Megyei Tükör, 1970. február (3. évfolyam, 112-115. szám)

1970-02-14 / 113. szám

10 H­ÉGI JÓ ISKOL­ÁM HITKH ÉK (I­) HASZMÁNN PÁL boldog élete Nagy hivatalosan, vasárnapi arccal in­dulunk neki a tágas udvarnak, három vá­rosiak. Nem szeretem az ilyent. Mert úgy szo­kott lenni, hogy míg betétovázik az em­ber a házig, már kilép valaki a lépcsőre, néz, hogy egy katonaorvos sem különben, kivárja míg odaérünk, aztán­ félszájjal megkérdi : - Mi járatban ? Mit akarnak ? - Az újságtól - mondom szinte szégyen­kezve hogy megint ilyen félhivatalos fa­pofa vagyok. Erre aztán legtöbbször sebti­ben elrendezi ki-ki a ruháját, a gondola­tait, nehogy valami olyant mondjon, ami... újságcikkbe valót mondjon, szépet mond­jon , aztán bemegyünk. Egy darabig oszt­juk az időjárást, a krumplitermést, az új­ságot, ezt-azt, szóval macska-forró-kását játszunk. Az alsócsernátoni Haszmann-porta két fehér kapulábja alatt - megilletődöttség ide vagy oda - gyorsan profán fejszámo­lást végzünk hárman városiak : hány olyan blokklakás telne ki egy ekkora házból, mint a miénk ? Hajat­­ sóhajtozunk, s mi­re a sóhajtás valaki illetékes füléhez ér­ne, már ott is van a gazda : testes ember, kalapos, fürge és máris vidám. Tíz perc múlva mi vagyunk a „fiaim", akiknek ha­laszthatatlanul bennebb kell kerülni, s mi­re beleszoknánk a kellemes csalódásba, már Pali bácsinak szólítjuk Haszmann Pál tanító uramat, hallgatjuk az anekdotát a csíki székhelyről. Aztán szobrász kollégám­nak gyorsan néznivalója akad a faragott holmik között. Én későbbre hagyom a né­zelődést , ne halmozzuk az élvezeteket. Tudom, van ebben a házban faragás, é­­remgyűjtemény, régi pénzkollekció, s vala­hol a könyvszekrényben ott kell lenni Cser­­náton készülő monográfiájának, az iskola kész történetének, s a ládákban lelakatolt bőröndökben ásatáskor előkerült cserepek, zablák, sarkantyúk várják, hogy történelmi emlékké legyenek egy vitrinben. A házigazda az asztalfőn ül, közben mi, a „fiúk", s elégedetten dörzsölgetem lel­ki kezeimet, hogy hát ez a riportírás nem is munka, de fenékig csupa élvezet. Szó­val jól érezzük magunkat. — Honnan kezdjem ? - kérdezi Hasz­mann tanár úr. — Az elejéről. — Jó. Akkor én Komandón születtem 1902. május 20-án. Apámat a vágterek akkori gazdája hozatta ide Pestről , hogy ne kelljen a mozdonyokat generálozni oda vinni, inkább vásárolt ide műhelyt és spe­cialistát. Az úgy volt, hogy én ötéves ko­romban kezdtem iskolába járni, mert a ta­nító ott ment el minden reggel a házunk előtt, s én olyan szépen bámultam rá, hogy kézen fogott s bevitt az osztályba. Aztán egyszer kisült, hogy én jobban tudom a matériát, mint azok a nagy melákok. Tíz­éves koromban már a polgári utolsó osz­tályát nyettem Kézdivásárhelyen. Kézdin akkor még nem volt ilyen szép aszfaltos főtér, s mikor Szabó Jenő költő uram­­ az, akinek Szabó Dezső a testvére volt, s róla írta a Farczádit, amiért az öreg erő­sen megharagudott - szóval, amikor ez a szép szikár papi ember, fekete ruhájá­ban még egyik kőről a másikra ugrált, jött egy ilyen testes varga, né, s azt mond­ja a zsíros varga : — Lelkész uram, akinek esze van, csizmája is van. Mire Szabó Je­nő : - Eszem nekem is van, csak csizmám nincsen. — Ilyesmik voltak.