Független Magyarország, 1905. február (4. évfolyam, 1033-1060. szám)

1905-02-01 / 1033. szám

— A petíciók sorsa. — Az igazságügyminiszter figyelmébe. — A kúriai bíráskodásról szóló 1899. XV. t.-e. megindul második purifikáló munkájára. Ezúttal immár némi judikaturát is visz magával a törvény és ez a judikatura némi könnyebb­séggel is szolgál a peticionálóknak, akik az első Campagne alatt igen gyakran épen a tör­vény nehéz kezelésénél fogva formai okokból estek el a meritoriális eredménytől. De ha ez a judikatúra némiképen segítségére van a jog­kereső választóközönségnek, más részében, mé­gis egy olyan óriási bizonytalanságot teremtett az elárás érdemessége és az ítélet után be­következhető helyzet tekintetében, hogy ezen bizonytalanság megszüntetéséről most, a tizen­kettedik órában mindenképen gon­doskodni kell. Ismeretes dolog, hogy a Kúria két tanácsa, mely a választási bíráskodást végzi, a törvény 3 §-ának 27. pontját teljesen eltérően értel­mezi és ennek folytán a 28. §. alapján elő­terjeszthető azon kérelem tekintetében, hogy a megtámadott mandátum a választás megsem­misítése nélkül — tehát újabb választás kike­rülésével — az ellenjelöltnek adassék át, hom­lokegyenest ellenkező álláspontot foglal el. Az I. tanács azt tartja, hogy a 3. §. 27. pontja, mely szerint a választás érvénytelen, «ha az, akit a választási elnök országgyűlési képvise­lőnek kijelentett, az érvényes szavazatok álta­lános többségét nem nyerte el», nem jelent egyebet, mint hogy az elnök a szavazatok szám­tani összeadásánál tudva, vagy véletlenül téve­dett, illetve a tévedést olyképen idézte elő, hogy jogaival nem ke­lően élt. Az I. tanács szerint tehát ennek a szakasznak alkalmazá­sánál a fentebb jelzett külön tényáradékát kell bizonyítani és csak ha a szakasz így és ily értelemben alkalmazható, lehet a törvény 28. §-a alapján azt kérni hogy az ellenjelöltnek adassék át a mandátum. A Kúria II. tanácsa épen ellenkező vélemé­nyen van. Szerinte, ha a förv°ny 3. szakaszá­­nak 10. s­., 12- 13. és 14 pontjai alapján a­datokért Ezekben nem minden esetben van sok értelem, furcsaság azonban: igen. Lelkiis­meretesen óindulatú analízis is szokatlannak találja például a hasonlatot, hogy egy csaló­dott szívű hölgy úgy érezze magát, mint a «robogó kocsi kerekei alá került — lepke» Ám az ilyen mondás sem felségsértés és a logika sok bizarr ki­forgatásáért is kárpótol az a tagadhatatlanul megkapó meleg hangulat, amely­ben a merészen idillikus történet mint valami ódon, angol fametszet jelenül meg. A várkastély miszticizmusa, a skót hegyek verőfényének szín­­pompás reflexe beszédes illusztrációk, — hatásuk kitölti a lélekben az űrt, amit követ­kezetlen kis romantika mélyített ki sok helyütt s a darabon bőségesen elomló tisztult derű elfeledtet sok erőltetett tranzakciót, végül, ha a háló összecsomózása és kibogozása szűköl­ködik is lendü­l­es frisseség nélkül, megbékít, ezzel a nehézkességgel az egészségesen sima angol humor gyakori megnyilatkozása, bizonyos szavazatok érvénytelennek kimondat­nak, akkor az ellenjelölt a 27. pont egyszerű felhívása mellett kérheti, hogy a 28. szakasz alapján adják át neki a mandátumot. Ilyenkor