Fővárosi Lapok 1872. március (49-74. szám)

1872-03-01 / 49. szám

49-dik sz. Péntek, március 1. Kiad­ó-hiv­atal: Pest, barátok­ tere 7. szám. Kilencedik évfolyam 1872. Előfizetési díj: Félévre . . . 7 ft­e­kr. Negyedévre . S­őt 50 kr. Megjelen­és ünnep utáni napokat kivéve minden­­nap. FŐVÁROSI LAPOK IRODALMI NAPIKÖZLÖNY. Szerkesztői iroda: Zöldfa­ utca 39. sz. 1. em. Hirdetési díj: Hatodhasábos petit­sor ..................... 9 kr. Bélyegdíj minden ig­­tatáskor . . . . 30 ks. Lassú halál, így tűnik el a gyermekábránd, Mit már a bölcső ringatott, És igy hülnek ki fenn az égen Idővel majd a csillagok. Gyermekkedély szelíd ábrándja, Ha anyját elfedé a föld, Csillagtűz, hogyha nincs rokonláng, Erő, a mely még vonza őt. Mint naplementén a sötét éj Nem gyászol még a föld felett, De ünnepélyes búbánatként Beáll elébb a szürkület: Bús életünktől igy búcsúzunk, Ha vétektől nem súlyos az , Oh a virág is lassan hervad, Bár elröpűlt a szép tavasz. Ezt látom Írva égen, földön, Ezt a legkisebb levelen. Kit föd már a sír éjszakája: Bűn nélkül igy halunk utána, 8 te­­ meg vagy halva már nekem ! Dömötör Pál: A nőkről. (Felolvasás.*) Baráth Ferenctől. Felolvasásom címe: „A nőkről,“­s igy annak tárgyát, mint mindenki tudja, a legszebb, legkedve­sebb, leggonoszabb és legveszélyesebb lények képe­zik, s hogy igazságosak legyünk, a legjobbak is. Más tárgyról is beszélhettem volna kétségkívül; például, hogy messze kezdjem, a nagy csizmájú skótokról, mint egyik ismerősöm festői meg nevezi őket; a teto­­vírozott emberről; Mr. Darwin atyafiságáról az ál­latkertben ; a redouti álarcos bálokról; a házassági pörökről; a szegény franciák könyörület nélküli el­pusztulásáról, vagy Moáb király sírkövéről. Elég messze van mindnyájunktól, hogy erről sokat írhas­sak. S én mégis, mindezen érdekes tárgyak közül a nőket választottam. Okaim voltak rá, többszörös oka­im. Első okát mondhatnám, hogy törekvésem volt hallgatóim mindkét osztályát kielégíteni, legalább a tárgy­választásban. S a­míg a férfiak, különösen a ne­velt, gavallér férfiak, kik tehát a java részét képe­zik a férfi­seregnek, átalában szeretnek a nőkről be­szélgetni, ugyanakkor, köztapasztalás szerint, a nők sem haragusznak azért, ha róluk beszélnek, így te­hát ez a théma éppen alkalmas arra, hogy egy csa­pással két legyet üssön. A második nagy okom volt, a­miért éppen a nő­ket választottam fecsegésem tárgyául, mivel ők most rettenetesen divatban vannak. Szent Kleofás, még pedig milyen divatban! Nem a farsangi bálokat ér­tem, mert hiszen onnan már, s az ottani divatból is kijöttek, ki szomorúan, ki vígan, hanem mást. Köny­veket, hírlapi tárcákat írnak róluk ; fölolvasásokat tartanak épülésükre; statistikába rakják őket; nagy államférfiak kapnak egymás hajába az ő jó voltukért; egy magyar hazafi már a parliamentbe is be akarta őket vinni — lesz eszük, hogy oda nem mennek, a­hol annyi szószátyár férfi van! —■ s egy másik an­gol tudós azt is bebizonyította, hogy mennyire befoly­nak a tudományok fejlődésére, bizonyosan a szép tudományokat értve, melyeknek egyik ága az ud­varlás is. Sőt egy magyar röpiratíró azzal kecseg­teti őket, hogy rövid időn a világ kormányzása is az ő kezükbe jut, mintha nem eléggé kormányoznák azt már a nélkül is. Hát még a­mennyi egyletet maguk kifőztek, gyúrnak és kelesztenek , nincs azoknak se szeri, se száma, mint Pázmán lovag dámvadainak. Van ala­csonyabb és magasabb nőképző-egylet, jó gazdasz­­szonyok