mint 1968-ban. A Lengy­a refor­ m Lengyel Népköztársaságban 1967 óta folynak a gazdaságirányítási reform munkálatai. Az intézkedések azt mutat­ják, hogy a gazdasági mechanizmus to­vábbfejlesztését­­több lépcsőben, folya­matosan kívánják megvalósítani. Határidő: 1985 Az új gazdaságirányítási rendszerben jelentős mértékben fokozódik az áru­pénz kapcsolatok szerepe és ebben a formában nagyot nő a bankszervezet sú­lya, tekintélye is. Ez a körülmény ter­mészetesen a korábbinál jóval nagyobb feladatok elé állítja a lengyel bankszer­vezet dolgozóit mind az elvi, mind pe­dig a pénz- és elszámolásforgalmi terü­leten. A lengyel közgazdászok egyre többet foglalkoznak hitel- és pénzforgalmi prob­lémákkal, valamint bankszervezeti kér­désekkel. Érzik, hogy a gazdálkodó szer­vek előtt álló új és az eddiginél jóval nagyobb feladatok nem oldhatók meg maradéktalanul a bank hathatós támo­gatása, közreműködése nélkül. Széles körű vita bontakozott ki, s az e tárgyban közölt tanulmányok, értekezések és vita­cikkek nemcsak a bank és a gazdálkodó szervek újszerű kapcsolatát kívánják ki­alakítani, hanem magát a bankmunkát is szeretnék továbbfejleszteni, természe­tesen a reform komplex célkitűzéseinek a figyelembevételével. A Lengyel Nemzeti Bank hatalmas fiókhálózatának többsége még a felszaba­dulás után alakult. Kezdetben a helyi adottságok és a gya­korlati lehetőségek voltak a döntő té­nyezők. Csak később alakult ki a köz­­igazgatási és gazdasági körzetek igényei­hez alkalmazkodó fiókhálózat, amelynek FIGYELŐ, 1970 .

Next