Hazánk, 1905. július (12. évfolyam, 155-174. szám)

1905-07-02 / 155. szám

Budapest, 1905. Vasárnap, Julius 2.­ Tizenkettedik évfolyam. 155. szám. ELŐFIZETÉSI Ára: EGÉSZ ÉVRE _ KOR. 28.— FÉLÉVRE_. _ • 14.— NEGYEDÉVRE­. _ 7.— EGY HÓNAPRA C 2.40 Egyes szám 8, vidéken 10 fill. Pályaudvarokon 12 fillér. MEGJELENIK mindennap este 6 órakor , vasárnap kivételével­­a Szerkesztőség és kiadóhivatal­­ VIII. Szentkirályi­ utca 28. Szerkesztőségi telefonjz.­­58—23. Ki­adóhivatali telefonsz.­­ 65—74. Gazdák apró­hirdetéseit ingyen közöljük. Felelős szerkesztő: BUDAY BARNA. Kéziratokat nem ad vissza a szerkesztőség. A vető­jog (és a kibontakozás új perspektívája.) Budapest, július 1-(B. B.) Megoldás igazában az volna,ha a király és a parlament többsége között ki lehetne egyenlíteni az akaratkülönbsé­geket. Minden más elintézés csak pilla­natnyi sikert ígérne, de bizonyos idő múlva ismét csak válságba jutnánk. A végső törekvés tehát az, hogy a válság­nak eredeti okát, mely a katonai kérdé­sekben rejtőzik, tökéletesen orvosoljuk. Ezt minden gondolkozó ember tudja. Ámde ma már a válság annyira elmér­gesedett, anyaga annyira feltornyosult, hogy már az is nagy eredmény­számba menne, ha kiküszöbölvén a válság anyagá­ból az alkotmánysérelem és a kényszer­tetlenség veszedelmes komplikációit, ezzel a válságot egyszerű elemére bontanánk. Világosabban beszélek. Abból, hogy a király és a parlament többsége a katonai kérdésekben nem tudott megegyezni, világért sem következik az, hogy tehát ő felsége imparl­am­entáris kormányt nevezzen ki és a képviselőházat a legszorgosabb munkaidőben elnapolja. Ez a mindenesetre hibás és a kiegyen­lítés céljának ártó eljárás annak a szo­kásnak konzekvenciája volt, hogy idáig ő felsége a vétő­jogot előzetesen alkal­mazta. Rendes viszonyok közt vita tárgyává tehető, váljon a parlamenti kormányzás elveivel a veto­jog előzetes vagy utólagos gyakorlása áll-e jobb harmóniában. De szabályt felállítani bajos. A parlamentáris és felelős minisztérium kettős bizalom alapján kormányoz. A ki­rály bizalmát is kell tehát élveznie, ami a kormány működési programmjára nézve a felséggel való előzetes egyetértést felté­telezi. Másrészt a kormány felelős a par­lamentnek a király cselekményeiért és szolidáris a trónbeszéddel, mely működési irányt jelöl ki. A bizalom, a szolidaritás és a felelős­ség elveiből önként következik, hogy a parlamentáris kormánynak olyan Pro­gramm alapján kell megindulnia, mely a király és a parlamenti többség akaratát eleve kiegyeztette. Továbbá­ pedig az kö­vetkezik ebből, hogy a király már a kor­mány kinevezésében előzetes veto-jogot gyakorol, mert nem nevez ki olyan kor­mányt, melynek működési program­jával nem érthet egyet s igy majdnem ki van zárva az az esetlegesség, hogy a király utólagosan gyakorolja a veto­jogot, bár ez a jog a valóságban számára mindig fennáll. Nem megyünk bele e gyakorlat bírála­tába. Csupán annyit állapítunk meg, hogy a vető­jognak szokásos előzetes gyakor­lása most oda vezetett, hogy ő felsége imparlamentáris kormányt nevezett ki s elnapoltatván az országgyűlést, megfosz­totta azt általános cselekvő­képességétől. Egyetlen kérdésben felmerült differencia miatt tehát az egész vonalon megakadt a munka, holott a katonai kérdésen kívül minden más és pillanatnyilag sokkal ége­tőbb kérdést a törvényhozás két faktora a szükséges harmónia alapjain intéz­hetne el. Ily viszonyok között egy javaslat, vagy inkább csak egy tapogatózó szó csendült fel, ami röviden az, hogy éljen ő felsége a vető jogával utólagosan. Ennek a néhány, látszólag igénytelen szónak rend­kívül nagy a mai jelentősége. A belőlük megfogalmazható terv röviden ez. A király a parlament többségéből kor­mányt nevez ki. Ez a kormány működési program­ját illetőleg a királylyal a szük­séges megegyezésre jut, kivéve az egyet­len katonai kérdést. A katonai kérdések­ben a többség akarata szerint előterjesz­tendő törvényjavaslatról előre tudva van, hogy azt ő felsége nem fogadná el s amint azzal előállana a kormány, felülről nyomban buknia kellene. Ezzel vissza­térnénk az eredeti