Helikon, 1995 (6. évfolyam, 183-206. szám)

1995-01-05 / 1. szám (183.)

2 BUSTYA ENDRE "Perelj Uram, perlőimmel..." Január 1945 "Zsoltárok Könyve, "35. Dávidé. Perelj uram a velem perlőkkel; har­colj a velem harcolókkal. 2. Ragadj paizst és vértet, és kelj föl segítsé­gemre. 3. Szegezz dárdát és rekeszd el üldözőim útját, mondd lelkem­nek: Én vagyok segítséged. 4. Szé­gyen, gyalázat érje azokat, akik lelkemet keresik; vettessenek hátra és piruljanak, akik vesztemet ko­holják. 5. Legyenek olyanok, mint a polyva a szél előtt; az Urnák angya­la verd­esse őket. 6. Legyen útjok sö­tét, csuszamlós, s az Urnák angyala kergesse őket. 7. Mert ok nélkül ve­tették elém titkon vont hálójukat, és ok nélkül ástak vermet az én lel­kemnek. 8. Érje őt romlás váratla­nul, fogja meg hálója, amelyet kivetett, essék bele a veszedelembe. 9. Az én lelkem pedig vigad majd az Úrban, örvendezve szabadításában." 1945-ben szinte elsőként jelent meg Darvas József Város az ingavá­­nyon című ún. "pincenaplója”, a­­melyben az óvóhelyen tétlenségre kárhoztatott író, a megbúvó illega­­lista, a föld alá kényszerült három hét elszigeteltségében áttekinti, összegezi az elmúlt negyedszázad magyar történelmét. "Január hú­szadika, délután. Közel három hét óta most vagyok kint először az ut­cán. Razziázó csendőrnyomozók, nyilasok, srapnell- és aknazáporok, szakadatlan gépfegyverzuhatagok s bombát szóró repülőgépek elől volt húsz napig egyetlen, utolsó menedék a sötét, mocskos pinceo­dú..." —indítja naplóját, hogy eljus­son a zárófejezet utolsó élmény­mozzanatához. ”S most, január hu­szadikán, mintegy a romokban szemlélve a múlt bűneit, itt állok a Nagykörúton, e félig elpusztult nagyváros szívében. A Rákóczi-tér felől énekszót hallok. Nem értem a szöveget, de a dallam ismerős: fe­hérre meszelt, puritán, falusi refor­mátus templomok hűvös, józan áhítata csap meg ebben a pusztulás orgiáját ülő, pompéji környezet­ben. »Perelj Uram, perlőimmel, Harcolj én ellenségimmel...« Ko­moran zeng az ősi zsoltár, még most sem békítésre, nyugalom osz­tására szólítva Istent e szétdúlt, pusztulás szélére lökött város rom­jai közé, hanem kemény perre és ítéletes harcra. Húz e pogány láza­dás, az énekbe szőtt istenkísértés. Ugyan kik lehetnek a vádlók, és kik nekik az ellenség? Odamegyek, lá­tom, temetnek. Frissen csákányo­zott sírgödör a bombáktól felszag­gatott tér tépett bokrai között; ha­­tan-nyolcan állják körül a sírt, és énekelnek. Temetés a Rákóczi-té­­ren? Nem nagy furcsaság ma, hi­szen temető itt már miden tér, s az ostrom szüneteiben szűkölő kutya­ként kaparnak halottaiknak egy kis gödröt az emberek mindenütt, ahol nincsen kő, nincsen aszfalt. [...] Ugyan kinek a holtteste körül zen­gik a gyász sirató dallama helyett ezt az ótestamentumi kegyetlensé­­gű, nehézhangú zsoltárt? Egyikük kezében egyszerű, gyalult deszká­ból összeszögezett sírkereszt, rajta fekete betűkkel a név: Szabó De­zső!... Szabó Dezső! A magyar szel­lem magányos vándora, harc, támadó harag és üldöztetés nélkül élni sem tudó középkori lovagja, útkereső fiatalságom első nagy for­radalma. Hát ő is egy a sok ezer halott közül, akiket beomló falak