Megyei Tükör, 1983. március (16. évfolyam, 3451-3477. szám)

1983-03-01 / 3451. szám

TM VILÁG PROLETÁRJA?, EGYESÜLJETEK 1 W W TM WSkW. ÜBT Ml M AZ RKP KOVÁSZNA MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS LAPJA 3451. szám 1983. március 1., Kedd XVI. ÉVFOLYAM ARA 50 BÁNI Az első két hónapra eső exporttervüket 136 százalékban teljesítették A Kézdi­vásárhelyi Mechanikai Vál­lalat (csavargyár) munkaközössége si­kerrel eleget tett az 1982-es év terv­­feladatainak. Maradéktalanul teljesí­tették az árutermelési, nettó termelési tervüket, terven felül előállítottak 768 tonna kovácsolt szerelékanyagot és több mint 1 millió lej értékű „ermeto“ típusú szerelékanyagot. Különösen je­lentős az a tény, hogy mindezeket a termékeket a termelés minőségi szint­jének az emelésével párhuzamosan érték el. Erre enged következtetni a gyártott termékek minőségi reklamá­cióinak a csökkenése mellett az, hogy 1982-ben megtakarítottak több mint 940­­ megawattóra elektromos energiát, közel 800 tonna egyezményes fűtő­anyagot, 127 tonna acélt, a fajlagos fogyasztási normák csökkentésén ke­resztül,­ és ez hozzájárult ahhoz, hogy az 1000 lej árutermelésre tervezett költségeket 8,10 lejjel, a tervezett a­­nyagi költségeket 4,80 lejjel csökkent­sék. A múlt év folyamán különösen szép sikereket ért el a csavargyár munka­­közössége az export terén, az 1982-re eső exporttervét 162,6 százalékban tel­jesítette. A vállalat először 1981-ben exportálta termékeit Nyugat-Német­­országba, a Stamex, Wolter­­ és Comex cégeknek. Az azóta eltelt alig két év alatt a csavargyár exportjának jelen­tős felfutása a szállított termékek mi­nőségének, világpiaci versenyképessé­gének tulajdonítható. Az exportált ter­mékek kitűnő minőségét a termelési folyamatok állandó tökéletesítésével, az egyes munkafázisok közötti ellen­őrzések bevezetésével, a mesterek és munkások öntudatának a növelésével, az anyagi érdekeltség fokozásával ér­ték el. Örvendetes az a tény is, hogy időközben a gyártott termékek komp­lexitása is megnőtt. Kezdetben csak félprecíz anyacsavarokat szállítottak megrendelőiknek,­majd félprecíz szab­ványosított anyacsavarokat, ezt követ­ték a német szabványnak megfelelő anyacsavarok és koronás anyacsava­rok, a múlt év folyamán pedig meg­kezdték a német szabványnak megfe­lelő félprecíz csavarok exportálását is. Az export gazdaságosságának növelé­séhez hozzájárult az is, hogy az expor­­­tált termékek 90 százaléka meleg saj­­­­tolással, a jelenleg világviszonylatban ismert legmodernebb gyártási eljárás­sal készült, mely a hagyományos fém­forgácsoláshoz viszonyítva nemcsak a­­anyag és energia fajlagos fogyasztási normákat, hanem összehasonlíthatatla­nul magasabb munkatermelékenységet is biztosít. A jelen pillanatban a vál­lalat igazgatója szerződéskötés végett az NSZK-ban van, és remélhetőleg nőni fog az exportra kerülő termé­kekből a nagy technicitású, több hoz­záértést, műszaki-technikai felkészülést követelő, és egyben értékesebb szere­lékanyag részaránya. Örvendetes az a tény, hogy a külön­böző nyersanyag-ellátási nehézségek el­lenére a vállalat munkaközössége si­kerrel eleget tett az 1983-as év első két hónapjára eső tervfeladatoknak, terven felül előállított 260 tonna ková­csolt alkatrészt, az „ermeto“ típusú szerelékanyagoknál a tervet 120 szá­zalékban teljesítette, az erre az idő­szakra eső exporttervet pedig 36 szá­zalékkal teljesítette túl. (tömöri) Egy image-kutatás tanulságai Beszélgetés MARTON LÁSZL­Ó közgazdásszal, a Megyei Kereskedelmi Igazgatóság kereskedelmi hálózat-szervezőjével — Először is határozzuk meg fogal­mainkat. Mi az image? — Mielőtt válaszolnék a feltett kér­désre, megjegyzem, hogy az image-ku­­tatás a marketingkutatások körébe tar­tozik. Ezek a kereskedelemben úgy­szólván nélkülözhetetlenek, s a vezetői döntések jelentős­­ támaszát képezik. Felmerül tehát a kérdés, hogy mit értünk marketingkutatáson. Egy neves szakember szerint: „A marketingkuta­tás olyan információknak a rendszeres és objektív felkutatása és elemzése, amelyek a marketing területén felme­rülő bármely probléma felismerésére és megoldására alkalmasak.