Megyei Tükör, 1974. augusztus (7. évfolyam, 1263-1267. szám)

1974-08-02 / 1263. szám

125 éve halt meg Petőfi Sándor A kövek története Héjjasfalva és Fehéregyháza között 3-« kilométernyi a tá­volság. Héjjasfalva nyugati részében tekintélyes obeliszk hir­dette és hirdeti Zeyk Domokos soha el nem múló dicsőségét, aki - amint a romantikus író mondotta volt - csak a Leorudászé­­hoz fogható hősiességgel egyedül tartotta fel a kozákok roha­­mát, hogy Bem és vezérkara megmenekülhessen azon al­ ae­­­vel ezelőtti forró és keserű július végi napon. Zeyk Domokos emlékmű­vét szorgalmasan gondoztak és gondozzak a héjjasfal­­viak — az erős férfiúnak kijáró illő paraszti tisztelettel. Ahány­szor elmentem előtte, annyiszor láttam friss, pompázó virágosat az obeliszk előtt. zeyk emlékművétől mintegy 2 és fél kilométernyire halt meg Petőfi Sándor. Feltehetőleg. Az ő martinumának helyét sokáig, nagyon sokáig semmiféle emlékoszlop nem jelezte. Csak egy forrást amely úgy buzogott fel ott, kifogyhatatlanul, el nem apadón, mintha kicsorgott véréből táplálkozott volna, visszaszu­­remelve a jó Küküllő-völgyi porondon át. Aztán kei is került. Egyszerű, jellegtelen és jelentéktelen. Egy segesvári Petőfi-imá­dó állította, engedélyt sem kért rá senkitől, csak úgy önfejelót, hivatalt, hivatalosságot megkerülve. A kő sorsa hosszú ideig bizonytalan volt. Aki csűrt épített például, első dolga volt alap­kőnek elvinni. A megszállott segesvári ember mindannyiszor kerített új követ, és a régi helyére állította fel. Aztán eltűnt az a kő más meggondolásból is néhányszor, volt, aki azt is tudta, hol találhatni, de senki nem járt utána, inkább új követ kerí­tettek. A kő mellé néha virág is került, megtörtént, hogy e­­gyéb. A kő vándorlásának, újra­ megjelenésének és eltűnésének néhányszor magam is tanúja voltam. Bár kevéssé érdekelt a költő hitének-emlékének tárgyi jelenléte azon a földön, ahol a pálya befejeződött. Sokkal jobban szerettem volna, ha az em­berek értelmében van minden köveknél súlyosabban jelen. Er­ről pedig kevés dicséreteset lehetett mondani a környékbeliek­re. Olyan ugyan nem akadt, aki Petőfi Sándor nevét ne ismerte volna, de annál több, aki soha nem hallott róla, hogy a két fa­­lu között esett el a XIX. század legnagyobb magyar költője. Fe­héregyháza délnyugati részében ott állt az emlékmúzeum, de azt csak szép fenyőfái okán tartották számon. Az út mellett — pedig forgalmas nemzetközi út ez — sem egy jelzőtábla, sem egy felirat nem volt egy ideig. Petőfi rosszul „választotta“ meg halála helyét ? Pedig ez a táj igazán miniatűr Erdély. — Fe­héregyházát három nemzetiség lakja, Segesvárt szintúgy, N­ éj­­­jasfalván ma már csak két nyelvet beszélnek, a románt és a magyart, de úgy tartják, hogy évszázadokkal ezelőtt ez a falu is háromnyelvű volt. Egy darab Erdély tehát ez, amelynek Bem­e joggal és okkal címezhette híres brassói kiáltványát. Később rájöttem, hogy igazságtalan voltam ítéletemben . . . A filológusi kutatás körülbelül 70 esztendő alatt immár megdönthetetlenül és végérvényesen bebizonyította, hogy a búni kaptató utáni Ispán-kút Petőfi Sándor élete utolsó pillanatai­nak színhelye. Földi maradványait — milyen szerencse ! — so­ha nem találták