Hazánk, 1904. július (11. évfolyam, 155-181. szám)

1904-07-01 / 155. szám

Budapest, 1904. Julius 1. XL évfolyam. 155. szám. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL Budapest, VIII., Szentkirályi­ utca 28. Kéziratok­at nem adunk vissza. -k Telefonszám 56—23. FELELŐS SZERKESZTŐ BAJDAY BARNA. Előfizetési ára: E9®sz évre 28 kor.MNegyedévre 7.—kor. .... . « Félévre _ rá « | Eg­y hóra_2.40 « Egyes szám 8, Vidéken 10, Pályaudvarokon 12 fül*». A „kitörők“ és a „meg­­érkezők.“ (Elmondatik, hogy a fiuk nevelését az apákon kell kezdeni.) Budapest, június 30. (B. B.) Kitörőnek nevezem azt az embert, aki alacsony sorsból gyorsan ma­gasabb társadalmi rétegzetekbe jut ésrigy otthonának meg társadalmi körének szo­kása, ízlése, szelleme és lelki alkata kö­zött nincs meg sem a szelíd átmenet, sem a szükséges összhang. A kitörő embert otthonától főleg értelmi különbségek, tár­sadalmi körétől főleg nevelési különbsé­gek választják el, aki ennél fogva se a régi, se az új keretbe tökéletesen bele­illeszkedni nem képes. A kitörő embe­rekben a haladó munka mégis rendszerint értékes erőket nyer, üdvözölni kell tehát őket, ha magasabb rangú egyéni képessé­geiknél fogva nyomulnak gyorsan előtérbe. Ha az egyének fajsúlyukat megillető hely­zetbe jutnak, ez a közérdek szempontjá­ból renden van. Másként áll a dolog, ha a nyers erők lágy tömegben törnek egy­szerre elő, mert ez az egész társadalmi szerkezet megzavarásával jár. Magyarországon a tömeg előrenyomu­lásnak két attakja követel figyelmet. Az egyik, ami már megtörtént, a vagyon­szerző erők felvonulása a vezető réte­gekbe. Ez a felvonulás olyan részvény­­társasági formát kezd adni társadalmunk­nak, melyben mindenki nem egyéni súlya, hanem a birtokában levő rész­vényjegyek értéke szerint vesz részt a döntésben. Az arisztokráciát tehát helyet­tesíti a plutokrácia, mert a születési te­kintély helyett a pénztekintély az irányt adó. Másik tünet a felbiztatott parasztság kitörési hajlama, mely a nyerserő jogánál fogva egyszeriben vezető tekintély akar lenni. Ha mindkét kitörési kísérlet teljesen célhoz jutna, a társadalom a kétkamarás rendszer szerint szerveződnék mielőbb: a munkások kamarája lenne az egyik, ke­rében a nyerserő terrorizmusának fegy­verével; a tőkések társadalma lenne a másik, mely védené magát először kor­­upcióval, azután abszolutizmussal. Bár­­ily demokratikus ize legyen is egy ilyen riadalomnak, alig hiszem, hogy szörnyű serves csalódást ne tartogasson azok imára is, kik azt megteremteni igye­­nnek. "Elég példa van rá világszerte, hogy­­ vigasztalan képet nyújt az egyszerre író tömegek által uralt társadalom, s enyhíti itt a létküzdelem nyerseségeit ó Jat­almait a nemesebb emberi illu­­zió f­elmerülésnek az a képessége, melyhez csak a szépre s a jóra való kö­vetkezetes nevelés fejlesztheti ki a lélek fogékonyságát. Már­pedig az élet értelmi része vagy materiális értéke senkit sem tehet valóban boldoggá. A boldogság fel­tétele az, hogy gyönyörködni tudjunk az ingyenes szépségekben is, nem az önzés, hanem a szépet élvező lélek örömével és hogy örülni tudjunk embertársainknak is, ne pedig félelmes versenytársakat lássunk bennük. De vájjon volt-e ideje nálunk a feltörő tömegnek eddig is felnevelődnie, érzelmileg hozzá fejlődnie azokhoz az illúziókhoz, melyeket becsben kell tarta­nunk, ha nem akarunk boldogtalanok lenni? És várjon ki gondot arra, hogy a feltörő, a nyers jogok póznáján ugrásra ösztönzött parasztságnak tulajdonává le­het-e tenni oly egykönnyen a felsőbb társadalmi életben kenyérnél is szüksége­sebb életművészetet ? Művészete van ám az életnek is s ezt nem adják oly olcsón, mint az értelmet és az erőt. Az értelmi kiválás előtt nincs akadály, mert a pár fiából ma már min­den lehet. Áthidaltgatlan szakadékok az értelmileg haladók előtt hát nincsenek is. Csupán a nevetés külön­bözeteit képtelen legyőzni egy nemzedék. Pedig a tudás fejlesztése csak a létharcra edz. Ami az élet békéjének áldásait