Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-02-14 / 7. szám

A Latabár - dinaszt­ i. Kálmán, Árpási és az unokák Id. Latabár Kálmán — a „két Latyi” nagyapja — Szabadkán született 1851- ben (egyes források 1855-öt jegyeznek föl), de Miskol­con nőtt fel. Az Avas lábá­nál fekvő város eltéphetet­­lenül a szívéhez nőtt: „Ott töltöttem gyermekéveimet — írja egy helyütt — ott jártam elemi iskolába, sőt most is érzem Tóbiás tanító bácsi *­plágiáit*. Ott húztak ki a Szinva jege alól egy vidám korcsolyázás után, s feledhetném-e, hogy mint színész is ott bocsátottam szárnyat.” Később is gya­korta ellátogatott Miskolc­ra, amikor már régen te­kintélyes pesti színész — a Nemzeti Színház tagja — volt. Ilyenkor nagy sétákat tett a rohamosan növekvő város forgalmas utcáin, majd elment a temetőbe, hogy megálljon néhány percre a családi mauzó­leum és Déryné sírja előtt. Aztán eltöltött néhány órát valamelyik kávéházban. A miskolci színházi emberek ilyenkor körülültek, kikér­ték tanácsait, s hallgatták elbűvölő ékesszólással elő­adott emlékeit. „Történt egyszer” ... szokta volt kezdeni az elbeszélést, s vérbeli színészhez illően, egy-egy anekdotával kelt­vén derűt, zárta be a múlt idézését. Az Avas fe­lől a városra boruló al­konyban sárgás-fehéren vi­lágítottak a márványasztal fölött a gázégők, s Latabár mesélt. „Történt egyszer, hogy Ujházy Ede lépett föl apámnál, «A főpróba»­ cí­mű zenés komédiában. A jeles vendég eltökélte, hogy megtréfálja az igazgatót. Megszerezte apám egy rend ruháját, komótsapkáját, csibukját, s az ő maszkjá­ban lépett ki a színpadra. Még a járását is tökélete­sen utánozta. Amikor Uj­házy megjelent, az öreg éppen a zenekarral volt el­foglalva, s föl sem pillan­tott Ám a nézőtéren óriási derültség hullámzott át, a A két Latabár fiú (Balról Kálmán öccse, akit később „Hosszú Latyinak” becéztek) Az utánozhatatlan EDITH II­I A­Z ÉLETE ÉS MŰVÉSZETE 5. „Hívj taxit. Várlak." Leplée-t hajnali négykor ölték meg. Fiatalemberek hatoltak be a lakásá­ba, a személyükre soha nem derült fény. A rendőrség széles körű nyo­mozást folytatott és a bűnrészesség gyanúja vetődött Edith-re is. Az új­ságok szenzációra éhes riporterei he­teken át találgattak. Évekkel később született Raymond Asso sanzonja, a Browning ... Mégis, Edith Piaf sosem tudta úgy elénekel­ni, hogy ne Leplée papával helyet­tesítse a férfit, akinek a fején lyu­kat ütött a halál. Ekkortájt a Place Pigalle-on, az Odette-ben énekel. A közönség fa­gyosan udvarias. Piai számait néma csend követi és a nézők össze-össze­­súgnak: „Nem zörög a haraszt... Minden kitelik tőle, hiszen az utcá­ról jött.. Otthagyja a mulatót, külvárosi mo­zikba szerződik. A Leplée-ügy oda is elkíséri: a közönség fütyül, kiabál. Elmenekül Párizsból Nizzába, ahol a Boite a Vitesses kínál fellépést — kísérőjével együtt esténként 100 fran­kot kap (alig tíz év múltán New Yorkban napi ezer dollár lesz a gá­zsija). TALÁLKOZÁS ALSÓVAL Csüggedten, fásultan tér vissza há­rom hónap múltán a fővárosba. Min­den ajtó bezárult előtte. A barátok arca megmerevedik, ha összetalálkoz­nak vele. Nem hisz senkiben, önma­gában sem, nincs pénze, életunt. Úgy érzi, Louis Leplée-vel mindent el­vesztett. És ekkor eszébe jut Raymond Asso... Ismeretségük még a Gerny’s idejé­ből származik, a Milarski-kiadónál találkoztak össze először. Addig so­ha nem látott férfi ült a zongorá­nál, és egy sanzont énekelt. Edith Piaf a maga rendíthetetlen őszinte­ségével azon nyomban kijelentette, hogy a szöveg jó, a zene azonban csapnivaló. Nem tudta, hogy maga a zeneszerző adta elő a számot. A férfi mosolyogva közölte: — Akkor hát gratuláljon a szöveg­írónak. Ott ül a kanapén ... Raymond Asso volt a szövegíró. Aztán egyszer újra találkoztak. Vé­letlenül. A Leplée-ügy után. Edith bizalmat érzett a 30 év körüli, ma­gas, szikár, nagyon fekete hajú férfi iránt, akinek napbarnított arca a haj­dani, idegenlégióban töltött éveket idézte. — Impresszárió kellene — pana­szolta. — De ugyan hol találnék ép­pen most? — Nem impresszárió kell neked. Több annál: valaki, aki egészen „ki­­farag”. Tanulnod kell... Ha úgy ér­zed, hogy szükséged van rám, hívj fel. Itt a telefonszámom, rendelke­zésedre állok ... Most előkeresi Raymond Asso te­lefonszámát, de nem bízik a férfi ak­kori szavaiban. Biztosan ő is cser­benhagyja, csak úgy, mint a többiek. Amikor a vonal túlsó végén meg­szólal Asso, Piaf csak ennyit tud mondani: — Szükségem van rád. Kikészül­tem. Pillanatnyi csend támad, aztán megszólal Raymond Asso nyugodt hangja: — Hívj taxit. Várlak. HÁROM ÉV TÜRELEM „Valóban ilyen egyszerűen történt, ahogy most elmesélem — írja önélet­rajzában Edith Piaf. — Taxiba ül­tem, és bőrönd, minden nélkül ki­szálltam Raymond-nál. Ő pedig át­alakította az életemet Azelőtt soha ki nem nyitottam egy könyvet. Azt hittem, hogy az csak az előkelő emberek mulatsága. Leg­feljebb ponyvaregényeket olvastam. Úgy fetrengtem a butaságban, mint valami kis állat a sárban, és még tetszelegtem is magamnak a csúfság­ban. Minél ostobábbak voltak a san­zonjaim, annál csúfabbnak képzeltem 24

Next