Fővárosi Közlöny, 1898 (9. évfolyam, 1-104. szám)
1898-03-08 / 19. szám
9. szám. FŐVÁROSI KÖZLÖNY 19 térium alá tartozó állami üzemek képviselői, a közmunkák tanácsa, a székes főváros közönsége és a m. kir. államrendőrség, a m. kir. államvasutak igazgatósága, a közúti vasutak igazgatóságai és a Magyar Lovar Egylet, valamint a kérelmező helyi érdekű vasút részvénytársaság meghivattak s azok, amint örömmel constatálhatja, képviselve is vannak. A vonal, amelyről szó van, két czélt kíván szolgálni. Az egyik czél, amelyet szem előtt tart, az, hogy a budapesti helyi érdekű vasútnak eddig Czinkotáig kiépített, de jelenleg Kerepesig engedélyezés alatt álló vasúti vonala czélszerűbben bevezettessék a fővárosnak forgalmilag jelentékenyebb részeibe. A másik czél, hogy ezen vonalon az uj alagvasut és a m. kir. államvasutak keleti pályaudvara egy oly czélszerű kapcsolatot nyerjenek, melylvel az állomási forgalomnak gyorsabb és czélirányosabb elvezetése válik lehetővé. Mind a két czél közérdeke pedig magasabb közérdekeket szolgál, mert közérdek fekszik abban is, ha a város belsejébe való meghosszabbítását eszközöljük a vasútnak, mert így a közlekedés kényelmesebbé tétetvén, a legmesszebb vidékek is bevonhatók lesznek a főváros életébe s a fővárosi lakosság kényelmesebb nyaralására, villatelepek létesítésére, a közelebb fekvő helységekben való lakásra és jobb élelmezésre nyujtatik ezzel segédkéz. Hasonlóképen magasabb közérdek fekszik a M. A. V.-akkal való összeköttetésben is, mert az új vasút a magasabb pályaudvari összeköttetések czéljainak is meg fog felelni. Felkéri az érdekelteket, hogy a kérdés beható tárgyalásával megjegyzéseiket tegyék meg, hogy ezek alapján a miniszer e kérdésben állást foglalhasson. Mindenek előtt felkéri Kádár műszaki tanácsos urat, hogy a tervezet általános ismertetését adja elő, hogy azután a tervekhez hozzászólni lehessen. Kádár Gusztáv műszaki tanácsos ismertetését azzal kezdi, hogy a czinkotai vasút bevezetésénél végpontnak a Ferencz József-rakparton a 21. számú ház van kijelölve, ahol állomás volna létesítendő, addig is, azonban amíg ez a rész a hídépítés folytán kellőleg elrendezve nem lesz, a vasutat idáig megépíteni nem lehet, csak a Lipót utcza tájékáig. Innen egy ívalakú kanyarulattal átmenne a Kossuth Lajos-utczába. Ott az út közepén haladna. A Ferencziek terén szintén lenne egy állomás. A Kossuth Lajosutczától folytatólag a Kerepesi-útra térne, a körút és Kossuth Lajos-utcza keresztezésénél szintén lenne egy állomás , ugyancsak a Nagy-körút és Kerepesi-út torkolatánál is. Haladna a vonal tovább végéig a Kerepesi-útnak, hol a Rottenbiller-utcza betorkolásánál szintén egy állomás terveztetik. Innen a Csömöri-útra térne a pálya s haladna a Verseny-utczáig. A pályaudvarral szemben a Nefelejts-utcza torkolatánál megint egy állomás terveztetik. Itt azután a terv alternatív, amennyiben egyik megoldási mód mellett a pálya a Nefelejts utczával szemben bekanyarodnék a pályaház előtti park alá s a pályaházzal közvetlen összekapcsolásba hozatnék. A másik megoldás szerint pedig egyenesen haladna a pálya a Csömöri úton át a Verseny utczán keresztül egészen a m. kir. posta épületig. Itt azután a terv ismét alternatívvá válik. Az egyik tervezet szerint az Arenaút irányában, a másik terv szerint pedig a lóversenytér alatt haladna a pálya továbbra s jutna ki a külső Kerepesi útra. Ez az utóbbi eltérés a pályatestnek mintegy 500 méternyi hosszú részére vonatkozik s a versenytér alatti vezetés jobb és ajánlhatóbbnak látszik, mert a város belterületével közvetlen kapcsolat fog létesülni a lóversenyek alatt. A keleti pályaudvar végén, körülbelül a fűtőházaknál kiér a vonal az Arena-úthoz, de nem jön ki reá, csak érinti. A külső Kerepesi-úton a vámházig az alagút helyett egy támasztófalak közé szorított bejáróba megy a pálya és lassacskán a felszínre emelkedik, ahol azután kapcsolat létesülne a czinkotai vasúttal. Ezen vonalon kívül még a ministérium egy a Hungária-útig terjedő forgalmi elágazó létesítését