Figyelő, 1989. július-december (33. évfolyam, 27-52. szám)

1989-07-06 / 27. szám

Viharos történelmünkben most először látogat hivatalban lévő amerikai elnök Magyarországra. Az amerikai elnökök eddig — még a hideghábo­rú különböző szakaszaiban is — személyes kap­csolatot tartottak fenn a Szovjetunió vezetőivel. Ezek a kapcsolatok természetesen feltétlenül szükségesek voltak a nemzetközi erőegyensúly fenntartása és a konfliktusok kezelése érdeké­ben. Ugyanakkor azonban kifejezték azt a sajná­latos tényt (vagy kényszert) is, hogy Washington tudomásul veszi: a kelet-európai fővárosokba is Moszkván keresztül vezet az út. Nem kell külö­nösebben nagy fantázia ahhoz, hogy felmérjük: miképpen fogadtak volna Gorbacsov elődei egy olyan amerikai kezdeményezést, hogy a Fehér Ház ura közvetlenül — és méghozzá a helyszí­nen — tárgyaljon a Varsói Szerződés valamely országának vezetőivel. Bush lengyelországi és magyarországi látoga­tása ezért mértéke a szovjet külpolitikában bekö­vetkezett változásoknak is. Lengyelország és Ma­gyarország kiválasztása pedig egyértelműen jelzi, hogy az Egyesült Államok felismerte: Washing­tonnak ki kell dolgoznia egy pragmatikus és haj­lékony „keleti politikát”. Ennek első lépéseit pe­dig értelemszerűen abban a két országban kell megtennie, amelyek legmesszebb haladtak előre a sztálini gazdasági és politikai struktúrák bilin­cseinek lerázásában. Brzezinski, a Columbia Egyetem professzora, aki Carter elnök nemzetbiztonsági főtanácsadója volt, és akit ma is élő kapcsolatok fűznek a Fe­hér Házhoz, Bush utazása előtt tárgyalt az elnök­kel. Benyomásairól így számolt be: „Az elnök megjegyzéseiből arra következtetek, hogy mé­lyebben és komolyabban érdekli őt Kelet-Euró­pa sorsa,, mint bármelyik korábbi elnököt. Len­gyelországi és magyarországi utazása rendkívüli fontosságú lesz. Meg kell vizsgálnia azt a hosszú távú problémát, hogy miképpen lehetne helyre­állítani Közép-Kelet-Európa hagyományos kap­csolatrendszerét Európa többi részével. S meg kell vizsgálnia azt a közvetlenebb problémát is, hogy miképpen lehet elkerülni a katasztrofális gazdasági helyzet következtében esetleg kirobba­nó belpolitikai válságot.” Mielőtt visszatérünk az átfogó politikai és gaz­dasági kérdésekhez, valamint egy eddig soha nem létezett, céltudatos és hajlékony washingto­ni „keleti politika” kidolgozásának esélyeihez, foglalkoznunk kell a Bush-látogatást kísérő köz­vetlen gazdasági és politikai gesztusokkal, illetve azok jelentőségével. A rövid lejáratú gazdasági „segélycsomag” — mint ezt egy korábbi cikkünkben már jeleztük — három alkotóelemből tevődhet össze. 1. A legna­gyobb kedvezmény elvének biztosítása egyszerre ötéves időszakra az eddigi, évenként kötelező hosszabbítás helyett. 2. Az eredetileg a fejlődő országok számára biztosított úgynevezett „általá­nos vámkedvezmények” (General System of Pre­ferences) kiterjesztése Magyarországra. Ez külö­nösen kedvezményes vámlehetőségeket jelent a magyar export számára. 3. Amerikai állami ga­rancia a magyarországi magántőke-beruházások­ra. (Folytatás a 12. oldalon.) Bush Kelet-Európában Új világpolitikai szakasz nyitánya? Ez volt a kezdet Mennyiben érzékelhető a külkereskedelmi for­galomban a legnagyobb kedvezmény elvének 1978. évi kiterjesztése Magyarországra? ► Az elmúlt két évben a forgalom értéke 500-600 millió dollár körül mozgott, a ma­gyar export 1987-ben 308 millió, 1988-ban 314 millió dollár volt. Ha ezt az 1978. évi 80 millió dolláros exporttal vetjük egybe, a majd négyszeres növekedés egyértelmű vá­lasz a kérdésre. Kevésbé lehetünk elégedettek a két or­szág közötti kereskedelem szintjével. Az Egyesült Államok éves importjának értéke 400 milliárd dollár, ez a hatalmas piac óriá­si lehetőségeket kínál egy kis ország expor­tőrei számára. Bár az összes magyar kivitel­ben számottevően emelkedett az USA-ba irányuló export részesedése, a 3 százalék igencsak kevésnek tekinthető. Hasonlókép­pen kicsi — 2,2 százalék — Magyarország Amerikából származó importjának súlya a teljes magyar behozatalban. Milyen a forgalom összetétele? ► A magyar