gyönyörűségünkre tudja fordítani, ez a nevelés. Viszonyát em­bernek az emberrel s az egész környező világgal tűrhetően csakis a nevelés ren­dezheti, mely öntudatlanul sajátunkká teszi az életművészet titkát. De a művé­szetnek e titkát nem tanítják az iskolá­ban ; ezt az édes otthonból veszi örökül az ifju szív. S ha az ifjú nagyon előre tört, az ősi tűzhely egyszerű életművésze­­tét legfeljebb lenézi, de ezt átnemesíteni kierőszakolt, előkelő tűzhelyének boldo­gító szabályává: egymaga legtöbbször képtelen. Lám tehát, a feltörő éppen ama legnagyobb titok megoldását nem hozza magával, mely az anyagi s az érzelmi életet egymással kiengesztelő összhangba hozhatná. Balsac meghatóan írja le egy tészta­gyáros drámáját, ki gyermekeit magas társadalmi rétegekben helyezi el s ezzel a boldogtalan apa és gyermekei között áthidalhatatlan szakadék képződik. De még gyermekei boldogságában sem vigasz­­talhatódhatik a csalódott apa, mert ezek sem tudnak összeforradni új körükkel, így mindkét részen égbe kiált a szociális fájdalom. S nem hogy e kitörtek ottho­nuk társadalma és uj körük társadalma között közeledést hoznának létre; ellen­kezőleg, csa£ most jönnek kölcsönös tu­datára annak, hogy a külső látszat szerint kis távolságok között is mily tátongó mélység terül el. E tátongó mélységen át valóban csak a tűzhelyek által végzett nevelés fokozatosan kiépített hídján lehet átjutni úgy, hogy azt mondják ránk: ez már nem jövevény, ez már megérkezett. Kitörni a sorból, vagy megérkezni a sor elején, ez az, aminek az egyéni élet és a társadalmi élet tovább alakulására nézve oly véghetlenül különböző értéke van. Mert a megérkezettek már nem egyedül jönnek a rideg erő diadalt vívott fegyverével. Egyének helyett az összeforrott család vonul fel; egy lépéssel előbb csak a fiú, mint az öregek, úgy, hogy még tökéletesen megértik egymást, közöttük minden összekötő idegszál ép­ségben maradt. Szokás, ízlés, eszmekor, etikai alap ugyanaz. A fiú a vérévé vált tradíciót csupán gazdagítja, tágabb látkö­­rének és társadalmi érintkezéseinek ter­mészetes nyereségeivel. A fiú büszke, hogy adhatott valamit a tradícióhoz, az apa örvend, mert megérti a nyereség értékét és így nevelik a tovább haladó unokát a családi élet kibékítő összhangjában, mely a nyugodt társadalmi életnek is feltétele és biztosítéki­­ íme így hozzá!-, magukkal a megérkezettek nemcsak saját kiszakadt egyéniségüket, de a családot is, nemcsak a létküzdelemre való készültséget, a fegy­vert, de a gyógyító irt is; Így hozzák ma­gukkal a múltakon csüggő szeretetet az apában, a nyugodt önérzetet a jelen szá­y­mára önmagukban és a jövőbe vetett szi­lárd reményt fiaikban. A megérkezettekből szervezkedő társadalom tehát igazi tűz­helyeken alapszik, tradíciókon, erkölcsi közületeken, patriarkális szellemen épül és nyugszik és nem elszigetelt, kiszámít­­hatlan, ingadozású, egyensúlyozatlan egyé­nek kötetlen emelkedési és sülyedési ké­pességein. Talán mindannyiónknak eszményünk, hogy a társadalmi élet vezető tereit meg­érkezettek tűzhelyei népesítsék be. De kérdem és keresem most már, nem a kitörésre biztat-e itt ma minden s te­szünk-e arra valamit, hogy az annyira ma­gasztalt nyers erő etikailag kiképezve hozzánk csakugyan felérkezzék? Budapest, június 30. A képviselőház j­úlius 1-én, pénteken dél­előtt 10 órakor ülést tart, melynek napirend­jére a költségvetés általános tárgyalásának foly­tatása van kitűzve. S. Gróf Tisza István a földtehermentesítés­­ről. Gróf Tisza István miniszterelnök a képvise­lőház mai ülésében foglalkozott Horánszky La­josnak közelebb elmondott ama beszédével is, melyben a magyarországi kisbirtokokon levő óriási terheknek, nagykamatú jelzálogkölcsönök­nek konvertálását illetve kisebb kamatú kölcsö­nökkel való felcserélését sürgette, természetesen az állami segítség hozzájárulásával. A miniszter­­elnök mai felszólalásában a hitelszövetkező Előfizetőinknek a mezőgazdaság körébe vágó apró hirdetéseit díjtalanul közöljük.

Next