Friss Ujság, 1921. február (26. évfolyam, 25-47. szám)

1921-02-23 / 43. szám

j­ára Tlorona. XXVI. évfolyam 43. szám. V________________________Badapgai, 1821. februér 1 3. Szarta POLITIKAI NAPILAP _ — _ _ •'BfflMSBB1*­* ELŐFIZETÉSI ARA­ JP& fi ||l|| B B B ffgfo V.. Homvéd-utcsn tt. u. Helyben; aaxbon pordva, vidéken porai f|$ fgl IsE Égj BrL Se; II |kS ffif W® !Ü£. mBi Sawrfc telefon _ _ mn—OL FRISS EJJSJ&k­ét pályaudvaron I IWFcalfflo SS EBI 505 KRI­BtS SS '•rM VI., Andriesy­m «., Kecskeméti­n 14. Andrássy belépett a keresztény pártba. Megváltoztatják a török békeszerződést. Giesswein Sándor a közszabadságokért. A török példaadás. Kemál basa hírnevét örökre hir­detni fogja a török történelem, ő volt az, aki az elveszett világhábo­rú után nem nyugodott bele a sév­­resi békeszerződésbe, amely nem­csak európai Törökországtól, de csaknem az egész Kisázsiától és Mezopotámiától fosztotta meg a haj­dan oly hatalmas szultán birodal­mát. A sévresi békeszerződés kö­rülbelül úgy bánt el Törökországgal, mint a trianoni békeszerződés Ma­gyarországgal. De a törökök ebbe nem nyugodtak bele. A bús, elkeseredett nép élére Kemal basa állott rosszul felszerelt csapatokkal, elől töltő Werndl-pus­­kákkal, kardokkal, buzogányokkal és ócska tarackokkal védekezett az élére nyomuló francia és görög csa­patok ellen.­­ És vissza is verte azokat. Hónapokon keresztül tartott ez a harc és végre is a kérlelhetet­len és kegyetlen sziva Paxisban be­látták, hogy csakis egy hatalmas hadsereggel lehetne letörni Kemal hasa hegyi bandáinak ellenállását, így aztán hamarosan arra a meg­győződésre jutott az antánt, hogy nem érdemes már sem pénzt, sem vért áldozni azért, hogy Kisázsia, vagy Kurdisztán gazdát cseréljen. Ezzel sikerült Kemal basának elérnie azt, hogy a napokban összeülő lon­doni konferencián komolyan szóba fog kerülni a sévresi szerződés meg­változtatása olyanképen, hogy Ci­lidét, Észak-Szíria egy részét és Kurdiszt­ánt vissza­adják Törökor­szágnak. Íme, mit tud elérni a hazafiasság és a szívós akarat! A kis, megnyo­morított Törökország, mint amely­nek nincs már veszteni valója, fel mert támadni a békét diktáló antant ellen és ezzel sikerült a török föld egy részét visszahódítani. Ha mi magyarok is igy cselekedtünk vol­na! Ha Piave után őrült és gaz ál­modozók hadseregünket széjjel nem kergették volna! Ha a néhány cson­­kítatlanul maradt magyar hadosz­tály oda állott volna az előnyomuló csehek és románok elébe, akiknek még akkora haderejük sem volt, mint nekünk. Komáromot például hat szál szokalista foglalta el.... Ám az isten elvette az eszünket és bekövetkezett az, aminek minden terhét most nyögjük. Lehetséges az is, hogy semmiféle ellenállás nem használt volna. Lehet, hogy haszta­lanul ontottunk volna újabb vért, az antánt nem mondott volna le Ma­gyarország megcsonkításáról. De hogy valamelyes ellenállást nem kí­séreltünk meg abban az időben, az örök bűne marad Károlyiéknak. Nagy tanulság, nagy megnyugvás azonban részünkre az a változás, a­mi most az ántánt-diplomácia lelké­ben végbe megy. A sévresi békeszer­ződés megváltoztatásával az ántánt által diktált békeszerződések, egy­szerire megszűntek nebántsvirágok leírni. Hatalmas példa ez, amely azt igazolja, hogy ezeket a békéket igen­is meg lehet változtatni, sőt az első békét a békeszerződésen maga a fel-­s ébredt lelkiismeretű ántánt fogja üt­ni. Ez az a jogforrás, amelyből mit magyarok meríthetünk. Ha a török békét megváltoztatják, változtassák meg a magyar békét is! Tkiek a kis­gyereket kommunistának vagy zsidónak nevezték és felakasz­tották. Felkiáltások: Nem Héjjasdi, de Számúérvasdi volt! A kommunisták kezdték! Elég legyen a megtorlásból!