Hétfői Hírek, 1978. július-december (22. évfolyam, 27-52. szám)
1978-07-03 / 27. szám
XXII. ÉVFOLYAM, 27. SZÁM ÁRA: 1,50 FORINT 1978. JÚLIUS 3., SÉTFŐ MOSZKVA: „Azt szeretném, ha nemcsak úgy ismernének, mint az első lengyelt, aki szovjet űrhajóval űrutazásra ment, hanem úgy, mint aki derekasan megdolgozott a világűrben és elérte azt, amit vártak tőle.” Felvételizők közü ! Mikor város a város Interjú Tízpróbázott Totó Bessenyeivel - nyeremények a 8. oldalon A 90 es évektől Vizsgára készülnek a magyar űrhajósjelöltek is Az első lengyel űrhajós, Miroslaw Hermaszewski mondta ezt, még a Szojuz 30. rajtja előtt, s a világűrből érkező hírek szerint végre is hajtja ezt a programot, s minden előírt feladatot igyekszik — szovjet űrhajóstársai segítségével — a maximális eredménnyel teljesíteni. A programot a két ország tudósai közösen dolgozták ki, s vannak olyan elemei is, amelyek már jó előre nagy érdeklődést keltettek. Ezek közé tartozik például az ízlelés módosulásának vizsgálata. A korábbi űrutazások során kiderült, az űrhajósoknak nem ízlik minden magukkal vitt étel , pedig azokat a Földön kipróbálták, s csak azt csomagolták be, amelyik megnyerte tetszésüket Az ízek azonban valahogy módosulnak. Miért és hogyan? — ez a kérdés érdekli a lengyel tudósokat. Egy kis műszer, amelynek végződését az űrhajósok a szájukba veszik, kimutatja, hogyan alakul az ingerküszöb, így kiderül, hogy miként kell a földi konyhában változtatni az űrhajósmenün. — FOLYTATÁS A 3. OLDALON Félévi mérleg 42 nagyberuházásról Tíz nap múlva átadják az ózdi acélművet Létszámhiány a metróépítésnél Az idén különös gondot kell fordítani a beruházási folyamat tervszerűségére, mert a népgazdaság erőforrásai nem teszik lehetővé, hogy a beruházások száma tovább növekedjék. Ez a gyors növekedés veszélyeztette az utóbbi években a népgazdaság egyensúlyának javítását, ezért az idén csak két új állami nagyberuházás indult, s inkább a korábban megkezdettek befejezésének meggyorsítására került előtérbe. A 43 állami nagyberuházáson milyen tapasztalatokkal zárult az első félév? Hol dolgoznak jól, hol van késedelem? — A múlt évihez képest — tizeneggyel — csökkent a nagyberuházások száma — tájékoztattak az Állami Fejlesztési Banknál. — Ez néhány területen lehetővé tette a munkáslétszám és a kapacitások koncentrálását, sokhelyütt csökkentek a lemaradások. Néhány pozitív példa: A Székesfehérvári Könynyűfémmű új beruházásának indítását jól előkészítették, előre megrendelték a gépeket, biztosították az anyagot és a szükséges munkaerőt, így március 31-én az első 4000 tonna kapacitású üzem termelni kezdett. A terv szerint folyik a munka, a Rábai Cukorgyár építésénél is. A deáki bauxitbányánál jól haladnak az építők, túlteljesítették az éves tervet, így a bánya hamarosan feljár, kapacitással termelhet. Jól vizsgáztak a kivitelezők az Ózdi Kohászati Üzemek építésénél is: a közelmúltban átadták a továbbfejlesztett Siemens-Martin acélmű öszszes termelőberendezését. (A Kohó és Gépipari Minisztérium tájékoztatása szerint lyen átadás.) Ezek a beruházók és kivitelezők az állami költségvetés pénzét, az „ingyen pénzt” sajátjuknak érezték. Odafigyeltek, segítettek az építőknek. Sajnos szép számmal akadnak beruházások, ahol a határidők csúsznak, a költsár — FOLYTATÁS A 3. OLDALON — Olasz elnökválasztás Ma: 7. forduló RÓMA: Ma