Megyei Tükör, 1970. október (3. évfolyam, 146-162. szám)

1970-10-18 / 151. szám

egy csendes beszélgetés folytatása Kedves KIRÁLY LACI! Ritkuló, immár alkalomszerű magánbeszélgetéseink gon­dolatai, melyek óhatatlanul az együtt­­kezdés tényéből indulva, az elkülönbö­­zés valósága körül forognak leggyakrab­ban, tovább zakatolnak benned is, ben­nem is. Nem csupán rád, énrám vagy bárki harmadikra tartoznak, mind job­ban érezzük, egy nemzedék közös dol­ga az, honnan hová tart, mit valósít meg önmagából, a vállalásból, amit úgy fogalmaztunk meg kezdéskor, hogy min­den beleférjen a tisztességes szándék határáig. Nem nemzedéki programadás volt ez, hanem természetes feladatválla­lás, a szükség parancsait követve. Nem­­zedékesdit csak a kívülállók játszanak, az egyivású együttindulók a kezdetkor megérzik a képességek intelmét, hogy a tanoncévek s a reminesz­cenciák kábula­ta után egyedül kell keresni a járható utat. Tiszta sor, hiszen nem lehet egymás kezét fogó csatárlánc: vonulása az egy­­ívásúak irodalmi bekérezkedése. De erő volt és erő lesz a társak tudata- Akar­va vagy akaratlanul termékenyítő, mun­kára serkentő impulzus, orvosság, vé­dőszer a szellemi és morális fáradás el­len. S védelem is a lemondás, a megtor­pan­ás napjaiban. Egymásra figyeltünk kezdéskor, és megméret­kez­tünk egymás erejében. A­­karatot, dacot és lendületet adtunk és kértünk egymástól. Jó volt az induláshoz. Versbeli hintalovad, Laci, együtt ringatta a szándék egységében azt az évjáratot, melyet már akkor nemzedéknek kezdtek mondani mások. Farkas Árpi Eszméletén mindannyian eszméltünk, Kenéz áradó szabadversei végig bolyongtak verses m­editálásainkon, Sz­őcs Kálmán érzékeny és konok sorai bennünk csendültek a leg­­visszhangosabban ... Tudod, tudjuk, hogy így volt. Azt is tudod, hogy a meg­­méretkezésnek azóta más módjai és le­hetőségei adódtak számunkra, tudósab­­bak ugyan, de erőt adni és helyet meg­találni silányabbak- Kinek az ítélőszéke előtt jelentkezzünk ? — kérded, s visz­­szakérdezem ugyanezt. „Nemzedékünk­ (hadd használjam így) egyetlen ítészt sem nevelt, aki szándékainkat és kísér­leteinket másoknak bölcsen megmagya­rázza. írtak rólunk, és bevallották­­ - utólag vagy zárójelben, - hogy nem állunk közel hozzájuk. Vállon is vere­gettek ,néhányszor vagy kioktattak, ahogy jött. Értelmes tanácsot, tiszta szót kevesebbet kaptunk. A méretkezésre így egyetlen lehető­ség marad : nézzünk csak mélyen a kö­zegbe, mely felé az írott szó, az írói gondolat üzenete irányul. Csendül-e vissza valami onnan, fogja-e ezer anten­nájával az indító, megtartó, élményt és érzést holtig adó közeg azt, arait képes­ségeink s tisztességünk szerint csak ne­ki mondhatunk ? A közeg : a nép. Az írott szó ihletője és szomjazó­ja. Talán beszélgetnünk kellene erről, A­­h­ogy mondtad : felesleges indulatok, fél­remagyarázások nélkül. Higgadtan és felelősen, ahogy legfontosabb dolgaink­ról illik. Húzódik, halasztódik ez a találkozás. De érezzük szükségét és a szükség tet­tet parancsol. Hogy mivel gazdagod­nánk, ha lángra élesztenénk a kezdés forró vitáinak elszunnyadt parazsát, nem tudjuk még ... Lehet, hogy csak azzal a megbecsülhetetlen értékű felisme­réssel, hogy külön útjainkon is egy irányba tartunk. Magyari Lajos A VÁLLALT SORS A XV. század az európai történelem legviszontagságosabb száz éve volt. Máglyák, egyházi átok, hitújítás, vall­­lásháborúk, paraszt­lázadások, tönkre­tett vidékek kopársága, zsarnokok rém­uralma, garázdálkodó