Film Színház Muzsika, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1969-11-08 / 45. szám

Costa Gavras, Vives Montand, Irene Papas­a, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája A hatalmi realitások pokoli szorítá­sa ennek a filmnek nem csupán témáját, de születését is meghatároz­ta. Costa Gavras, a rendező hónapo­kig kísérletezett, egyre reményteleneb­ből, hogy producert találjon ehhez a filmhez, amelyet Vasziliszkosz regé­nye alapján egy fasiszta bűntett lelep­lezésére tervezett. Csakhogy a bűnö­sök közben hatalomra kerültek: kor­mányt alakítottak és némaságra kár­hoztatott hazájuk minden gazdasági, pénzügyi és diplomáciai eszközén az­óta is teljes szabadságban uralkodnak. A világ megveti, elítéli és kiközösíti a görög katonai junta gyilkos fasiszta ezredeseit, a látszat kedvéért még cin­kos pártfogói is rosszallani kénytele­nek fennállását... De más a szó és más a tett. Nyílt titok, hogy a NATO stratégiai szem­pontjai vezették az amerikai politi­kát, amikor az ezredesek puccsát a kulisszák mögül támogatta, hatalomra segítette. A NATO gazdáinak nyo­masztó álmaiban felrémlett a polgári­radikális Papandreu miniszterelnöksé­ge alatt egy lehetséges népfrontfordu­lat kísértete... A katonai paktum pő­re stratégiai érdekeiről volt szó, a for­maságokat tehát bátran sutba lehetett vágni. A puccs sikerült. Ennek követ­keztében a film megszületésének tör­ténete alighanem cselekményével egyenrangúan izgalmas krimi: mikép­pen kísérletezett a rendező, hogy pénzt, forgatási helyszínt találjon, s miképpen mentek füstbe az elképzelé­sek újra meg újra, bizonyos „reálpo­litikai” meggondolások miatt. Nem le­hetett a filmet Olaszországban forgat­ni... (Túl forró a téma egy ország­ban, ahol a híres Sifar-botrány lelep­lezte egy görög típusú katonai hata­lomátvétel konkrét előkészületeit.) Nem lehetett az ezredesek rezsimével nyíltan is rokonszenvező Spanyolor­szágban, de nem akadt pénzember a filmhez sem de Gaulle tábornok Fran­ciaországában, de még a Munkáspárt által kormányzott Angliában sem. Hja, a gazdasági kapcsolatok, a diplomáciai realitások! Costa Gavras forgatókönyve aligha­nem egy elfelejtett gépírásos példány formájában porladt volna szét, ha Al­gír nem jelentkezik, így végül itt szü­lettek meg az eredetire emlékeztető helyszínek, s itt született meg a film. Ez a film elsősorban nem a filmmű­vészet, hanem a politika szférájába tartozik, s csak mert olyan szenve­déllyel, igazsággal és tehetséggel szol­gálja a maga politikai célját, azért lett igazi tényezővé a művészet síkján is. A film története igaz. Egy Szaloni­­kiben tartott nagygyűlésen előre ki­tervelt módon, pontos menetrendet tartva, megölték Lambrakiszt, az ak­kor legálisan működő haladó EDA párt egyik legnépszerűbb vezetőjét. Hogyan igyekeztek a hatalom képvi­selői a maguk felbújtói, megbízói és cinkosi szerepkörét eltussolva, egy pártatlanra álcázott, eleve hazug vizs­gálat segítségével félrevezetni a felhá­borodott közvéleményt, s hogyan hiú­sult meg szándékuk egy hivatását ko­molyan vevő, a valódi igazság kiderí­tésére törekvő fiatal vizsgálóbíró, meg az őt támogató becsületes, haladó em­berek tisztességén? — erről számol be a film a szűkszavúan dokumentá­­lis stíluseszközeivel, a rekonstrukciós műfaj remek példájaként. Vaszilisz­kosz könyve és Costa Gavras filmje semmit a valóságból el nem hallgat és semmit a tények vádló felsorakozta­tásához hozzá nem tesz. A többlet e tényeknek lélektanilag, társadalmilag és politikailag igaz, felismert és a tö­megek számára is felismerhetővé konkretizált logikája adja. „A születő fasizmus anatómiája”, ez is lehetne a film címe. A Lambrakisz-gyilkosság — persze a hely, az idő s a helyzet diktálta különbségekkel —, de valaho­gyan mégis a görög ezredesek Reichs­­tag-pere. A gyűlöletesen átlátszó ha­zugságok erőszakos elfogadtatásának szándéka, a bűnbakok keresése, a cél­ratörő, gátlástalan, gyilkos indulatok rokonsága fűzi össze a két ügyet. Remek, ahogyan a film a fasizmus társadalmi hátterét festi. Kisiklott éle­tű, bamba és reménytelen söpredék, a nagyvárosi lumpenelemek mindenre kész falkája, eszközként az elegáns urak, kimért szavú főhivatalnokok és magabiztos, gátlástalan generálisok markában, napidíjra, iparengedélyre, baksisra lesve, tátott szájjal, s közben ólmos botot, revolvert szorongatva a belső zsebben ... Costa Gavras a „Tökéletes bűntény” című film rendezőjeként már bebizo­nyította, hogy pontosan ismeri a krimi műfaját. És szakmailag tökéletesen megcsinált krimijét annak természete szerint két héttel a vetítés után már tökéletesen elfelejtettem. Most viszont, hogy tehetségét egy valódi és igazán vérforraló igazi krimi feltárásának szentelte, felejthetetlent alkotott. Nem csupán a főszereplők kitűnő játéka miatt. Yves Montand kimért, meg­fontolt baloldali politikusfigurája, vagy Trintignant meggyőzően formált ifjú vizsgálóbírója, Irene Papas sal­­langtalan, igazi tragikumot hordozó feleségalakja színészileg kitűnő telje­sítményt jelent ugyan, de a filmben mégsem a színészi játék az emlékeze­tes. Hanem maga a mű, mint részeire szétbon­thatatlan egész. Ravaszság és megfontoltság, gonosz cinizmus és elszánt igazságkeresés, al­jasság és hősiesség megejtően igaz párviadalát látjuk, egy első betűtől igaz dráma kibontakozását. Azaz a jó és a rossz vérre menő, halálon túl is tartó küzdelmét, a fasizmus és a tisz­tesség harcát. Ha úgy tetszik: krimi. Ha úgy, hát történelem. Napjaink egyik legfőbb, legelgondolkoztatóbb igazsága, hogy mostanában a történe­lem írja a legtökéletesebb krimiket. Csak tehetségesen és hittel kell filmmé formálni az igazat. Úgy, mint Costa Gavras és alkotótársai tették. Geszti Pál Yves Montand (középen) egy megfontolt baloldali politikust alakít

Next