alatt, beszakadt pincék mélyén, gránátverte tereken és utcákon ha­gyott az egyetemes ítélet? [...] Meg­halt Szabó Dezső. Bomba ölte meg vagy a nyilas őrület? Gépfegyver­golyó vetett véget kíméletlen harca­inak, vagy ágyban, párnák között valami »polgári« betegség? Meg­kérdezhetném ezektől a gyászoló fiataloktól — de nem teszem, any­­nyira mindegynek érzem. Valami sorsszerű ítélet szele csap meg, s a beteljesült végzet hidegét érzem. Nem, ez a sír, a koporsó, a kereszten a név és körülöttünk ez a temetővé vált város, mindez így együtt, nem véletlen! [...]" Szabó Dezső 1945. január 5-én halt meg. A nyilas uralom kezdetén teljesen visszavonult. A nélkülö­­zéstől-éhezéstől egyre gyöngülő erejét végsőkig feszítve, lázas siet­séggel kizárólag önéletrajzán dol­gozik otthon a lakásában és a pincében is, légitámadások idején. Fekete vászontáskájában, amely­hez görcsösen ragaszkodott halála pillanatáig, több mint kétezer ol­dalnyi kéziratot őrzött. Torzóban maradt önéletírása (túlnyomó ré­sze rajongásig szeretett szülőváro­sához kötődő emlékeit, a hajdan­volt Kolozsvárt kelti életre) 1980- ban jelenhetett meg egy akkoriban is még elképzelhetetlen, szinte cso­dával határos "merész kiadói bra­vúrként". A több mint két hétig temetetlen holttestet— Szabó Dezső tolla után kiáltó groteszk kép! — a bérház la­kói végülis egy vendéglős konyha­­szekrénybe gyömöszölik bele, s e rögtönzött koporsóban cipelve ki, a Rákóczi tér megfagyott földjében kicsákányolt gödörbe hantolják el, szinte lopva, nagy sebtiben... Alig egy héttel később, január 27-én a balfi munkatáborban a nyi­lasok elhurcolta Szerb Antalt, e szá­zadi művelődéstörténetünk egyik legragyogóbb elméjű humanista író-tudósát, mivel az éhezéstől tel­jesen elcsigázott emberroncs mun­kaképtelenné vált, puskatussal verték anyon nyilas őrei... Magyar panteon—anno 1945... És ez még csak a kezdet volt: az oly régtől és oly sokaktól hőn áhí­tott és várva várt "felszabadulás" első örömmámor-korszakában. Az igazi apokalipszis paripái csak ez­után tiporták morzsalékonnyá az életben maradottak gerincét — az új társadalmat, az igazi aranykort megteremteni hivatottakét... Börtönben sínylődő, szeren­csétlenül — értelmetlenül! — el­pusztuló mártírjaink rengeteg sokaságát még a legbomlottabb agyvelő rémálmai is képtelenek voltak oly tömegméretekben előál­lítani, mint amennyit a valóság ké­pes volt produkálni. Ámde ez a sokaság nem az "eszme", a valami­ért "kiállás" kombattáns "hérosza­iból" állott össze, hanem a "ba­lekok", a "pechesek" áldozati nyája volt csupán. Mert azok, akik való­ban tetteikkel vagy—József Attila- i kifejezéssel élve: "talpig nehéz hűségben" — magatartásukkal "ér­demelték ki" a reájuk szabott bün­tetést, e tömegnek alig töredéknyi százalékát tették ki. Őket, a két ke­zünk ujjain előszámlálhatókat illes­se örök tisztelet! Ezek a sorok nem az ő alakjukat akarják sárral be­fröcskölni, emléküket meggyaláz­ni! A börtönöket nem velük töl­tötték dugig, a "csatornák" meg a többi, megalomániás őrület szülte "létesítmények" munkatelepeinek százezrei nem közülük kerültek ki, hanem a jámbor balekokból, akik — pechükre — útjában állottak