a Kúria az érvénytelenített szavazatokat a megválasztott képviselő szavazataiból levonja, megállapítja a 27. pont alapján, hogy az elnök nem azt jelentette ki megválasztott képviselő­nek, aki az érvényes többséget kapta és ki­jelentheti, hogy az ellenjelölt lett megvá­lasztva. A különbség világos: Az I. tanács csak egy esetben adja át a mandátumot az ellenjelölt­nek (ha a 27. pont külön tényálladéka bizo­nyítást nyer), minden más esetben csak ér­vényteleníti a választást és így új választásnak van helye. A II. tanács ellenben minden relatív érvény­telenségi esetben kész az átszámítás eszköz­lésére, tehát a petícionáló új választás nélkül is célt ér, ha bizonyítani tud. Nem kívánok ezúttal és ezen a helyen azzal a kérdéssel foglalkozni, hogy a két féle jog­magyarázat közül melyik a helyes ? Egyszerűen annak a konstatálására szorítkozom, hogy dr. Tetétleni Ármin a kontroverz kérdésről egy nagyobb tanulmányt írt, amely most jelent meg és amelyben a Kúria első tanácsának álláspontját tartja helyesnek (csak az indoko­lásban tér el attól."». De lege lata én is ehhez az állásponthoz csatlakozom, de lege ferenda azonban szó fér hozzá, még­pedig igen sok. Ámde a kérdésnek jogi elbírálása ebben a pillanatban nem itt csúcsosodik ki, hanem an­nak gyakorlati következményeiben. A petíciók sorsa immár nem a törvénytől, hanem a Kúria kétirányú praxisától függ. Az I. tanácshoz kerülő kérvényező majdnem kizárólag csak a választás érvényterenítésére számíthat, tehát eredmény esetén is új izgal­mak és költségek várnak reá. A II. tanács esetleg mandátumhoz is jutat­hatja a kérvényezők jelöltjét­ újabb választás nélkül. Az I. tanács elriasztja az esetleges alapos petíciót is­ tette a turcsi rablási kalandot a donkihótság­­tól. Ligeti Juliska, az önálló véleményű, határozott látású ladynek szerelmes nővé való metamorfózisát sok meleg vonással formálta meg s ennek az átváltozásnak befejező jele­nésében nemes realizmust muta­­tt. Lelkes tetszés járt ki neki az est folyamán Csillag Teréz mai kedves szereplése a komikai körre való átjátszásnak szerepetreméltó megvi­llanása volt. Ő ada a pompás-n burleszk özvegyet pompásan burleszkül. Mozdulatainak, gesztusai­­sainak és előadásbeli árnyalásának ívelése pazar szélességben nyilatkozott meg, ravaszul tudatos karakirozása viharos kacagásokat keltett s nyílt felenc­ekben is viharos tapsokkal tüntették ki. A címszerepet Császár személyesítette; bár angol hercegen még skót jellemű váruk­­ban se­m geometriai kimértséggel, sőt köbgyökvonást magyarázó ridegséggel beszél­nek szerelemről: ki­űntek ala­­tásában becsü­lésre szolgáló momentumok. Szacsvayné méltósággal teljes grande dame volt, Dezső a hozomány vadász képviselő alakját sok charme-mal tette rokonszenvessé s megérdem­lőt tetszéssel honorálták érte, ho­gy R­ó­z­s­a­­h­egyi­t, aki egy riporter kis szerepét ruházta fel egyénisége vonzó képességeivel. A II. tanács könnyelmű peticionálásra biz­tathat. Az, hogy melyik tanácshoz kerül a kér­vény , véletlen, kiszámíthatatlan. A peti-­­cionálás tehát szerencse dol­gává de­valválódhatik. Dr. Tetétleni ennek a jogbizonytalanságnak megszüntetése céljából kérvényt adott be a Kúria