Fővárosi Lapok, 1890. október (27. évfolyam, 270-300. szám)

1890-10-01 / 270. szám

Szerda, 1890. október 1. 270. szám. Huszonhetedik évfolyam. Szerkesztői iroda: _____ JE I K a Előfizetések — +issz"- TjlfiTf A DfiCjT T A IDA XT hSt Előfizetési díj: JP II V ill» Ikl I I I PA 11 J IV » kiadóhi.atalb. TM BBB9 PHHHH IBilBHHHHHI (Budapest, ferenciek-ter«, negyedévre ••••••* frt ... * e«y..e SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPI KÖZLÖNY. " A »Fővárosi Lapok« előfizetési fölhívását a 108-dik évnegyedre ajánljuk a hazai művelt közönség becses figyelmébe. E mindennap, hétfőn is megjelenő szépirodalmi és társadalmi napi közlönyt jeles dolgozótársak széles köre támogatja: kiváló veterá­nok s jeles fiatal erők. Vezérelvei: a jó ízlés, nemzeti műveltség, társadalmi haladás. Előfizetési ár: év­negyedre 4, félévre 8, egész évre 16 írt. A posta­­utalványok és pénzes levelek e címre küldendők: »A Fővárosi Lapok kiadó­hivatalának Budapest.« Az ég. Hogy én mindig kéknek látom az eget, Azon ugyan csodálkozni nem lehet: Kék üvegen által nézve kék az ég, Az én szemem pedig ime tiszta kék. De hogy te is kéknek lássad, leh­et-e ? A te szemed ragyogó szép fekete, Bűvös világ... aki egyszer bele néz, Onnan többé ki nem talál, oda vész. Hogy sötétség ne szálljon a vidékre, Éjjel tekints, barna lányka, az égre . Boltján akkor eloszlik a borulat, S örömében minden csillag kigyúlad. • Lévay József. -------------------­ A dobronkai pap. — Elbeszélés. — Irta Vértesi Arnold. Nem mondhatni, hogy valami különös vagy nevezetes ember lett volna az a szegény tót plébános, a­ki minden második vagy harmadik vasárnap átjött a falujából misét mondani a­­.. . .i fürdőbe. Csöndes, kevésszavú, félénk emberkének látszott, afféle világ­ban járatlan együgyű falusi papnak. Alázatosan, csaknem bambán mosolygott, ha néha tréfáltak vele az urak. A nőkkel nem mert szóba állni. Ha ebédre akartuk ott marasztani, mindig talált valami kifo­gást, egyszer azonban egy hirtelen támadt nagy zá­poreső mégis ott rekesztette. Leült ahhoz az asztalhoz, a­hol épen én is ül­tem s a­hol egy régi jó ismerőse, a járásbeli szolgá­m­ rá ült. S — ügy, úgy, púpocskám ide mellém, — kiál­l­í­tott a jókedvű tisztviselő. S itatta volna, de a pap csak alig ivott meg két vagy három félpohárkával, úgy látszott mégis, mintha kissé fölmelegedett volna s mintha kissé en­gedett volna természetes félénkségéből. — A héten meglátogatom, szent atyám, egy kis hivatalos dolgom lesz Dobronkán, — szólt a szolgabiró. Mindenki elbámult, mikor a plébános arra azt felelte, hogy hát akkor szívesen látja ebédre. — De nem magam leszek ám, — tréfálkozott a szolgabiró. — Mindnyájokat szívesen látom, — viszonzá a pap egészen neki melegedve, mert nem szokta meg azt az erős egri vörös bort, melyet a szolgabiró töl­tögetett poharába. Sorban parolázott velünk. De néhány perc múlva a csigabiga megint kezdett visszahúzódni há­zikójába. Hiába biztattuk, hogy nyújtsa ki szarvacs­káit. Félénken, gyanakodva tekintgetett körül, mintha biztosságot akarna magának szerezni affelől, hogy mint a nótában éneklik a gyerekek, nincsenek-e itt a törökök, a­kik sós kútba vetik. Szegény csigabiga, bizonyára nem talált elég biztosságot ebben a zajban, mert azontúl egy szavát sem hallottuk. Aközben elállt a záporeső is és a mi papunk felült fakó kocsijára, melylyel két kis sovány gebe odább döcögött. Senki sem gondolt rá, hogy komolyan vegye a szegény tót plébános meghívását. Kopott reveren­dájából nem igen nézett ki valami lucullusi lakoma. De harmadnap hozzám jön a szolgabiró s azt mondja: — Nos, nem megyünk át Dobronkára ? Nem nagy kedvem volt hozzá, de aztán mégis rá szántam magamat. A vadregényes vidék, a sötét fenyőerdők mélye csalogatott