Figyelő, 1992. szeptember-december (36. évfolyam, 36-53. szám)

1992-09-03 / 36. szám

A ráta rejtélye Az idén — noha egyelőre csak előzetes adatokkal rendelkezünk — csökken a lakossági megtakarítás rátája. A szerző szerint ez kisebb részt magyarázható a lakosság megtakarítási hajlandóságának alakulásával és nagyobbrészt az infláció csökkenésével. A különböző publikációban szereplő megtakarítási ráta nagyobbik része azonban ma is fikció. 11. oldal Ha én volnék a pénzügy­miniszter Szabó Zoltán, az MSZP országos választmányának tagja reagál lapunk augusztus 13-i számában megjelent Kupa Mihály-interjúra. Szabó Zoltán — érvelésének sommázataként — a pénzügyminiszter helyében lemondana, mint ahogy tette azt annak hivatali elődje. 16. oldal Elnézést, Postabank Lapunk múlt heti számának az első oldalán a Postabank egyik fiókjáról készített fotó alatt a bankra egyáltalán nem jellemző szövegrészlet jelent meg, aminek a hőség és egy technikai malőr az oka. Az pedig merő véletlen, hogy a múlt héten éppen a Postabanktól nem kaptuk meg az esedékes devizakamat-adatokat. Csak ezért — és nem az imént említett kép- és szövegkombináció miatt — voltunk kénytelenek a „nincs adat”jelzést használni a kamattáblázatban. Elégett milliárdok A májusi és júniusi csapadékviszo­nyok az őszi betakarítású növé­nyeknél úgy tűnt, hogy valameny­­nyire pótolhatják a tavaszi aszály okozta pénzügyi kieséseket. A több, mint hat hétig folyamatosan tartó kánikula és a mintegy 150—200 mm, 70 éves átlaghoz mért csapadékhiány azonban ala­posan rácáfolt a reményekre. Gya­korlatilag minden szántóföldi és kertészeti kultúrát, de elsősorban a kukoricát sújtja most az aszály. Előzetes felméréseink szerint (1992. szeptember 1-jéig) a MOSZ még csak 30—32 milliárd forintra becsülte a kárt, de azóta is napról napra növekszik a veszte­ség, és könnyen elérheti a 40—50 milliárd forintot is. Közvetett hatá­sokkal is számolva a veszteség akár 50—60 milliárd forintra is rúghat. A tavaszi és a nyári aszályból adódó károk mértéke messze meg­haladhatja az 1990. évit. Ezért az aszálykárok enyhítésére azonnali és komplex, az 1990. évinél nagy­ságrendekkel nagyobb, alapve­tően más feltételek szerint köz­ponti pénzügyi beavatkozásokra lenne szükség. A gazdaságilag megrendült üze­meket az államnak a katasztrófa mértékének megfelelően kellene kezelni, segíteni. Az ágazat likvi­ditási helyzete annyira szétziláló­dott, hogy azon a MOSZ (Mező­­gazdasági Szövetkezők és Terme­lők Országos Szövetsége) vélemé­nye szerint csak a legkevesebb 10 százalékos kamatozású, államilag garantált hitelekkel, az állammal szemben fennálló és még az idén esedékes befizetési kötelezettsé­gek és a földadó elengedésével, az azonnal igénybe vehető és utóla­gosan elszámolható üzemviteli tá­mogatással lehet segíteni. A MOSZ hozzávetőleges szá­mításai szerint ehhez körülbelül 15 milliárd forint kellene. A szö­vetkezeti érdekképviselet elképze­léseivel szemben az idei szűkös költségvetés miatt az FM legfel­jebb az őszi vetésekhez meghirde­tett kamattámogatás megkétszere­zésére, a kamatkedvezmények ta­vaszi munkákra való visszamenő­­leges kiterjesztésére, és a földadó mérséklésére, illetve elengedésére lát lehetőséget. A MOSZ agrárválság-kezelő ad hoc bizottsága azt javasolta a földművelési tárcának, hogy mi­előbb tűzze a parlament napirend­jére a mezőgazdasági üzemek jö­vedelemkockázati alapja működé­séről szóló törvényt. B. P. NÉHÁNY FONTOSABB NÖVÉNY VÁRHATÓ TERMÉSKIESÉSE AZ 1992. AUGUSZTUS 24-EI ÁLLAPOT SZERINT iqeq__iqqi 1992. várható ,,­­ . , ... " termésátlag Bevételkiesés Megnevezés termésátlag csökkenés (milliárd forint) ____________________(t/na, (százalékban)_________________ Búza 5,2 23 6,6 Egyéb kalászos 4,1 20 2,9 Kukorica 6,4 33 18,9 Napraforgó 1,96 13 1,3 Cukorrépa 41,3 27 2,2 Osztják-e az FM derűjét a bankok is? A földművelésügyi és a pénzügy­minisztériumi tárgyalások első fordulója után az FM közgazda­­sági főosztályvezetőjét, dr. Szöl­­lősy Endrét elsősorban a jövő évi agrárszabályozásról kérdeztük. Elsőnek talán a jövő