Figyelő, 1971. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 2. szám

ív bankrendszerben lással is szabályozza a pénz­volument. Az eddigiekben azt láttuk, hogy a ju­­■szláv bankrendszer meglehetősen ce­­ntralizált. Ugyanakkor azonban a ter­előerők fejlődésével szükségszerűen lét­jövő centralizáció a bank- és pénzügyi nds­zerekben is megnyilvánul, mégpe­­g két formában. Az egyik forma a Tár­­dalmi Könyvviteli Szolgálat, amely a Halatok és a bankok számláit vezeti, végeredményben pénzforgalmi mono­­liummal rendelkezik. Ellenőrzi a pénz­­■galmi szabályok betartását, és szükség­et én adminisztratív eszközökhöz nyúl, tervezetileg óriási hálózattal rendelke­­z, amely az egész ország területét át­­gja.) Ez a szervezet lényegében a bank­­adszertől elkülönülten működő számla­­tető központ. A „decentralizált'’ bankrendszer mel­­­t tehát létezik egy kizárólag adminiszt­­ív funkció­ját betöltő szerv. A bank­koncentráció másik formája a teerősebb bankok egyre növekvő gaz­sági hatalma és a kisbankok összeol­­dása fúziók útján. (A rövid lejáratú elállomány és a látra szóló betétek­­b mint 60 százalék­ával a bankok kb. százaléka rendelkezik.) A jugoszláv szakemberek a bankok ncentrálódási folyamatát éppúgy, mint sajátos vegyes profilú bankokat, a ví­­zpiacon is uralkodó tendenciák tü­krö­­léseként és pozitív jelenségként érté­lik. E devizaügyletekkel való folalkozásra­­nak teljes körében, beleértve tehát a­­földi hitelfeltételek lehetőségeit és f­öldi fizetések teljesítését) 12 bank­­i van felhatalmazása. (Hosszú lejáró­­külföldi hitelfeltételekhez a Nemzeti­ek engedélye szükséges.) Ezt nevezik­­y felhatalmazásinak. Ezen kívül m­int­­r 50 bank foglalkozik devizaügylettel, csak devizabelföldiek vonatkozása­­t. (Ezek a „kis hatáskörű’’ bankok,) vizaügyletek vonatkozásában a legre­­télyesebb bank a Külkereskedelmi­ek. A vnzügyi tervek az 1965. évi gazdasági reform kapcsán vbe vették a fizetési mérleghelyzet gszilárdítását és a dinár konvertibu­­­sának bevezetését. Ezen a területen Hibán, a reform nem valósította meg □tűzött célokat. A jugoszláv áruk ret­­sgképessége nem nőtt a kívánt mér­cén a külföldi piacokon, a belföldi­zínvonal gyorsabban nőtt, mint a nem­közi árszínvonal. Annak ellenére, hogy év nyarán az importfeltételeket nehe­­­íték, 1970 őszéig az import 27 szá­­ékkal, az export csak 15 százalékkal növekedett. A külkereskedelemből adódó hiányok­­ fedezésére­­ nem bizonyul ele­gendőnek a „láthatatlan export”. Ezeket a problémákat — és távlatilag a konvertibilis dinár bevezetését — sa­játos módon kívánják megoldani. Azt az elvet kívánják megvalósítani, hogy a deviza­jövedelem legyen azé, aki termelte. Másrészt meg akarják állapí­tani a dinár reális árfolyamát. Ezért, aho­gyan Svetko Kobal — az illetékes par­lamenti bizottság elnöke — mondta, „olyan valutapiacot kell bevezetni, ame­lyen teljes mértékben érvényesülnek a gazdasági törvények”. Létrehoznak tehát egy értéktőzsdét, ahol mint eladó és vá­sárló is felléphetnek az állam, a gazdál­kodó szervek és a magánszemélyek egy­aránt. Utóbbiak azonban csak egymás kö­zött „kereskedhetnek”. Amennyiben a de­vizaárfolyamokban a hivataloshoz képest 3 százaléknál nagyobb eltérés mutatkoz­nék, a tőzsdén, úgy különleges import­illetéket, illetve exportprémiumot fizetne az állam. Végső soron