Film Színház Muzsika, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1969-11-08 / 45. szám

bérgyilkos Zotmundja, tökéletesen gát­lástalan, ám szentimentális szerelemre gyűlő zsoldoskapitányként. A Zsig­­mond királyt megszemélyesítő Balázs Péter megfelelő színeket talált a ré­mült, esetlen fogoly ábrázolására, de nem nyújtott hiteleset­ a feltámadó re­ménykedés, a célratörő, kemény poli­tikai hamiskártyás megszületésének perceiben. Dikcióján sok javítani, ala­kítani valót érezni. Viszont csiszolt, érzékletes alakítás Dobák Lajosé, a rókalelkű Kanizsai érsek képében. Szekeres Ilona kissé merev, a lenge er­kölcsű szerető, Zsuzsanna nem túl há­lás szerepében. Meszléry Judit megfe­lelően titokzatos, érzéki „falusi vad­virág”, Demjén Gyöngyvér rövid szín­padi idejét kedves idézőjelek közt tölti el, mint nagyvérű, nagyambíciójú Bor­bála. G. P. KECSKEMÉT László király F­öltámasztani elfelejtett írókat a nem is annyira szegény magyar drámairodalomból — tisztes feladat. A hányatott életű, tragikus véget ért Czakó Zsigmond, a múlt század ifjan meghalt, romantikus drámaírójának ébresztése azonban úgy tetszik, inkább kegyeleti-önképzőköri probléma, mint az élő színház sikere. Huszonhét évet élt (1320—1847), a Nemzeti Színházban akkoriban sikerrel eljátszották „Vég­rendelet” és „A kalmár és tengerész” című darabját. Dicsérték már akkor is költői nyelvét, gazdag fantáziáját — most Buda Ferenc vállalkozott arra, hogy maivá teszi Czakónak „László ki­­rály”-át. Megintcsak a szándék, az út­keresés, anélkül, hogy az előadás meg­indokolná a dráma portalanítását. Fel­villannak benne tehetséges pillanatok, néhány finoman rajzolt jellemvonás, de az egész széteső, a drámai össze­csapás inkább a Feszty-körképre em­lékeztet, mint a kemény valóságra, mondanivalója nem hat ma már. Turián György rendezése hagyomá­nyos stílust teremtett egy remek mo­dern színpadon (Csinády István ter­vei), drámai atmoszférája az előadás­nak viszont nem volt, amint hiányzott az indok is, hogy miért választották éppen e drámát ébresztésre. Sokat kez­deményező színház a kecskeméti Ka-­­­tona József Színház, de ezúttal az arany keresők aranyfelés nélküli erő­feszítésének voltunk tanúi. Patetikus, korszerűtlen játék az elismerésre mél­tóan fáradságos vállalkozás következ­ménye. A színészek azt kényszerültek meg­valósítani, tehetségesen, de csak né­hány tehetséges pillanattal, így hát nevük felsorolása inkább a tisztelet­­adást jelezze, mint az elemzést. For­gács Tibor, Fekete Tibor, Piróth Gyu­la, Csomós Mari, Major Pál, már sok­szor bizonyított jellemző ereje, Greguss Ildikó gazdag jelmeztervei kellemesen feledtették olykor, hogy, sajnos, a föl­fedezés ezúttal elmaradt. (d. I.­ JUDIT: Ronyecz Mária, Győry Emil és Antal Anetta a Pécsi Nemzeti Színház előadásán LÁSZLÓ KIRÁLY: Piróth Gyula és Forgács Tibor a kecskeméti Katona József Színház előadásán .

Next