egylete, cselédképző-egylet, gazdasszony­­képző-egylet, nevelőnőket képző-egylet, hogy ne is szóljunk a Thália számára papnőket képző-egylet­ről. Mindezen helyeken sürögve, munkálkodva és beszélve is eleget, velük találkozunk. De velük ta­lálkozunk ott is, a­hol díjtalan, még a hálára sem, csak isten láthatlan megjutalmazására számoló sze­retet munkáját kell végezni: az elhagyatottak, kis árvák mellett, szeretve, segítve, áldva, mosolyogva. Azonban mindezeken kívül volt még egy har­madik okom is, a­miért éppen erről a tárgyról be­szélek. Az igazság hirdetése, ott a­hol legnagyobb szükség van rá. A nők rendesen kétféle véleményt hallanak magukról: az egyik csupa hízelgés, a má­sik nagy részt gorombaság ; az egyiket hallják ud­varlóiktól, a másikat férjeiktől. Természetes, hogy mindkét vélemény igazságtalan. Hallanak ugyan még egy harmadik véleményt is, a­mit t. i. egymás­ról mondanak, de nem szemben; ezt azonban senki­nek sem jut eszébe igazságosnak tartani. S így én ráadom fejemet arra a keserves munkára, hogy igaz­ságot hirdessek, habár annak az árán is, hogy soha táncosnőt ne kapjak. Nos, a cigányok ! — akarom mondani a nők ! óh isten csapása, Hogy annyi velek folyvást a bajom, Nem volt talán elég a forró kása — mondhatnám egy öreg poétával, kit sokan dicsérnek, de kevesen olvasnak. Kezdeném már, ha tudnám! de sokkal könnyebb volt Csóriéknak feldarabolni mind azt a temérdek ellenséget, mint nekem ennek a ten­gernek nekimenni. Úgy teszek vele, hogy elrekesz­­getem, úgy is mióta némely fiatal írók olyan köny­veket írnak a nők számára, a­melyeket csak asszo­nyok olvashatnak, s azok is a 30 éven túl: ez az el­­rekeszgetés hasznos is lehet, ha divatba jön. Én te­hát egyszerűen kizárom a hajadonokat és nagyma­mákat , az egyik részt azért, mert még nem önálló lények, a másikat azért, mert már nem önálló lé-Én pedig mindezen rekesztéseket és felosztáso­kat, mint tudatlanokat és igaztalanokat, eldobván, so­rozom őket három osztályba, már csak azért is, mivel minden jó prédikációnak három része van, meg mivel Páris asszonyai­ is hárman voltak, no meg végre, mert a magyar közmondás szerint: három az igazság. Az első osztályba tartoznak az unalmas asszo­nyok. Igen nagy gorombaság volna tőlem azt mon­dani, hogy ez az osztály a legnépesebb, még ha igaz volna is. Unalmas asszony! Óh az elnyomott, félig kitört ásításnak, a csendes tortúrának, a tollfosztás vidámító élvezetének mennyi emlékét költi föl e gon­dolat egyszerre! Ki nem ült percenkint, negyed­­óránkint, óránkint a nő társaságában, kínosan ver­gődve azon kérdés fölött, hogy miről beszéljen már legközelebb; hogyan fűzze tovább azt a borsóhéjnál is vékonyabb és szárazabb valamit, a­mi gondolat alakjában éppen akkor a társalgás asztalán zsugo­­rog; fejével bólintson-e csak egyszerűen a naiv, jó lélekkel mondott, borzasztóan elcsendesítő megjegy­zésekre, hogy: bizony nagy sár van, nem érdemes kimenni; annyi a baj a cselédekkel; olyan rész ez a mai fiatalság; szörnyű a drágaság a városban; csak­hogy már vége van ennek a dinom-dánomos farsang­nak stb.; vagy pedig maga is tegyen közbe-közbe hasonló elmésségű megjegyzéseket, hogy : a himlő még most sem akar szümnni a városban; hogy meg­nőnek a kis­lányok, a­z ember észre se veszi; milyen szép társaság gyűlt össze nagyságnál a múlt héten; milyen jó, hogy a photographiákat feltalálták s minő ostobaság akkora sleppes ruhával menni bálba, hogy s azt mind legázolják stb. S mikor aztán minden, kézzel és szemmel elér­hető