­­ Aztán egyszer megvertem volt az e­­gyik tanárom öccsét, hogy a füle majd a kezembe maradt, s menni kellett az isko­lából. Én olyan zömök kölyköcske voltam, mert ami igaz, igaz, enni, inni szeretek. Ezt és dolgozni. Akármelyikben első vol­tam, ha kellett. Ez az első világháborúkor volt, nehéz volt. Iskola után nekem Pólóba kellett vol­na mennem tengerésznek, mert nagyapám­nak, aki ötven évet szolgált ott, joga volt, hogy tanoncnak oda vigyen. De egyik nap megjött apám a frontról, betegen, s másik nap meghalt. Gyorsan pénz után kellett nézni, így mentem azután Székelykeresz­­túrra a tanítóképzőbe. Hogy el ne felejtsem, én már akkor rég farigcsáltam, s a sütőház tetején otthon olyan kis múzeum-félém volt , pedig sen­kitől sem láttam. Igaz, egy karácsony má­sodnapján nagyanyám feltüzelte az egész múzeumot. Székelykeresztúron voltam 1918-ig. Akkor pucolni kellett. Szentgyörgyre kerültem. 1 000 korona segélyt is kaptam ott, pedig hát én katolikus gyerek voltam abban a református képzőben. Csutak Vilmos úr volt az igazgató, nagyon kedves ember. Akkor még a Mikó kollégiummal szemben börtön volt, s abban nekem egy rokonom, mármint őrmester, az vett oda kővártély­­ba, a börtönbe. 1920-ban Kézdikőváron voltam már mint kántortanító, 408 lej havi fizetéssel. Ez ak­kor sem volt sok pénz, mire a lakást s a kosztot elintéztem, egy cipőfűzőre való sem maradt. 1924-ben versenyvizsgával átmentem Za­bolára. Akkor lettem állami tanító is. 1934- ben Csernátonba költöztem. Nősülés volt akkor, áthelyezés is volt, azóta itt vagyok. De egyszer csak supp, 35 novemberében két lábbal egyszerre kirúgnak, így volt, nem tudom miért. Akkor aztán, mert in­gyen apósomnál nem élhettem, mentem én is a mezőre s tettem-vettem a ház körül. Két év múlva visszavettek, de csak se­gédtanítónak. Aztán jött 1940. Nem volt szerencsém. A magyarok azzal az inkad­­rálással vettek át minket, ami előbb is volt, így aztán egy darabig még segédta­nító voltam, havi 60 pengővel. És meg kellett szervezni újból az iskolát. Csinál­tam. De volt egy ember, valami katonai fej is volt a székely határőröknél, az ki­járta Kézdin a katonai parancsnokságon, hogy ő legyen az igazgató. Akkor már, főleg 1942-től olyan katona­ íze kezdett len­ni a dolognak, s az az igazgató is in­kább ezzel foglalkozott, mint az iskolával. így volt az akkor. _ Mondja el, Pali bácsi, hogy volt 1944- ben, vagyis felszabaduláskor ? - kérem. (Az ember igyekszik megtudni a múltját, gondolom, mert én bizony annál többre, hogy akkor megszülettem, nem nagyon em­lékszem.) Közben szalonna és bor kerül Haszmann Pál asztalára, a hal asszonya pedig csendesen a kályha mellől nézi, a mi városról szabadult étvágyunkat. - Hát féltünk - mondja Pali bácsi. - Annyi mindent beszéltek, hogy így lesz, úgy lesz... Én itthon maradtam , a taní­tónak a faluban kell maradnia, akárhogy is legyen. Itt a ház alatt nagy bolthajtá­sos pince van, oda húzódott a falu egy része. Én voltam akkor orvos, gyógysze­rész, pap, kántor, ami kellett. Egyszer az­tán jönnek . . . Előbb csak az előőrs, az­tán egy csomó katona, olyan ágyúkkal, hogy ijedtemben