Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-21 / 47. szám

STÚDIÓAVATÁS A MADÁCH SZÍNHÁZBAN Békesség, ámen!-Groteszk írta: Kürti László S­zínházzá vált egy próbaterem, a nyilvánosság előtt működő kísér­leti műhellyé egy tenyérnyi színpad. És mindjárt első előadásában két szo­katlan formájú, stílusú egyfelvonásos­­sal jelentkezett. Az egyik tragédia fen­séges fájdalmával szól, a másik meg­­nevettet. Ámbár, igaz, ez utóbbi sem olyan zavartalan mulatság, megkesere­dik tőle a szánk íze. Mert lényegében ugyanarról van szó ebben is, abban is. A rövid emberi életről, amely szeszé­lyesen kanyarog és kiszámíthatatlanul osztja a fájdalmat és az örömet. H. Barta Lajosnak második színpadi jelentkezése a Békesség, ámen! Az első az emlékezetesen eredeti hangvételű kiáltás volt a Katona József Színház­ban. Ami akkor annyira megfogta a nézőket, hogy jórészt feledtetni tudta a színház megszokott­­ dramaturgi­ai­­szerkesztésbeli eszközeit, ugyanaz az írói magatartás érvényesül ezúttal is: a puritán lényegretörés, a hősök ön­magukról beszéltetése, tömören, szűk­szavúan. „Párhuzamos életrajzok” — így olvasható az alcímben a szerző­adta műfaji meghatározás. Valóban: a puszta életét mondja fel a két fősze­replő. Születés, gyerekkor, háború és aztán ami utána következett napjain­kig. Szenvtelenül, tárgyilagosan kezdi a felsorolást az asszony, elhallgat, át­adja a szót a férfinak, hadd mondja el az is, vele mi történt ugyanez idő tájt, aztán megint az asszony folytatja egy újabb életszakasszal. A színpad merev, mozdulatlan, a szereplők a helyükhöz tapadnak, csak fényképszerűen stati­kus külsejüket és a hangjukat adhat­ják a színészek a szöveghez. Kielégítheti-e a nézőt ez a fajta színház? Az első tíz-tizenöt percben erősen hajlottam a nemleges válasz felé. Aztán, ahogy tovább kerekedett a két keserves élettörténet, egyre ke­vésbé a konkrét adatokra figyeltem már; azokból fokozatosan társadalom­­kép, jellemrajz és dráma lett, a törté­nelem viharainak kiszolgáltatott, a társadalom mozgásával lépést tartani nem tudó ember drámája. E hatáshoz hozzájárul az is, hogy nem véletlenül mondódik el egy­más mellett éppen az a két életút. Olyan párhuzamosaik ezek, amelyek — a ma­tematika szabályait és a társadalom­értelmezés ortodox normáit megcáfol­va — még a végtelen előtt találkoznak. A két ember élete egyébként csak a felidézés időrendjében párhuzamos, valójában ellentétes irányú. Az asz­­szony nemesi származék, jómódban nevelkedett, gondtalan, szép életének a régi rendszer bukása vetett véget. A férfi két elemit végzett szegényparaszt, akinek a felszabadulás hozta meg az emberhez méltó életet. Az asszonnyal a származása, családi környezete, jó­hiszemű tapasztalatlansága meg a túlzó bizalmatlanság megjáratja a földi po­kol minden bugyrait; a férfi a mi rendszerünkben iskolát végez, tisztsé­get tölt be, tekintélyt szerez. Amint az elmondottakból látható, meglehetősen konkrét, az elmúlt év­tizedek történetéhez szorosan kapcso­lódó életek ezek, így természetes, hisz a valóságban élés adja a hitelüket. Ugyanakkor mégis általánosabb érvé­nyűvé, egyetemessé válik a­z, ami a szín­padról elhangzik, az asszony életében ott feszül a görög sorstragédiák elke­rülhetetlen végzete is. Olyan többlete ez a darabnak, amely tulajdonképpen — akár a könyvelések pontatlan elszá­molásai esetében — valamilyen hiányt takar. Mi az, amitől köznapian gazda­gabbak, izgalmasan közelibbek lehet­nének ezek az emberek? Talán ha akár a másfajta szerkesztés, akár csupán a vállalt módszer is lehetőséget adna az alkat, a jellem még aktívabb érvénye­sülésére mindabban, amit az életraj­zok tartalmaznak. Kérdés persze, hogy ebbe az írói módszerbe belefért vol­­na-e ez, és hogy egyáltalán szándék­­talan volt-e a sorstragédia-jellegű áb­rázolás. A másik egyfelvonásosnak, Móricz Zsigmond Groteszk­jének nyilván­valóan azt a feladatot szánták, hogy feloldja az első darab okozta kathar­­tikus hangulatot. A sokfajta stílus­elemet tartalmazó, a nyers, naturalista tréfálkozástól a meseszerűségen át az abszurd helyzetekig sok mindent elénk táró kis színdarab, amelyet 1915-ben mutattak be először a Magyar Szín­házban, nem tartozik Móricz kiemel­kedő művei közé. Jó kiegészítője, ellenpontja ennek a színházi estének nemcsak azért, mert sok lehetőséget ad a háromnegyed órás mozdulatlanság után a fergeteges mozgásra, a szellemi koncentrálás után a lazításra, hanem mert valójában csak műfajban, mély­ségben különbözik az előbbitől. Az asztalos, aki külföldről nagy szakmai s­zervekkel és egy igaz szerelem igére- t tével hazaérkezve, végül is a filléres­­ falusi bérmunkát és az éppen adódó­­ házsártos asszonyt választotta, az étel- é tel-italtól elbambulás egyik önkívületi BÉKESSÉG, ÁMEN! Az asszony és a férfi (Nagy Anna és Heltai János) GROTESZK: Az asztalosházaspár és a vendégek (Zenthe Ferenc, Káldi Nóra, Cs. Németh Lajos, Gombos Katalin, Bálint András és Békés Itala) 10

Next