Figyelő, 1991. június-szeptember (35. évfolyam, 23-39. szám)

1991-06-06 / 23. szám

Első ízben ismerteti a Figyelő az országban működő pénzintézetek rangsorát. Az 1990. december 31-i állapotot tükröző összeállítás az önálló jogi személyiségű — saját mérleg készítésére kötelezett — bankok (MNB nélkül), brókercégek és biztosító társaságok legfontosabb adatait tartalmazza. 39—46. oldal Ne csapjuk be magunkat 8. oldal Ki mit fizet? Igazán megreformált költségvetésünk csak úgy 5—10 év múlva lesz. De hogy mielőbb elindulhassunk a cél felé, az kell, hogy 1992. január 1-jén életbe léphessen az új államháztartási törvény. 18. oldal Áprilisban is lassan nőtt AZ 1991 ÉVI FOGYASZTÓI Á­­SZAT VÁLTOZÁSA Az idei infláció kulcskérdése az, hogy az árak, a lakossági jövedelmek és a GDP alakulásának az év első harmadában létrejött viszonylagos egyensúlya az év hátralévő részében is fennmarad-e. 5. oldal Gazdasági jog Kizárás és vételi jog a kft.-nél 23. oldal MALÉV-JÁRAT, DE MERRE? A Malév szakszervezetei pana­szos levelekkel ostromolják az il­letékes minisztereket, tele a szak­ma híresztelésekkel, miszerint már a repülés biztonságát veszé­lyezteti a vállalat szétzüllesztése. Majd a napilapok váratlan cikkin­vázióban teregetik ki a Malév belső­ gondjait. És mindezt a kü­szöbön álló privatizáció előtt. Ez már Déri Tamás vezérigaz­gatónak is sok volt, s nagy hirte­len sajtótájékoztatót hívott össze a múlt héten. Mondandójának lé­nyege az volt, hogy a Malév az egyetlen stabil, nyereséges légi­­társaság Európában és az őt, vala­mint a vállalatot ért támadások hátterében minden bizonnyal azoknak a személyeknek és cé­geknek a sértettsége áll, akiket el­bocsátottak, illetve amelyekkel nem kötöttek üzletet. Az ilyesfé­le konfliktusokat azonban az elő­rejutás érdekében fel kell vállal­ni. Munkatársunk néhány részlet­­kérdésre kért választ az érintet­tektől. (PS’ 18. oldal.) Hol landolnak? A LŐRINCI HENGERMŰ MONOPOLHEL­YZETE KETTŐS KÖTÉS Míg korábban a központi gazdaságirányításnak volt nagy befolyása a Lőrinci Hengermű tevékenységére, kft.-ként ma a Dunai Vasmű (DV) bábáskodik felette. A fenti megállapítás egy végzős egyetemista szakdolgozatából va­ló. Rátapintott a Lőrinci Henger­mű problémájának a lényegére, a társaság mozgásterét ugyanis va­lóban a vasmű határozza meg. Egyfelől mint az 1990 februárjá­ban létrehozott kft. 100 százalé­kos tulajdonosa. Másfelől a DV Acélmű Kft. a lőrinci gyár szinte kizárólagos alapanyag-szállítója (korábban volt szovjet import is). Mint tulajdonosnak, a Dunai Vasműnek nem érdeke, hogy megbénuljon a lőrinci gyár mű­ködőképessége. Ám mint szállí­tó, a kft. tartós fizetésképtelensé­ge miatt az idén több hétre meg­tagadta az alapanyag-szállítást. Miért nem tud fizetni a henger­mű? Mert a vevők sem fizetnek. Csakhogy amíg a Dunai Vasmű képes az érdekeit érvényesíteni a Lőrinci Hengerművel szemben, a kft. ugyanezt nem teszi meg ve­vőivel, a Ferroglóbusszal, a Rá­bával, a bányavállalatokkal, a Ganz Danubiussal. Holott a magyar piacon a Lő­rinci Hengermű kizárólagos tevé­kenységével, a 8 mm-nél vasta­gabb lemezek gyártásával mono­polhelyzetben van. Ez elegendő volt ahhoz, hogy a lemezgyártás évről évre növekedjék. A növek­vő költségek egyszerű továbbhá­rításával pedig a nyereség meg­maradt, sőt 1989-ben megugrott. A tavalyi nyereségcsökkenés már azt jelzi, hogy az egyre sú­lyosabb likviditási