azt sem tudtam megszá­molni, hány csöve van. — Menjen ki maga, tanító úr - mondták a pincében. Nekem fázott hátamon az ing. De két óra múlva már táncoltam a „harisnyákkal". Csak addig volt nehéz, amíg valahogy megér­tettem velük, hogy én nem vagyok burzsulj, amiért ekkora házban lakom. Nem is volt semmi baj. Rendesek voltak. A gyerekre is vigyáztak, ez állt az ajtó előtt, hogy ne zavarják. Én meg gyógyítottam nekik ka­tonát és lovat. Itt nem voltak kilengések. Csak féltünk, de azt nagyon. De nem lett semmi baj. Ej, ha én egyszer írni vagy ábrázolni tudnám valahogy a katona-sza­kácsot, amint a lovat szőrén üli meg, s a hóna alatt egy-egy nagy uborkás üvegem­mel, győzedelmesen kilovagol a kapun. Hát ez volt. Háborús veszteség. Nehezebb volt negyvenhatban, a száraz­ságkor. A tanulók háromnegyed részének idegenbe kellett menni, hogy ott egyenek. Állami segéllyel valahogy összehoztunk egy étkezdét, ott kaptak napjában egyszer en­ni. A csecsemőknek tejet, ruhát, élelmet adtunk. Volt egy bölcsödeszerű tejkony­hánk.­­Végignézek az asztaltársaságon. Szalon­­názunk. Nem nehezedik már el kezünkben a bicska. Pedig — úgy gondolom — ilyen tejkonyháról szívtuk mi is akkoriban a kon­­zervtejet.­ — Látták azt a faragott keresztet az út mellett, Kézdi felé ? Azt a negyvenhatos éhínség emlékére állítottuk. Én faragtam ki-mondja Haszmann Pál tanító úr. - Én nem vagyok olyan ember, akinek elfoly az orra vére. Ahogy esik, úgy suppan, vala­hogy mindig csak lesz. Maniuék például egy kicsit türelmetlenebbek voltak, hogy úgy mondjam. Majdnem bíróság elé ke­rültem, mert mikor ürítették ki az iskolát, volt ott egy fehérnépecske, s az mindent el akart vinni, az anyakönyveket el is vit­te. Mondtam : maga inteligens ember kell legyen, minek magának az anyakönyv ? Nekünk pedig kell. Máig sem kerültek visz­­sza. Nagy baj. Hát aztán ezért, már­mint­hogy szabotáltam az akciót, később Ma­­niuékkal majdnem meggyűlt a bajom. De hát volt becsületes ember, aki kitisztázott. Aztán jött negyvennyolc, a tanügyi reform, attól kezdve könnyebb lett. Mert azelőtt a tanítókat úgy váltotta az iskola, mint mi az inget, két hétig sem ült meg itt egy.­­A kollégák a legfiatalabb Haszmann fiúval kimennek , a régi csempéket akar­ják megnézni. A szomszéd, üres épületben vannak, homokba takarva - nem a kollé­gák, a cserepek -, ott lesz Haszmann Pál tanító uram múzeuma. A maga erejéből építi, saját gyűjteményét állítja majd ki ott.­ - Negyvenkilencben, húsvét másodnap­jára nálunk majdnem meglett a közös - mondja. - Akkor mi lettünk volna az el­sők Kézdi járásban, nem Torja. Csak az történt, hogy az az ember, aki a legjob­ban verte a mellét, hogy ilyen kommunis­ta, meg olyan kommunista, mikor arra ke­rült a sor, hogy a kicsi kaszálóját is fel­írjuk a listára, azt mondta, akkor inkább ne legyen kollektív. Nem is lett akkor. Vannak ilyen emberek. Nem azért mon­dom, de én első voltam a megyében, aki beálltam a feleségem földjeivel. Meg is dicsértek nagyon Kézdivásárhelyen egy gyűlésen, valami 600 ember előtt. Hogy na, ugye, Haszmanntól kell példát venni. S mit ad isten, egy év múlva két lábbal egyszerre rúgnak ki az iskolából, a