s valami várromot is lehetett látni ott közel. Keskeny, kanyargó hegyi utakon, hol csak épen egy kocsi fért át a fák közt s hol minden pillanatban vigyáznunk kellett, hogy valamely kiálló ág ki ne üsse a szemünket, majd nehezen kapaszkodva föl, majd meredeken le, néha másztak, néha rohantak lovaink. Megi megzökkent a kocsi egy-egy kiálló szik­ladarabon vagy mélyen besüppedt a puha mohhal ta­kart földbe. Egy pár barázdabillegető ugrált előttünk az utón. Az erdő mélyéből a harkály kopogása hallat­szott a fák derekán s néha-néha a rigó füttyentése. Máskép csöndes maradt az erdő, mely komoran, sö­téten vett bennünket körül. Közben tisztások követ­keztek, gyönyörű hímes mezők, melyek úgy látszot­tak, mintha csupa virágból állnának. Leszálltunk, hogy összerázott tagjainkat kissé kinyújtóztassuk. Ezernyi tarka lepke szálldogált a virágos rét fölött, nagy, kövérhasú zöld sáskák ugráltak a fűben, acélkék zománcos szárnyú dongók röpködtek a sze­derbokrok körül. Amohább egész nagy darab föld piroslott a tömérdek szamócától. Sovány, meggörbült hátú tótok jöttek alacsony ritka tehenekkel. Rongyos, sápadt fiúk gombát ke­restek az erdőben. Lassanként a táj zordonabb lett. Kopár hegyoldalak emelkedtek, hol a kőtörmelékből csak itt-ott bujt ki a szürkés gyér fű. Néhol egy-egy foltocska termőföld föl volt szántva s krumplival beültetve. Egy szűk völgyben feküdt a falu összeszoritva, sűrűen egymás mellett a mocskos kis faházak, melyek előtt kócos, fakó arcszinű gyerekek bámészkodtak s nehány lézengő disznó hentergett a sárban. Sehol egy fa, egy kis zöld, mely a keritéstelen apró udvarok mocskos sivárságát enyhítette volna. A falu közepe táján a vakolatlan, szegényes templomtól nem messze kőből épült, de meglehetősen rozzant állapotban volt a plébánia. Zsindely fedele behorpadt s kőkerítésén mély repedések tátongtak. Hanem a vasrostélyos ablakokban virágcserepek áll­tak s egy pár szilvafa látszott ki a kőkerítés mögül és egy lugas teteje, melyre fölfutott a komló s a piros virágú tót bab. Egy szörnyűségesen alázatos, bocskoros szeny­­nyes vén ember, a ki inkább látszott koldusnak mint kocsisnak vagy mindenesnek, kinyitotta előttünk a kaput s még le sem szálltunk a kocsiról, már kapko­dott a kezeink után, hogy megcsókolja, miközben nagy hajlongások közt egyre hajtotta, hogy »dicsér­tessék a Jézus Krisztus«. P a 1 - 81. *) (Történelmi emlékek.) Fekszik Hontmegyében a Korpona pataknál, hol ebbe a Csábrág felől jövő Litva ömlik, a két patakot szegélyző szűk partok közt, 1100 kath. lakos­sal. Felső-, Alsó-, Közép részei után egyesítve »Pa­lástok«, valamint a szomszéd hármas Túr »Túrok« néven ismeretes. Ama hetven, Hontmegyéből 11 helység neve közt, melyek dézmáját Márton esztergomi érsek 1156-ban a maga káptalanjának ajándékozta, elsőben fordul elő a Plast vagy Palást falu neve. II. Endre, 1230-ban, e falu udvarnokai dézmáját zólyomi ura­dalmába (praedium) vitetni rendeli. E falut, a 13-dik század kezdete óta, részben, az innen nevezett Pa­lásthy- család bírta, mely utóbb, a tulajdonképi Pa­­lásthy, azután Bagonyai, Kőszil­óci és Páska ágakra oszlott s mindegyik ágban kezdet óta Hontmegyének sok jeles, a megye évkönyveiben is említett tisztvise­lőt, alispánt, országgyűlési követet adott. A család­nak elágazása külön munkát igényel. Ezt teszi is a »Palásthyak«-ról irt könyv. A családtagok hogyan osztozkodtak, veszekedtek, verekedtek és ismét egyez­kedtek egymás közt az örökségen, úgy hogy a sági konventnek egy családdal sem volt annyi dolga, mint a birtokszomszéd Palásthyakkal, ezt mind megbe­szélni sem mulatságos sem tanulságos nem lenne. A Palást falu birtokát illető okmányok közt legérdekesb volt az, melyet II. Endre király a szent­földön és pedig a