délután, magyar idő szerint 15.00 órakor tartják meg az olasz elnökválasztás hetedik fordulóját, minthogy vasárnap sem az 5., sem a 6. menet nem hozott eredményt. A kereszténydemokraták és a szocialisták a 6. fordulóban is tartózkodtak a szavazástól, a kommunista Amendola pedig 350 voksot kapott. A kiszivárgott hírek szerint kereszténydemokrata vezető körökben már érlelődik az a gondolat, hogy — úgymond — talán célszerű volna, ha elfogadnák a baloldal indítványát és a parlamenti többség pártjai közösen próbálnának meg jelöltet állítani. Vietnami hadijelentés a határ menti harcokról HANOI: A Kambodzsával határos vietnami tartományokból beérkező hadijelentések összegezése után az UNA hírügynökség vasárnap összefoglaló jelentésben számolt be a közelmúlt hadieseményeiről. Június 24-én a vietnami fegyveres erők harcképtelenné tettek és fogságba ejtettek hatvan kambodzsai katonát, akik illetéktelenül behatoltak Vietnam területére. Ugyanaznap a hazafias erők megtisztították Taj-Ninh tartományt a kambodzsai betolakodóktól. összecsapások zajlottak le június 26-án és június 28-án is, amelyek során vietnami katonák mintegy kétszáz kambodzsait tettek harcképtelenné és nagy mennyiségű harci eszközt zsákmányoltak. Az elmúlt hetek csapadékos időjárása miatt a Dél- Alföldön több mint 5000 hektár vetés áll víz alatt Vasárnap csaknem ezer vízügyi és mezőgazdasági dolgozó küzdött a belvízzel. Algériába utazott a szekszárdi népi táncegyüttes, 150 perces műsorban magyarországi, közte Tolna megyei táncokból tart bemutatókat, írja . Vasárnap is dolgoztak a szegedi új Tisza-híd építésén: a búvárok több méteres vízréteggel a fejük fölött, légkalapácsokkal verték fel a betonréteget. Henry Moore, századunk egyik legnagyobb szobrászművésze 80 éves, s ez alkalomból Londonban kiállítás nyílt az elmúlt kilenc évben készült alkotásaiból. Július 9.: Vasutasnap A következő hétvége — július második vasárnapja — a vasutasoké. A fővárosban és szerte az országban megünneplik a 28. vasutasnapot. Azt a 150 ezres gárdát, amely nélkül megállna az ország vérkeringése, Budapesten pénteken a Nyugati pályaudvaron lesz az ünnepélyes tisztavatás, szombaton a Déli pályaudvaron vasutasokat tüntetnek ki. Július 9-én kisvasúti szabadtéri állandó kiállítás nyílik Nagycenken, a Széchenyi Múzeum kastélyállomása mellett. Avatóbeszédet Oroszváry László MÁV vezérigazgató-helyettes mond, a kiállítást dr. Czére Béla, a Közlekedési Múzeum főigazgatója mutatja be a résztvevőknek. Borult idő Hétfőn: 22-27 fok Csillebérc Csillebércben az a legcsodálatosabb, hogy valahol mindig csomagolnak, valahol mindig készülnek ide, talán éppen most rakják be gondosan összehajtogatott nyakkendőjüket a gyerekek. A 237 holdas erdő susogó öreg tölgyfái hatalmassá növekedtek, csak az úttörőtábor nem öregedett. Pedig most 30 éves a „Csillebérci csoda”, ahogy az első látogatók között ittjárt Szabó Pál nevezte. Azóta számát sem tudják, de százezrekre becsülik azt 1960-ig sátortáborokban, azóta pedig a 120 millió forintból megépült két altábor kőházaiban az egész országból, sőt az egész viagról idesereglő gyerekek számát. A gyerekeket, a piros- és kéknyakkendősöket, akik felnőtté nőve is fújják még a csillebérci indulót: „Lent, hol a tölgyek őrzik a völgyet, / Kúszik az erdei út, / Átszeli bújva, újra meg újra / Körben a völgykoszorút.” Idén az