közös­ből. Miért ? Hát voltak olyan mellverege­­tő-féle emberek, mint az, amelyikről be­széltem. Mikor kulák kellett a listára, csak azt mondták : na, te és te kulákok vagy­tok, így lettem az én is, a kollektivista. Az utcán voltam , most már se föld, se állás. Elmentem akkor utat építeni Dés és Nagyilonda között. Élni kellett. Hat gye­rekem van. De többet vittem el itthonról, mint amennyit haza­hoztam. Igaz, két és fél hónap múlva aztán visszavettek a tan­ügybe, rájöttek, hogy butaságot csinál­tak. Erre iszunk egyet. Nézegetem a nagy gangos házat, a családi asztalt, s latol­gatom : mibe kerül egy szép öregség ? - Két dolgunk van - mondja Pali bá­csi - , étvágyunk és jó kedélyünk. - Az a szerencse - mondom. - Én, amíg tanítottam, 42 év alatt egy gyereket sem buktattam meg, tudja-e ? Nálam mindenkinek kellett annyit tudni, hogy átmenő jegyet kapjon. Mert ahol az osztály 15 százaléka megbukik, ott a taní­tóval is baj van. Én a tanításban vittem bele mindent. Ez hivatás nekem, nem ke­nyérkereset. Szemléltetőeszköz nélkül, én órára be nem mentem. Ha nem volt, csi­náltam. Nézem a herbáriumot, a színes rajzo­kat. Haszmann Pál tanár úr nemcsak ke­délyes, de szorgalmas ember is. Erő kellett ahhoz is, hogy elvégezze az egyetemet, ké­sőn, s azt sem buktatók, kalandok nél­kül. — Volt dalárdám, faragó­köröm (most is van az iskolában), foglalkoztam gyümölcs­ös virágkertészettel, méhészettel. Csinál­tunk a gyerekekkel kísérleti kertet, meteo­rológiai állomást, mindent. Igaz, össze­szedtem vagy 13 diplomát , a dalárdáért, a kísérleti kertészetért, az agrotechnikai kör vezetéséért stb. Most kaptam Szent­­györgyön a múzeum évfordulóján kultu­rális érdemérmet is. - Tudom, ásatást végez és numizmati­kával is foglalkozik. Látom, kész az iskola monográfiája . . . — Csernáton történetét is megírom. Már meg van néhány fejezet. De segítség ké­ne. Rengeteg az anyagom. Mit szól, nem volna szép megírni a háromszéki haran­gok történetét ? Meg aztán, ha sírkőre kell felírás a faluban, megcsinálom, kér­vény kell, levél kell, megírom. Nyugdíj­ügyet kell intézni, utánajárok. Ha színda­rab van, játszom, hadd lássák a fiatalok, hogy ,­van bolond, aki oda felül", mert hát így beszélnek. Az asszonyokkal ösz­­szegyűjtjük a székely varrottas mintákat, varrnak, nem pénzért, ajándékba. Ha kell, verset is írok nekik. Tereferélünk, de min­dig belopunk valami okosat is. És építjük lea várát... Megáll a beszédben. Aztán csillan a szeme : - Hát mondjak valami negatívot is, na, eddig mind csak dicsekedtem. Ekkor kezdtünk beszélni a nőkről. Aztán megnézzük a kis műhelyt (falubeli ember kalapálgat, „éppen csak egy ka­rikát a disznó orrába", otthon érzi magát), előkerül az éremgyűjtemény, a faragások, a kiásott régiségek. Tele van a ház. Búcsúzunk. — Ne menjenek még, na. — Inkább éne­kel is nekünk, hogy kedvet kapjunk a ma­radásra. Mert nemcsak a munkában kell első lenni, hanem az evésben, ivásban, é­­neklésben is. Ez így vág össze. Kifordulunk a kapun. Otthon, este sokáig beszélünk Hasz­mann Pál tanár uram boldogságáról, akit még meg kell látogatnunk, három elnyűtt városiaknak. Csiki László megyei TOKOR III. évfolyam 113. szám

Next