gondokkal küzdő megrendelők az áremelé­seket már nem tolerálják. A hengermű monopolhelyzeté­ből tehát a jövőben semmikép­pen nem származik stratégiai előny. Egyes becslések szerint a likviditási válságot és ezzel köl­csönös összefüggésben a piaci mélypontot 1991 második felé­ben éri el a vállalat, mert való­ban veszélybe került az évi 160 ezer tonnás termelés. A felszaba­duló kapacitások ideig-óráig ki­­tölthetők bérmunkával, de a nye­reség biztosan tovább zuhan. Ah­hoz, hogy a cég túlélje ezt az idő­szakot, elsősorban sikeres marke­tingre lenne szükség! (S emellett sok egyébre: a 600 fős létszá­mon belül a fizikaiak arányának növelése 450 főre. A 60—80 szá­zalékban nullára leírt géppark cseréjéről nem is szólva!) Straté­giai döntéseket és tízmillió forint feletti gazdasági akciókat a kft. a vasmű jóváhagyása nélkül nem hozhat és nem hajthat végre. Ami a kft. gazdasági igazgatóhe­lyettesében fogalmazódott meg: „Az ügyvezető igazgató nem a piaci körülményekhez alkalmaz­kodik. A vasmű vélt, valós vagy sugallt érdekeinek a maradékta­lan érvényesítése a meghatározó számára.” (Összeállításunk a 7. oldalon) FIAT JUSTITIA, PEREAT MUNDUS? Legyen igazság, vesszen a világ — részben ez a tartalma az Alkotmánybíróság válaszának a köztársasági elnök kérdéseire. Az igazság mindig relatív, de egy elfogadott törvény semmiképpen se kerüljön ellentétbe az érvényben levő Alkotmánnyal. Előre lehetett látni: ha a privati­záció során nem az adott helyzet­ből indulunk ki, vagyis ha repri­vatizációra és/vagy kárpótlásra kerül sor, az bonyodalmakat fog okozni. Ma a kormányzat, sőt az egész ország elveszni látszik a kárpótlás okozta útvesztőben, ami akadályává válhat annak, hogy az ország közös erőfeszítés­sel megkísérelje a kitörést a sú­lyos gazdasági válságból. Mi­több: a kárpótlás csakis igazság­talan lehet, mert a vétlenekkel nyújtatnak megkérdezésük nél­kül „erkölcsi kötelezettségként, méltányosságból” javakat a ko­rábban kárvallottaknak. ( KT 4. oldal.) AZ EGYEDÜLI „HÍD”-SZEREP? A lakosság számára ma már az utcai (vagy más nem-hivatalos) váltás, illetve a külföldiek számá­ra valuta ellenében nyújtott szol­gáltatás szinte az egyetlen valuta­szerzési lehetőség, amellyel egy­re nagyobb mértékben él is. A nyolcvanas évek elején Ma­gyarország a világ szolgáltatásex­portjában az árukivitelnél még ki­sebb arányban részesült, de ez a mutató az évtized végére megfor­dult. Igaz, a szolgáltatáskivitel aránya főként azért emelkedhe­tett igen gyorsan, mert 1988-ig az áruexport lényegében stag­nált. Ennek ellenére a jelenség min­denképpen figyelemre méltó, kü­lönösen, ha azt is tekintetbe vesz­­szük, hogy a szolgáltatásexport hivatalos adatai erősen alá van­nak becsülve. Ennek több oka is van. Ma már ismeretes, hogy a folyó fizetési mérlegek az előző évtizedben — amikorról egyálta­lán léteznek publikált adatok — bonyolult és követhetetlen bű­vészmutatványokkal, 10—100 millió dollárok ide-oda dugdosá­­sával készültek. Noha ezek a manőverek első­sorban az árukereskedelem és a tőkejövedelmek (kamatok) adata­it érintették, biztos, hogy a­ szol­gáltatáskereskedelem tételeit sem hagyták érintetlenül. Ezt töb­bek között az is bizonyítja, hogy az 1990 tavaszán publikált új, visszamenőlegesen kiigazított számok a szolgáltatáskereskede­lem tételeinél is sok esetben kü­lönböznek a korábban közölt ada­toktól. (PST 9. oldal.)

Next