eltelt 30 esztendőre emlékeznek a pajtások. Egyturnusban ezerkétszázan, évente több mint tízezren ülnek nyaranta a tábortűz mellett, miközben a vén fák rábólintanak: megint énekszóra, játékra, barátkozásra, romantikára érett egy újabb nemzedék... (Fotó: Apostol Péter) Autóvezetésre alkalmatlan... • • Idősek a volánnál • 30 óra kevés • Képességvizsgálat Három hónapja lépett életbe a közúti gépjárművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló közlekedés- és postaügyi, illetve belügyminiszteri együttes rendelet. A többi közt kimondja: kötelező alkalmassági vizsgán kell megjelenniük azoknak, akik öt sikertelen gyakorlati vizsga után is jogosítványt akarnak szerezni. Perczel Tamással, az Autóközlekedési Pályaalkalmasságvizsgáló Intézet igazgatójával beszélgettünk az elmúlt negyedév tapasztalatairól. — Csaknem 450, ötször bukott gépkocsivezető-jelöltet vizsgáltunk meg eddig — mondja —, 35 százalékukat találtuk alkalmatlannak. A többségről tehát kiderült, hogy megtanítható a gépkocsivezetésre. Más kérdés, hogy miért nem képesek sikeresen vizsgázni. Az a véleményünk, hogy nem az alapképességgel van baj, hanem — miután ezeknek az embereknek a túlnyomó többsége viszonylag magas életkorú (átlagosan 40—50 évesek), az elmúlt évtizedekben nem tanultak új mozgásformákat, s a tanulástól is elszoktak. A feladat tehát: a gépjárművezetés oktatásában lépjenek előre az arra illetékesek, miként lehet és kell ezeket az embereket „befogadóképessé”" tenni. Egyébként az elkövetkező időben csökkenni fog a bukottak száma, mivel az április elejével életbe lépett rendelkezés hatására sokan nem elégszenek meg a 30 óra gyakorlati vezetéssel, plusz órákat vesznek, felkészültebben vágnak neki a vizsgának. Az ötször bukottak kötelező alkalmassági vizsgálata mindenesetre kellő visszajelzéssel szolgál az oktatás és a vizsgáztatás színvonaláról. Az alkalmasság, illetőleg az alkalmatlanság megállapítására rendkívül alapos vizsgálatot végeznek az intézet munkatársai. Mérik a bukott vizsgázók reakcióidejét, mesterséges konfliktushelyzet előidézésével ellenőrzik a döntési készséget, külön vizsgálják az alkalmazkodási képességet (azaz: képes-e az illető alkalmazkodni saját korlátozott lehetőségeihez, nem vállal-e fölösleges kockázatot) , a személyiség jegyeket, a neurózis szintet (vajon a vizsga okozza-e a neurózist), kiterjed a vizsgálat az észlelési terjedelem megállapítására, az intelligenciaszintre, s egy útvonalszimulátor segítségével nyomon követhető, hogy miképpen tud a bukott vizsgázó egy fénypontot akadálytalanul végigkísérni a képzeletbeli útvonalon. A vizsgálatok végeztével kerül sor a gyakorlati vezetésre, valójában a hatodik vizsgára. Ez utóbbi csaknem ötven percig tart, s a tapasztalatokról a vizsgabiztos beszámol a pszichológusnak, aki ezután hosszasan elbeszélget a jelölttel. — Az ötször bukottak 15 százaléka ezen a hatodik vizsgán megfelelő eredményt ért el, ők tehát jogosítványt kapnak — folytatja az igazgató. Az alkalmatlanok két évig nem jelentkezhetnek újabb vizsgára, azok pedig, akik a mi véleményünk szerint alkalmasak lehetnek gépkocsivezetésre, újra nekivághatnak a vizsgának. Az alkalmatlanok jórésze persze nem akar belenyugodni a döntésbe: több mint 90 százalékuk megfellebbezi a határozatot. Holott nem szégyen, nem személyiséghiba, hogy valaki nem való volán mellé!