is kívánatosnak tartja, mert részben vonatok torlódása, de különösen lóversenyek alkalmával okvetlen szükséges arról gondoskodni, hogy a rövidebb járatú közönséget szállító vasúti vonatok és a rendes vonatok érkezésekor kellő elrendezéssel lehessen a forgalmat lebonyolítani. Erről az elágazásról a társaság terveket is létesített. A végállomás így szintén a lóversenytér végéből szelne le egy kettős vágányra szükséges területet, s az lenne a második vágány czélja, hogy a lekapcsolt vonatok szintén mint tartalék kocsik ott állhassanak a forgalom rendelkezésére. A pálya egész hosszában a város belsejében alagútban vezettetnek, amelyhez, (ép úgy, mint a földalatti vasútnál) lejárók terveztetnek. Az egész vonal mentén csak egy technikai nehézség van, amely azonban szintén megoldható, t. i. a nagykörúti csatornával való keresztezés kérdése. Az egész csatornának mintegy V5 része felülről levágatván, vastartók közötti födémszerkezettel lenne a csatorna ellátva, amelyikre a sínek jönnének. Rendes körülmények között tehát a csatorna vízfolyási viszonyai változást egyáltalában nem szenvednének, csak nagyobb esőzések és felhőszakadás idején, mikor a csatorna a rendes szelvényében is a felső 1/6 rész megtelik. Hogy ily esetben ezen kisebbített szelvényben se állhasson első fennakadás, a kérdést oldalt elvezetett úgynevezett kisegítő csatornák által tervezik megoldani. Ezen csövek emésztési képessége kell, hogy ugyanannyi legyen, mint a nagy csatornának. Ezen mindenesetre hosszabb időt igénybe vevő vasútépítésnek időleges akadályok állanak azonban útjában, így nevezetesen a Dreher palota előtt az utcza oly szűk, hogy a vasúti pályát el kellene tolni mindaddig, amíg a Dreher-palota vagy el nem lesz tolva, vagy részben le nem lesz bontva. Csak ez után lesz lehetséges az egészen egyenes vonalhoz visszatérni. A továbbépítésnek akadályában áll a régi városház s annak a háromszögszerű kiépítésnek, amely a terven fel van tüntetve, jelenleg a belvárosi templom szintén útját állja, a vasút ilyetén kiépítése csak akkor lesz lehetséges, ha a hídfeljáró teljesen és véglegesen szabályozva leszen. Ezért azonban a vonal addig is megépíthető egyenes irányban s a tervezet csak annak képét tárja elénk, hogy még egy további kiképzés is lehetséges s tulajdonképen az ilyetén kiképzésre a magyar államvasutak igazgatósága fektet súlyt arra az esetre, ha ezen vasút, a magas vasúttal alkalmas módon kapcsolatba lesz hozva s igy mintegy magvát fogja képezni egy nagyszabású alkotásnak, mely Budapestre a világforgalom behozatalát czélozza. Ennek az összekapcsolásnak kérdése későbbi megoldás tárgya, de jeleznie kell előadónak hogy nehézsége részben felmerülni nem fog, mert a 400 méteres bevágás, 13 pro mille emelkedésre terveztetik s ily emelkedésen még a kocsik nehézség nélkül közlekedhetnek. Ezekben volt szerencséje a terveket röviden ismertetni. Elnök: Az előadottakban a tervezet ismertetve lévén, az általános megbeszélésre kívánok alkalmat nyújtani. Elsősorban a hadügyministerium képviselőjét kérem fel, szíveskedjék a tervekre nézve nyilatkozni. Lenke Béla vezérkari százados-: Im Namen des Reichskriegsministeriums erkläre ich, dass ich gegen die mir vorgelegten Pläne gar keine Einwendung habe und dass ich die projectirte Bahn für nur besonders vortheilhaft erklären kann. Bitte diese Aeusserung in ungarischer Sprache zu übersetzen. Elnök: A cs. és kir. közös hadügyministerium részéről kijelentetik, hogy a pálya kiépítése ellen nincs észrevétel, sőt annak megépítése kívánatosnak és előnyösnek jelentetik ki. Felkérem már most a földmívelésügyi m. kir. ministérium képviselőjét, hogy különösen a nagykörúti csatorna-keresztezés ügyében nyilatkozni szíveskedjék. Redder Frigyes folyammérnökségi főmérnök azon véleményének ad kifejezést, hogy a csatorna méreteinek ily lényeges változtatása egy helyen mindenesetre egy bizonyos hátránynyal jár, mert az egyenletes levezetést gátolja és a kisebb tett méret mellett az iszap lerakódása nagyobb lesz. Ez a baj azonban