kiindulási ponthoz. Ámde a parlamenti többség és a kam­án­y belátásától függne, hogy mi­kor vegyék elő a katonai kérdést. Al­kalom adatnék nekik arra, hogy elő­zőleg elintézzék az időhöz kötött, sür­gős természetű állami ügyeket s a dif­­ferenciál kérdésben akkor provokálják a döntést, mikor egyéb tekintetben az ügyek elintézetlenségének nyomasztó hatásai nem zavarnak. Röviden: a vámügyi berendezkedéssel végezni lehetne s az államgépezet felőröl­hetné végzetesen felszaporodott restanciáit. A beruházásokkal kapcsolatos munkála­tokkal pangó közgazdasági életünkbe vért lehetne sajtolni. Tenni lehetne a destruk­tív irányzat ellen, melynek népünkre való hatásai, három évi munkátlanság követ­kezéseként, borzasztóak. Meg lehetne csi­nálni a választási törvény reformját, ked­vezvén a síkmagyarság igazságos érvé­nyesülésének. Ki lehetne tisztítani az üszkösödésnek indult sebeket, el lehetne takarítani a régi­­kormányzat romjait. Az új többség közhatalmi téren szervezhetné politikai rendszerét. A törvénytelen álla­potból kibontakoznánk és korrigáltatnék az alkotmányos sérelem. Ő­felsége menekülne abból a rettene­tes helyzetből, hogy az országot az egy kérdésben fenforgó kiegyenlítési akadályok miatt kitegye az alkotmánysérelem­ viha­rainak, cselekvőképes kormányzat hiányá­ban pedig a fejetlenség s a gazdasági katasztrófák következményeit szenvedtesse vele. Ez volna a kölcsönösen nyúj­tandó respir­um az elvek s jogok köl­csönös fentartásával, kikapcsolás nél­kül, de a döntésnek kedvezőbb időre való eltolásával. A vétő­jog utólagos gyakorlásában való megnyugvás kivezethetne a válság mai komplikációinak gonosz hínárjából s visz­­szavezetne a törvényes alapokhoz. És bár az így létrejövő mesterséges béke fölött még mindig hajszálon lógna a katonai kérdés Damokles-kardja, de tőlünk függne, mikor vágjuk ketté ezt a hajszálat. A végső kiegyenlítés céljainak pedig min­denesetre jobban kedvezne a törvényes alapon felveendő tárgyalás, mint kedvez egy alkotmányellenes kormány részéről megindított tárgyalás, szemben a megsér­tett s felizgatott nemzettel. E lapok hasábjain már hónapokkal előtt felpanaszolták a bécsi politika kutya­szorító taktikáját, mely abban állott, hogy a növekedő katonai követeléseket elejébe tették a kereskedelmi rendezkedés időhöz kötött feladatainak s igy az ország ez utóbbiak eli­ttézetlenségének nyomását szenvedte és szenvedi a mai napig is. Ha tehát az elintézés sorrendjét elvi jog­feladás vagy kikapcsolás nélkül megfor­dítani lehetne, akkor a nemzet szabadab­ban lélekzenék s annál kevesebb kocká­zattal és nagyobb elszántsággal vethetné erejét mérlegre a katonai téren való­­e­gyesülés mellett. Végre pedig az, hogy az ország parla­mentáris kormányt kapjon, senkinek érde­kébe nem ütközhetik. Igaz, a koalíció nem vállal kormányt azon az áron, hogy a király program­ját egyszerűen elfogadja és a maga program­jából kikapcsolja a katonai követeléseket. De más a helyzet, ha a koalíció saját program­ja alapján lép­­het kormányig és a katon­­agkérdésben törekvéseinek v­ szőnyegrehozatala tisztán időkérdéssé tétetik. Ha ily feltételek mellett e telsége kormányt megbízni hajlandó lenne, akkor egyenesen haza­fias kötelességévé válnák a koalíciónak, hogy átvegye a­ parlamentáris kormány­zást és mel­óstsa­ azon időhöz kötött fel­adatokat, melyeknek elintézetlensége az országot kiszámíthatlan veszteségekbe ker­getheti. Kötelességünk szenvedni e vesztesége­ket, ha elhárításuk áraként a nemzeti ál­láspont feladását követelik. De kötelessé­günk elhárítani a veszteségeket, ha ezt becsületesen, jogfeladás nélkül megte­hetjük. Gondolkozzanak rajta, akiknek kezében van a dö­ntés, mert a kérdés jelentősége megérdemli: vájjon nem lehetne-e a vétő­­jog alkalmazásába!! megtalálni a kibonta­kozáshoz vezető legelső és legokosabb lépést?! E kifejtett gondolat jogosultsága félre fent és alant attól függ, hogy vagy amúgy képzelik-e előnyösebbnek a nemzet hadállását. Az alkotmányos több­ség akarata és elhatározása mellett azon­ban a nemzet mindenesetre szilárdan kitart, kapunk más szánja 24 oldal.

Next