Helikon, 1996 (7. évfolyam, 207-230. szám)

1996-01-05 / 1. szám (207.)

2 HELIKON MÉLIUSZ JÓZSEF (1909-1995) Ilyenkor ez első, legforrób és leghidegebb rezdülés csak ugyan­az lehet: itt hal ki előttünk a század. A szemünk láttára. Mármint azoknak, akik fiatalon, sokkal fiatalabban is látták az elmenőket. Akiknek sosem válhatnak, még az ilyenfajta, magasztos, gyászos de ünnepélyes beteljesedések után sem, csupán lexikon-adattá, iroda­lomtörténetté. Az élőnek minden halottja: Yorick koponyája. Mit szólhat a barát, akinek ezután már mindenkié Géza, Domi, Erik koponyája? Tulajdon koponyájukat kezükben tartó döbbent Ham­­letekké válnak ilyen pillanatokban az élők, és tanácstalan félfordu­lattal irányulnak, nyúlnának, nyújtanának arra, amerre az utánuk következés sora mutat, a továbbadásé. Lehet, hogy különböző él­ményeket, tapasztalatokat, tanulságokat és tanultságokat, de mint­ha ugyanazt a szürkeállományt és reflexrendszert hagyományoz­nánk csupán tovább. A nem ünnepekre és nem megdicsőülésekre, hanem ostromnapokra valót. Szív-megálltakor is — a szíverősítőt. Még az Ő régi verseiben is ott van egy egész, urbánus lelkendezés­­és­ indulat programjától különböző réteg, egy szénásszekér-életfor­­ma emléke és nosztalgiája, akarva-akaratlanul, még hogyha igazi lét és eszmélet közege, eleme a költői bankrobbantás és romeltakarítás szinkronizálása volt is, nemzetek, műfajok között és felett — ma­gyarul, de itt, de itthon. Ahol épp hal ki előttünk egy világ, melyben mások voltak a szuronyok és a ceruzavégek, más erődök álltak ellent más ágyúzásnak, és más polgárokat kellett ébresztgetni, lehe­tett pukkasztani más művészeti normák, kánonok, eszmények sem­­mibe-valamibe vételével. Addig, amíg nem maradtak már erődök és ágyúk, kánonok és akadémiák, bevenni és kiadnivalók, mert mindent szecskába vágott, nulla-nulláslisztté őrölt egy nagy, egy inertív találmány propellerje, melynek szelében feketévé vált a hó is, fehérré a radioaktív pernye, hazugsággá az igaz, igazsággá a kitaláció, és már csak a halál nem fikció, nem relatív, nem posztmo­dern, nem izmus. Mindennek egyszerre ösztönös élője és tudatos tudója, élvezettel kitalálója és ingerült elszenvedője volt a most elhunyt egyik utolsó atyamester, Méliusz József, akinek az életrajza ismeretében a legnagyobb csoda, hogy ilyen magas kort ért, érhetett meg, és mint aki még egy bosszantó, metafora-repesztő és fikció­bontó gesztussal azért sem érte meg a karnyújtásnyira, karcsapás­­nyira lévő következő születésnapját. Mint aki már réges-rég, annyi engesztelhetetlen békítés és szarkasztikus szeretet után már semmi­re és semmiképpen nem akar licitálni. Sem a biológia, sem a halha­tatlanság terein. Mert gazdag és művészi bátorságban lüktető, kitartó és következetes életmű van mögötte, melyben volt poéta- rektor és költő-Akhillész az összes lehetséges és képzelt Trója körültrappolása mezején. Ő, aki körül fiatalon a legnagyobb meg­értés szellemi kényelmében összegyűlhettünk, aki szigorú és sza­bad szellem volt, épp annyira megnyerően igazságtalan, mint amennyire gondolatébresztően önkényes. De egyéniség, de felejt­hetetlen, de sztentori, fülsiketítő és elhallgattathatatlan még elhall­gatásaiban és tévedéseiben is. Egyike a hazai magyar költészet merész megújítóinak, ablaktáró a világ és hídépítő