meg. E földi maradványokra, ha jól meggon­­doljuk, nincs is oly mértékben szükségünk, mint azt relikvia­­gyűjtő szenvedélyünk és megszállottságunk diktálja. A költő földi „maradványa“ a költészete. Petőfi Sándorról lévén szó, ez a költészet tanúság, filozófia, magatartás és mérce. Ó, nem a kései költő utódoknak. Mindannyiunknak, embereknek, akik e­­zen a földön élünk. Ez a költészet csoda. Kétszeresen, tízszere­sen, ezerszeresen. Olyan tünemény, amelyet egy ezredévben , . u-• -i cors A csontos, hórihorgas fiatal férfi, a­­ egyszer rendel­t a sor*. megismételhetetlen pél­zt&z £ r&.£ ’ cl én ...“ Kinek volt szüksége erre a halálra .... Ez a halál nem csak glóriát, nem csak mítoszt, de tévhitet is teremtett. Olyan tévhitet, melynek okán Petőfi e világ sze­mében néha alig több egy lobogó, temperamentumos kamasz­forradalmárnál, akinek költői művét ez a lobogás és ez a halál tenné becsülendővé. Tévedés és hamisítás. Petőfi költői műve — magatartásától és végzetétől függetlenül — a XIX. század e­­gyik legnagyobb költői tette. Ideszámítva Európa minden kul­­túrnépének irodalmát Csak a legnagyobbakhoz, a szellemi ro­konokhoz hasonlítható. Puskint sem a végzetes párbaja, Emi­­nescut sem a tragikus élet alkonya tette naggyá. Hanem az, ami végérvényesen is megismételhetetlen tökéletességgel költői mű­­vé gyöngyöződött nagyszerű értelmükből. Petőfi Sándor halála helyén obeliszk áll ma. A segesvári várban — ha jól emlékszem — Romulus Cladea romantikus portréja néz szembe az arrajáróval. Az út mellett, ahol a mú­zeum felé vezető kitérő lekanyarodik, táblácska figyelmeztet a Petőfi-kultusz tárgyi jelenvalóságára. Születése 150. évforduló­ján Mikó Imre és Dávid Gyula nagyszerű könyve, a Petőfi Er­délyben órák alatt fogyott el a könyvüzletekből. Az újrakiadás után is. Sok falusi házban megfordultam azóta, van, ahol ez az egyetlen könyv. De ez megvan. Mi magyarázza ezt a hirtelen felébredt ú­j Petőfi-szomjat ? Azt a szinte megmagyarázhatatlan népszerűséget, amellyel időről időre Petőfi Sándor, ez a 2*> esz­tendősen meghalt fiatalember új és új nemzedékek kortárs (­•) költőjévé képes lenni ? Bizonyosan nem romantikus halála és még kevésbé az emlé­két őrizni próbáló kövek. Jelen van ő a lelkekben, üdítően é­s tisztán, mint az Ispán-forrás vize, amely szinte érthetetlen mó­don egy dombocska tetején fakadt fel, hihetetlen bőséggel. MAGYARI LAJOS Augusztus 2-án, tehát m­a este a Me­gyei Tükör és a Cuvintul név szerkesz­tőségének munkatársai találkoznak a bikkfalvi, illetve a dobollói olvasókkal. A polyári kultúrházban, ugyancsak ma este, megemlékeznek a kommunista har­cos Teodor Iordachescu születésének 90. évfordulójáról. A maksai klubban könyv, ismertetés; Fodor Sándor — Megőrizlek. Augusztus 3-án rendezik meg Calim­á­­ne­sti-en Az Olt dalai­ című folklórfeszti­vált, amelyen Ková­szna megyét a sepsi­szentgyörgyi művelődési ház és a helyi, ipar táncegyüttese, valamint szólistái képviselik. A román dramaturgia de­ Ünnepköszöntő rendezvények kádja keretében este 8 órai kezdettel, a színházban Lucia Demetrius Három nem­­zedék című darabjának előadása. Bodo­­kon, a kultúrházban szimpozion 30 év telt el hazánk fasiszta uralom alóli fel­­szabadulása