Melléklet 2004

2004 / 1-2. szám

TflRTflLOm nyugat-európai társadalmak szerves fejlődés eredményeként ju­tottak el az EU-hoz mint területigazgatási egységhez. Más a hely­zet a közép-kelet-európai országokkal. 1998 márciusában meg­kezdődött Magyarország uniós felkészültségének átfogó vizsgálata. Az államigazgatás tagolódása szerint mérték fel a jelölt országok me­zőgazdaságának, környezetvédelmének, jogrendszerének szintjét, és vizsgálták, mennyire harmonizálnak azok az EU megfelelő előírásai­val. Most látszik csak meg, hogy az uniós tagság a magyar ember szá­mára sok vonatkozásban kényszermodernizáció lesz. Az unió jelen­létét nemcsak a nálunk is bevezetendő fizetési eszközön mérheti majd le, meg azon, hogy még több nemzetközi vállalkozás van jelen környezetében, hanem azon is, hogy a fehér és a színes üveget külön kell válogatni, hogy a szennyvizeket szigorúan tisztítórendszerekbe kell irányítani, a csomagolóanyagokat újrahasznosítható anyagokból kell bizonyos százalékban előállítani. És az EU-ban élő magyar em­bernek újra fel kell fedeznie a szorgalom és az iparkodás eredményes voltát, amely iparkodásról a szovjet rendszer intézményesen próbálta leszoktatni. Lásd Glatz Ferenc: Európa, Európai Unió, Magyarország c. cik­künket a 3-4. oldalon. m­­agyarország szinte minden gazdasági mutató esetében jóval fel­készültebb az egyébként sokkal fejlettebb integrációba való si­keres beépülésre, mint bármelyik dél-európai ország volt az 1980-as években. Ezt olyan tények bizonyítják, mint szabad kereske­delem az EU-val a tagság előtt, a kereskedelmi összefonódás mértéke, a kivitel áruszerkezete, a gazdaság privatizáltsága, a mikroszféra ver­senyképessége, a nemzetközi tőkével való együttműködés mélysége és minősége. Lásd Inotai András: Gazdasági integráció c. cikkünket az 5­ 7. ol­dalon! A­z EU kohéziós, illetve strukturális alapjaiból támogatást elsősor­ban a területfejlesztéshez, a mezőgazdaságra és a környezetvéde­lemre lehetett kapni. Bár ezen alapok mérete, és az azokból maj­dan kapható támogatások nagysága fölöttébb bizonytalan (sőt bi­zonytalan volt maguknak az alapoknak a hosszú távú léte is), minden­képpen „EU-konformmá" kellett tenni a regionális fejlesztés és a mezőgazdaság támogatási rendszerét, hogy alkalmassá váljunk ezen támogatások elnyerésére. A regionális fejlesztés „eleve"környezetvé­delmi, tájhasználati kérdés is, a mezőgazdaság terén pedig az EU-ban tapasztalható legutóbbi fejlemények szerint a támogatások egyre in­kább a környezetkímélő gazdálkodáshoz és a biodiverzitás megőrzé­séhez, illetve fejlesztéséhez kapcsolódnak. [...] Lásd Kerekes Sándor: Környezetvédelem c. cikkünket a 20-21. oldalon! Címlapkép: European Community, 2004.­­ EZREDFORDULÓ Stratégiai Tanulmányok a magyar Tudományos Akadémián (Megjelenik évente négy alkalommal, a História, a Köznevelés, a Technika és a Természet Világa mellékleteként.) Szerkesztő: Glatz Ferenc Szerkesztőség: 1014 Budapest, Úri utca 53. Tel./fax: 356-0457 Kiadó: MTA Történettudományi Intézete 1014 Bp. Úri u. 53. Tel.: 224-6750 Kiadói munkatársak: Kovács Éva, Csányi Attila, Nagy Béla, Horváth Imre, Péterfi András Nyomdai munkálatok: Mesterprint Kft. Bp., Vak Bottyán u. 30-32. Felelős vezető: Losonczy György ISSN 1417-8826 2 BAYER József GAZDAG Ferenc GLATZ Ferenc INOTAI András KEREKES Sándor MICHELBERGER Pál PINTÉR Róbert SÁRKÖZY Tamás SOMLYÓDY László SZARKA László VARGA Gyula VITÁNYI Iván Z. KARVALICS László Tartalom • FIGYELŐ • MAGYARORSZÁG UNIÓS FELKÉSZÜLTSÉGE GLATZ Ferenc: Európa, Európai Unió, Magyarország 3 INOTAI ANDRÁS: Gazdasági integráció 5 SÁRKÖZY TAMÁS: A piacgazdaság eurokonform törvényei 8 BAYER JÓZSEF: Államrend, politikai rendszer 10 GAZDAG FERENC: Biztonságpolitika 13 VARGA GYULA: Mezőgazdaság 15 MICHELBERGER PÁL: Közlekedés 18 KEREKES SÁNDOR: Környezetvédelem 20 SOMLYÓDY LÁSZLÓ: Vízgazdálkodás 22 Pintér Róbert - Z. Karvalics László: Információs társadalom 24 VITÁNYI IVÁN: Kultúra és oktatás 26 SZARKA László: Kisebbségpolitika 28 • HÍREK • A Stratégiai Tanulmányok a Magyar Tudományos Akadémián program kiadványai 2003-ban 30 A Magyar Tudománytár sorozat kötetei 32 Szerzőink a politikatud. doktora, igazgató, MTA Politikai Tudományok Intézete a tört. tud. kandidátusa, tud. főmunkatárs, Teleki László Intézet akadémikus, a Nemzeti Stratégiai Kutatási Program elnöke, igazgató, MTA Történettudo­mányi Intézete a közgazd. tud. doktora, igazgató, MTA Világ­­gazdasági Kutatóintézet a közgazd. tud. kandidátusa, egyetemi tanár, dékán, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem akadémikus, egyetemi tanár, prof. emeritus, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutató, egyetemi tanársegéd, Budapesti Mű­szaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Infor­mációs Társadalom és Trendkutató Központ az állam- és jogtud. doktora, tanszékvezető egyetemi tanár, tud. tanácsadó, Budapesti Mű­szaki és Gazdaságtudományi Egyetem, MTA Jogtudományi Intézet akadémikus, tanszékvezető egyetemi tanár, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a tört. tud. kandidátusa, igazgató, MTA Etni­kai-Nemzeti Kisebbségkutató Intézet a közgazd. tud. doktora, egyetemi tanár, tud. tanácsadó, Agrárgazdasági Kutató és Informa­tikai Intézet a szociológiai tud. doktora, tud. tanácsadó, MTA Politikai Tudományok Intézete tudományos és stratégiai igazgató, egyetemi docens, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudo­mányi Egyetem, Információs Társadalom és Trendkutató Központ EZREDFORDULÓ • ZOOVH!

Next