a román s a nyugati irodalom legjobbjai felé. Aki akkor is mindenestől marad, ha mindenestől letette maga mellé a pipáit, mint valami lehető legkeletibb Hemingway a puskáit és legnyugatibb guru a Nirvana szirmait. Megtestesülése ő is örökké legalább százéves magányaink dzsungelpátriárkáinak, aki féltő fogcsikorgatással szerette, kereste és tanúsította az életet, az életünk. Méliusz a hosszan­haló költő, ugyanannak bizonyítékaként, amit a huszonötévesen elpusztulók haldokló hattyúi is énekelhetnek bármikor. Méliusz — mi csak tudjuk itt, ahol orrunk előtt hal ki a század — maga a klasszikus avantgárd. Utána — mint előtte is — csak Yorick koponyája parázs­lik. Abban a bűvös, áthatolhatatlan, Homérosz óta nem oszló pipa­füstben- LÁSZLÓFFY ALADÁR MÉLIUSZ JÓZSEF Horace Cookery darabokra tört elégiájából A jövő költőihez az erkélyről Nyugodtan nézlek a letűnt évtizedek erkélyéről költő... tagadj meg bátran — már meg is tagadtál hiszen elfeledtél — nem tehetsz egyebet... így vagy aMúgy vállalva vagy tagadva folytatnod kell ami volt — nem tehetsz egyebet... a megtagadottat éppúgy szavaidban és gesztusaidban hordod mint az elfeledettet... a nagy szelek járásának s a benső s a kinti évszak és időjárás egyezésének kérdése ki mikor tűnik fel benned s a korban amely Te vagy... voltam én is fiatal idő fiatal költője és a fronton... de szavamban a tagadott és feledett elődök jártak... erre a költő akkor ébred amikor már maga is előzmény tehát voltaképp lemaradt és épp ezért előtte már a csinnadrattás feltámadás. — De az már kit érdekel? Dogshaven, 1950 Századom ! Nem olyan vagyok én mint a kecskesajton élő együgyű pásztor akit Luxortól délre egy oázison láttam — amikor feje fölött elszállt az angyal a szikár és magtalan cserjék között s ő elfeledte szemét vagy tettette hogy alszik és rémülten hallgatott. 2 Hallgatok én is — talán nem is félelem nélkül Tőled századom — de nem fedem el szemem s látom az angyal szigorú arcát — homlokán elborzasztó seb szivárog mint a vágóhíd kampóján lógó bika nyakán a kés nyoma — fejjel lefelé látom suhanni az angyalt s szárnyait lengeni lassan, hófehérek és vér foltozza viaszos hamvukat s követik ökölnyi döglegyek zúgó hadai lakmározni belőle és nyomában a harag gyújtogató darázsrajai — nyitott szemmel látom nagyszerű és nyomorult századomat és nem fedem el szemem mert mindent látnom kell a fenségest és az ocsmányságot egyaránt — nem kecskesajtot rágni a dolgom és nem elrejtőzni hanem számbavenni a teljességet és számot adni... 3 Kitárom az angyalnak a tintakék kikötőre néző füstös ablakom felkínálom ágyam és megterítem asztalom — sebaj ha rettentő sebének nedvei beszennyezik párnám s ablakom — vállalom az angyalt: századomat egészen s ha hív én láthatatlanban vele tartok a következő század ragyogásáig és sebéig új ragyogásom és ismét értelemmel vagy esztelen elcsorgatott önvérem tócsái felé... Dogshaven, 1950 Én­ is olyan voltam... Én is olyan voltam mint minden ember Dogshavenben és a nagyvilágban akár szegény akár gazdag, elégedetlen. Egész életem egyetlen roppant sértő sérelem volt s ami nem sértés vagy sérelem: illúzió. Illúzióim jogán kérlek még egyszer mindnyájatokat könyörüljetek legalább a halottnak és tartsátok tiszteletben nyomorult életemnek nem hízelgő utolsó akaratomat. Dogshaven, 1960

Next