Fővárosi Lapok 1874. február (26-48. szám)

1874-02-01 / 26. szám

Vasárnap, február 1. 1874. 26. szám. Tizenegyedik évfolyam.­ Szerkesztői iroda: Budapest, Lipót­ utca 42. sz. földszint. Előfizetési dij: Félévre............................. . frt. Negyedévre.........................4 „ Megjelenik az ünnep utáni napokat kivéve mindennap. FŐVÁROSI LAPOK SZÉPIRODALMI NAPI KÖZLÖNY. Hirdetések szintúgy mint előfizetések (Budapest, barátok­ tere, Athenaeum-épü­let) a kiadóhivatalba küldendők. Teljes számú példányokkal, az első számok utánnyomása következtében, folyvást szolgálhat a kiadó­hivatal. A búbos galamb. (Mese.) Egy pár galamb, fé­rj s feleség, Egymásban üdvöket lelek, A­míg csak egyszer — oh bubánat! — A szomszéd dúcban ellenségük támadt : Egy özvegyül maradt búbos galamb, Kinek főcélja a kaland. A férj őt megszerette, és miatta Jó feleségét el-elhagyogatta . Szegény menyecske meg busáit igen, S gyakran sóhajtott föl keservűben: »Csak az a búbos elpusztúlna, Hogy házi üdvöm megujúlna !« S a mit kiván a sújtott feleség, ím, teljesíti a kegyelmes ég. A búbos egy szép hajnal földerülten Reggeli sétájára kirepülvén, Az éhes kánya martaléka lett. Jól éltek ismét a házas felek. De nem sokáig ! Mert a férj egyszerre Egy új búbossal esett szerelembe. Nem tudni honnan, hogy cseppent alá : Megvolt! S az árva nő tapasztalá, Hogy nem csak alkalom szüli a tolvajt, Alkalmat is szerez ki, lopni óhajt; S mig férj uramban bűnös hajlam ég, Nem pusztul el a búbos ivadék. A mesének folytatása. A férj pedig nemhogy meghunnyászkodnék, De ő morog még : »Az én hibám-e ? hogy a szerelem Amott virít, és itthon nem lelem. Ha megtudott hódítni feleségem, Tudjon megóvni is a rózsaféken ! Csak bánna velem úgy mint azelőtt, Dehogy keresnék máshol szeretőt.« A mesének vége. Mit szült a házi élet megszomolta? Szegény menyecskét egy ur ostromolta . Nem védte őt hü szerelempaizs, Búbos galamb lett maga is. Greguss Ágost. Lapunk mai számához féliv van mellékelve. A ház asszonya. (Elbeszélés.) Merényi Lászlótól. (Folytatás.) — Valóban, barátom, ki kell mondanom, hogy mi magyarországiak az erdélyieket, de különösen annak legéletképesebb faját — a székelyt nem ismer­jük. Egy-két adoma, az élet mulatságos apró törté­netei, egy-két vonás a nagy egészből, ennyi mind­össze az, mi áthat a­ Királyhágón. A jó oláh falusiak­nak nálunk nagyobb hite van, mint a székely népnek. A gróf e szavakat hideg közönynyel, kicsinylő­­leg ejte ki; a székely találva érezte magát; bántotta e fagyos beszéd, azért fölcsattant. Pedig a székely szülte a magyart! — De megbánva hevességét, alantabb hangon folytató: — Bizony ha nem ismerik, szégyenére is válik az a magyar nemzetnek. Mert e nem ismerés más szavak­kal annyit tesz, mintha a magyar önnönmagát, vagy legalább egyik életképes tagját, — mint kifejezni tetszett, nem ismerné; mert, habár a székely­nek családi élete, szokásai, erkölcsei és magaviselete elüt a magyarországitól, mégis a nagy egésznek ki­egészítő részét képezi. Egyszerű eszemmel a mondó vagyok: magyar, székely, kun, palóc, jász és csángó mind egy nagy családot képeznek, melynek közös fogalma e szóban foglalható össze : magyar nemzet. Még nem ismernek ! Pedig nagyon kifizetné magát az a közelebbről való megismerés, mert nem utalom ismételve kimondani, hogy Erdélyt, e dús bányát csakis a székely tarthatja meg Magyarország szá­mára! Űzd ki Erdélyből a székelyt, semmisítsd meg: