Fővárosi Közlöny, 1936 (47. évfolyam, 1-27. szám)

1936-01-07 / 1. szám

Cselényi Pál a 75-ös jelzésű kocsik zsúfoltságát tette szóvá. Ezen a vonalon — különösen, reggel 7 és 9 óra között — legalább 5—6 perces menet­sűrűséget kért. Lévai Sándor a 27-es viszonylat sűrítését és mentőrendszerű indítását kérte. Szóvá tette, hogy az 51-es vonalon régi típusú kocsik közlekednek, amelyeken poggyász alig helyezhető el, holott ez a viszonylat a kelenföldi pályaudvar forgalmát bonyolítja le. E járat sűrítését, továbbá a régi kocsiknak korszerű kocsikkal való kicserélését és pótkocsikkal való felszerelését tartja szükségesnek. A középbejáratú kocsik áramfogyasztásának meg­vizsgálását kérte, mert úgy értesült, hogy ezeknek a kocsiknak aránytalanul nagy az áramfogyasztásuk. Homonnay Tivadar csatlakozott a régi menet­rend megküldésére vonatkozó kívánsághoz és az autóbuszmenetrendnek tárgyalását is szükségesnek tartja. Abból a célból, hogy a forgalmi kocsik meg­felelő indításáról a nagyközönség tájékozva legyen és így a menetrendszerű járatok utasforgalma jobban biztosítható legyen, a nagyközönséget a menetrendről alkalmas módon, állandóan tájékoz­tatni kell. Ott és abban, az időben, ahol és amikor a közönség a járatokat nem veszi kellően igénybe, a kocsikilométerek számával takarékoskodni kell. Kabakovits József a Beszkárt kezelésében lévő összes közlekedési vállalatok menetrendjének bizott­sági tárgyalását kívánta. A villamosközlekedés javítását sürgette, kivált a csúcsforgalmi időkben. Kifogásolta, hogy a 72-es jelzésű vonalon, a legrégibb típusú kocsikat és ezeket is csak ritkán, járatják. Szóvátette, hogy az 59-es járat farkasréti végállo­másán a személyzeti tartózkodóban lévő W. C.-t a Beszkárt nem bocsátja a nagyközönség rendelke­zésére , ebben a tekintetben intézkedést kért. Magyar Miklós közölte, hogy a közlekedés korszerű átszervezését, főleg az autóbuszvonalak további kiépítését tartja szükségesnek, mindenek­előtt a főváros belső részében. Kérte, hogy az autóbuszmenetrend tárgyalására is alkalom adassék. Kifogásolta, hogy a 25-ös jelzésű villamosok ritkán közlekednek. Újólag megsürgette a földalatti villa­mosvasút városligeti végállomásának olyan átren­dezését, hogy a földalatti villamoson érkező utasok a Hermina­ úti villamos végállomásához hosszabb gyaloglás nélkül juthassanak. Bocsáry-Spór Kálmán a budai belső körút villamosközlekedésének javítását kívánta olyképen, hogy az 51-es jelzésű kocsikat pótkocsival járassák, a 71-es jelzésű vonalon pedig a meneteket sűrítsék. Kérte továbbá az 59-es jelzésű villamos sűrítését is, különösen a vasár- és ünnepnapi turistaforgalom idejében. A kocsik menetrendszerű beállításánál és az indítások pontos megtartásánál hatékony intézkedéseket tart szükségesnek. Felvilágosítást kért arról, hogy az autóbuszüzem személyzetének státusa az általános státusrendezés alkalmával megnyugtató rendezés alá kerülne. Hajnóczy Béla indítványozta, hogy a szak­bizottság a menetrend tárgyalását vegye le a napirendről és csak az utasszámlálásra vonatkozó pontos adatok ismeretében foglalkozzék ezzel a tárggyal. Ebből a célból kérte, hogy a Beszkárt ezeket az adatokat a szakbizottság tagjainak bocsássa rendelkezésére. Koós Jenő az 5-ös jelzésű villamosok sűrűbb járatását kívánta, főleg abban az időben, amikor az 5/A jelzésű kocsik már nem közlekednek. A színházi előadások végeztével jelentkező nagyobb utastömeg megfelelőbb elszállíthatása céljából kívá­natosnak tartja, hogy az 5-ös jelzésű kocsik esti 9 óra után is pótkocsival járjanak. Báró Babarczy István tanácsnok válaszában előadta, hogy a múlt évi menetrendet a szak­bizottság tagjainak, az eddigi gyakorlatnak meg­felelően, nem küldötték meg, de a jövőben az előző menetrend kézbesítése iránt intézkedni fog. Az egyes járatok tekintetében elhangzott észrevételekre álta­lában bejelentette, hogy a vállalat igazgatósága, amely állandóan ellenőrzés alatt tartja a menet­rendet és a forgalmat, a felszólalások során említett viszonylatokat újból meg fogja vizsgáltatni és ennek eredményéhez képest a szükséges intéz­kedéseket készségesen meg fogja tenni, amire annál is inkább meg­van a lehetőség, mert a be­mutatott menetrendtervezet csak a minimális teljesítményeket tünteti fel. A részletes menetrend közzététele az egyes kocsik érkezése, illetve indulása tekintetében nem nyújtana megfelelő tájékoztatást, mert a menet­rend pontos megtartása a forgalomnak az út­kereszteződéseknél való gyakori korlátozása miatt a mostani hosszú viszonylatoknál alig lehetséges. Ezek a kérdések különben a racionális menet­renddel kapcsolatban megoldást nyernek. Az 59-es jelzésű villamos farkasréti vég­állomásánál lévő személyzeti W­­C-nek a nagy­közönség részére való megnyitását aggályosnak tartja, egyrészt azért, mert a Beszkárt személyzeti mellékhelyiségei nem a nagyközönség céljait szolgálják, másrészt pedig, mert a székesfőváros a W­­C-k megfelelő elhelyezéséről szerződéses vállalkozók útján gondoskodott. Bejelentette, hogy az előterjesztett kívánságra a polgármesteri II. ügyosztály figyelmét fel fogja hívni. A földalatti és a közúti villamos állatkerti végállomásainak megfelelőbb kapcsolatba hozatala ügyében bejelentette, hogy a Beszkárt igazgató­sága a vonatkozó tervezetet, mely szerint a föld­alatti villamos kocsijai kifelé menet a villamos­végállomással szemben állanak meg, már kidolgozta és annak miniszteri engedélyezése folyamatban van. A menetrend tárgyalásának elhalasztására vonatkozó indítvánnyal szemben rámutatott arra, hogy az utasszámlálási adatok összeállítása, szét­küldése és áttanulmányozása hosszú időt venne igénybe, már­pedig téli menetrendről lévén szó, a határozathozatal sürgős. Perczel György vezérigazgató köszönetet mon­dott, hogy a bizottság tagjai egyes hiányokra felhívták a Beszkárt figyelmét. Bejelentette, hogy a menetrenddel kapcsolatban felmerülő panaszok esetén a Beszkárt mindenkor kész a szakbizottsági tagok kívánságára a helyszínére kiszállani és a panaszok okát velük együtt megvizsgálni. Ugyan­csak készségét fejezte ki aziránt, hogy az utas­számlálási adatokat a Beszkárt hivatalos helyi­ségeiben az érdeklődő szakbizottsági tagok rendel­kezésére bocsátja. Hangsúlyozta, hogy a Beszkárt egyedül és kizárólag a székesfőváros közönségének érdekeit kívánja szem előtt tartani, mert a vállalat­

Next