szállítások több mint 25 szá­zaléka gép és szállítóeszköz — főként a Rá­ba és az Ikarus termékei. További 25 száza­lékkal részesednek az egyéb feldolgozott cikkek — például az izzólámpa, a konfek­ció- és cipőipari gyártmányok, az üvegáruk és a gyógyszerek. Mintegy 20-20 százalék­kal szerepelnek a magyar exportban a ha­gyományos élelmiszerek, valamint a főként acélárukból és vegyi cikkekből álló félkész termékek. A fejlett tőkés országokkal lebonyolított forgalom átlagos képéhez viszonyítva ez nem kedvezőt­len, holott sok kereskedő az amerikai piacot tart­ja a legnehezebbnek. ► Ami a szállítási feltételeket és azok be­tartásának számonkérését illetően igaz is. Viszont az USA piacán az igények skálája rendkívül széles. Svájc, Japán vagy Svédor­szág szűkebb keresleti spektrumban igénye­sebb piac, Amerikában sok mindent az ár­tól függően lehet eladni. Úgy is fogalmaz­hatnék, az amerikai piacra könnyebb bejut­ni, de bent maradni annál nehezebb. Rendkívül fontos az adottságainknak megfelelő vevőkör megtalálása. Több ma­gyar vállalat kudarcának volt oka az előb­biek szem elől tévesztése. Jelenleg egyéb­ként az Egyesült Államokban 13 saját vál­lalati képviselet és 6 vegyes vállalat műkö­dik. A fő feladat azoknak a témaköröknek a megtalálása, ahol a nagyságrendi különb­ségek miatt nem kerül eleve behozhatatlan hátrányba a magyar szállító. Mondjuk, egy magyar szövetkezet terméke versenyképes lehetne, de abban a mennyiségben, amely­ben szállítani tud egy nagyobb áruházi láncnak nem éri meg a magyar cég árujával foglalkozni. Tehát gyakran olyan „kezeket” kell keresni, amelyek nagyságrendben kö­zelebb állnak a magyar partnerhez, adott­ságaik jobbak a magyar áruk forgalmazásá­ra. A földrajzi távolság mellett a magyar ex­portőröket a dollár néhány éven át tartó gyengülése is inkább a nyugat-európai pia­cokra terelte. Az amerikai valuta erősödése viszont kedvező hatással lehet vállalataink érdekeltségére. Még az exportnál maradva, a legnagyobb ked­vezmény hosszabb időre történő vagy folyama­tos megadása tehát tovább javíthatja a magyar vállalatok versenyképességét az amerikai pia­con? ► Inkább úgy fogalmaznék, hogy a meg­hosszabbítás mennyiségi és minőségi érte­lemben is történhet. Mennyiséginek neve­zem, ha a mostani egy év helyett három, vagy öt évre szavazza meg a törvényhozás. Valamivel nagyobb biztonságot jelent ez is azoknak az amerikai cégeknek, amelyek magyar vállalattól kívánnak vásárolni. Mi­nőségi változást a legnagyobb kedvezmény meghatározatlan időre való megadása je­lentene, hiszen ez egyértelmű jelzés az ame­rikai kormányzat részéről a kétoldalú kap­csolatok támogatására. Az amerikai elnök kereskedelmi különmegbízott­­ja hatáskörébe tartozó, az általános preferencia­­rendszerrel foglalkozó albizottság június 7-én nyilvános közleményben hívta fel az érintett amerikai kormányzati és nem kormányzati szer­veket, válaszoljanak: van-e kifogásuk az ellen, hogy Magyarországra és Lengyelországra kiter­jesszék az egyébként fejlődő országoknak nyúj­tott általános vámkedvezmény — GSP — rend­szerét. Az ajánlás elfogadása milyen előnyökkel járna? ► A vám árkalkulációs tényező, ha valaki­ a vásárló országban érvényes általános fel­tételeknél kedvezőbben exportálhatja áruit, változatlan eladási árak esetén is javíthatja jövedelmezőségét. Ha olcsóbban értékesíti termékeit, versenypozícióit erősíti. A GSP (Folytatás a 9. oldalon.) Magyar—amerikai kapcsolatok VONZD A TŐKÉT! Bush elnök küszöbönálló magyarországi utazása előtt az ameri­kai belpolitikai életben is megkülönböztetett figyelmet fordítanak a két ország politikai és gazdasági kapcsolatára. A korábbinál na­gyobb érdeklődés nemcsak politikai, hanem gazdasági okokkal is magyarázható, az új magyar társasági törvény által kínált lehető­ségek, a külföldi magánberuházásokra vállalt amerikai kormány­­garancia és a legnagyobb kedvezmény elvének esetleges hosz­­szabb időre történő megadása nyomán adódó stabilabb piaccal. Hogyan alakulhatnak a jövőben kétoldalú kapcsolataink — erről kérdeztük Melega Tibor kereskedelmi miniszterhelyettest.

Next