felmerülhet a di­nár árfolyamának esetleges leszállítása (jelenleg 12,50 új dinár 1 dollár)­.S. Ko­bal egyébként kiemelte, hogy az árfo­lyam szükség esetén egy-két százalékkal módosuljon. Ezzel a módszerrel esetleg sikerülhet reálisabb devizaárfolyamokat megállapí­tani, de ez még a dinár konvertibilitá­sának megteremtését nem teszi köny­­nyebbé, hiszen ez csak egy formális kö­vetelmény megvalósítását jelenti, ettől még nem nő meg a termékek verseny­­képessége a világpiacon, és nem csökken a belföldi inflálódás mértéke sem. A devizarendszer átalakítása mellett más változások is várhatók a bankrend­szerrel kapcsolatban; ezek az intézkedé­sek nem jelentik azt, hogy a hullámzó árfolyamrendszert tartanák helyesnek, de lehetővé kell tenni. A banktörvény módosítását célzó ja­vaslatok közül a szövetségi parlamentben komoly vita alakult ki, de végül a mó­dosító javaslatot elfogadták. Ennek meg­felelően a vállalatok csak valamennyi tartozásuk kifizetése után köthetik le esz­közeiket. Ezzel az adminisztratív mód­szerrel kívánják legalább ideiglenesen megoldani a vállalatok fizetésképtelensé­gének problémáit , ami a túlzottan re­striktív hitelpolitika következménye. A jugoszláv pénzügyi szakemberek tudják, hogy ez nem jelent végleges meg­oldást. Távlatilag a bankrendszerben olyan változásokat kívánnak megvalósí­tani, amely a bankóival és a gazdálkodó szerveket közelebb hoznák egymáshoz, ami lehetővé tenné a hitelezés terén a gazd­ákodó szervek érdekeinek fokozot­tabb érvényesítését. H. K. S. lőgépek forgalomba írásával tart majd sínben repülő járato­­t Európa és Japán kött. A terv értelmében a L az elkövetkezendő évben lökhajtásos álrepülőgépeket vá­­s el és 1975-ben 42 en repülőgéppel ren­­likezik. Chicagón keresztül a York és Tokió ké­­t kör­járatot szá adá­si­g rendszeresíteni •5-től kezdődően, snkívül új repülőjá­­rkat létesít Afr­ia és Csendes-óceán déli te között, és meg­­iszabbít három jelen­­i repülőjáratot. Ha­­t év múlva a Jelen­­a Csendes-óceán fó­­l közlekedő óriá­rf­­őgépeket a Japán és Jópa közötti három fdszeres repülőjára­­ts forgalomba állít­ az bolgár­reskedelmi flotta­ ­.z ENSZ adatai sze­­t az elmúlt évtized tamán Bulgária ke­­kedelmi flottája fel­ett a világon a leg­­írsabb ütemben: 18- tosára nőtt. E roha­­s fejlődés eredmé­­nként Bulgária a v­­­. legfiatalabb, követ­kezésképpen igen kor­szerű kereskedelmi flot­tájának birtokosa. Több mint egymillió tonna tartalmával, ez a flotta világviszonylatban a huszadik helyre küz­dötte fel magát. Az ország export­­import forgalmának kö­rülbelül a 84 százalékát bolgár hajók bonyolít­ják le. Ugyanakkor ta­valy négyszer annyi kül­földi terhet is szállítot­tak ezek a hajók, mint az előző esztendőben. A most induló hatodik öt­éves terv során, a flot­ta is tovább gyarapodik, s tonnatartalma az elő­irányzatok szerint 1975- ben eléri a 2,5 milliót. Egyiptomi olajvezeték Kzíz Szidki, egyipto­mi bánya-, ipar- és olajiparügyi miniszter ez Al Ahram című lap szerint — még ebben a hónapban Szuezt Ale­xandráéval összekötő olajvezeték építéséről szóló nemzetközi szer­ződést ír alá. A vezeték tervezett évi kapacitása 60 millió tonna lesz. Az egyiptomi kor­mány megállapodást kö­tött hat olajvállalattal­­, az amerikai Mobil Oillal, a holland—an­gol Shell-lel, a British Petróleummal, a French Petróleummal, az