Helikon, 2007 (18. évfolyam, 471-494. szám)

2007-01-10 / 1. szám (471.)

HELIKON POMOGÁTS BÉLA Babérkoszorú a dunai népek színeivel Balogh Edgár a felvidéki Sarló mozgal­mában érett politikai gondolkodóvá, és ez a mozgalom kezdeteitől fogva a közép-eu­rópai (ahogy maguk mondták: a „dunai”) népek összefogását szorgalmazta. 1931- ben a Budapestre látogató „sarlós” fia­talok arra készültek, hogy megkoszorúz­zák Petőfi Sándor Duna-parti szobrát, és a magukkal hozott koszorút a „dunai népek”, magyarok, szlovákok, románok, szerbek nemzeti színeivel, valamint egy vörös színű szalaggal ékesítették (a vö­rös szín nemcsak a kommunisták, hanem például a szociáldemokrácia szimbóluma is volt). A rendőrség megakadályozta a koszorú elhelyezését, így az a Kerepesi­­temetőben Táncsics Mihály sírjára ke­rült, ott is jó helye volt. Ennek a kicsiny megemlékezésnek ter­mészetesen szimbolikus értelme volt, ar­ra utalt, hogy a baloldali orientációt vá­lasztó fiatal magyarok elkötelezettek a „dunai” népek egymásrautaltságának és összefogásának eszméje mellett, és szem­befordulnak azokkal a nacionalista áram­latokkal, amelyek a 19. század közepe óta mind erőteljesebben határozták meg a kelet-közép-európai régió életét, több­ször is veszélybe sodorva az itt élő nem­zetek önrendelkezését, mi több, puszta fennmaradását. Az bizonyára kevéssé le­het vitatott, hogy a térség történelmi sze­rencsétlenségeit mindig (1848-1849-ben, 1918-ban és 1945-1947-ben) az egymás­sal versengő nemzeti uralmi aspirációk, a szüntelen hatalmi versengés és terület­szerző mohóság okozták, és ezzel az áldat­lan politikai stratégiával szemben, amely a régióban élő nemzeteket, országokat elő­ször a szélsőjobboldali német, majd a szél­sőbaloldali szovjet birodalomépítő ter­jeszkedésnek szolgáltatta ki, több mint indokolt lett volna a „dunai” népek egy­másrautaltságának és közös érdekeinek felismerése nyomán egy kiegyezéses stra­tégiát és stratégiai összefogást választa­ni. A régió belső vitáinak és küzdelmei­nek következményeit először Hitler, majd Sztálin aknázta ki. A magyar politikai gondolkodás távla­­tosabb módon gondolkodó (a nagy nemze­ti illúziókat elutasító) képviselői mindig is szorgalmazták a közép-európai összefo­gás, nemegyszer az itt élő nemzetek kon­föderációs szövetkezésének eszméjét, fel­ismerve azt, hogy csupán ez a stratégia szavatolhatja a térség kisnemzeteinek függetlenségét és fejlődését. Még a negy­vennyolcas forradalom előtt Wesselényi Miklós, akinek 1846-ban Lipcsében meg­jelent Szózat a magyar és szláv nemzeti­ség ügyében című klasszikus okfejtése a cári orosz birodalom terjeszkedésében je­lölte meg a közép-európai (mindenekelőtt a magyar-román) összefogás szükséges­ségét, a szabadságharc bukása után pe­dig Kossuth Lajos méltán nevezetes „Du­na-konföderációs” tervezetében és Teleki László politikai tevékenységében és írása­iban. Később Jászi Oszkár érvelt igen ha­tásosan a konföderáció gondolata mellett, illetve Ady Endre és Szabó Dezső támo­gatta a „dunai” kisnépek kiegyezésének ügyét. A két világháború közötti időszak­ban Bartók Béla, Németh László, Illyés Gyula és József Attila, az erdélyi népek összefogása mellett érvelő Kós Károly és Tamási Áron, a „közép-európai humaniz­mus” eszméjét kifejtő Apollo című kitűnő folyóirat tudós szerkesztője, Gál István, majd közvetlenül a második világháborút követő néhány szabadabb esztendőben az akkori (és későbbi) idők leginkább kivá­ló politikai stratégája, Bibó István adott hangot a „dunai” nemzetek megegyezését és összefogását hirdető gondolatnak. Mel­lettük a felvidéki Fábry Zoltán és termé­szetesen Balogh Edgár, aki ennek a kö­zép-európai stratégiának mindig hiteles és nagyhatású képviselője volt. A két világháború közötti időkben, mi­dőn Balogh Edgár eszmei tájékozódása - először a Felvidéken, a Sarló mozgal­mában, majd Erdélyben, a Korunk kör­nyezetében - kialakult, a közép-európai összefogás eszméjét mindenekelőtt a bal­oldali irányzatok képviselték (nemcsak a magyar, hanem a többi közép-európai társadalomban és közéletben is). Tehát a szociáldemokrácia, a polgári liberaliz­mus és radikalizmus (így Magyarorszá­gon a Szép Szó című folyóirat köre), a né­pi írói mozgalom néhány „ideológusa” és természetesen a nyilvánosan, mint Cseh­szlovákiában, vagy illegálisan, mint Ma­gyarországon és Romániában tevékenyke­dő kommunista mozgalom. A „történelem csele” éppen abban volt, hogy amikor az­tán a baloldal, illetve a kommunista pártok a térségben hatalomra jutottak, moszkvai utasításra, az összefogás és a szövetkezés stratégiája helyett (a „divide et impera” elvének megfelelően) a kisál­laim elszigeteltséget és külön-külön ér­vényesített szovjet függőséget kellett választaniuk. Balogh Edgár nagyralátó, valójában „szocialista” vízióját így utasí­totta el és tette illúzióvá a nagyhatalmi politika. Szomorú, hogy a kolozsvári gon­dolkodónak ezt csak igen későn sikerült felismernie. A fiatal magyar baloldal (mind Ma­gyarországon, mind az utódállamokban) mindazonáltal fellépése idején igen nagy reményeket fűzött a regionális kiegyezés és összefogás terveihez. Valójában ezek­nek a terveknek a segítségével kívánták közömbösíteni a mindenütt meglehetősen virulens nacionalizmusokat, elhárítani a harmincas évek közepétől már jól érzé­kelhető nagynémet terjeszkedést, és de­mokratizálni a térség államait. Számítá­saikból, legalábbis a kommunista eszme és párt hívei, mint amilyen Balogh Ed­gár is volt, és ez nem lehet meglepő, még így, utólag sem, kihagyták a Szovjetuni­ót, amelyet ők akkor és szinte életük vé­géig a kis nemzetek barátjának és párt­fogójának hittek, és valójában a magyar kommunista baloldal igen sok híve csak az ötvenhatos magyar forradalom leveré­se után jött rá arra, hogy ez mekkora té­vedés volt. Balogh Edgárnak azonban mindenkép­pen nagy eszmei és erkölcsi érdeme az, hogy mindig következetesen és megfon­toltan képviselte a közép-európai kiegye­zés és összefogás eszméit, a csehszlovák demokráciában éppúgy, mint a nagy-ro­mániai félig demokratikus, félig dikta­tórikus rendszerben. Kolozsvár 1940-es visszatérése után az erősen nacionalista magyarországi közéletben éppúgy, mint az 1945 utáni, a Groza miniszterelnök ne­véhez fűződő restaurációs időkben, sőt a sztálinista ihletésű, majd a Ceaușescu ál­tal meghatározott román zsarnokság év­tizedeiben. A fiatal magyar baloldalnak Balogh Edgár (Nagy Imre rajza)

Next