Glasul Mureşului, ianuarie 1934 - iunie 1935 (Anul 1-2, nr. 1-29)

1934-01-22 / nr. 1

ANUL I:___________________Nr. 1. Târgu-Mureş 22 Noemvrie 1934. _______Sub direcţia unui comitet._______ _________Redactor: M. Costin. Apare săptămânal. Prețul 1*— Leu. Abonamentul anual • Pentru particular Lei 60 /vpondmenim anual. pentru autorităţi Lei 100 ORGAN AL PARTIDULUI NAȚIONAL LIBERAL DIN JUD. MUREȘ Citiţi Glasul Mureşului „Rostul nostru“ Interesele mari ale vieţii Neamului nostru ne fac să pornim la o muncă de lămuriri şi de îndrumare a opiniei publice. Zilele, prin cari trecem, sunt grele; ele pretind de la fii acestei ţări o strângere de rânduri în jurul celor mai sfinte îndatoriri şi o înţelegere deplină a rostului fiecăruia in viaţa statului. Mai ales în această lăture de ţară, problemele a se pun, ies din cadrul obicinuit; ele poartă un caracter specific nu numai din punct de vedere naţional, dar şi economic, politic şi mai ales cultural. Vom fi tribuna lor şi vom căuta să le punem şi să re găsim soluţiile. Partidul liberal e un nesecat isvor de energii, de valori şi de învăţăminte. Viaţa neamului nostru este strâns legată de istoria şi de marii conducători ai acestui partid. De la 1848 şi până azi, de la România cea supusă şi expusă bunului plac al Ruşilor şi al Turcilor, până la România Mare, biruitoare şi glorioasă, n’a fost eveniment hotâritor în Istoria Ţării, care să nu fi fost soluţionat cu concursul şi cu jertfa marilor lui conducători , — iar astăzi, după o viaţă sdruncinată şi după guvernări nerodnice şi păgubitoare, tot în acest partid şi-a pus ţara nădejdea unei grabnice şi temeinice îndreptări. De la acest izvor de energii şi învăţăminte ne vom alimenta şi inspira şi vom încerca să ducem până în cele mai îndepărtate colibe ale judeţului, statul şi îndrumarea necesară în toate problemele, ce frământa viaţa satelor şi a oraşelor noastre. Chemăm cu toată căldura sufletului să vină lângă noi pe toţi cei ce iubesc sincer ţara şi neamul şi cari văd în partidul liberal pe cel mai cald apărător al dreptăţii, al muncii şi al cinstei, şi care a înţeles mai bine ca oricine marile nevoi ale vieţii atât individuale cât şi sociale şi care ne-a dat şi pe cele mai nemerite şi bine studiate soluţii. Ne adresăm cu aceiaşi inimă deschisă tuturor celor ce trăesc alăturea de noi, din pământul mănos al patriei şi stau sub ocrotirea aceluiaş steag sfânt, ca să ne dea concursul în opera de lămurire, pentru ca viaţa satelor şi oraşelor noastre, să apară armonică şi într-o atmosferă de prielnică colaborare. Destinul a voit ca în momentul când partidul naţional liberal îşi asuma răspunderea celei mai grele guvernări româneşti de după râsboi, conducătorul său, iscusitul preşedinte I. G. Duca, să cadă fulgerat de gloanţele celor trei ucigaşi ce-şi ispăşesc acum pedeapsa în bine meritata temniţă. O clipă toate cugetele au fost uluite, partidul liberal trecea printr’un moment greu, tragic, căci nimeni nu se aştepta la acest îngrozitor desnodământ şi nimeni nu se gândea, înainte cu douăzeci şipatru de ore, că la început de an nou, vom avea un nou preşedinte de partid şi un nou preşedinte al consiliului de miniştri. Un moment a fost vorba chiar de trecerea partidului în opoziţie. Dar atunci, din marea rezervă de bărbaţi superiori, pe care totdeauna partidul naţional liberal i-a avut din belşug, s’au desprins doua figuri, impresionante prin covîrşitorul prestigiu şi prin marea capacitate de munca. Const. I. C. Brătianu şi Gheorghe Tătărescu. Acţiunea lor a fost salvatoare. Dl. Const. I. C. Brătianu a restabilit încrederea în partid, însufleţindu-l pentru marea misiune a guvernărei, iar Dl. Gheorghe Tătărescu, cel mai capabil şi mai strălucit reprezentant al tinerei generaţii din partidul naţional liberal, din încrederea M. S. Regelui Carol II, a reconstituit guvernul sub prezidenţia D-sale. Apariţia celor doi mari bărbaţi politici la conducerea partidului şi guvernului liberal, a însemnat un puternic imbold pentru marea activitate pe care partidul naţional liberal o pune în slujba ţărei. Dl. Const. I. C. Brătianu, prin autoritatea vârstei şi a vieţei sale nepătate de nici o bănuială, ca şi prin marele prestigiu de care se bucură, conduce partidul cu multă dreptate şi demnitate, asigurând guvernului prezidat de Dl. Tătărescu cel mai larg sprijin. La rândul său Dl. Gheorghe Tătărescu, conduce frânele guvernării cu o mână îndrâsneaţă, izbutind să realizeze un număr impresionant de înfăptuiri absolut necesare pentru viaţa neamului şi statului românesc. Alături de Dl. Const. I. C. Brătianu şi Dl. Gheorghe Tătărescu, noi, liberalii ardeleni, purtăm un venerat respect D-lui Ministru Al. Lapedatu, preşedintele partidului naţional liberal din Ardeal. D-sa face parte din marea pleiadă de harnici cărturari ardeleni şi a dovedit în politică un mare simţ al realităţilor, arătânduse a fi un mare creator şi un neîntrecut organizator. De 15 ani de când conduce Ardealul liberal, Dl .Alexandru Lapedatu a luptat cu multă însufleţire pentru a creia partidului pretutindeni organizaţii puternice, care constitue azi tăria partidului liberal din Ardeal. Trei mari conducători Const. I. C. Brătianu Preşedintele partidului naţional liberal. — Gheorghe Tătărescu Preşedintele Consiliului de miniştri. — Alexandru Lapedatu Ministrul Cultelor şi artelor, preşedinpartidului naţional liberal din Ardeal. Cu nădejdea că opera ce încercare va înţelege, cât de calzi apărătoremi e un pas spre bine şi spre zile nu suntem ai drepturilor sale, mai senine, mergem cu încredere în sufletul sănătos al poporului nostru, Glasul Mureşului. Dl. Const. I. C. Brătianu. Dl. Gh. Tătărescu.