“ Tehát az információknak a rendszeres felkutatá­sát­ és elemzését jelenti. És most válaszolok a kérdésre. Az image valamely termékről, gyártóról/ vállalatról nyert, objektív — részben erősen érzelmi színezetű — vélemé­nyek, tapasztalatok, emóciók és isme­retek összessége. A fogalom körébe tartoznak a fogyasztóknak az informá­ciói és tapasztalatai, amelyeket a ter­mékekről, a gyártóról és a vállalatról szereznek, amelyek bizonyos magatar­tási formákat alakítanak ki, meghatá­rozott érzelmi reakciókat mutatnak. A jelentése közel áll a hírnév fogalmá­hoz. — Esetünkben a sepsiszentgyörgyi Súgás nagyáruház hírnevét kutatták. Mikor? — A múlt év októberében és no­vemberében. — Kinek a körében? — Elsősorban a vásárlók véleményé­re voltunk kíváncsiak, de — mivel a módszer megköveteli —­ az áruház dolgozóinak egy részét is felvettük a mintába. Tehát két kérdőívet állítot­tunk össze. Egyet a vásárlók és egyet az áruház dolgozói részére. — Milyen volt a mennyiségi, illetve a minőségi reprezen­tati­vi­tás ?­ — A vásárlók köréből nem volt túlságosan nagy, vett minta összesen 438 kérdőívet töltöttek ki, vagyis en­­­nyien válaszoltak kérdéseinkre. A mi­nőségi reprezentativitás pedig így ala­kult: 164 munkás, 21 földműves, 96­­ tisztviselő, 84 értelmiségi, 62 nyugdí­jas, 11 diák. ötvenkilencen más me- TASNÁDI Jenő (folytatása a 2—3. oldalon) A Zernye fenyőivel vetekedve (KOVÁCS László felvétele) i Március elején a zöldségmagellátásról Tapasztalt zöldségtermesztő mondta: a zöldségellátás biztosítása jóval a ta­vasz beállta előtt — a megbeszerzésen múlik. Ha bő választékú és megfelelő mennyiségű zöldségmag áll nemcsak a nagyüzemi gazdaságok, de az egész la­kosság rendelkezésére, akkor megol­dódott az évi áruellátás. De ha egyet­len zöldségféleségből nincs elegendő vetőmag, a forgalmazók árubeszerző gondjára sokszor lehetetlenség megol­dást lelni. Sajnos, a múltban is, ma is zöldségboltjaink árukészlete ilyenkor, télidőben — de főként télutó havában — magán viseli az év eleji vetőmag­hiány áldatlan következményét. Ezért vált az idén is március beköszöntése előtti napon időszerűvé a zöldségmag­­­ellátás témaköre. Illetékes helyről nyert adatok alapján megyénkben 1600 hek­tárnyira rúg a zöldségtermesztésre elő­irányzott idei terület, ebből a lakosság kertjei mintegy nyolcszáz hektárra be­csülhetők. Ez a terület számítások sze­rint megnyugtató alapját képezi a zöldségellátás biztosításának. De csak egy feltétellel: ha idejében gondoskod­nak a minden igényt kielégítő vető­magról. Nos, a beszerzők háza táján megnyugtató hírként közölték, hogy a dughagyma kivételével minden zöld­ségmagból elegendő mennyiségben hozzájuthatnak az igénylők. A dug­hagyma beszerzése, akárcsak a múlt­ban, a jelek szerint idén is megoldha­tatlan feladatok elé állítja a forgalma­zó vállalatot, ugyanis eddig a nagyüze­mi zöldségtermesztők is csak bizonyos hányadát szerezték be­ a szükséges mennyiségnek. A lakosság számára az előjelek szerint az egyedüli megoldás marad továbbra is a szabadpiaci be­szerzés, márpedig köztudott, hogy a magántermelők egy része a hiány tuda­tában igen magas árat szab a dug­­hagymának. S ez az állapot, sajnos, fennmarad mindaddig, amíg nagyüze­mi gazdaságokban meg­ nem oldják kellő mennyiségű dughagyma előállí­tását. Ugyancsak idei előirányzat szerint hozzávetőleg tizenháromezer négyzet­méternyi területet foglalnak le ezen a tavaszon a melegágyak, s