Helikon, 2016 (27. évfolyam, 687-710. szám)

2016-01-10 / 1. szám (687.)

1. Létezik-e a mai „fiatal irodalomban” a szó szoros(abb) értelmében vett generáció, nemzedéki csoport és attitűd? Ha igen, mi­ben különbözik a korábbi irodalmi generáci­óktól­­ és miben hasonlít rájuk ? 2. Mennyire egységes generációs szempont­ból a Kárpát-medence magyar irodalmai Széttartó vagy inkább egyazon irányba muta­tó tendenciákról beszélhetünk a különböző­ ré­giók „fiatal irodalmával” kapcsolatban? 3. Az utóbbi években az irodalom tech­nikai-technológiai környezete radikálisan megváltozott: az online nyilvánosság, és azon belül a közösségi média újabb felüle­teket és (ön)kifejezési lehetőségeket teremtett az ifjú szerzők számára. Ez pusztán alkotói eszközváltást/pluralizálódást jelent, vagy visszahat az irodalom létmódjára, nyelvére, tematikai készletére? A­fra János költő, szerkesztő, kritikus (Magyarország)­­. Már az sem magától értetődő­, hogy mit tekintünk fiatal irodalomnak és kit fi­atal szerzőnek, szerintem kicsit túlságosan is tágan értelmezték és ezzel komolytalan­ná, tét nélkülivé tették az elmúlt időkben ezt a kategóriát. Bizonyára a két nagy ma­gyarországi fiatal irodalmi szervezet felső korhatára is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy sokszor még 35-40 éves szerzőket is a fiatalok közé szokás sorolni, amiben azért — valljuk be — mégiscsak van valami komikus. Részben talán éppen a generáci­ós sajátságok lokalizálhatatlansága, átlát­hatatlansága, a sokféleség feletti tanácsta­lanság az ok. A Parnasszus folyóirat 2015­ nyári, fiatal költészeti számában is olvas­hatunk verset negyvenéves szerzőtől, ez persze védhető szerkesztői döntés, de vala­hol mégiscsak elmos egy fontos problémát. A legfiatalabbak szövegeit olvasva nem egyszerű egyértelmű generációs sajátságo­kat azonosítani, minél kisebb egy-egy „élet­mű”, értelemszerűen annál nehezebb átfo­góan nyilatkozni róla, pláne összefüggésbe hozni más rövid pályák eredményeivel. De tegyük fel, hogy a már aktívan publiká­ló tizen-huszonéveseket sorolhatjuk ide. Az egyes „generációk” csak elnagyoltan tekint­hetőek homogénnek, manapság túl sok erős hatáscsomópont van ahhoz, hogy egy-egy jelenségnek, irodalmi körnek, írótábornak vagy folyóiratnak generációt lefedő hatást tulajdonítsunk. Ugyanakkor azt hiszem, a most középnemzedékbe átlépő, huszon­éves kora végén vagy harmincas éveiben jó­ „túl sok erős hatáscsomópont van” Ankét a fiatal magyar irodalomról jó nemzedék fellépésekor az absztraktabb, személyességet szublimáló költészet domi­nanciája volt meghatározó, míg a rendszer­­váltás óta születetteknél mintha sokkal nagyobb szerep jutna a leplezetlen érzel­­mességnek, a személyességnek, ez pedig néhány szerzőnél a közösségi szerepválla­lás kérdésével is összekapcsolódik­­ az R25 című JAK-os versantológia összeállításakor legalábbis ez volt a benyomásom. 2. Az online kulturális tartalmak fel­­élénkülésének, minőségivé válásának és nyilván a könnyű hozzáférhetőségnek is hála a Kárpát-medence valamennyi orszá­gában hasonló esélyekkel indulhatnak el a fiatal magyar szerzők, ugyanakkor ez vala­hol mégiscsak elméleti szinten engedi meg a nyelvi homogenizálódást, valójában a sze­mélyes, helyekhez és meghatározó karakte­rekhez és hagyományokhoz kötődő hatások sokkal dominánsabbak. Régiónként felis­merhetőek jellegzetes megszólalásmódok, formajegyek, hatáscsomópontok, pl. a fiatal erdélyi magyar szépírók közül arányában jóval többen írnak kötött verseket, mint mondjuk a Magyarországon szocializáló­dó fiatal költők közül. Az irodalmi-kulturá­lis csoportok és lapok közti szabad átjárha­tóság ellenére is akadnak tehát regionális sajátságok, amelyek egy-egy terület legfia­talabb szerzőinek szövegeit is jellegzetessé teszik. 