ame­rikai Amacoval és a francia Erap-al. Ezek a társaságok a tervezett vezetéken 10 éven ke­resztül évi 45 millió tonna olajat kívánnak szállítani. Nyugatnémet olajszükséglet A Német Szövetségi Köztársaság kőolajszük­séglete 1970-ben 136,9 millió tonnára növeke­dett. Ez a mennyiség 12 százalékkal haladta meg az 1969 évi szintet. E szükséglet fedezésére 1970-ben 98,3 millió ton­na nyersolajat import­ból (10 százalékkal töb­bet, mint egy évvel ko­rábban) vagy hazai ter­melésből fedez­tek. Az NSZK-ban 1970- ben, 7,5 millió tonna kőolajat termeltek (1969-ben 7,9 millió ton­nát). Ugyanakkor a földgáz-termelés na­gyobb mértékben növe­kedett, mint 1969-ben: mennyisége az 1969. évi 8,2 milliárd köbméterrel szemben 11,9 milliárd köbméter volt. A föld­­gázimport mennyisége az 1969. évi 2,7 milliárd köbméterrel szemben 1970-ben 3,7 milliárd köbméter volt. ­NUÁR 13. - PERISZKÓP.--------------------------------------------------------_ (mii sIS Anglia hitelrendszere Az angol hitelrendszer központi intézménye a Bank of England. Ez lénye­gében „felsőbbrendű államosított vállalatként fogható fel, amennyiben az egyéb államosított gazdasági intézményekét meghaladó jogállással működik. Így pl. vezetőjét nem a kormány, hanem a királynő nevezi ki. A pénzügypolitikát, ezen­­belül a hitelpolitikát a pénzügyminiszter a bank kormányzójával együttesen ha­tár­ozza meg. Pl. a bankráta változását, vagy a bankok számára kötelező „spe­ciális letét mértékét a minisztérium és a bank egyetértésben határozza meg. A bank mintegy 25 évvel ezelőtt történt államosításakor felhatalmazást ka­pott arra, hogy szükség esetén a bankokra kötelező „direktívákat” adjon ki. Ezek azonban kezdettől fogva abban különböztek az egyéb állami intézkedésektől, hogy szankciókra nem adtak felhatalmazást. Az eltelt idő alatt nem is került sor ilyen hitelpolitikai direktívák kiadására. A hitelpolitikai célkitűzéseket a jegybank a kereskedelmi bankokkal való tárgyalások során kialakított „egyetértő” intézke­désekkel valósítják meg. Ezeknek az „egyetértések”-nek nincs semmiféle jog­szabályi kodifikálása. (Rendszerint a bankkormányzó és a clearingbankok szer­vezetének mindenkori elnöke közötti levélváltás az alapvető módszer.) A hitelpolitikai célkitűzéseket mindenkor ún. közvetett módszerekkel igye­keznek érvényesíteni. Ezek közül a legfontosabbaknak alanyai az ún. kereske­delmi bankok (clearingbankok, merchantbankok, diszkontházak és a Nagy-Bri­­tannia területén működő külföldi bankok). Az érvényesítés területére csaknem kizárólag az angol fontban történő hitelezés. A jelenlegi legfontosabb ilyen szabályozók a következők: 1. A betétek 8 százalékának a bankok pénztárkészletével és a Jegybanknál tartott „rendes” betétével kell fedezve lennie. E rendelkezés keretében a jegybanknál fekvő betét nem kamatozik. 2. A betétek minimum 28 százalékának megfelelő összeget a bankoknak ún. likvid eszközökben kell tartaniuk. A 28 százalékba (ami röviddel ezelőtt még 30 százalék volt) az előbbi 8 százalék beszámít. A 28 százalék azonban minimum, ennél lehet több. Likvid eszköznek korábban csupán a tényleg rövid (3 hónapos) lejáratú kincstári és kereskedelmi váltókat, külfölddel szemben fennálló­­ havi lejáratú nostro-követeléseket tekintették. Jelenleg ideszámítanak az ún. közép­­lejáratú fináncpiacok, elsősorban az EGGD által garantált hosszabb lejárati meghitelezések maximum 30 százaléka, illetve az ezen hitelek keretében 18 hóna­pon belüli esedékességek. 