több mint nyolcezer négyzetmétert a fóliasátrak. Időszerű lenne, ha minden gazdaság már e napokban gondoskodna a szük­séges polietilén beszerzéséről, a meg­rongált sátrak kiegészítéséről, kijaví­tásáról s az újak elkészítéséről. A ta­valy vidékünk gazdaságainak zöme szép hagyományt alapozott, minden term­­őszövetkezet, sőt, gépállomás, néptanács udvarain ott díszelegtek a tetszetős fóliasátrak, s tószomszédsá­gukban a mindenféle méretű meleg­ágyak. Néhány gazdaság kantin-ven­­déglőjének, étkezdéjének teljes szük­ségletét e melegházakból fedezte. He­lyénvaló lenne, ha a falusi és­­ városi zöldségesboltok, fogyasztási szövetke­zetek az idén már most­ gondoskodná­nak a lakosság, a gazdaságok fólia­sátraihoz szükséges polietilénlapok be­szerzéséről, a zöldségforgalmazó üzle­tekben, a vetőmag-árusító szaküzletek­ben pedig már a napokban megjelen­nének elegendő mennyiségben és vá­lasztékban a zöldségmagok. (A terme­lők rendelkezésére álló vetőmagmen­­­nyiségre, a fajok és fajták szerinti vá­lasztékra közelebbről még részletesen visszatérünk.) MAROSI László A KÜLFÖLDI SAJTÓBÓL A nukleáris leszerelési kampány A nagy-britanniai nukleáris leszere­lési mozgalom nemrég ünnepelte 25. évfordulóját. A mozgalomnak a politikai küzdőtér­re való újbóli erőteljes visszatérését a múlt héten ismerték el Margaret Thatcher miniszterelnök és a kül-, il­letve belügyminiszter általi heves tá­madása formájában. A mozgalmat leg­utóbb 20 évvel ezelőtt tüntették ki ilyen bánásmóddal vezető politikusok. Azóta sorai megcsappantak, s a lelk­e­­sedők kis csoportja látszólag remény­telenül küzdött a leszerelésért egy ér­dektelen közönségtől övezve. A mozgalom vezetősége nagy részben annak tulajdonítja a megélénkülést, hogy a lakosság aggódik az amerikai cirkálórakéták nagy-britanniai telepí­tését célzó kormánytervek miatt, ame­lyeket a britek többsége elutasít. A cirkálórakéták problémáján túlmenően (REUTER) azonban a brit védelmi politika jelen­tős fordulóponthoz jutott, tekintettel arra, hogy az idén általános választá­sok várhatók, a mozgalom pedig küz­deni szándékszik a nukleáris elretten­tés koncepciója ellen, amelyet immo­rálisnak tart. A mozgalom újjáéledését ösztönözte az a vita is, amely a 70-es években folyt a nukleáris reaktorokról, továbbá a cirkálórakétákra vonatkozó terv el­fogadása. Ez volt az a pillanat, amikor a világ kezdett nemet­ mondani. Az emberek rájöttek hogy valamennyi el­képzelhető célpont számára több mint elégséges a rakéták száma. Az érv, hogy „ha nekik van, nekünk is kell hogy legyen“ kisiskolás logikájára vall — mondotta Sheila Oak­es, a mozga­lom veteránja. Ma a mozgalom 300 ezer tagot szám­lál, egy tekintélyes folyóirattal rendel­kezik, 15 alkalmazottja és néhány rendkívül tehetséges szóvivője van. Célja nem csak az, hogy megakadá­lyozza a Cruise típusú rakéták brit te­lepítését, hanem hogy Nagy-Britannia teljesen lemondjon a nukleáris fegy­verről, kilépjen a NATO-ból és be­zárja az amerikai támaszpontokat — első lépésként a nemzetközi leszerelés felé. Ezzel vele járna a konzervatív­­kormány programjának meghiúsulása is, nevezetesen a Poláris rendszernek a jóval erősebb, tengeralattjárókra te­lepített Trident típusú stratégiai raké­ták rendszerével való helyettesítése, a­­mi becslési adatok szerint 7,5 milliárd font sterlingbe­ (11,25 milliárd dollár) kerülne. Ma a mozgalom újból támo­gatását élvezi a Labarista Pártnak a brit nukleáris arzenál felszámolása te­kintetében. A mozgalom azt célozza, hogy mind a cirkálórakéták, mind pe­dig a Trident fő­ témaként szerepeljen a választásokon, amelyet meg kell tar­tani a jövő év­ májusáig. A kormány tehát máris elszántan küzd a nukleá­ris fegyvereknek, mint esetleges témá­nak a kiszorításáért a választási kam­pányból. (

Next