Hegymászó, 1979. 1-2. szám

1979 / 1. szám

Szabadka Péter 7000 MÉTER FELETT A Szovjetunió Alpinista Szövetsége a Pamir 78. Nemzetközi Táborába meghívott 8 magyar hegymászót. Tőlünk Szabadka Péter, Neidenbach Ákos, Alker András, Ber­­zi László, Szabó István, Pogácsás György, Kónya Lajos és Németh Károly vett részt. 1978. VII. hó 19. délelőtt 10 óra. Felemelkedik velünk a TU 154-es repülőgép. Elkezdődött a nagy kaland, amelynek célja, hogy feljussunk a 7495 m magas Kommu­­nizmus-csúcsra. Nemcsak minket, hanem reményeinket, vágyainkat, félelmeinket re­­píti a gép a Pamir felé. Mindegyikünk járt már valamilyen magas hegységben. Ki az Alpokban, ki a Kaukázusban, ki az Atlasz hegységben, de ilyen magas hegységben még magyar hegymászó csak kevés mászott. Itt már más a hegyek megmászásának a szisztémá­ja. Nagy távolságok, hatalmas falak, pillérek vannak, amelyek minden hegymászónak vágyai és félelmei. Nem csalódtunk. A Pamir valóban hatalmas hegység. Az első alaptábor 3700 m magasan volt. Mintha óriási amfiteátrumban lennénk. A XVII. Pártkongresszus-csúcs, és a Lenin-csúcs (7130 m) hókupolája rögtön magára vonta figyelmünket. Csak utána fordultunk körbe és vettük észre a juh­nyájakat az alacso­nyabb hegyoldalakon s a jurtákat a folyó túlsó partján. Kétnapos aklimatizáció és egyórás izgalmas helikopter út után érkeztünk meg a még félelmetesebb arénába a Fortambek-gleccsernél (4000 m) levő alaptáborba. A tábortól balra 3500 m-es szinttel emelkedik a cél, a Kommunizmus-csúcs. Jól látszik a híres plató (6000 m) és a Kirova-csúcs. Jobbra a Leningrád, Moszkva stb. csúcsok 2500 m magas hó-­sziklafalai emelkednek. Ilyen magasságban már csak óvatosan, lassan lehet mozogni. Az aklimatizáció miatt gyorsabban dobog a szív, emelkedik a pulzus, s kapkodni kell a levegőt. Megérkezésünk másnapján már kiderült, hogy kit viselt meg a magasság. Ákos, Lajos fejfájásra, rosszul­létre, a többiek rossz közérzetre panaszkodtak. Nem sza­badott azonban lefeküdni, dolgozni, csinálni kellett valamit, hogy az aklimatizáció gyorsabb és tökéletesebb legyen. Kétnapos pihenés után indulhattunk túrára. Depót vittünk fel az 5000 m-en levő az egyes számú táborba. Zsákjainkban a 20 kg-os súly nagyon húzta a vállunkat, és a meredek hó és sziklafalakban nehezítette a járást ami a magasság miatt amúgy is az volt. E túra után elkészítettük a végleges mászá­­si tervet. Úgy döntöttünk, hogy két csoportban fogunk mozogni, mert az egyik felének aklimatizációs problémái voltak. Nézem a naplóm: VII.29. Németh Károly, Szabó István, Berzi László és én elindultunk a bázis­ról, az I-es számú táborba. Ákos, András és Lajos a táborban maradtak, Pogácsás Gyuri pedig a hegyen volt. Az út felénél több órát kellett várni, mert egy orosz sebesültet szállítottak le a hegyről, így is jó időt mentünk, s még jóval sötétedés előtt fent voltunk 5000 m-en. VII. 30. Ezt a napot pihenéssel és aklimatizációval töltöttük. VII. 31. Indultunk tovább a 6000 m-en levő II. sz. táborba. Először egy hólej­tőn mentünk, majd a terep egyre nehezebb lett. 50-60 fokos meredekségű hó és jég­­falat kellett legyőzni. Jégről sziklára, s vissza vezetett az utunk. ”1, 2, 3, 4... 20 számolom a lépéseket, s utána pedig kapkodom a levegőt." Így ment 6 órán ke­resztül. Végre délután 5 órára elértük a tábort. Előttünk hosszú sávban húzódott a plató. Itt már fokozottan érezhetővé vált az oxigénhiány.