zsoldosok, val­lásalapítók — mindez a századhoz tar­tozott. Mintha az ember haláltáncát jár­ta volna. Ebben a kegyetlen kohóban készült az újkori történelem. A visszá­jára fordult világ kegyetlenségében a lélek kereste szabadságát, hogy a hit és a gondolat ne másoktól vezettessen, hanem önmagától építsen otthont, szab­jon rendet. Az ébredező erdélyi történelmi dráma nem véletlenül fordul a XVI. század felé. Veress Dániel a század nagy zsar­nokáról, Báthory Zsigmondról írt drá­mát. Páskándi Gézának a Korunkban közölt történelmi drámája Dávid Fe­rencről, a megújuló sz­ínműirodalmunk érett, bizonyos vonatkozásban határkö­vet jelentő alkotása. Miben eltérő az eddig bemutatott és olvasott drámák­tól ? Tiszta gondolatiságában és a drá­mai építés puritán egyszerűségében. Már mindjárt az elején fel kell vessük az író viszonyulását a történelmi múlthoz, azt a módot, ahogyan a történelmi anyag újjászületik az író műhelyében. A legutóbbi évek termése, de joggal el­mondhatjuk, hogy hagyományaink meg­határozó ereje következtében egész drámairodalmunkon a múlt illusztratív tanúságul hívása uralkodott, hogy a történelemben munkálkodó erkölcsi és eszmei energiából okulva a jelen kér­dései közt eligazodjunk. A törté­nelmi hitelre hivatkozva tisztára mos­tuk a történelmet. A közízlés még most is a jó megdicsőült győzelmét várja a rossz felett, nem szereti, ha a múlt nem hasonlít a történelemkönyvekben oku­lásul tanított hősi múlthoz. Nem tagad­ható, hogy az ilyen írói viszonyulások­ból is kerültek jó és hasznos okulások. De van más út is, amit Páskándi Géza drámája bizonyít. A Vendégség a modern európai drá­ma folyamatába beilleszkedő, az illuszt­ráción túlemelkedő, hozzáértéssel szerkesztett gondolati dráma A múlt csak keret, szereplői, cselekménye, tö­mör dialógusai a gondolatszabadság drámáját olyan méretekben és hőfok­kal hozzák emberközelbe, hogy a mo­dern ember léthelyezésére, szellemi, lelki szabadságra nemcsak emlékeztetőül hat, hanem idegsejtjeiben elindítja lé­tének, emberi feladatainak tudatosodá­sát. Az erkölcsi megtisztulást nem a pél­da, a féltve őrzött múlt-modell váltja ki. Kerüli a hősiesség megszokott, lát­ványos cselekedeteit. Dávid Ferenc sze­mélyében kíséri a szentháromságot ost­romló vallásújító vezér emberi tragé­diájának színrevitele. Páskándi Gézának Dávid Ferenc, Lovino, Balandrata, Má­ria személyein keresztül a gondolatsza­badság és a hatalom kiszámított kény- MÍI ÉS ESZME­ szerének szembesítésével az újkor nap­jainkig nyúló drámáját is sikerült ke­­ményvezetíi formába ötvöznie. A megszilárdult hatalomnak kik ké­nyelmetlenek? A fejedelmek számára a­­zok ,,. .. akiktől nem azt a választ kap­ják, amit ők szeretnének, amit ők már telkükben jóelőre eldöntöttek, a­­zok kényelmetlenek az emberek szá­mára, akik nem adnak nyugalmat, nem nyújtanak pihenőt a lelkiismeretnek, a­­kik mindig kérdeznek, még akkor is, amidőn mindenki minden választ mind­erre már megadott. Ezek a kényelmet­len emberek. Ezek sose ölnek, ezeket mindig megölik". A Báthory fejedelmek gondoskodtak az unitáriusoknak,­­ a­­kik a legradikálisabb szárnyát képez­ték a hitújításnak a szűkebb meder­be való visszaszorításáról. Az unitáriu­soknak sikerült vallásközösségüket jó­kora megalkuvás árán az állam megtű­rő védelme alá helyezni. A fejedelem­ség örült az „alkotmányos egyháznak", mert vigyázó szemét mindig rajta tart­hatta. Ez a történelmi hitelű háttere Dávid Ferenc barlangszerű sivár laká­sának. Itt vívják