oda van Magyarország a Tiszáig ! Ekkora terület, ily darab föld pedig csak megérdemelné azt a kis fáradságot, hogy közelebbről megismerjenek minket. És ha megismernek, akkor megtudja a magyar, hogy mily erő és képesség rejlik a székelyben ! A fiatal ember e szavakat nemes egyszerűség­gel, de nem minden indignáció nélkül mondta el. — Azaz: roszúl fejeztem ki magamat, — mente­geté magát a gróf, — azt­ akartam mondani, hogy én nem ismerem. Hanem azért vagyok itt, hogy megis­merjem s arra önt ezennel föl is kérem. — Engedjen meg gróf úr, nagyságod egy nagy történeti név tulajdonosa s ha nagyságod azt mond­ja: »én nem ismerem«, arról bátran kimet lehet varr­ni a többire is. — De kérem. — Gróf úr! mi büszkén mutatunk a történet lapjaira s a kik minket ismerni akarnak, onnan meg­ismerhetnek ! Benső életünk, politikai intézményeink, igaz, hogy egyszerű vonásokból valónak összeállítva s patriarkális szerkezetűek; de minden intézményünk nemes emberi gondolkozásra mutat; az is igaz, hogy az egész maholnap már csak e múltból maradt becses emlék lesz s a múzeumba kerül; de azért tisz­teletet követel az magának. Mi büszkék vagyunk intézményeinkre, mert nagyitás nélkül mondhatjuk, hogy olyant a múltból Európának egy népe sem tud felmutatni. E vajúdó kornak uralkodó eszméit: sza­badság, egyenlőség és testvériség, miket zászlójára irt az európai kultúra s a mi felé küzd és tör: mi év­századok előtt egyes nagyszerű vonásokban már le­raktuk. Az alak megvolt, csak építeni kellett volna rajta. Nagyságod előtt különösnek tűnhetik föl me­rész beszédem: egy maroknyi nép, a világ egyik is­meretlen zugába szorítva, hogy is táplálhat magában ily fogalmakat. Ez nagyitás, ez önhittség, ábránd és légvár; de ha nagyságod tanulmányozni kezdi egy­szerű intézményeinket, minden szavamnak hitelt ad. Mert a világ melyik népe élvezett nagyobb egyéni szabadságot, mint a székely: mindegyik tagja ur, szabad, nemes volt; adót nem fizetett soha, csak élté­vel és vérével rótta le a haza iránti kötelességeit. Fejedelmeit születés, esküvő, avagy koronázáskor megtisztelte ugyan ajándékaival, de azt is kezdetben önszántából tette és az átalános örömnapokban, nem­zeti nagy ünnepeken megtiszteltetéskép nyujtó feje­delmének. Igaz, hogy e nemes szokás később jogot alapított s a szivesség kötelességgé vált. Aztán hol találta szebb kifejezését az egyenjogúsítás, mint ná­lunk ; törvény és igazságszolgáltatás előtt mindenkor egyenlő volt a székely, s még rangfokozat sem volt köztünk; mert az elnevezés : pixidárius, primipilus s később a primőr nem jelentett egyebet, mint gyalog, lovon és többedmagával harcoló székelyt; de jogra nem tett köztük különbséget, mert mindnyájan egyen­jogúak valánk s a lustrák alkalmával egyik osztály­zatból át lehetett lépni a másikba és viszont. És ez igy folyt időrő is időre, elébb kettő, majd három kedves körben s e körök tért nyitottak a nemes önérzetnek, becs- és vagyonvágynak, szóval mindannak, minek értéket és becset tulajdonit a férfi, s megmentett min­ket az elaljasodástól. Mert nemes vetélynek, anyagi és szellemi munkásságnak nyitott tért és időt, anélkül hogy egyiket a másik fölé emelte volna, vagy viszont a sülyedőt menthetlenül elveszni hagyta volna; mert ha elszegényedett is a székely, ha lóra nem ülhetett is, gyalog mégis védhette a hazát; s ha igyekezett, megfeszített szorgalma után később megint csak lóra ülhetett. Ugyan mondja meg gróf úr, ha