3. Speciális betét a jegybanknál. Ennek mértékét ezekben a napokban emel­ték fel november 11-i érvénnyel 2,5 százalékról 3,5 százalékra a betétállomány után. Ez a betét a bankrátával kamatozik. (A legutóbbi időben a kamattételt fe­lére szállították le retorzióként, amiért a bankok a hitelplafont nem tartották be. Legújabban ezt az intézkedést megszüntetve, a régi kamatozást visszaállítot­ták.) Az eddig felsorolt intézkedések annyiban érintik a hitelpotenciált, hogy ezek figyelembevételével a bankok betétállományának maximum 68,5 százaléka szol­gálhat hitelezést, pontosabban az ún. likvid eszközök között figyelembe vehető kintlevőséget meghaladó, vagy attól eltérő jellegű hitelezést. A jegybanki letét természeténél fogva teljes egészében korlátozza a hitelezési lehetőséget, így a speciális betét legutóbb történt emelése kifejezetten hitelmegszorítási célokból történt és ezzel is indokolták. 4. Hitelplafon megszabása. Több előzetes sikertelen és különféle jellegű kísérletezés után újabban ezen a területen a bankok által is elfogadott új, konkrét szabályozás­ van érvényben. Az 1970 márciusi kihelyezési állomány az ezt követő 12 hónapban maximum 5 százalékkal növelhető. Az érintett kihelyezési állományba csupán az ún. „pri­vát” szektornak való hitelezés számít bele. A korlátozás nem vonatkozik az álla­mi (államosított ipar, állami és helyhatósági szervek) szektorra. A privátszek­torban is ki van véve a korlátozás alól a hajóépítés és egészében az exportcélú hitelezés. A pénzügyi szervezet egyéb intézményeire a jelzálogkölcsönöket nyújtó ún. „építő társaságokra”, a részletvásárlást finanszírozó „fináncházakra” és a taka­rékpénztárakra, valamint a postatakarékra a fentiekből eltérő szabályozások van­nak érvényben, így pl. a részletvásárlásoknál a minimális előleget és a hitelezési időtartamot határozzák meg; a takarékok elsősorban a posta a begyűjtött be­téteket kizárólag állami és helyhatósági szerveknek hitelezheti. Az angol fontban történő hitelezés szabályai alól nem kivételek általában a „devizakülföldiek” sem Sőt külön korlátozás áll fenn külföldi bankoknak történő fonthitelezéssel kapcsolatban, amely a jegybank külön engedélye nélkül nem haladhatja meg a 180 napos hitelezési időt. Külföldi valutában történő hitelezésre a­ devizabelföldiekkel szemben a devizaellenőrzés szabályai vonatkoznak. Eszerint ilyen hitelezés csak a jegybank külön eseti engedélyével történhet. 180 napnál hosszabb hitelt az exportőr sem nyújthat engedély nélkül. (EC­D-garancia automatikus engedélyt jelent.) b) Devizakülföldinek történő hitelezésnek semmiféle hatósági korlátja nincs.­­Itt azonban a bankok törekszenek szigorú egyensúlyra. Csak devizabetéteiket el­lensúlyozzák kihelyezéssel. Az angol bankok 10 milliárd font értéket meghaladó devizapozíciónál mintegy 150 millió font nagyságrendű különbség van az aktív és passzív oldalak között.) Végül: különleges helyzetben vannak az ún. multilaterális bankintézmények (angol bankok külföldi bankokkal együttesen alapított érdekeltségei), amelyek­re még angol székhely esetében sem vonatkoznak sem a 8, sem a 28 százalékos korlátozások. Dr. Erős Gyula 5

Next