tárgyon keresztülmentetek, amaz elmondta min­den mondókáját s a te találékonyságod is kifogyott, s jön a rettenetes kínos pillanat, a mikor mindenki akar és egyik sem tud a másiknak semmit sem mon­dani, s minél jobban akar, annál kevésbé jut eszébe akármi is, s a hallgatásban kezdesz idegessé lenni, a­mikor szerencsére vagy a cseléd nyit be valamiért, vagy a kis kutya bújik elő a kapapé alól, s megje­lenésével felszabadít a kínos helyzet alól. Pedig más­különben olyan jó, derék asszony az, a­kivel beszélsz, — ebben az osztályban igen sok jó asszony van — semmi kifogásod nem lehet ellene ; csakhogy nincse­nyek, s igy megmarad nekem a középső osztály, a­­­k­e­r -t­e­n .. - . i nek eszméi, gondolatai; nincs benne semmi eredeti­sürga, cselekvő, kifejlett jellemű rész, nevezve őket!­­ ’ & ’ egyszerűen asszonyoknak. Mert bármennyire hara­gudjanak is a méltóságos asszony, a nagyságos asz­­szony, a tekintetes asszony, a nemzetes asszony, az ifjasszony és az egyszerű nénémasszony, külön-kü­­lön, hogy őket így egy név alá, egy társaságba ösz­­szefoglaltam : bizony-bizony attól félek, hogy a­mi az öltözeten túl van, abban jobban hasonlítanak egy­máshoz, mint a­mennyit különböznek. De hát ki te­het arról, hogy az isten csak egy Évát teremtett, a­ki még csak nemes asszony se volt, mert nem volt neki egyetlen jobbágya sem, az egy férjén kívül, s hogy az almába harapás történetével annak minden erényét, minden bűnét mindnyájan egyaránt örö­költék. Az irás egyszerűen csak két osztályba sorozza az asszonyokat, nevezvén őket — elég illetlenül — okos és nem okos asszonyi állatoknak. E rövid úton való elbánást mások is megszerették és utánozták. A magyar népdal szintén csak kétféle asszonyról tud: a jó asszonyról és a rosz asszonyról, kinél csak a szolgálója roszabb. A keztyűs gavallér felosztja őket szép asszonyokra és nem szép asszonyokra, a keztyűtlen gavallér fiatal asszonyokra és vén asszo­nyokra ; s végül Szt. Darwinus belecsapja valameny­­nyit egy osztályba, de a melyet megnevezni nem tisz­ség. Én istenem, hiszen nem születhetik minden em­ber gennenek, s legyen hálás mindenki azért, hogy a másik tehetsége szerint igyekezett őt mulattatni. Különben is, ez még az élvezhetőbb neme az unalmas asszonyoknak; ez csak elálmosit vagy egy kissé érezteti veled saját együgyűségedet; a másik: az kétségbe ejt és elűz. Azokat az asszonyokat ér­tem, kiknek ambitiójuk nagyobb, mint a­mennyit eszük vagy kedélyük megbír. Amazok keveset be­szélnek és igen közönséges tárgyakról n­emezek so­kat és mindenről. Óh istenem, de mennyit beszélnek ! Csak győzd füllel végighallgatni. A gyermekneve­lésről, a t­eáról, a főzelék drágaságáról, a színházi intendánsról, a politikáról, a legutóbbi hangverseny­ről, a cselédképzésről, egyik barátod gorombaságá­ról, a „Fővárosi Lapokéról, Arany Jánosról, a víz­vezeték roszaságáról és Andrásyné estélyeiről. Érte­nek mindenhez, szólnak mindenről, s bámulandó az a könnyűség és gyorsaság, a melylyel egyik tárgy­ról a másikra szöknek. Az, a­ki hallgatja, szinte re­pülni érzi magát, habár egy kissé kóvályogva. Szíve­sen veszik, ha közbe-közbe bókot is mondasz nekik, de azt már nem várják be, hogy egy jól sikerült bó­kon csendesen kimosolyogjátok magatokat, s egy új kérdéssel vagy tárgyalással belevisznek a papnőtlen­­ség ügyébe Az ember először hallgat mosolyogva. *) A t. irodalomtanár e felolvasást a pesti ref. tanári kar által e hó 25-kén rendezett zártkörű hangverseny­ben tartá.

Next