óta. A bardóci klub szimpo­zion színhelye lesz szombaton este 8 ó­­rakor. Témája : Románia hozzájárulása az antihitlerista háborúhoz. Augusztus 4-én, Ploiesti-en rendezik meg az agitációs brigádok versenyének országos szakaszát. Kovászna megyét a sepsiszentgyörgyi textilgyár, a kézdi vá­sárhelyi készruhagyár, a kovásznás Len­dület kisipari szövetkezet és a szitabod­­zai kultúrház formációi képviselik ezen a vetélkedőn. A román dramaturgia de­­kádja keretében vasárnap este a sepsi­szentgyörgyi színházban előadásra kerül Páskándi Géza Apáczai című darabja. Lemhényben augusztus 4-én kultúr, és sportvasárnap, a Tündérvölgyben pedig, délelőtt 10 órai kezdettel Juhászlakoda­lom. Sárfalván a kultúrházban tartanak előadást A falvak fejlődése az utóbbi 30 év alatt címmel, míg Gelencén Ennek a hazának vagyunk az ifjúi témával tar­tanak kulturális estet. Tv-jegyzet Ezeken a hasábokon, több-kevesebb következetességgel, megpróbáltuk meg­szívlelni Bodor Pál kérelmét s a hazai magyar tévébírálat megteremtését. Természetesen, ez az összes lapokban elhangzó vélemények összegezéséből születne meg, de ez ideig csak szór­ványos reagálásokról beszélhetni. Szükség van a tévébírálatra — min­denki egyetért ebben —, szükség van, mert visszhangtalanságban a szerkesztőség nem léphet egyrészt tovább, másrészt a néző ízlését is illenék pallérozni, figyelmét — ha retrospek­tive is — ráirányítani a minőségi munkára, a lényeges kérdésekre, megtanítani nézve — látni (!). Nos, e hasábokon máig sokkal több dicsérő szó íródott, mint bíráló. Ro­­konszenvvel és a jó munkának kijáró előlegezett megbecsüléssel követtük a román televízió magyar műsorát, s lelkesedéssel, őszinte elismeréssel is szólhattunk sokszor.­­Ám az érzékeny pontokról, a buktatókról sem kell hallgatni. Nézzük a hétfői műsort pél­dául. Fő gyengéje e két és fél órás összeállításnak — az egészet tekintve — a szerkesztés eklektikus volta. A heti hírösszefoglaló után az irodalmi­­művészeti kistükör új „kiadását“ lát­hattuk, kórusművek hangzottak el, rajzfilmet is beiktattak a műsorba, be­fejezésül pedig a kolozsvári magyar opera művészei operettrészleteket ad­tak elő. Nem lenne ez sok, még csak eklektikus sem lenne, ha a műsornak lett volna egyetlen súlyosabb anyaga. Nem volt, pedig — érzésünk szerint — a szerkesztők és az operatőrök ke­zében volt a lehetőség, hogy a Hor­váth Istvánról készített filmet a hét­fői műsor súlypontanyagává rángó­­­sítsák. Nem sikerült — s ha nem té­vedünk — ennek oka egy vérbeli ripor­ter hiánya volt ezúttal. Adelman Alf­réd remek képsorai, Horváth emlékező szavai, a magyarósdi István kör­­nyezet remek lehetőséget nyújtott volna egy igazi tévéfilm megszületé­sére. Néhány irányító, színt és fordu­latot kölcsönző kérdés hiányzott mindössze. Ezek nélkül egysíkú ma­radt a portré. És portré csupán. A címben is említett eklektika prob­lémája távolról sem olyan egyszerű, mint első pillantásra tűnne. A szer­kesztőségnek hétről hétre meg kell harcolnia ennek veszélyével, hiszen a műsor a romániai magyar nemzeti­ségi közélet összefoglalója kell hogy legyen. Ez értelme és hivatása. De ugyanez egyúttal megnehezíti egy-egy műsor határozott vonalvezetésének megteremtését, többnyire