Táborhegyen, hol Urunk színe el­változott, egyik Palásthy részére kiadott 1217-ben, melyet Werbőczy István, a Hármas könyv szerzője, műve II. ítésze 13-dik cikkében csak annyiban említ föl, hogy az okmány Hontmegyében őriztetik; ez okmányt ő valószínűleg azon alkalommal látta, midőn jószágából, Ipolykesziből Paláston át zólyomi Dob­­ronyiva várába utazott s a vendéglátó Palásthyaknál megszállott. Hova lett ez érdekes okmány , kinyo­moznom nem sikerült. Lehet, hogy másolata, a kúria levéltárában, a Palásthyak egyik percsomójának ira­tai közt lappang, — hanem ha valami régi diploma­faló onnan elsikkasztotta. A Palásthyak Hontból más megyékbe is el­származtak. Az itteni­­Palásthyak fiágának utolsója Gusztáv, 1836-ban vesztegette el őseinek hatszáz éves birtokát, hogy maga nyomorban veszszen el. Azóta a birtok nyolcadik kézen van. A leányág-részt pedig a Nedeczkyek birják. Az innen kimúlt Palásthy nemzetség emlékét egy még ép kastély tartja fenn, melyet 1730-ban Pa­lásthy Ferenc tábornok épített. A 17-dik század első felében egyik Palásthy állítólag valami Kucsera fiút fogadott örökbe. A vér­­rokonság közt ez hosszú pörösködésre adott alkal­mat. Az ez ügyben történt tanúkihallgatásoknak nagy halmazát őrzi a megyei levéltár, melyek alapján a fiág a maga Palásthyságát mégis megállapította. A női Nedeczky ág, egy másik sikertelen pert, zálog címe alatt kezdett 1773-ban latinul, 1833-ban foly­tatta magyarul, 1856-ban bevégezte németül. Ennek 113 darab bélyeghiány miatt befundolt mellékletei­ben ama táborhegyi okmány után kutatván, vonat­kozást találtam, hogy az a királyi táblának 1774-ben bemutattatott 112 szám alatt. A szent-benedeki és sági konventek tisztes atyái, tudom, soha meg nem álmodták, hogy az ő fogalmazásaikat valaha egy »Gerichts-Offizial« meg­­leletezze. Midőn 1552 tavaszán Ali budai pasa az Ipoly mentén Hont- és Nógrádmegyék várait, köztök Szondy György hős védelme után Drégelt, legtöbbnyire könnyű szerrel elfoglalta, (mert mind, még az ágyúk ismerete előtti időkben épültek.) Ferdinánd király nagysebtiben 4500 olasz, 3500 német-morva gyalog­zsoldost fogadva, kikhez a vidékről 2000 magyar csatlakozott, mindegyütt Teufel Mátyás vezérlete alatt, e várak visszavételére küldötte. Teufel, Ausztria felől, már Palástig haladt, bevárandó a nógrádi és gömöri 7000 főből álló fölkelő nép csatlakozását. De közbejött Ali s a maga rendes, régóta fegyelmezett hadával Teufel rögtönzött s nagyrészt gyülevész hadát két napi harc után egészen tönkre tette, le­vágta vagy rabul ejtette. Sokan, kik a templom belse­jébe menekültek, odaégtek, mert a török a templom tetejét tüzes nyilakkal fölgyujtotta. Foglyul esett tizenhat olasz tiszt, kiket Milanóban, Floreneben s más városokban gyűjtött tizenhatezer aranyon vál­tottak ki. Foglyul esett maga Teufel is, kit Ali Konstantinápolyba küldött, hol, mert nem akarta megvallani, hogy ő volt a keresztyén had­vezére, ökörbőrbe varratva a tengerbe fojtották. A török kezébe annyi rab került, hogy a budai piacon darab­ját egy irce mézen vagy egy véka árpán árulták. Elesett itt a többek közt Sbardelati Ágoston váci püspök, a királyi hadak élelmezője. 1552 augusztus 10. és 11-én történt e szeren­csétlen palásti csata, e végzetes hónapban, melyben Augsburgnál, Mohácsnál, Világosnál hadaink szintén megsemmisültek. Ott, hol a hagyomány szerint Sbardelaui váci püspök elesett, egy oszlopforma kis kápolna áll. A »Magyar Sion« 1865. évi novemberi füzetében, én, *) Palástn­y Pál esztergomi kanonok és címzetes püs­pök, a »Palástn­gokról« irt könyvéből. I. kötet, 464 lap, 1232- től 1525-ig 325 okmánynyal és külön 66 lap előszóval. Ezen »Palást helység« című rész Hőke Lajosnak »Hontvármegye Története« című kéziratából van véve.

Next