Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

BAJNOKOK ÉS SZTÁ Az ügy keservesen nehéz. Gondoljuk csak végig szép sorban például azt, hogy: 1. a tízpróba az atlétikai olimpia leggyötrelmesebb száma, sokan úgy becézik: „halál tíz felvonásban”, 2. ez tehát ennélfogva a legérettebb atléták, a talpig férfiak versenye, de 3. még az érett­ férfiak erejéből is csak egyetlen fellángolásra futja, soha senki nem nyert még egymás után két olimpiai aranyat a tízpróbában. Nagyon szép. Csakhogy erre jön egy tizenhét éves diákgyerek, bizonyos Bob Mathias és a londoni olimpián egyszerűen agyonvágja az érett férfia­kat. Aztán ugyanezt a mókát Helsin­kiben is megismétli. És még mindig csak huszonegy éves. Világos: az eset szenzáció, a fiú meg hős, sőt, bálvány, gyorsan filmre vele. A cím már meg is van: „The Bob Mathias Story”, hohó, özönlenek majd a nézők. Aztán ... Aztán kisül, hogy a kék szemű le­gény a világ legkiegyensúlyozottabb embere, gyermekkori szerelmét vette feleségül, rajongásig szeretik két csöpp gyermeküket, szenvedélyük legfeljebb annyi, hogy mélyen vallásosak. Puff: Most tessék, csinálj ebből forgató­­könyvet ... életrajzi filmet... Hollywood megcsinálta. Talált ,,konfliktust” és „ellenpólust”. A Bob Mathias Story gonosz emberei a szov­jet atléták voltak, akik nem átallot­ták „galád módon” még gyorsan is futni, nagyokat is ugrani Helsinkiben, csakhogy megnehezítsék a kék szemű bálvány győzelmét. Bob persze úrrá lett ezeken a cselszövényeken, egy szuperhepiend során megnyerte máso­dik aranyát s várni kezdte harmadik gyermekét. Hogy a valóságban Bob Mathias­­nak nem akadt ellenfele Helsinkiben, hogy a kékszemű hős 900 ponttal verte az utána következő legjobbat, honfi­társát, az ezüstérmes Milton Camp­­bellt és ezerszáz ponttal másik honfi­társát, a bronzérmes Floyd Simmonst, az nemigen háborgatta Hollywoodot. Istenem, ennyi költői szabadság még az életrajzfilmben is dukál az ameri­kai forgatókönyvírónak. Jim Thorpe, a csapat Úgy tűnik, az atlétika a legőszintébb sportágak egyike. Objektív eszközök­kel, stopperral, acélszalaggal mérhető, minden mozzanatában száz- és száz­ezer, sőt száz- és százmillió ember színe előtt történik, végig nyomon kö­vethető, ellenőrizhető és megítélhető. Az érzelmi változatok száma verseny előtt, közben s utána, végtelen. Mégis: a sportágak királynője sosem nyert még aranyat a film vásznán. Pedig nyerhetett volna. Egy másik tízpróbás, bizonyos Jim Thorpe puszta története is óriási lehetőségeket kínált. Jim Thorpe indián volt, a Hóka törzs tagja. Igazi őstehetség. — Óriási erő, fantasztikus gyorsaság és valami nagy, alapvető mozgáskész­ség — mondta első mestere, Pop War­ner, a Carlisle Indián Gimnázium ed­zője. — Tanítani sosem kellett. Elég volt, ha néhány percig figyelte a töb­bieket, s aztán a legbonyolultabb moz­dulatot is leutánozta. Egyszer a Lafayette főiskola ver­senyre hívta ki a Carlisle-t. A vonat­ból két indián szállt ki. Egy nagy in­dián és egy kis indián. A vendéglátók elképedtek. — Hol a csapat? — kérdezték a nagy indiánt. — Itt a csapat — mondta Thorpe. — Úgy érti, hogy maguk ketten? — Fenét. Úgy értem, hogy én egye­dül. Ez a kis fickó a menedzser. Aztán lesétált a pályára, beöltözött, nyolc számot nyert és megverte a La­­fayettet. A stockholmi olimpián (1912) óriási fölénnyel nyerte az ötpróbát és a tíz­próbát. Az emelvényen V. Gusztáv gratulált neki. — Ön, uram — mondta a svéd ki­rály —, a földkerekség legnagyobb at­létája. — Köszönöm, király — mondta vi­gyorogva az indián. Később profi vád miatt vissza kel­lett adnia a két aranyat, amit meg a rögbin és a baseballon keresett, azt annak rendje s módja szerint elitta. Hatvanöt éves korában halt meg, tel­jes