3. Azt hiszem, az irodalmi szövegek nyel­vére, tematikájára nézve sokkal kevésbé hat ez a változás, mint az irodalmi szocia­lizáció folyamatára vagy az irodalmi szöve­gek létmódjára. Fel kell ismernünk abban a lehetőséget, hogy alternatív csatornákat, ha úgy tetszik, reklámfelületeket találha­tunk a költészet számára az online közös­ségiség korában. A performatív eseménye­ket rögzítő videók sokkal több emberhez juthatnak el, mint ahányan egy-egy ilyen programot élőben megnéznek, az irodalmi vlogok és könyvtrailerek is képesek beúsz­tatni a nem irodalomolvasó közönség min­dennapjaiba a szépirodalmat, így többek is lehetnek kedvcsinálónál. A figyelemfel­keltésre jók a különféle irodalomnépszerű­sítő projektek. Sokszor a szerencse is köz­rejátszik a sikerben, pl. amikor egy éve vírusszerűen terjedt a Facebookon egy vég­telenbe burjánzó, százezreket versolvasás­ra ösztönző verslánc, amit a megosztások­nál megjelenő leírás szerint Szabó Balázs indított el, valószínűleg a projekt sikeré­ben közrejátszott, hogy a népszerű Szabó Balázs Bandája frontemberének tulajdoní­tották a kezdeményezést az emberek, mi­közben valójában az ELTE kevésbé ismert egyik oktatója volt a ludas, akit ugyanúgy hívnak. Balázs Imre József költő, irodalomtörténész és -kritikus, a Korunk főszerkesztő-helyettese (Erdély)­­. Egyre kevésbé látok átfogóan gene­rációs projekteket a fiatal erdélyi szerzők­nél maradva, sem A meghajlás művészete (2008), sem a Mozdonytűz (2014) nem mu­tatott markáns nemzedéki jegyeket, miköz­ben izgalmas, színvonalas szövegek jelen­tek meg bennük. A csoporttá szerveződés leginkább a szlemmerek körében volt jel­lemző a közelmúltban — itt egy életérzés és egy újfajta csatorna/megnyilvánulá­­si forma fogta össze leginkább az embere­ket. És végre látok olyan, kifejezetten in­tellektuális tétek felől szerveződő projektet is Kolozsváron 2015 végére (aszem.info por­tál), amelyik egyfajta színvonalasan rebel­lis gondolatiság lendületével indul. A min­denkori fiatal irodalmi generációk nagy esélye ez: belakni, amiről az idősebbek/fá­­radtabbak nem vették észre, hogy belakha­tó, nem tartották fontosnak vagy nem volt rá elég energiájuk. 2. A trend az, hogy a trendek és tenden­ciák nem országhatárokat vesznek figye­lembe, hanem szimpátiákat, affinitásokat, közösen felismert értékeket. Nincs amitől egységes lenne jelenleg bármelyik generá­ció irodalma, de vannak továbbra is sűrű­södési pontok, virtuálisan és konkrét talál­kozásokban szerveződő csoportok. Örülök annak, hogy ezekben a sűrűsödésekben egyre kevésbé számít az, hogy ki hol lakik, van átjárás, érzékelhető a kölcsönös figye­lem. 3. Is—is. Kitágult az új eszközöket hasz­náló alkotók világa, potenciálisan minden­képpen tágasabb, mint korábban bármelyik írói korosztályé. Ki lehet próbálni, fel lehet futtatni olyan projekteket az új felületeken, amelyeknek a tradicionális offline közeg­ben nem lett volna esélye: Nyáry Krisztián és Pál Dániel Levente műveire vagy Demény Péter névnapverseire gondolok pél­dául, amelyek a Facebook nélkül valószí­nűleg létre sem jöttek volna. Az is sokszor eszembe jut, hogy a mára már klasszikus regények vagy hollywoodi filmek kommu­nikációs zavarai meg nem kapott üzenet­rögzítős üzenetekkel, utcai telefonfülkék­ből lefolytatott beszélgetésekkel (amelyek, emlékezzünk csak, még a Mátrixban is ott voltak!) egyre inkább csúsznak ki a kortárs szerzők lába alól. Másképp kezd működni a világunk. Ennek a technológiai fordulat­nak azonban még messze nem vagyunk a végén, annyi látható csak vele kapcsolat­ban, hogy a kortárs kultúra reagál ezekre a fejleményekre, de az még nem, hogy ez az egész pontosan hová is tart, vagy mire lesz jó hosszú távon. Lőrincz P. Gabriella költő, a Kárpátaljai Magyar Művelődési Intézet munkatársa (Kárpátalja)­­. A „fiatal” magyar irodalom elég nagy változatosságot mutat ahhoz, hogy ne le­hessen minden nehézség nélkül identifikál­ni egységes szerzői csoportokat. Problémás olyan irodalmi orgánumot találni, amely­ben semmi helye nincs idősebb szerzők megszólalásának. Ez jól is van így. Azokat 2 HELIKON

Next