tehát a ki­emelkedő anyagok jó emlékével ma­radunk. Az igazi egyensúly megte­remtéséről töprengeni nem csupán a szerkesztőség dolga, hiszen ez a műsor „legnagyobb példányszámú lapunk“, legismertebb és leghatékonyabb köz­­vélemény-teremtő fórumunk. Ezért kell közösen töprengenünk szüntelen jobbításán. (magyart) Az eklektika buktat«»! • Közéleti transzformátor • Közoktatás­ügyi népbiztos volt • Csupán utalásokból • Mesterek fegyelme • l­átható élvezet­tel • Maga ide­i elő • Unalmasan da­­gályos • Kiváló néprajzkutató KORUNK. A júliusi számot forgatva öröm­­mel nyugtázom, hogy a folyóirat közismert tartalmi gazdagsága, sokrétűsége nem csap­pant a laptest jelentékeny vékonyodásával arányosan , most sem könnyű a rovat pro­finának megfelelően, mindössze egy-két jellemzőbbnek érzett írást ajánlani a tucat­nyi színvonalas tanulmány és cikk közül. A felszabadulási évforduló előestéjén a fo­lyóirat több érdekes tanulmánnyal siet az e hősi korszakkal elmélyültebben foglalkoz­­ni kívánók segítségére : GÁLL JÁNOS ,a fegyveres felkelés marxista elméletét foglal­ja össze, míg BALOGH EDGÁR a MADOSSC (Romániai Magyar Dolgozók Szövetsége) megalakulásának negyvenéves évforduló­ja alkalmából Negyvenéves nemzetiségpo­­litika címmel közli összefoglaló tanulmá­nyát. Ez utóbbiból másolok ide egy sokat­mondó bekezdést : „Mondhatnék íg­y is : a MA­DOS­Z abban volt nagy, hogy nem a ma­ga személyi és tárgy­köri zárására, nem egy sajátlagos egyesületi szerkezetre törekedett, hanem a Román Kommunista Párt éltető politikai villanyáramat transzformálta a­z­ együttélő magyar nemzetiség különleges vi­szonyaira, úgy, hogy annak i­,i embert te­remtő h­atása alól társadalmi és világnézeti különbség nélkül valójában senki se ma­radjon ki, így­ ezzel a politikával nyílhatott meg mindaz, amit talán Kacsó Sándor Ma­rosvásárhelyen elhangzott előadásának programadó címével is jellemezhetnénk : Az erdélyi magyarság és a román nép épí­tő együttélésének útja s feltételei.“ ASZÓDY JÁNOS dokumentumriportja (1944 forró au­gusztusa — I. rész) viszont az­ átlagolvasó számára is érdekfeszítő, tanulságos olvas­mány, amely sok, eddig kevésbé ismert a­­datot, tényt mond el 1944 történelmi augusz­tusáról. Végezetül a Lunacsarszkij-centená­­rium és a közelgő Mejerh­old-centenárium kapcsán CSEHI GYULA által közreadott dokumentumokra hívnám fel a figyelmet. Lunacsarsz­k­ij. a jeles drámaíró és esztéta, kritikus, színházi, zenei és költői film­­szakember (Petőfiről írt tanulmányából, ha jól emlékszem, éppen a Korunk közölt rész­­leteket) 1917-től, az októberi forradalom el­ső napjától 1929-ig közoktatásügyi népbiz­tos volt, kitartóan támogatta Meierholdnak az egész európai színjátszásra kiható szín­házi kísérleteit, újításait.