Állami gimnázium, Gyöngyös, 1905

Panaszok a mai középiskola ellen. 1. Sok a panasz a középiskolára, nevezetesen a gimnáziumra. Túl­terheli a tanulóságot, nem ad általános műveltséget és nem készít elő a főiskolai szaktudományokra; a középiskola mai szer­vezetében nem életrevaló intézmény, mert nem tanít hasznos ismeretekre, hanem tele­tömi a tanuló fejét elavult dolgokkal. Némelyik a panaszok közül régi keletű, másokat meg újabban hangoztatnak erősebben. A túlterhelés vádja pl. már a 80-as évek­ből ismeretes. Akkor feljajdultak az érdekelt szülők, panaszaikat visszhangozta a napi sajtó, felmerült a kérdés a törvényhozó­testületben, sőt nem térhetett ki már előle az akkori közoktatási miniszter, Trefort Ágoston sem, ki nyilatkozattételre hívatván fel, kijelentette, hogy annak megoldása fölötte nehéz és nagy körül­tekintést kíván. Mert bajos megállapítani, hogy melyik tárgyat lehetne mellőzni a középiskolai tanterv anyagából, anélkül, hogy valamelyik tantárgy elejtésével az általános műveltség érdekeit ne kockáztatnék. A tanárokra utalt végül, mint akiknek bölcs belátására vár a feladat célszerű megoldása. Az ő neveléstani érzékük és tapasztaltságuk, a mester önmérséklése megtalálja majd a mértéket arra nézve, hogy mennyit szabad a tantárgyak mindenikéből közölni, hogy azt az ifjú a túlterhelés érzése nélkül illeszthesse be lelki tárházába. De foglalkoznia kellett s intéz­kednie az ügyben utóbb Wlassics miniszternek is, és pedig két ízben. Először 1899. február 4-iki 1513. számú rendeletében, mely tudva­levőleg a tanulók vasárnapi teljes szünetéről intézkedik, és ahol annak hangsúlyozásával, hogy a túlterhelés nem csupán a tan­tervnek, hanem a módszernek is kérdése, ami a kir. főigazgatók jelentéséből is kiderül, mivel ahol az Utasításokban kifejezett elvek szerint járnak el, ott a túlterhelés is enyhébb alakban jelent­kezik, felhívja a tanári testületeket, hogy amennyiben hétköznapo­kon különböző külső akadályok kedvezőtlen hatása alatt nem volna lehetséges a módszeres eljárás alkalmazásával a házi fog­lalkozás mértékét jelentékenyen leszállítani, a szorgalmi időnek

Next