elnökéhez az iránt, hogy terjesztené a­ vitás kérdést a Kúria teljes plénuma elé. A­ jogegység érdekében, de főleg azért, hogy a kúriai bíráskodásról szóló törvény célzata ne váljék illuzóriussá, feltétlen szükség is van­ ennek a kontroverziónak a megoldására. Dr. Tetétleni alaposan megokolta kérvényében a Kúriának ahhoz való jogát, hogy ezt a kér­dést plenáris ülésen dűlőre vigye. A Kúria elnöke azonban más véleményben volt, visszaadta a kérvényt azzal a megoko­­lással, hogy a fennálló törvények és érvényes miniszteri rendeletek értelmében ennek a kér­désnek megoldására a plenáris ülés nem jogo­sult, tehát külön, erre vonatkozó «világos tör­vény hiányában» nem viheti a kérdést teljes ülés elé. Az elintézésnek ez a módja gyakorlati szem­pontból mindenesetre felette hátrányos. Igaza van-e, nincs-e a Kúria elnökének, szintén nem ide tartozik. A baj fő oka az, hogy a döntés égetően sürgős és a kérdés súlypontja ismét az, hogyan lehet idejekorán segíteni a dolgon a gyakorlati szükségnek megfelelően? Dr. Tetétlem­ azon a véleményen van, hogy a törvényhozás vegye kezébe a magyarázás ügyét és döntse el a kérdést a törvény ki­egészítésével , vagy jogosítsa fel a Kúriát kü­­lön törvényben arra, hogy vigye teljes ülés elé a kérdést és döntvény útján tisztázza. Szerény nézetem szerint erre nincs szükség, de gyakorlatilag ebben a pillanatban kivihe­tetlen is. A petíciók 30 napon belül beadandó. A kérvényezők elhatározását tehát egy későb­ben jövő törvénymagyarázat már nem befolyá­solhatná. Pedig ez a fődolog. De mikor jöhet a törvényhozási intézkedés? Ez politikai kérdés, melyet ma megoldani lehetetlen. Annyi azonban b­ionyos, hogy a parlament hamarjában rendes munkaképes­ségét nem nyeri vissza. És ha visszanyerte, égetően fontos egyéb ügyekkel lesz elfoglalva. A törvényhozás tehát mindenképen elkésnék közbelépésével. Ezek szerint más módon kell sürgősen intéz­kedni. Van-e tehát erre mód ? Van. Kettő is. Az egyik az volna, ha az igazságügyi miniszter szükségbeli rendelettel följogosítaná a Kúriát arra, hogy a kérdést plénum elé vigye. Kétségtelen, hogy ezért a szükségbeli rendeletért egyhangúlag megkapná a törvény­­hozás felmentését. Ez a mód azonban nem látszik opportunis­­nak politikai szempontból azért, mert a kor­mány, tehát az igazságügyminiszter is lelépő­­ben van és a szükségbeli rendelet különben is gyűlölt közjogi fogalom. Enné fogva a másik módhoz kell folyamodni. A miniszternek megvan a törvénymagyarázó joga is rendeleti uton, amennyiben ez a végre­hajtásra vonatkozik. Az 1890. évi XXV. L­c. alapján kiadott miniszteri rendelet szintén ma­gyarázza a vegyes teljes ülések tárgyát és ha­­ t. A bemutató közönsége a ruhatárban hagyta künn dramaturgiai szeszélyeit és szíves elis­meréssel fogadta «Killb­rankie herceg»-nek groteszken vakmerő szerelmi taktikázásait. A herceg nagy hálával lehet az est két női főszereplőé, D. Ligeti Juliska és Csillag­­ Teréz iránt, hogy ezeknek a jóizlése mentesse Fáy Nándor. FÜGGETLEN MAGYARORSZÁG 1905. február 1.­ ­Vasvári Simon férfiszabótalet, bal- és külföldi posztó-raktár Budapest, VII., Erzsébet-körut 58. sz Kizárólag méret szerint. Telefon­szám 24—64

Next