oldallevezetések által ellensúlyozható. Ami a bemutatott terveket illeti, hogy azok a szükséges levezetésnek meg fognak-e felelni, azt nem mondhatja meg, mert a tervek mellé részletes számítások csatolva nincsenek, ilyen kérdésre pedig részletes számítás nélkül felelni nem lehet. Kéri, hogy kivitel előtt a tervek részletes számításokkal együtt a számítások megejtése végett közöltessenek a földmívelésügyi m. kir. ministeriummal. A vonalozás ellen különben mi észrevétele sincs. Eltől:: Önmagától értetődik, hogy miután ma csak általános megbeszélésről van szó, a részletes tervek még nem fekszenek előttünk. A végleges kiviteli tervek részletes elbírálás tárgyát képezvén, a földmívelési ministériummal is közölve lesznek s akkor fog ez a kérdés is megoldatni. Zsák Hugó min. osztálytanácsos kéri, hogy vétessék jegyzőkönyvbe, miszerint Heckler úr nyilatkozatát ő magáévá teszi. Megtörténik. A magyar királyi államvasutak igazgatósága nevében ezután Marx János igazgató kijelenti, hogy amiket a hétfői bejárás alkalmával általánosságban előadni szerencsés volt, azok ez esetben is fennállanak. A vonal, melynek terve előtte fekszik, teljesen beleilleszthető azon tervekbe, melyeket a m. kir. államvasutak igazgatósága a jövőre nézve contemplál. Az által, hogy a vasút bevezettetik a pályaudvarra, helyreáll a közvetlen csatlakozás és meg lesz oldva a közönségnek a pályaudvarról a város belsejébe való közvetlen beszállításának kérdése. Másrészről az államvasutak szükségesnek tartják, hogy ezen tervezett új vonal a magas vasútba bekapcsoltassék s igy a többi pályaudvarral is összeköttetés létesíttessék, amely kérdés megoldásának nagy fontosságát és horderejét már a múltkor volt szerencséje bővebben kifejthetni. Az államvasutak igazgatósága részéről csak amak egy óhajtásnak ad kifejezést, hogy az állami rendelkezési jog ezen új vonalakra nézve is biztosíttassék, hogy így az egységes kezelés lehetővé tegyen. Elnök: Felkérem a Magyar Lovar Egyesület képviselőjét, szíveskedjék" a tárgyhoz hozzászólni. Bexa Arthur a Magyar Lovar Egylet távollevő és tanácskozásra csak két nap múlva Budapestre érkező elnöksége részéről megjelenvén, csak azt az észrevételt emeli a terv ellen, hogy a versenytér alatt vezetett vonalon a pályatest mintegy 9—10 méteres csikót venne igénybe a versenytéri kétévesek pályájából s igy a pálya használata egyszerűen ki volna zárva. Máskülönben a lovaregyesület nagy örömmel veszi a vasút tervét, mely versenyek idején nagy szolgálatokat fog tenni a közönség kiszállítása körül. Elnök ama reményének ad kifejezést, hogy a részletesebb tervezések alkalmával oly megoldási mód lesz található, mely mellett a kétévesek érdekeit is majd meg lehet menteni. Felkéri az államrendőrség képviselőjét, szíveskedjék nyilatkozni. Kolozsváry Gyula rendőrkapitány kijelenti, hogy a m. kir. államrendőrség, miután a tervezett új vonal sem közlekedési, sem közrendészeti akadályokba nem ütközik, az ellen kifogást nem emelhet, tisztán a személyzet feletti felügyelet gyakorlására nézve kell kérnie, hogy az a fennálló szabályrendeletek értelmében az államrendőrség hatáskörébe utaltassék. A villamos városi vasút részvénytársaság nevében Chatelle Frigyes főmérnök kijelenti, hogy a társaság csak a nagy körúti keresztezésnél lévén érdekelve, erre nézve a részletes tárgyalásnál fog nyilatkozni. Az állami hidak építésének felügyelősége részéről Szánthó Albert műszaki tanácsos kijelenti, hogy a vasút ellen a híd építése szempontjából elvi észrevétele nincs, csak két kívánság érvényesítését kívánná jegyzőkönyvbe vétetni, először is, hogy az eskü téri végállomás és a pesti hídfeljáró között, legalább öt méter széles kör maradjon s másodszor, hogy a hídépítés czéljaira átengedett területen, tekintettel annak amúgy is korlátolt voltára, addig, amíg a hídépítés befejezve nem lesz, a vasút építése czéljára terület igénybe ne vétessék, ha pedig mégis igénybe vétetnék, az csak alagútszerűleg történjék. Elnök: Tudomásul szolgál s a jegyzőkönyvbe fel fog vétetni.