nyomorban. A San Franciscó-i szeméttelepen érte a szívroham, bá­doglemezeket és keménypapír táblá­kat guberált, hogy viskót építhessen magának. De melyik rendező hajlandó efféle limonádét tálalni a fináléban? A film — Jim Thorpe, az amerikai — még túl is szelídítette a valóságot. Csendesen kihagyták a pálinkát meg a nyomort, kellemes falvédőtörténetet kreáltak a sztoriból, amelynek egyet­len tanulsága legfeljebb ennyi lehe­tett: no, nézd csak, hiszen a színes bőrű kisebbség élete sem csupa móka, kacagás az Egyesült Államokban. A pasztell-Thorpe figurájával még a film címszereplője, Burt Lancaster sem tu­dott mit kezdeni. — Az efféle tekercseket — írta ké­sőbb Robert Cantwell — mostanában 20 dollárjával kölcsönzik bárkinek. Ha gazdasági rendszerünk legalább a mi­nimális tisztesség elvének alapján áll­na, a 20 dollárt annak kellene kapnia, aki hajlandó végignézni az ilyesmit. Szökdel a Halál Európa is és Dél-Amerika is odaállí­tott néhány világklasszis atlétát a fel­vevőgép elé. Ki-ki a maga módján. „Atze” Brauner, a nyugatnémet rendezők öreg atyamestere a Nibelung mondakört vette ismét filmre. Az ifjú Siegfried szerepére — merész fordu­lattal — Uwe Beyert szerződtette. Ez az Uwe Beyer 70 méternyire röpítette a kalapácsot, Tokióban Klim és Zsi­­vótzky mögött bronzot is nyert ebben a számban. Jung­ Siegfried figurájá­hoz néhány fontos külső vonást hozott magával. Szőke volt, pozsgás és na­gyon erős. A Rosenberg-elmélet il­lusztrációja fehér lovon. Teljesítmé­nyéről ezt írta a kritika: — Az ifjú Siegfriednek csak egyet­len tulajdonsága volt hiteles. Az ifjú­sága, Adhemar Ferreira da Silvával két­szer találkoztunk. Egyik érdekesebb volt, mint a másik. Az első találkozás 1957 nyarán tör­tént, a moszkvai VIT-en, a Luzsnyiki edzőpályán. Ott melegített a remek izomzatú, koromfekete atléta, Scser­­bakovval és az izlandi Einarssonnal magyarázgatták egymásnak a hármas­ugró szakma műhelytitkait. A szép nevű brazil akkor már két olimpiai aranyat csörgetett a zsebében, meg­nyerte a VIT hármasugróversenyét is. A mozgását kottázni lehetett volna, ahogy a roham végén függőlegesen el­lépett, szinte lebegni látszott a leve­gőben. Másodszor a Fekete Orfeusz vász­nán láttuk viszont. Ott szerepelt a ne­ve a stáblistán, a közreműködők tö­megében Adhemar Ferreira da Sil­va... csak ő lehetett. Attól fogva jó fél órán át kerestük az arcát a filmen, hiába. Aztán a kislány egy erdei ösvé­nyen sétálgatott és egy bevágásból hirtelen elébe ugrott a Halál álarcos figurája. Ahogy függőlegesen felpat­tant, szinte lebegni látszott a levegő­ben. Felkiáltottunk: — Itt van. Ő az. A Halál aztán végigfutott az ösvé­nyen, kottázni lehetett volna a moz­gását, valóban volt abban a futásban valami időn és téren túli. Igen, hát ameddig futni és ugrani kell, addig a filmszalagon is sztár az atléta. De va­lami mindig hiányzik, hogy létrejöj­jön az igazi kapcsolat. Megértés, bele­­érzés, szakértelem ... a jó ég tudja ... Úgy tűnik, hogy Michael Winner­­nek most valamennyire sikerült A fia­tal angol rendező Hugh Atkinson re­gényét, Az Olimpiát vitte filmre. Négy nagy futó története ez, a világ négy sarkából érkeznek, hogy az olimpia maratonfutó számában valljanak ön­magukról, életükről, a társadalomról. Az angol Harry Hayest Michael Craw­ford, Sunny Pintubit, az ausztrál bushmant Athol Compton, az ameri­kai főiskolás Scott Reynoldsot Ryan O'Neal, a csehszlovák Pavel Vendeket pedig Charles Aznavour játssza. 24 6. Gyep,, salaki celluloid Aznavour lába Darryl Zanuck, a Centrox főnöke hallani sem akart Aznavourról. — Kitűnő színész — mondta —, de túl vastag a lába. A maratonfutók egytől egyig tűláltú agáremberek. Aznavour válaszképpen erős futó-

Next