­­ Így hát jogos ö­­römmel olvassuk Lunacsarszkij vele foglal­kozó írásait. IFJÚMUNKÁS. A lap július 25-i számában NITS ÁRPÁD a sepsiszentgyörgyi autóvil­lamossági gyár problémáiról cikkezik (Vi­gyázat: alacsony feszültség !). Sokkal fon­tosabbnak érzem viszont azokat a gondola­tokat, melyeket ugyanazon a­­ újságoldalon BODO BARNA vet fel (vagy legalábbis sejtet) riportjában (Gyermeknevelési sza­badság háttere). A látszólag helyi érdekű sztori — egy Csíkszeredai munkásnő brutá­lis mestere üldözése elől a törvény­ biztosí­totta, több éves gyermeknevelési szabadság­ba menekül — olyan problémát érint, a­­melyről igen gyakran megfeledkezünk : a fegyelmezők fegyelmet. A munkafegyelem égető, mondhatni létszükséglet minden vál­lalatnál, ezt mindenki tudja, hajtogatja, a­­hogy az sem titok senki előtt sem, hogy a gyári vezetés szinte minden termelőegység­ben kénytelen a fegyelmezetlenség megnyi­latkozásai ellen küzdeni. A fegyelmezetlen­­­kedők ellen erős kézzel fellépő mester te­hát elismerésre számíthat, intézkedéseit nyomban láttamozz­ák, helybenhagyják. De mi történik abban az­ esetben, ha a mester erőszakoskodó hajlamú, hirtelen haragú, bosszúálló és igazságtalan ember ? Nos, na­gyon gyakran, ha akar, könnyedén vissza­élhet a helyzetével : a más gondokkal baj­lódó vezetőségnek ilyen „apróságokra“ nem­igen jut ideje. . . . Mindezt pedig figyelmez­tetésül mondtam el : az a munkaközösség, amelyet ilyenformán lehet terrorizálni, vég­eredményben maga idézi elő az helyzetet. A szocialista demokrácia áldatlan intéz­­­­ményesített lehetőségei, ha élni tudnak ve­lük, elveszik e házi zsarnokok kedvét attól, hogy emberi sorsokkal, emberi méltóság­gal könnyű kézzel játszani merjenek. CINEMA­ TITUS POPOVICI minden meg­nyilatkozását súlyos írói-művészi felelősség­tudat diktálja. A Cinema júliusi számában a román történelmi film problémáit veti fel nagy emberi-művészi felelősségtudattal s tagadhatatlan hozzáértéssel — talán emlé­keznek még arra, hogy egész sor sikeres román történelmi film (forgatókönyve) fű­ződik a nevéhez,­­ a Dákok, a Traianus osz­lopa, és a Mihail Viteazul például. A hazai történelmi filmek alkotói szemére elsősorban a felületességet, a meggyőződés, belső fe­szültség nélkül deklamáló frázisokat veti.­ Jellemző véleménye például a rendkívül ellentmondásosan fogadott Nyestfiakról (lásd például ebben a számban is a filmelő­­zetest. M. J.) : „Stefan alakját .... ezt reneszánsz-szerűen­ gazdag jellemű, szenve­­­délyes, érzéki és tekintélyes férfiút, akit a nép már életében istenített, aki még életé­ben mítosszá vált — Mircea Drágán filmje olyan program unalmasan dagályos hordo­zójává degradálta, amely ízetlen, mint vala­mi plakát, s amelyen át sem zuhan gondo­lat, kétely, kétség; uralkodója le nem vetné a hermelinpalástját olyankor sem, amikor éppen a timis­i istállókat látogatja . . . íme, az egyik korlát, amin túl kell lépnünk .... s amelynek el kell tűnnie a román filmből.** A történelmi hitelesség érdekében tudatos programot, tudományos elmélyültséget és az alkotók széles körű bevonását, a történel­­mi filmeket megelőző vitákat sürget. (GAZ SZÓ: Ha önök közül nem ismerné valaki SERES ANDRÁST, ezt a megyénk­ben dolgozó, kiváló néprajzkutatót (milyen nagy nyereség számunkra, hogy éppen ná­lunk.­s megfelelő beosztásban dolgozik !), az, kérem, olvassa el a napokban érkezett júniusi Igaz Szóban SYLVESTER LAJOS szerényen i.portré-vázlatnak “ nevezett ri­portját, s töprengjen el egy csöppet önnön dolgai felett. Mert akkor bizonyára felteszi magának azokat az elkerülhetetlen kérdé­seket, amelyeket fölöslegesnek tartok itt előrevetíteni.. MATEKOVICS JÁNOS RÍ­EL­Y­El TÜKÖR6.

Next