a gondolati harcot Dávid Ferenc és Socino. Ez a harc lé­nyegében a kiszolgáltatásért folyik, hogy megszabaduljon az ésszerűen kor­mányzó államrend a kényelmetlen em­bertől. Dávid Ferenc nem megváltó, hi­téért oroszlánként harcoló hős. Maga a gondolatszabadság. Tűrhetetlenül, tu­datosan vállalja elárultatását is. Nagy áttételekkel Camus Sziszüphosz­ára ha­sonlít : tudja harcának hiábavalóságát, és mégis folytatja, mert ez a sorsa. Dá­vid Ferenc bukása tudatos sorsvállalás. Socino drámája összetettebb, bonyo­lultabb. Vendég, megtűrt a fejedelem udvarában. Rábeszéléssel, fenyegetéssel kényszerítik jelentéseinek elkészítésé­re. Belső vívódás és a hiábavalóságot érző Dávid Ferenc biztatására adja el fejét és lelkét a hatalomnak. Azt hiszi, hogy az igazsággal segíthet a menthe­tetlenen. A dráma­ utolsó részében döb­ben rá, hogy a hatalomnak érvekre, bizonyítékokra van szüksége, nem mentséget akar, hanem a jól idomított „gyülekezett egyház” erősítését. Mély rezignációval mondja: „Könnyű lenne az árulás is, ha szabadon tehetném". Nem Mefisztó, nem rosszra bujtogató gonosz szellem. A körülmények kényszerítik a hatalom gépezetébe. Ezt a történelem­ből ismerjük. Balandrata a gondolatsza­badságát eladta egy darab kenyérért. Mária talán a dráma legtalányosabb fi­gurája. Viselkedésében modern, erköl­cseiben feslett kurtizán. A finnyás ol­vasók véleménye ellenére, nem profa­­nizálja a drámát, nem eltévedt figura. Socino jellemzi a legtalálóbban : „Elég egy cseléd a fejedelemnek, hogy egy zseni nyakát vele kitekerje". Nincs er­kölcs, ha az érdek úgy kívánja. A gé­pezet beidegzett ostobája. A Vendégség gondolati dráma „Akié­r­ fundus, azé a kapella". A fundus lí­rának logikája a szervező erő, minden mást a máglyára kell dobni. Még a val­lásszabadságot elsőnek kihirdető Er­délyben sem volt másként. Más hitet vallhattak a kapellában, de az igét a fejedelem embereinek szeme vizsgálta. Hulló vakolat és pókhálós falak között, az árulás közé csomózva a gondolat szabadsága vívódik az árulás örvé­nye felett, a fejedelem fülei és sze­mei előtt. Nem konflikusokkal, é­­les összeütközésekkel, hanem bel­ső monológszerű érveléssel, modern hangulatú belenyugvással a megváltoz­­hatatlanba. A dráma paradox helyzete is ebből adódik : azok is konformizá­­lódnak, akik fzitújítók voltak. Jobb a hatalom árnyéka, mint a cella. A törté­nelem időtengelye­ tágul tudatunkhoz. Erkölcsi megtisztulás helyett a sorsot fogadjuk. Páskándi Géza drámájának egyszerű felépítése, a párbeszédek gazdaságos il­leszkedése, nyelvi tömörsége, jelképes színpadképe, olyan színeket honosít meg irodalmunkban, amely külön tanul­mányt érdemel. Nincs egyetlen feles­leges mondata ,• mindennek helye és feladata van. Nagy erőpróba elé állít­hatja a színészeket. Hazai színjátszásunk hozzászokott a nagy gesztusokhoz, a szokványos, a romantika korából itt maradt hősiességhez. A Vendégség szín­revitele intellektuális játékot követel. A színésznek nemcsak külsőségekben, hanem belső gondolatiságában is azo­nosulnia kell a szereppel. Éreznie kell a gondolat vívódásának belső sodródá­sát. Az a társulat, amelyik műsorába foglalja ezt az előadást, vizsgázni fog korszerű színjátszásból. A Korunk a Vendégség közlésével hazai magyar irodalmunk érett, nagy alkotását adta olvasói kezébe. Vitat­kozni és írni kell róla, s minél előbb bemutatni ! Fábián Ernő t­alátgtap­i kiadás kalandozás egy riport körül Valahogy van, úgy látszik, egyes újságírói műfajok