­­ — mondta Giesswein — majd az in­­­ternálusok tarthatatlanságát és a kiutasítás emberietlenségét hangoz­tatta. A zsidó­kérdés nem faji, hanem­ gazdasági kérdés, aminek egyik oka az, hogy a keresztények elhanya­golták a gazdasági életpályákat. A munkáskérdésről beszélt azután, ami nem egy a szo­cializmussal. Ezt a kérdést a keresz­tény szeretet és az igazság jegyé­ben kell megoldani, meg kell adni a munkásoknak a szervezkedés sza­badságát, vissza kell állítani a sza­badságot a sajtóban és a gyüleke­­zési jogban. Nálunk szükség van a demokrati­kus szabadságra, mert a külföldön éppen a demokrata és munkáskörök azok, akik a trianoni béke igazság­talanságát hirdetik. Az­ integritás kérdése nálunk a demokrácia. Minden jó magyar embernek fáj a haza megcsonkítása, de még na­­gyob fájdalom alkotmányunk meg­csonkítása. Mert demokratikus alkot­mányunkkal vissza tudjuk szerezni elvesztett országunkat. De ha le­mondunk Széchenyi, Kossuth alkot­mányosságáról, akkor nem remél­­hetjük a régi Magyarország feltáma­dását. A mostani kormány nem egy­éb, mint a régi kormány némi szerep­cserével. Azokban a dolgokban, ame­lyeket a kormány a köz, a haza ér­dekében cselekszik, támogatni haj­landó, de ha olyasmit cselekszik, a mi az ő elveivel ellenkezik, akkor benne ellenzékre talál. (Taps a Ház jobboldalán.) Andrássy beszéde. Andrássy Gyula gróf emelkedett azután szólásra. Azzal kezdte be­szédét, hogyha szive vágyát követ­hetné, visszavonulna a politikai élet­től. A katasztrófa elmúlása után egész máskép képzelte az újjáébre­­dést A mostani súlyos időikben nem szűntek meg a tülekedések, az eg­y­é­­ni torzsalkodások. Az ország rendkívül nehéz hely­zetben van. A belpolitikában a pénz­ügyek nincsenek helyreállítva, a munkakedv kevés és elgyengült. A középosztály súlyos válságban van és valóban élet-halál küzdelmét vív­ja. Ha a­ külföldre nézünk, azt lát­juk, hogy egyetlen barátunk egyet­len szövetségesünk sincsen Csatakon­k­ a keresztény irányhoz. Mindent megtesz, ami erejétől, te­hetségétől telik, hogy használjon az országnak és az a meggyőződése, A korompai vérfürdő’. Cseh katoná­k a magyar bányászok közé lőnek. Giesswein Sándor a szokságos helyreállításáért. Andrássy belépett a kereszténypártba. — A nemzet­­gyűlés mai ülése. Ma délelőtt kevéssel tizenegy óra előtt nyitotta meg Rakovszky elnök a nemzetgyűlés ülését, amelyen folytatták a kormány programmja fölötti vitát. Giesswein Sándor volt az első szónok, aki kifejtette, hogy nem elég a keresztény gondolat hangoz­tatása. keresztény tettekre van szükség, amit eddig nélkülözött a nemzetgyűlés működése. Keresz­tény és szociális tetteket akar, hogy ebben az országban végre újból fel­viruljon az alkotmányos élet. Hiányzik a közszabadság. Bajaink nagy része onnan van, hogy hiányoznak a közszabadságok. A közszabads­ágokat kérni és köve­telni pedig nem forradalmiság, ha­nem a haza szeretete. Nem engedjük­ azt, hogy mikor egy haladó irányt akarunk megte­remteni, ezt forradalmiságnak ne­vezzék. Hiszen­­valamikor azt is for­radalmiságnak nevezték, midőn itt a Kossuth-nótát énekelték. Követel­jük első­sorban a sajtószabadságot. A cenzúrának az a módja, amely ma nálunk divik, valósággal nevet­séges. Ilyen módon igazán nem szá­míthatunk arra, hogy bennünket mű­velt népek közé számítsanak. (Zaj.) Azok a fehérségek a lapokban nem válnak a mi dicsőségünkre. Az igazi keresztény gondolat nem érvényesül Magyarországon. Ami az abszolutiz­mus ellen van, azt mindjárt destruk­tívnak hirdetik. A durva hang hatása. Az Új Lap durva hangja ellen­­ emelt szót azután az ősz pap­ ké­p­­­­selő, aki elmondta a durva hang ha­tásáról, hogy­ egy családban a gyer­mek egyedül maradt otthon, eljöttek hozzá kis pajtásai és játszottak. Mi­kor a szülők hazajöttek, a gyermek halott volt Kiderült, hogy a gyer­mekek Héjjasdit játszottak, a tób-

Next