ez alapot az összes magyarság magáévá tette volna, hová fejlőd­­heték Magyarország alkotmánya ? E kérdésen kissé elgondolkozott a székely, majd ismét fölvette beszéde fonalát. — Testvériség? Ki szerette valaha jobban egy­mást, mint a székely ? Mert ha valakit csapás, sze­rencsétlenség sújtott, nem lealázólag, könyörado­­mány gyűjtésével, hanem fölemelőleg segített és se­gít napjainkban is egymáson. Összejöttek s kaláká­ban — — Kaláka! mi az, Akos barátom ? — Magyarhonban csak egyes emberek, költők és irók használják e szót s a közönség nagy része még csak fogalmával sem bir s nem értik. Nálunk azonban nemcsak értik, hanem tettekben is gyako­rolják. Legszebb kifolyása a gróf ura testvériségnek, egy ősi jó szokás, melynek alapja a kölcsönös szere­­tetben rejlik: segíteni az ügyes-bajosan egyesült erő­vel. Ha valaki özvegységre, vagy árvaságra jutott s nem maradt senkije, ki szénáját-buzáját betakarítsa; ha valakinek jószága elesett s nincs igavonó karma; ha valakinek háza leégett s nincs miből mást épít­tetni, szóval: ha olyas baj adta elő magát, minek el­hárítására együttes erő kivántatott, a székely kalá­kát hívott össze s az egybegyült népség egyesült erővel eligazitá a bajt s a család mentve jön. És e dijnélküli munkát mindenki elfogadhatta, mert hisz csak kölcsönbe ment s a jobb napok beálltával, ha más került bajba, mindenki visszaszolgálhatta a nyert szivességet. Mindezt a székely hévvel, bizonyos bensőséggel adta elő. Oly szép volt e férfi, mikor minden önzés, és utógondolat nélkül lelkesedéssel beszélt népe intézmé­nyeiről. Egy szónok állt a gróf előtt, ki érveit saját benső világából meríti. — Aztán van még nekünk egyebünk is, mi vég­tére megérdemelné azt a kis fáradságot, hogy ismer­jenek. Vizünk jó, levegőnk tiszta, a fűszeres havasi jég valóságos balzsamot lehel; hegyeink oldalából minden lépten-nyomon buzog az őserő. Sasfészkeink romjai az ormokon a rég­múlt időkbül szebbnél szebb regéket beszélnek el; mondáink, meséink, da­laink és szólásmódjainkban mennyi a keresetlen báj, erő és szépség. Minden lépten kincs, régiség és ere­detiség; csak szavunk van közel nyolcezer olyan, miket Magyarországon csak egyesek, irók és nyelv­tudósok, vagy még azok sem ismernek. Mily szó­kincs ez magában véve, mikor egy nyelv összes sza­vai ötven-hatvanezer közt változik! Van sok minden gróf úr! — De hát miért nem kürtölik, miért nem hir­detik mindezt a nagy világnak ? — Nem érünk mi arra, kiki kenyérkeresetével van itt elfoglalva. De most valahára mégis akadt már köztünk, a ki megírja e föld szépségeit s e nép jó szokásait. (Folyt. köv.) A lakolás. (Francia beszély.) Írta: Henri Riviére. (Folytatás.) Így volt ezzel Ödön és Destrade asszony is. Bizonyos szomorúság vett rajtuk erőt. Talán az ha­tott nyomasztólag rájuk, hogy ők hat év óta szere­tik egymást titkon, a­nélkül hogy remélhetnék, mi­kép valaha még nyíltan is táplálhassák szerelmüket. Ott ültek ők közel egymás mellett. Victorine kedvese vállára hajta fejét. Ödön a nő kedves, gyö­nyörű arcán pihentető szemét, melyet az arról vissza­tükröződő búskomolyság még bájosabbnak tüntetett föl. Destrade asszony a fiatal kornak ama várpontján, lejtőjén állott, melyről alig észrevehetőleg, de mégis kezdett immár aláhanyatlani. Még mindig tömött puha haja kacérkodva hullámzott halántékain alá, míg nedves, kissé bágyadt szeméből gyöngédség és szenvedély sugárzott ki a szempillákon keresztül.

Next