hasonlatosak a legérzékenyebb növényekhez, te­­nyészt­ésük igen időszakos, s a szük­séges körülményeknek ugyancsak találkozniuk kell ah­hoz, hogy meg­teremjenek. Nos, én a riportra gon­dolva fogalmazom ezt a botanikai ha­sonlatot, annak a műfajnak örök ala­kulásán, „tisza-vittig­zásán“, satnyu­­lásán és megújulásán töprengve, mely legvonzóbb minden műfajok között, s ha egy lap ad valamit a szerkesz­tésre, az olv­asmányosságra, nem nél­külözheti. Vonzó, mert nyersen, őszintén nyúl az életbe, s a tények tárgyilagos közlésével bevilágít egy tenyérnyit a mindennapi létből. Ha jól választ, igényesen sze­lektál a szerző, olyan etikai, ember­­építő­s közösségi hasznot könyvelhet el, amit a legjobb, leglíraibb publi­cisztika nyomán soha v­agy ritkán, hiszen az ember hajlamosabb a té­nyeknek hinni, mint a filozofálásnak. A jó riportot keresi, olvassa, átéli az­ olvasó a megismerés szám­ra h­iszi rá, s okulni is szeretne a Vol­­lóság ismeretében. (Innen, hogy az „u...­­ C. N­. nevű férfi“ — megol­dásokkal operáló írást nemigen ol­vassa végig, és tartja - joggal - költött tanmesének, vagy a szerző egyéni gyávaságát gyanítja a gyanús névtelenség mögött). Mindez hirtelen egy egészen más­ként minősíthető írás végigolvasása után jut eszembe. Felső sorától az­ utolsóig élveztem, jó olv­asmánynak, jó­gok­ra valló munkának éreztem -­­a befejezésig. Aztán egyszerre meg­mozdul bennem a tiltakozás, a dója­­­o bosszúsága. Az írás Kov­ács Er­zsébet riportja, megjelent az Ifjú­munkás e heti csütörtöki számában Kalandozás ,Székelyföldön. Mondom, v­égigélveztem részleteiben, jó szer­kesztéséért, nyelvi szellemességéért, természetes építkezéséért. Talán taní­tani lehetne, annyira jó­­ a maga nemében, közölni v iszem már kevés­bé kellett volna, s azon egyszerű okból, hogy egyetlen új, az olvasók által eddig nem ismert elemet sem tartalmaz ez az oldalnyi írás. Néz­zük csak közelebről. A Szent Anna tó környékéről indul el, Bálványos­­tül időn át Kézdivásárhelyre jut, az első riport­hős Mihálcsa Szilveszter (néhány számmal előbb írt róla az Ifjúmunkás). A következő rész sze­replőit, Kónya Adáim tanárt és ika­r­árát Kovács Nemere irta meg ugyan­on. A Sütő-dinasztiáról (kapásból mondom) az Élőtében, a Művelődés­ben és a Falvak Dolgozó Népében esett szó nem is oly rég, a köröndi faze­kasmester­ség, a vidék iparosítása ugyancsak lap-sláger, a Tamási-por­táról írottakat körülbelül minden új­ságolvasó ismeri már. (Hargitáról és a Tükörről szándékkal nem szóltam). Nem akarom én azt a köv­etkezte­tést summázni, hogy megírt témák­hoz újra hozzányúlni, csupán témáink (kedvelt és újrafelfedezett témák) banalizálását jelenti, hanem azt a ve­szélyt, hogy m­ég sorban csodájára járunk valaminek mi, újságírók, ad­dig mellettünk a valóság úgy dobja fel s nyeli vissza új, izgalmas témáit, mint a fortyogó iszapvulkán. Bizony remek írásnak tartanám ezt a riportot, ha a Mezőség vagy Ara­nyosvidék, akár a moldov­ai csángó­sóig ily gondos krónikája lenne, mert ezekről kevesebbet olvashatni lapjainkban. Ha ez lenne, hiszem hogy minden elem új és izgalmas lenne, tényeket elsőkézből közlő, a felfedezés izgalmát hordozó. (Egyéb­ként eszembe jutnak itt a szerző nem is olyan rég közölt remek mikró­­szociográfiái is...) Messze elkanyarodtam az indítás­kor felvetett hasonlattól, s ha most visszatérek, fordítok egyet rajta még: él, tenyészik ez az érzékeny növény, de mintha több meddőt vi­rágzatul, mint nemrég. (—i —S) IaPsZjeMlE 6. oldal

Next