Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)
1970-05-23 / 21. szám
Készülő filmek Rendezők: Ahhoz, hogy reggel nyolcra „forgatásra kész” legyen a stáb, hatkor reggel kigördülnek a garázsokból a teherautók. Amikor a rendező nyolckor megérkezik a színhelyre, díszletesek, világosítók, műszakiak már másfél, két órája dolgoznak. Ezen a koranyári, napsütéses reggelen a MAFILM diszpécserszolgálata három pesti forgatást tüntetett fel a házihasználatú, összesített stencilen. A Lumumba utcai központi telep már szinte kiürült. A „színhelyeken” folyik a munka. Vagyis . . . Patakparlott A riportert, aki ezen a reggelen a MAFILM-kocsik útját követte, különleges pech üldözte, de ezenközben a különleges privát szerencse is nyomába szegődött — felfogás kérdése az egész. Banovich Tamás—Garai Gábor Balassi-filmjének egyik idilli szépségű jelenetének felvételéhez igyekezett, s a temesvári rétek selymes zöldjét ezúttal a Rózsikaforrásnak nevezett budai környéken kereste, a filmgyári előrejelzés helyén. A különleges privát szerencse: a nyári reggel. Kristályos tisztaságú levegő, a hosszú tél után hisztérikus burjánzás, erdős liget... Miközben a filmgyári teherautókat keresem, kötelességszegően, s szinte lelkiismeretfurdalástól űzve telepszem le egy korhadt fatönkre; harsog a napfényben a százféle árnyalatú zöld, a sárgászöldtől a rozsdabarnás árnyalatúig. Lenyűgözve a budai hegyvidék ismerős és mégis mindig meglepően szelíd szépségétől, pillanatig szinte elfelejtem, hogy nem kirándulni jöttem. Aztán távolabb, a mocsári gólyahír sárga tenyészetein, s a csalán lila bokrain is túl, a tavalyi avarral fedett gyalogút kanyarulatánál elütő színű, smaragdzöld gyepszőnyeget látok. S amint oda ballagok, hogy szemügyre vegyem a különös természeti tüneményt, néhány filmgyári embert látok, egy csövet szállítanak, a távolabb álló teherautóra. Előttem a Rózsikaforrás vize, zuhataggá kiépítve, harsányzöld, gyönyörűséges bársonygyeppel körítve-bélelve: mi van itt? — Itt kérem, máma nincsen forgatás ... Úgy volt, hogy lesz, de nincs. Kiépítettük ezt a patakot, ebben fürdik majd Losonczy Anna. Balassi meg onnan lesi a bokorból... Nézem a „színhelyet”, elismerően: a technikusok kertművészete igazán gyönyörű környezetet teremtett a jelenethez. — Csakhogy beteg lett a művésznő. Influenzás. Így aztán most elvisszük a vascsöveket, amivel a vizet vezettük. Még ellopnák, mire felvétel lesz. . Hát ez meg különleges pech a forgatást kereső riporter számára: Losonczy Anna fürdése ezúttal elmarad. Gondolatban gyorsan jobbulást kívánunk Beáta Tyszkiewicznek, a kitűnő lengyel vendégművésznőnek. És tovább indulunk, nem messze innen, Szentendrén forgatja Mamcserov Frigyes a Csak egy telefon című Fehér Klára-szatíra néhány jelenetét. Csakhogy . . BALASSI — Itt fürdőzik majd Losonczy Anna — ilyenné alakították át a felvételekhez a Rózsika-forrást... (A riport képeit Kotnyek Antal készítette) CSAK EGY TELEFON — „Majd a miniszter ezt is elintézi” — dalolják a kissé kapatos helyi hatalmasságok ... (Felvétel a szentendrei utcán. A jelenet szereplői: Szendrő József, Szirtes Ádám, Horkay János és Verebély Iván) Ruttkai Éva és Gábor Miklós — az új magyar filmszatíra két főszereplője