évi szabá­lyozás fontosabb elveit kellene sorra venni. Ez már önmagában is sokat elárul a kormányzat szándé­káról. Ezek szerint a termelés mennyiségi növekedése helyett a minőség javítását kívánják ösztö­nözni. A gyenge termőképességű területeken vissza kell térni a klasz­­szikus extenzív és egyben a kör­nyezetet is kímélő gazdálkodás­hoz. Ahol még így sem megy, ott célszerűbb felhagyni a mezőgaz­dálkodással. Az új munkahelyek, illetve az ehhez szükséges infra­struktúra megteremtését természe­tesen a kormányzatnak kell előse­gíteni. A kormány támogatni kívánja a mezőgazdaság biológiai alapjai­nak védelmét és fejlesztését. Az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kí­vánnak fektetni az agrártermelés importvédelmére is. (03/ 27. oldal.) Nem jellemző a hatalomátmentés Csurka „programadó” tanulmánya nyílttá robbantotta az MDF válságát. Az ügynek vannak letagadhatatlan gazdaságpolitikai vonatkozásai, hiszen egyebek között felveti a gazdasági hatalomátvétel és a „harácsburzsoázia” problematikáját. Széles Gábort, a Magyar Gyáriparosok Szövetségének elnökét — s egyben az MDF elnökségi tagját — ezeknek az állítólagos problémáknak a valóságtartalmáról, a nemzeti nagytőke gazdaság- és társadalomformáló szerepéről kérdeztük. Lapunk 7. oldalán a parlamenti függetlenek táborában helyet foglaló Palotás János is nyilatkozik ezekről a kérdésekről. Lemondott Palotás János Új elnököt kell keresnie a Vállal­kozók Országos Szövetségének a novemberben esedékes küldött­­közgyűlésig, mivel Palotás János — akinek neve összeforrt a VOSZ elnöki posztjával — várat­lanul bejelentette, hogy megvá­lik e tisztségétől — adja hírül a VOSZ Hírek legutóbbi száma. A VOSZ választmánya egyben fel­hívással fordul tagságához, keres­sék meg Palotás János méltó utódját, minél szélesebb körben és minél nagyobb felelősséggel, hogy a küldötteknek valóban le­gyen választásuk. Ezermilliárdos vagyon állami kézben Augusztus 28-án hatályba lépett az Állami Vagyonkezelő Részvénytár­saságról (ÁV Rt.) szóló törvény, s ez időre a kormány véglegesítette azt a listát, amelyen az állami tulaj­donban maradó vállalatok neve sze­repel. Mintegy 160 cégről van szó amelyek vagyonából 500—550 milliárd forint jegyzett tőke szállt át az ÁV Rt.-re. A teljes érték azon­ban, amely fölött meghatározott arányban az állami diszponál, meg­haladja az 1000 milliárd forintot. Az illetékesek (például Szabó Ta­más privatizációs miniszter) becs­lése szerint az állam vállalkozói va­gyona kétezer milliárdra tehető, így most ezen érték feléről döntöt­tek. Az energiaszektorból a nemzet olajtársaság (MOL), s a villamos­művek (MVMT) marad állami tu­lajdonban 50 százalék, plusz egy szavazat arányban. Az infrastruktu­rális ágazatok közül a regionális vízművek, a Mahart, a Malév, a Hungarocamion, a Magyar Műsor­szóró Vállalat, s a Matáv felett disz­ponál — a tulajdonaránynak megfe­lelően — az állami vagyonkezelő. Úgy látta jónak a kormány, ha a termelő­ipari vállalatok közül a fel­javítandó Dunaferr Rt.-ben, s a Hungaluban birtokolnak 25 százalé­kot, plusz egy szavazatot. Hasonló meggondolások rejtőzhetnek a Rába és az Ikarus az előzőekkel azonos arányú állami tulajdonai­nak megőrzésében. (USA 13. oldal.) Mi 1992-ben is részletfizetésre adjuk a teljes biztonságot. PANNONLÍZING a Magyar Hitel Bank Rt. Csoport tagja, a Magyar Lízing Szövetség alapító tagja 1051 Budapest, V. Október 6. u. 4. 1. em. Tel.:­­ 18-0032,118-0715 Fax: 117-4490 Az új pénzügyi-számviteli szabályozás megerősítette a lízing pozícióját a beruházások finanszírozási formái között. A megalapozott, perspektivikus cégek, vállalkozások hosszútávú beruházásaik hátterét 1992-ben is lízingfinanszírozással tudják legkedvezőbben biztosítani. A PANNONLÍZING a hazai lízingpiac legjelentősebb cégeinek egyike. A Magyar Hitelbank Rt. Csoport­­jaként nem csupán a biztos Bnzügyi háttér, de munkatársaink szakmai és jogi szakértelme, tapasztalata révén is szilárd hátország a fejlődő szervezetek mögött. A forrás biztonsága a biztonság fonása. PANNON LÍZING •ZlMLzK

Next