az élelmesebb törtetők érvényesülésé­nek, hivatali előbbre jutásának, a legnyájasabb kollégák ambíciójá­nak, akiknek hitvesére-kedvesére a "legbizalmasabb jóbarát" vagy a "leghűségesebb cimbora" foga vé­letlenül megfájdult. Ők azok, aki­ket legjobban Ady Rictus-fordí­­tásának soraival jellemezhetünk: "Akiknek hátát véresre taposták Bir­kózni tudó, ügyesebb legények..." Szabó Dezső 1945 januárjában meghalt, és a rákövetkező több mint négy évtizednek nem akadtak Szabó Dezsői, nem akadt Szabó De­zsője... A börtönöket-munkatelepe­­ket nem "Szabó Dezsők" töltötték meg. Megalázott és meggyötört, a csupán mindennapi betevőről, a legszerényebb családi életről álmo­dó jámborok százezreit sikerült mártírokká ütnie egy államrezon­­nak, amelynek alapjául az emberi­ség sokezer esztendős történetének "leghaladottabb", "legtudományo­sabb" eszméi szolgáltak. És napjaink politikai arénájá­ban azok ágálnak, akik az elmúlt negyven esztendő alatt "merő vé­­letlenségből" elkerülték a börtönt vagy a munkatelepet, de azért, "kí­vülről" — kifinomultan ravasz ü­­gyességüknek köszönhetően — úgy "tartották a frontot", hogy "si­került átejteniük-kijátszaniuk" a leskődésre-hallgatózásra hivatott és szakosított "szervek" legéberebb éberségét is. De ott próbál sürögni­­forogni a — "malgré lui" — "mártí­rokká ütött börtönviseltek" — a globális dilettantizmuson kívül semmi más kvalitással nem rendel­kezők — siserahada is. Íme: politikai közéletünk elitje, amelytől megváltásunkat vártuk! Hogy ez a kép túl sötét?—Igaz! — Hogy ez a szemlélet "destruktí­­van" pesszimista? — Igaz! — De hogy anno 1995 ez a valóság? — Szintúgy igaz! De hát van-e akkor kiút e csőd­helyzetből? És mi itt a teendő? Hogyha négy évtizeden keresz­tül tudtunk—több-kevesebb siker­rel — "dekkolni", túlélésre-kivárás­­ra építve meghúzódni, kushadva lapítani, akkor tanuljuk meg most az "okos kivárás" taktikáját azok­nak a felnövekedését kivárni, azok­nak teret engedni, azoknak druk­kolni, akiket már vagy még — pusztán életkoruk biológiai ténye okán — nem jutott ideje megfertőz­nie sem a hatalom kényszerének, sem a mi "tűrésre-türelemre" intő, jó és féltő szándékú "óvatos előrelá­tásunknak", sem pedig "élettapasz­talataink" átplántálásának. De térjünk vissza a "kerek" év­fordulóra, 1945-re, amikoris a jaltai konferencián egy noteszből kité­pett, alig féltenyérnyi fecnit csusszant Sztálin kezébe Winston Churchill. Sztálin csak egy pillan­tást vetve az angol miniszterelnök hevenyészett ceruzasoraira, ame­lyen Kelet-Európa országainak ne­ve mellett egy-egy %-jeles szám­jegy — a két nagyhatalom érdekelt­ségi részesedését jelzendő — egy fél évszázadra előre megszabta fél kontinensünk sorsát-történetét, egy megelégedett, néma bólintás­­sal nyugtázza... Vagy idézzük u­­gyancsak 1945-ből az emberi szellem "legkimagaslóbb tudo­mányos vívmányát", a Hirosimára, majd Nagaszatoira ledobott két atombombát?!... Mivel is köszönthetnék méltób­ban a most induló 1995-ös eszten­dőt, mint a címül is választott zsol­tár szavaival: "Perelj Uram, perle­immel, Harcolj én ellenségimmel..." Kolozsvárt, 1994. november 23. c.«a1 6, 3 U Ixo­n­K HELIKON

Next